Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Auto] Geluid uit de versnellingsbak

Pagina: 1
Acties:

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Sinds enige tijd komt er een zagend geluid uit mijn versnellingsbak. Dit is harder als ik mijn voet van het gas haal. Dus ik denk zelf een lager oid. Op zich is het geen probleem, aangezien ik al een reserve versnellingsbak heb liggen die binnenkort gereviseerd wordt eerst. Hij schakelt en rijd verder perfect op het geluid na (hopelijk een beetje te horen in het filmpje). Mijn vraag is nu, ik heb verder geen schakelproblemen oid, maar kan ik verwachten dat de bak vastloop oid als ik door blijf rijden? En wat is er precies mis met de bak?

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=N16XRhj4T2o]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik weet niet wat ik moet horen in dat filmpje? Bedoel je zo'n jankend geluid wat je normaal alleen hebt als je achteruit rijdt? Dat maakt die van mij al 3 jaar, goed is het niet maar mijn auto heeft zo'n leeftijd dat ik geen dure reparaties aan de versnellingsbak laat uitvoeren en hij rijdt verder prima.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Don3k
Marzman schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:31:
Ik weet niet wat ik moet horen in dat filmpje? Bedoel je zo'n jankend geluid wat je normaal alleen hebt als je achteruit rijdt? Dat maakt die van mij al 3 jaar, goed is het niet maar mijn auto heeft zo'n leeftijd dat ik geen dure reparaties aan de versnellingsbak laat uitvoeren en hij rijdt verder prima.
Je hoort in het filmpje een schavend geluid (al moet je behoorlijk volume omhoog zetten). In het echt is het veel harder. Het is net of iemand hout aan het zagen is :+ Op zich maakt het mij ook niet zo heel veel uit, maar moet niet hebben dat op hoge snelheid de bak opeens blokkeert. Rij voor de zekerheid nu ook geen snelweg. De koppelingsplaat en drukgroep zijn vorig weekend vervangen, die waren ook al aan vervanging toe.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
En heb je het in alle versnellingen of alleen in één bepaalde versnelling. Als het geluid er altijd is, kan het ook je differentieel zijn. (Of een wiellager, of druklager) Druklager zou ook goed kunnen aangezien daar dus pas aan gesleuteld is.
Wat is het voor auto eigenlijk ?
(Kan filmpje hier niet bekijken btw)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Don3k
u_nix_we_all schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:54:
En heb je het in alle versnellingen of alleen in één bepaalde versnelling. Als het geluid er altijd is, kan het ook je differentieel zijn. (Of een wiellager, of druklager) Druklager zou ook goed kunnen aangezien daar dus pas aan gesleuteld is.
Wat is het voor auto eigenlijk ?
(Kan filmpje hier niet bekijken btw)
Het is in alle versnellingen. We hadden de bak eronderuit gehaald, en zagen we dat de koppelingsplaat al de bouten van de vliegwiel aan het opeten was, dus dachten we misschien dat het daardoor kwam. Helaas. Er na hebben we ook met zo'n apparaat geluisterd (geen idee hoe het heet, maar het is net wat doktoren gebruiken om je hartslag te horen) en het geluid kwam duidelijk uit de bak. Het gaat om een Suzuki Swift 1.3 gti uit 94. De bak is al eens vervangen door de vorige eigenaar. (naar zeggen).

Verwijderd

Veranderd het geluid naar een licht geratel als je de koppeling intrapt?

Zo ja, is het lager van je drukgroep naar zijn grootje. Dat is trouwens altijd iets wat ik mee vervang. Gezien het werk wat je bij sommige auto hebt om bij de koppeling te komen....

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Lol de mijne is ook een Suzuki Swift. Het zijn ook echte stadsautootjes, die bakken hebben vrij veel te lijden. Ik heb wel vaker posts hier gezien over de versnellingsbak van een Swift die het begeven heeft, dat is duidelijk niet het sterkste punt van de auto (en bij die GTI staan er dan ook nog wat meer krachten op) :P

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 27-08-2010 16:50 ]

/▌

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Nee, maar vervangen doe je dan ook in een halve dag. ;)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Don3k
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 15:59:
Veranderd het geluid naar een licht geratel als je de koppeling intrapt?

Zo ja, is het lager van je drukgroep naar zijn grootje. Dat is trouwens altijd iets wat ik mee vervang. Gezien het werk wat je bij sommige auto hebt om bij de koppeling te komen....
Nee, ook die lager is vervangen. Wat ik vandaag merkte, hoe langer ik mee rij, hoe harder het geluid wordt. Als ik hem laat rollen (met koppeling ingedrukt) in een versnelling hoor je het ook lichtjes, maar in neutraal is hij gewoon stil.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Don3k schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:37:
[...]

Nee, ook die lager is vervangen. Wat ik vandaag merkte, hoe langer ik mee rij, hoe harder het geluid wordt. Als ik hem laat rollen (met koppeling ingedrukt) in een versnelling hoor je het ook lichtjes, maar in neutraal is hij gewoon stil.
O dat geluid, dat heb ik ook heel lichtjes als ik uitrol met de koppeling ingedrukt. Ik vond het niet echt zorgwekkend klinken (klinkt als een lager). In de versnelling hoor ik het niet.

/▌

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

In het filmpje hoor ik weinig bijzonders, maar afgaande op de omschrijvingen die je geeft zeg ik dat je niet telang met die bak verder moet rijden. Als-ie vastslaat ben je niet blij :) Zelf ben ik door een vastgeslagen versnellingsbak al een keer achterstevoren (dat dan weer wel) tegen een boom tot stilstand gekomen.. Auto total-loss..

Zodra die andere bak klaar is, gelijk verwisselen is mijn advies :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Waar haal je een gereviseerde bak, ben ook wel geinteresseerd aangezien mijn bak allerlei geluiden maakt en waarschijnlijk binnen een paar jaar de geest gaat geven. Wel met garantie toch? Ik heb trouwens een VAG auto (Seat)
Pagina: 1