Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-08 20:33
Beste medetweakers,

Ik probeer alle ontwikkelingen zoveel mogelijk te volgen, maar wegens drukte is mijn kennis de laatste paar jaar wat roestig geworden. Ik had het gamen afgezworen en mijn GPU gedowngrade naar een low-end 4350 maar heb laatst in een opwelling toch maar een ex-snelle GPU, de 4870 gekocht. Ik kan me van 'vroeger' herinneren dat je beter een snelle dualcore dan een medium quadcore in kon zetten voor games. Is dit nog steeds zo?

Ik heb een X38 moederbord met een E8600 op 4.5 GHz. Heeft het voor mij zin om te upgraden naar een quadcore (bijv. Q9550)?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat licht er natuurlijk aan welke games je wilt spelen? Battlefield bad company 2 neemt 40% van mijn i7 in beslag. en op me 2e gamepc (x4 965 75%)

Ik denk dat een upgrade naar het i7 platform of i5 je wel een boost zou geven. Hellaas is dat geen 775 dus een complete upgrade.

naar een Q9550 ga je denk ik niet veel merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakreal
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-10-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:07:
Dat licht er natuurlijk aan welke games je wilt spelen? Battlefield bad company 2 neemt 40% van mijn i7 in beslag. en op me 2e gamepc (x4 965 75%)

Ik denk dat een upgrade naar het i7 platform of i5 je wel een boost zou geven. Hellaas is dat geen 775 dus een complete upgrade.

naar een Q9550 ga je denk ik niet veel merken
Waarom zou een Q9550 niet helpen? een Q9550 is een uitstekende QuadCore.
Over het algemeen ondersteunen spellen tegenwoordig Dualcores EN QuadCores.

Het enige verschil is dat een hogere clocksnelheid wel meer doet dan meer cores.

De 4.5 Ghz wordt lastig met 4 cores. Tenminste, als je niet op alternatieve koelingsmethodes wilt overgaan.

Specs - Q9550 Cooled with CM V8 @ 3.6 Ghz, Kingston HyperX 8gb, MSI GTX660 Ti Power Edition, Samsung 128GB SSD 830 series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou niet een super boost zijn. Tuurlijk ga je wel wat merken..

Als je echt performance wil merken zou je moeten upgrade naar i5/i7 alleen gaat je videokaart de bottleneck worden. Dus opzich is een upgrade naar q9550 een aardige boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakreal
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-10-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:16:
Het zou niet een super boost zijn. Tuurlijk ga je wel wat merken..

Als je echt performance wil merken zou je moeten upgrade naar i5/i7 alleen gaat je videokaart de bottleneck worden. Dus opzich is een upgrade naar q9550 een aardige boost.
Ik vraag me af waar je vandaan haalt dat het geen superboost zou zijn en de i5 ( dualcore ) wel.

Feit is dat je 2 threads meer hebt. En de CPU is makkelijk over te klokken naar 3.5ghz.

Oftewel, een uitstekende performance winst.

Specs - Q9550 Cooled with CM V8 @ 3.6 Ghz, Kingston HyperX 8gb, MSI GTX660 Ti Power Edition, Samsung 128GB SSD 830 series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik denk niet dat er spellen zijn die niet soepel draaien op een E8600 op 4,5GHz. Heb je games waarin het te traag loopt dan?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 09:18

BruT@LysT

Fear and Loathing

Vraag me ook erg af wat een quadcore werkelijk meer bijdraagd voor spellen. Een supergoedkope E5400 @ 4GHz bijvoorbeeld draait ook alles prima zolang de videokaart voldoende prestatie kan leveren.
Ik ben zelf nog niet een spel tegengekomen wat dan niet goed wil draaien. Zo had ik laatst op mijn werk voor de gein 2x5970 in mijn machine gedrukt want we hebben 6 stuks van die krengen liggen. (waar dus zo'n e5400 in combinatie met el cheapo mobo+geheugen nog geen 200 euro kost). En alles lekker simpel houden, geen extreme koeling of extreme voltages. Als ik dat dan vervang door een i5 of i7 merk ik totaal geen verschil als ik een spel speel. Natuurlijk haal je wel hogere framerates, maar die lagen daarvoor ook al boven een acceptabele 100+fps. Dus mijn statement is nogsteeds dat geld aan videokaarten uitgeven meer zin heeft dan onnodig veel geld uitgeven aan nieuwe generatie mobo's, geheugen en processors, tenzij je processorkracht echt nodig hebt voor bepaalde taken. Maar dan nog vind ik de e5400 prima, dat pietluttige verschil met gloednieuwe technieken is echt onzinnig. die seconde extra kan ik wel wachten en is me het geld gewoonweg niet waard. Dan zou ik weer eerder gaan voor SSD's of snelle RAID-0 opstellingen, dat maakt namelijk een wereld van verschil en is veel merkbaarder dan een CPU vervangen (plus al dat andere wat ook weer vervangen moet worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 20:07
Als je nu een systeem koopt dan is het simpel: quad. Als je echter een E8600 op 4.5ghz hebt dan is de keus wat lastiger aangezien het de prijs niet helemaal rechtvaardigd. Een Q9550 of Q9650 E0 doen echter ook 4ghz met goede luchtkoeler. En een quad op 4ghz is in windows sneller als een dual op 4.5. Als je de E8600 voor een leuk bedrag weg kunt doen (100 euro ofzo) en je koopt 2e hands een Q9550 dan is het de upgrade wel waard. Anders lekker doorsparen voor een i7. Je hebt de pecht dat S775 quads gigantisch in prijs gestegen zijn. 6 Maanden terug had je een Q9550 voor 180 euro en dat was het echt de moeite waard. Nu met prijzen van 240 euro of hoger zijn ze te duur geworden: Intel weet dat er lekker veel mensen met een 775 systeem zijn op zoek naar de ultieme upgrade en kan dus lekker cashen.

Bijna elke game tegenwoordig pakt alle 4 cores, het is gewoon de toekomst. Sommige spellen draaien niet lekker op een dual of stukken langzamer, zoals GTA bijvoorbeeld. Dan kun je een 4.5ghz CPU hebben, een 2.83ghz quad trekt je er makkelijk uit. Ook windows werkt gewoon lekkerder met een quad, verdeeld de load netjes.

Dus als je goedkoop kunt upgraden, zeker doen. Het is nu net als de discussie van een paar jaar terug; heb ik nu echt een AMD X2 nodig ipv een hoog geklokte AMD 64?. Nou, nu blijkt wel dat dat absoluut de moeite waard is.

[ Voor 15% gewijzigd door InfinityG35 op 27-08-2010 19:03 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BruT@LysT schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:38:
Vraag me ook erg af wat een quadcore werkelijk meer bijdraagd voor spellen. Een supergoedkope E5400 @ 4GHz bijvoorbeeld draait ook alles prima zolang de videokaart voldoende prestatie kan leveren.
Ik ben zelf nog niet een spel tegengekomen wat dan niet goed wil draaien. Zo had ik laatst op mijn werk voor de gein 2x5970 in mijn machine gedrukt want we hebben 6 stuks van die krengen liggen. (waar dus zo'n e5400 in combinatie met el cheapo mobo+geheugen nog geen 200 euro kost). En alles lekker simpel houden, geen extreme koeling of extreme voltages. Als ik dat dan vervang door een i5 of i7 merk ik totaal geen verschil als ik een spel speel. Natuurlijk haal je wel hogere framerates, maar die lagen daarvoor ook al boven een acceptabele 100+fps. Dus mijn statement is nogsteeds dat geld aan videokaarten uitgeven meer zin heeft dan onnodig veel geld uitgeven aan nieuwe generatie mobo's, geheugen en processors, tenzij je processorkracht echt nodig hebt voor bepaalde taken. Maar dan nog vind ik de e5400 prima, dat pietluttige verschil met gloednieuwe technieken is echt onzinnig. die seconde extra kan ik wel wachten en is me het geld gewoonweg niet waard. Dan zou ik weer eerder gaan voor SSD's of snelle RAID-0 opstellingen, dat maakt namelijk een wereld van verschil en is veel merkbaarder dan een CPU vervangen (plus al dat andere wat ook weer vervangen moet worden).
Beetje onzinnig om IRL een E5400 met 2x 5970 te draaien denk je niet? Low-end met Ultra High-end 8)7 Stop je daar bijvoorbeeld een 5670 of een 5750 in (wat me een stuk realistischer lijkt) dan wil ik wel eens zien wat er van je framerate overblijft in bijvoorbeeld Metro 2033 of GTA IV :X

OT: Als je nog lang met deze pc wil doen zou ik je aanraden door te sparen en een totaal nieuwe pc te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2010 19:20 ]

Pagina: 1