Dell Perc 5/i supported desktop schijven

Pagina: 1
Acties:

• vogelrokker
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:34
Beste tweakers,

Ik heb sinds anderhalf jaar een fileserver draaien met een Dell perc 5/i raid controller. Hier ben ik zeer tevreden over geweest maar begin de laatste tijd wat problemen tegen te komen.
De raid controller is uitgerust met een mix van 8 samsung spinpoint F1 en F3 schijven van 1tb

Na ongeveer 3 maanden gebruik viel 1 van de schijven uit. Aangezien ik raid 5 draai was dat geen probleem.
Schijf RMA en na een weekje nieuwe schijf terug geplaatst, ging allemaal zonder problemen. Na rebuilden was de array weer in orde.

Nu na ongeveer anderhalf jaar zit ik met een groter probleem.
1 van de spinpoint schijven viel weer uit de array(screenshot). Ik heb de schijf gecontroleerd in een andere pc en deze bleek geen fouten te hebben.
Ik heb de schijf vervolgens terug geplaatst maar naar een paar minuten rebuilden viel de schijf opnieuw uit de array. Het logboek geeft de meldingen "Unexpected Sence" maar veel info kan ik hier niet over vinden.

Ik heb vervolgens maar een nieuwe spinpoint schijf gekocht en die in de array geplaatst. Maar ook deze wordt uit de array gegooid. Na ongeveer 2 weken aan kloten viel zelfs een 2e schijf uit de array, waardoor de array uiteen is gevallen. Ook deze 2e schijf laat zich niet meer vervangen voor een nieuwe.

Wat ik heb geprobeerd:
- Schijven terug plaatsen
- Schijven vervangen door zelfde type (nieuwe)
- Firmware geupdate van de controller naar laatste van dell.
- Firmware van LSI erop geplaatst.
- Array opnieuw aanmaken.

Niets lijkt te werken. Na veel gelezen te hebben over samsung spinpoint schijven die problemen hebben met raid heb ik besloten de schijven maar te gaan vervangen.
Alleen welke schijven werken wel goed met de dell perc 5/i controller? Heeft iemand ervaringen met schijven icm deze controller voor een langere periode?

Hoor graag jullie reacties!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
Over Seagate en Western Digital heb ik nog nooit verhalen gehoord over uitval.
De WD Green word vaak geweerd omdat mensen vaak verwachten dat de schijven slecht werken vanwege stroombesparingsfuncties, maar ikzelf heb er nog nooit last van gehad.

Ik heb een HP P410 (voorheen een P400 gehad) met 4 Seagate Low Power en 4 Western Digital Green schijven, en nog nooit problemen gehad (op ooit 1 keer een kapotte schijf na)

Maar die was gewoon echt kapot...

Even niets...

Verwijderd

Ikzelf gebruik heel graag HItachi's. Gebruik ze nu al 3,5 jaar en nog nooit is er ook maar 1 uit een raidset gedonderd. De schijven hebben op diverse controllers gedraaid. Draai op dit moment met HDS721010CLA332 schijven en ben er zeer tevreden over. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten, de prijs is 53 euro voor een 1 TB schijf.

• vogelrokker
Van alles wat ik tot nu toe heb gelezen:

- samsung schijven vermijden door raid problemen
- "green" series vermijden vanwege stroombesparings opties (schijven die zichzelf uitschakelen)
- desktop Western Digital schijven in algemeen vermijden vanwege (mogelijk) TLER probleem

Tips die ik vaak zie:

- Gebruik enterprice schijven
- gebruik RAID editie schijven.
- Controleer support lijst van de RAID controller

Deze tips zijn natuurlijk wel handig maar de enterprice of speciale raid schijven zijn al snel 2 tot 3 keer zo duur als een standaard schijf. EN ik weet vrij zeker dat er genoeg desktop schijven bestaan die ook werken met een raid controller.

Is er iemand die daadwerkelijk ervaringen heeft met de perc 5 controller en en bepaalt type schijven van 1 of 2tb? Is toch weer een hele investering in 8tb storage, en hoop er dit maal langer mee te doen als 1.5 jaar.

[ Voor 27% gewijzigd door vogelrokker op 28-08-2010 11:06 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:34
Precies het zelfde heb ik gehad :), incombinatie met Dell perc5 en de Spinpoints, nadat ik ze vervangen had voor WD's heb ik nergens problemen mee gehad.
ik heb ze vervangen voor : WD Caviar RAID 1TB 7200rpm SATA 16MB 3.5inch 24x7 HDD1000

edit: overgens gingen de spinpoints ook kapot bij normal gebruik.

[ Voor 34% gewijzigd door Mektheb op 28-08-2010 08:50 ]

• vogelrokker
Ik zit nog te twijfelen of ik officiële raid schijven haal, die zijn wel een stuk duurder als de normale schijven.

Zit te twijfelen tussen:
4x - Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB (117 euro) - (468 euro totaal)
8x - Hitachi Deskstar 7K1000 C HDS721010CLA332, 1TB (54 euro) - (432 euro totaal)
4x - Western Digital Caviar Black WD2001FASS, 2TB (147 euro) - (588 euro totaal)
4x - Western Digital RE4 WD2003FYYS, 2TB (232 euro) - (928 euro totaal)

Als ik naar de prijs kijk zou een hitachi product duidelijk goedkoper uitvallen, en aan de reactie van borghive te zien heeft hij een goede ervaring met de schijven.
Ik heb zelf alleen geen ervaringen met hitachi, en weet dat western digital garantie goed geregeld heeft. De raid editie geeft zelfs een garantie dat ik geen raid problemen krijg. Alleen als ik naar de prijs kijk vraag ik me af of dit de meerprijs waard is....
Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Caviar Black schijf. Deze zit in prijs gemiddeld en krijgt over het algemeen goede revieuws en levert een zeer goede performance en garantie (5 jaar)

Heeft iemand toevallig ervaring met deze schijf in raid? zou zonde zijn van mijn geld als blijkt dat het niet stabiel werkt.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:34
Caviar Black schijven zijn super, kwa preformance en stabiliteit in raid durf ik dat niet te zeggen, wel zijn ze lekker rap.

• roger1234
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik draai al meer dan een jaar met 8 x 1tb wd green disks (32mb cache ) op mijn perc 5/i. En draai nu een paar maanden met 4 x 2tb (64mb cache) wd greens op mijn 2e perc 5/i. Ik heb nog nooit problemen gehad, ik heb het idee dat ze die duurdere disk proberen te pushen door te zeggen dat ze niet werken, maar goed ik kan het niet met feiten onderbouwen, mijn persoonlijke ervaring is dat die green disks gewoon prima werken.

http://tweakers.net/gallery/158119/sys

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:01
Ik heb ook een perc 5/i, met daaraan:

3x WD 1TB green.
4x WD 750GB green

Met WD werkt het super.

Ik heb voorheen samsung F1 gebruikt en dat was een drama (lag niet aan controller, disks vielen gewoon bij bosjes uit).
Pagina: 1