Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:37
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem. Een pc draaiend op Windows XP (op remote locatie) reboot af en toe spontaan.

- Ik kan niets in de eventviewer vinden dat wijst op een probleem
- Geen virus of spyware.
- "Automatically restart after unexpected systemstop" staat niet aan, en error reporting wel.
- Het lijkt dus alsof de pc netjes afsluit en opstart.
- Wat ook mogelijk is, is dat er een korte stroom uitval is. Het is namelijk zo dat als je simpelweg de stekker eruit haalt en er weer in stopt, de PC netjes opstart zonder enige melding (getest)! Waarom is dit zo?

Wat ik dus in ieder geval achter wil komen is dat de PC ofwel netjes reboot of door een powerloss (harde reboot) opnieuw opstart. Hoe kan ik een van beide uitsluiten?

Dank

[ Voor 6% gewijzigd door jaapstobbe op 27-08-2010 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uitzetten dat ie automatisch weer aan gaat na een powerloss?
Mocht de stroom uitvallen blijft ie uit en weet je dat de stroom er af is geweest.
Of en wekker op hetzelfde stopcontact aansluiten en de tijd instellen. Klopt de tijd niet is de stroom er af geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Of een analoge wekker en een digitale wekker op het net aansluiten. De analoge wekker houdt bij hoe lang de stroom eraf geweest is en de digitale wanneer die voor het laatst weer aangesprongen is.

Een tweede pc ernaast zetten en kijken of die dezelfde kuren vertoont kan natuurlijk ook.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 17:23
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:17:
Uitzetten dat ie automatisch weer aan gaat na een powerloss?
Mocht de stroom uitvallen blijft ie uit en weet je dat de stroom er af is geweest.
Of en wekker op hetzelfde stopcontact aansluiten en de tijd instellen. Klopt de tijd niet is de stroom er af geweest.
Echter staat hij op een remote locatie dus hoe ga je die wekker uitlezen ;)

Ik zou er een ups tussenzetten. Deze laten loggen, dus deze kan je dan op afstand uitlezen. Dan weet je wat er gebeurd :) (stroomwise)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Bij computerbeheer
logboeken>systeem.

daar kijken naar
bron: event

Als het systeem netjes opnieuw wordt opgestart staat deze (erbij mij) 3 x in, met een melding:
afgesloten
iets over de pc
Gestart

bij fout afsluiten zul je de eerste missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:35
jaapstobbe schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:14:
- "Automatically restart after unexpected systemstop" staat niet aan, en error reporting wel.
Dan snap ik dit niet:
Het is namelijk zo dat als je simpelweg de stekker eruit haalt en er weer in stopt, de PC netjes opstart zonder enige melding (getest)!
De pc zou niet automatisch moeten opstarten.
edit:
Ik verwarde de software-autoreboot met de powerdown-autoreboot.
In geval van een BSOD start ie dus als het goed is niet opnieuw op.
In geval van stekker eruit/erin kun je in de BIOS een setting omzetten dat ie niet automatisch opstart na een power-down.

[ Voor 46% gewijzigd door Barleone op 27-08-2010 20:48 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wel eens gedacht aan windows updates die een reboot forceren ? mafee wil ook wel eens rebooten dacht ik.
Barleone schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:26:

[...]

wrom niet ? dat is gewoon een bios instelling

[ Voor 51% gewijzigd door Fish op 27-08-2010 13:29 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:11
Dat is voor een software crash, als een blue screen optreed start de PC dan automatisch opnieuw op :)
Waarom niet? In veel gevallen is dat wel de gewenste optie. Vaak is dit een bios instelling dus waarom hij dat niet zou moeten doen ontgaat mij.

Overigens moet er wel degelijk iets in het logboek komen over het onverwachts opnieuw opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Laatst online: 13:24
Automatische updates staan aan? * Springuin heeft ooit eens zijn hoofd gebroken op een server die regelmatig rond 3.15uur opnieuw opstartte en het duurde even voordat hij erachter kwam dat om 3.00 uur de updates draaiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
http://news.cnet.com/i/bt...28_08ShutdownTrouble1.jpg
"Automatically Restart"
[...]

Staat ingesteld in Bios, bedenk ik met net - dit ga ik laten uitzetten om het testen.

[ Voor 25% gewijzigd door jaapstobbe op 27-08-2010 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
Springuin schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:30:
Automatische updates staan aan? * Springuin heeft ooit eens zijn hoofd gebroken op een server die regelmatig rond 3.15uur opnieuw opstartte en het duurde even voordat hij erachter kwam dat om 3.00 uur de updates draaiden...
Staat niet direct op internet aangesloten, bovendien staat automatic update uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

logboek al bekeken zoals ik aangaf?
als de eventlog geen log schrijft met "De Event Log-service is gestopt." wordt Windows niet netjes afgesloten
en zou wat aan de hand kunnen zijn met de voeding/stroom toevoer.

[ Voor 18% gewijzigd door Tazzios op 27-08-2010 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het een stroom issue is dan staat het afsluiten niet in het logboek (alleen het opstarten).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt inderdaad in de BIOS aangeven dat de PC niet automatisch weer moet opstarten na power-loss. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 14:08:
Als het een stroom issue is dan staat het afsluiten niet in het logboek (alleen het opstarten).
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
Naast Windows Update zou het natuurlijk ook best een ander updateprogramma kunnen zijn waarbij herstarts wel eens nodig zijn en ook ingesteld kan worden dat dat automatisch gebeurd. Hoewel je dan daar vaak wel loggingen van zou moeten kunnen terugvinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Marzman schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 14:08:
Alleen zal ie dan na de herstart wel een melding over een "unexpected shutdown" in het system log zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:35
Zoals door anderen opgemerkt maakte ik een vergissing tussen de software-autoreboot en de powerdown-autoreboot. Heb het bijgewerkt in mijn post.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1