Vodafone (IE) brengt €1250 in rekening voor 1500MB 3G data

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 21:00
Hi

Eerst even wat korte background info: Ik woon in Ierland en heb sinds April 2010 een abonnement hier.
Dit abonnement kwam met een iPhone 3GS maar ik ben inmiddels zelf geswitched naar een Desire.
Initieel had ik een Perfect Choice Access Plus 150 plan (2GB data incl.), maar vorige maand ben ik geswitched naar Perfect Choice 50 (zonder data).
Reden hiervoor was dat ik - gezien de data die ik sporadisch gebruikte - beter af was met een simpel no-data abonnement. Thuis en op het werk heb ik WiFi coverage, dus 3G gebruik ik nauwelijks.

Nu kom ik er achter dat afgelopen maandag / dinsdag mijn mobiel elke 15 minuten heeft lopen syncen (Exchange) over 3G. Volgens mijn rekening online is dit opgelopen tot 998MB op maandag, en 561MB op dinsdag.

Nu betwijfel ik niet dat mijn telefoon inderdaad verbinding heeft lopen maken (het hoge vebruik daargelaten), maar Vodafone brengt hier €1,217.52 in rekening.
Ter info: een 2Gb addon kost €9.99.

Mijn vraag is:
1) Ik kan me vaag herinneren dat Neelie Kroes hier meerdere uitspraken over had gedaan, zijn dit inmiddels EU-regulaties? (ze sprak ook over roaming, maar dat is voor mij niet van toepassing)
2) Ik kan me niet voorstellen dat Vodafone hier mee weg kan komen zonder waarschuwing naar de klant. Daarnaast zijn de extra kosten (0.1c/KB) vrij excessief in vergelijking met wat een standaard 2GB addon kost.
3) Wat zijn verdere stappen die ik kan nemen?

Let wel:
Ik kan helaas niets met Nederlands recht
Ik heb geen data addon (meer).
Ik heb geen enkele waarschuwing gekregen
Vodafone kan mij geen specificatie toesturen (welk IP adres / domain op welk exact tijdstip, "hebben wij niet")
Vodafone zegt simpelweg, "eigen schuld, dikke bult".

Ik betwist het verbruik an sich (nog) niet (alhoewel 1.5GB voor wat email polling wel bizar veel is..), maar de kosten die ze hanteren zijn vrij excessief te noemen.

Ik heb inmiddels het adres waar ik mijn klacht heen kan sturen, maar deze wil ik het liefst zo sterk mogelijk neerzetten.

Tips, anyone?

Je denkt altijd "dat overkomt mij niet", maar by god, ik ben een geek in hart en nieren en die telco's zijn me toch een stel haaien ... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:03

-d-

1) Ik kan me vaag herinneren dat Neelie Kroes hier meerdere uitspraken over had gedaan, zijn dit inmiddels EU-regulaties? (ze sprak ook over roaming, maar dat is voor mij niet van toepassing)
Er is hier geen EU regulering van toepassing. Bovendien is de regulering op roaming-data gebruik alleen van toepassing op wholesale tarieven.
2) Ik kan me niet voorstellen dat Vodafone hier mee weg kan komen zonder waarschuwing naar de klant. Daarnaast zijn de extra kosten (0.1c/KB) vrij excessief in vergelijking met wat een standaard 2GB addon kost.
Helaas kunnen ze dit wel doen. Kosten zijn inderdaad vrij hoog, maar dat is bij veel operators als er geen databundel bij zit.
3) Wat zijn verdere stappen die ik kan nemen?
Klachtenbrief opsturen naar Vodafone Ierland, hopen op coulance van hun kant. Vaak zijn operators bereid om je wel tegemoet te komen in zo'n geval. Zal ze in ieder geval de kans geven om op je brief te reageren. Wijs in de brief dus geen vinger naar Vodafone - het blijft je eigen verantwoordlijkheid. Wel zal ik in de brief zetten dat het vreemd is dat er geen waarschuwing is geweest vanuit Vodafone.

Heb je overigens de mogelijkheid je datagebruik in je telefoon te vergelijken met het gebruik wat op de factuur van Vodafone staat?

Succes :)

[ Voor 9% gewijzigd door -d- op 27-08-2010 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is 1500 MB niet erg veel zonder dat je dit merkt? (ik haal het niet eens met mail, browsen en af en toe een youtube filmpje) Je moet toch wel iets merken? Al is het maar een zonnetje dat in een wolk veranderd op een bewolkte dag omdat het weerbericht op je homescreen synced.

Je kan proberen een regeling te treffen (misschien doen ze aan coulance, misschien ook niet).

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 27-08-2010 12:29 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:37
Waarschuwen voor een hoog gebruik binnen een dag lijkt me administratief gezien ook lastig... het zou best kunnen dat ze erover bellen, maar op dag zelf lijkt me dat gewoon erg snel.

Zet ook gelijk dataverbinding uit op je desire, even powerknop indrukken, onderste optie... laat alleen wifi aan, dan heb je in ieder geval geen dataverbruik meer via 3g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 12:33:
Waarschuwen voor een hoog gebruik binnen een dag lijkt me administratief gezien ook lastig... het zou best kunnen dat ze erover bellen, maar op dag zelf lijkt me dat gewoon erg snel.

Zet ook gelijk dataverbinding uit op je desire, even powerknop indrukken, onderste optie... laat alleen wifi aan, dan heb je in ieder geval geen dataverbruik meer via 3g.
Je kan dat gewoon automatiseren met een smsje. Ze monitoren het dataverbruik toch al.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
r0b schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:39:
Reden hiervoor was dat ik - gezien de data die ik sporadisch gebruikte - beter af was met een simpel no-data abonnement. Thuis en op het werk heb ik WiFi coverage, dus 3G gebruik ik nauwelijks.
Je wist dus wat je voor data zou moeten betalen (en dat dat veel en veel duurder is dan een data-bundel), dus als je het verbruik zelf niet betwist, valt er weinig aan te veranderen.
Ik heb geen idee of die hoeveeleheid data realistisch is, maar als je ergens wat kan halen lijkt het me daar.

Overigens zal een telefoon niet zomaar uit het niks vanzelf gaan lopen synchen, dus is het eigenaardig dat je daar pas na twee dagen achter komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-09 19:43

Roytoch

Nietes

Tuurlijk betwist je het gebruik. E-mail binnenhalen en dan 1,5 Gig? Echt niet... niet als je normaal binnenhaalt. Dat zou betekenen dat je na 10 dagen een standaard Gmail account hebt binnengehaald a 7 gig?

E-mail polling zou ik op enkele tientallen MB's rekenen maar zeker geen 1500 MB!

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het kan natuurlijk wel dat hij dacht op wifi te zitten en dat dit niet het geval was. Iets anders kan ik niet verzinnen want 1500 MB haal je niet per ongeluk. Dat is met een mobiel gewoon veel. Een gmail account sync je niet eens volledig (ik sync een maand en volgens mij is dat al best veel, en dan alleen de eerste 50 kb van een mailtje).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10 16:15
Is het vebruik niet van de maand ervoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 20:51
Jouw Klok en Klepel mbt Neelie Kroes heeft te maken met 'bill shock' in verband met Roaming en datagebruik. Hier een EU maatregel: http://ec.europa.eu/infor...ies//roaming/index_en.htm

Ik heb geen enkele waarschuwing gekregen
Nee dat hoeft ook niet als het dus niet om Roaming gaat. Netjes is natuurlijk anders. Maar Neelie kroes heeft zich ingezet voor de hoge kosten van roaming, niet de kosten van buiten je bundel / abo internetten.

Vodafone kan mij geen specificatie toesturen.
Iets met privacy, maar dat is in Nederland zo. Ierland heeft ongetwijfeld andere privacy wetten. Telecomprovider mag constateren dat je internet en hoe lang en hoeveel data. Niet bekijken (laat staan opslaan) van de data, afbeeldingen, video's en e-mails. Ze kunnen je ook aangeven op welke plekken en tijdstippen een data verbinding is gemaakt en wat het verbruik is geweest, die gegevens hebben ze voor hun rekeningen. In Nederland mag je die gegevens opvragen als je van mening bent dat het niet klopt. In de praktijk krijg je de gegevens niet, omdat de telecomprovider dat te veel werk vindt.

Vodafone zegt simpelweg, "eigen schuld, dikke bult".
Daar komt het ook wel op neer. Als je geen mobiel internet wilt gebruiken, kun je gewoon je accespoint weggooien, of er onzin in zetten. Je kunt dan niet mobiel internetten. Als je 'nauwelijks' internet wilt gebruiken loop je ook het risico daar klauwen met geld aan uit te geven, omdat het niet in je bundel zit.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Sowieso het dataverbruik betwisten en vragen om een specificatie. Daarnaast heb ik eerder verhalen gehoord over dealtjes die gemaakt worden, waarbij je een reasonable deel betaalt :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
Vodafone rekent bij dataverbruik zonder abbo per kwartier. Kost geloof ik 1,5 euro per keer.
dus 144 x 30 = 4320 euro voor een volle maand. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-09 11:47
De enige mogelijkheid om met puur syncen aan zo'n data verbruik te komen, lijkt als je een volledige mailbox van jaren (?) voor het eerst synced met je mobiel.

Niemand krijg tenslotte ~1GB aan mail *per dag* (toch?)

Je zult voordat je de brief stuurt, voor jezelf moeten nagaan waarop je in wilt zetten:
- Het totale verbruik (1.5 GB) kan helemaal niet kloppen, en dus de rekening moet daarom alleen al omlaag.
- Het verbruik klopt an sich, maar de kosten zijn absurd, en zonder waarschuwing.

Voor wat betreft het eerste: als het echt puntje bij paaltje komt, zegt mijn (nederlandse, leken-) gevoel dat Vodafone toch iets meer zal moeten melden dan "Ja, het was 1.5 GB, maar we hebben verder geen enkele informatie over wat, waar en waar naar toe".

Als je het idee hebt (of krijgt) dat het op zich nog wel zou kunnen kloppen, dan wordt het echt inzetten op coulance o.i.d. Natuurlijk is het een beetje gek dat de kosten een factor ~150 hoger zijn, als je het verkeerde (=geen) abonnement heb afgesloten. De geleverde dienst is immers identiek, en de kosten voor Vodafone dus ook. Ofwel ze maken absurd veel verlies op mensen die dat €10 pakketje hebben (onwaarschijnlijk), ofwel ze maken absurd veel winst op jou (dat dus). Dus is er (gevoelsmatig) ruimte voor coulance.

En anders: hoe heet Kassa / radar/ de consumentenbond in het iers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
Ik kan totale dataverbruik niet voorstellen.
Ik heb nooit meer dan 200mb per maand voor normaal gebruik.

Is dit niet door bijzonder diensten die duur kosten zoals je in nederland ook hebt (ringtone diensten bijvoorbeeld) die op jou naam zijn gekomen.
Die jij niet gebruikt hebt?

Ps hebben ze geen klachten commissie?
Die heb je wel in nederland bij KPN.
Dan kan je deel van geld terug krijgen als er absuurde bedragen zijn gerekend voor diensten.
Zoals internet die niet bij je bundel aanstond.

[ Voor 28% gewijzigd door Erwinvz1 op 27-08-2010 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eiland
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 19:26
Welke film was je aan het downloaden?

Ik weet niet wat de snelheid is die vodafone heeft in ierland maar die 998mb lijkt me erg veel dat is
998 / 24 = 41,5833333 per uur en
41,5833333 / 60 = 0,693055555 per minuut en
0,693055555 / 60 = 0,0115509259 per seconden

Dat wil dus zeggen dat je telefoon constant aan het syncen was.

Was je telefoon (maandag/dinsdag) net nieuw en zette je deze voor het eerst aan?
Hoe groot is je exchange account (was het wel je exchange account?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:15

Tys

Daarnaast ..
Thuis en op het werk heb ik WiFi coverage, dus 3G gebruik ik nauwelijks.
Volgens mij pakt ieder toestel eerst WiFi dan 3G voor synchronisatie .. Dat wil dus zeggen dat je al die data ergens tussen je werk en huis binnen gehengeld hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door Tys op 27-08-2010 21:35 ]

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Het kan ook zijn dat de desire zich zelf wilde updaten, of anders weerbericht programma's etc. Maar kan je niet dom spelen en zeggen dat je wel een data abonnement dacht te hebben en dit onredelijk vindt. Ik zou zowiezo een brief schrijven en jezelf een beetje voor dom houden, wie weet helpt dit.

En als dit niet help ff mail adres van de ceo of iets dergelijks vinden en hem mailen :)

[ Voor 13% gewijzigd door B0MBACI op 28-08-2010 04:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Langras schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 21:31:
Welke film was je aan het downloaden?

Ik weet niet wat de snelheid is die vodafone heeft in ierland maar die 998mb lijkt me erg veel dat is
998 / 24 = 41,5833333 per uur en
41,5833333 / 60 = 0,693055555 per minuut en
0,693055555 / 60 = 0,0115509259 per seconden
:?

998Mb *1024 = 1021952 Kb per dag
/24 = 42582 per uur
/60 = 710 per minuut
/60 = 12 Kb/sec

Wat mij dus wel weer realistisch lijkt, ik weet dat mijn Blackberry Bold 9700 die snelheid wel haalt om te syncen. Ik heb 2 broertjes, 1 heeft een Experia X10 en de andere een Galaxy S. Daarvan weet ik dat die krengen de hele dag zijn verbonden met internet en de hele dag ook updates (weer, aandelen, widgets etc) downloaden. Wellicht is dit bij jou ook het geval.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2010 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
Verwijderd schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 09:28:
[...]

:?

998Mb *1024 = 1021952 Kb per dag
/24 = 42582 per uur
/60 = 710 per minuut
/60 = 12 Kb/sec

Wat mij dus wel weer realistisch lijkt, ik weet dat mijn Blackberry Bold 9700 die snelheid wel haalt om te syncen. Ik heb 2 broertjes, 1 heeft een Experia X10 en de andere een Galaxy S. Daarvan weet ik dat die krengen de hele dag zijn verbonden met internet en de hele dag ook updates (weer, aandelen, widgets etc) downloaden. Wellicht is dit bij jou ook het geval.
Ik denk persoonlijk dat ze gewoon dik ernaast zitten.
Want als het normaal gebruik is dan is het gewoon te veel.
Anders heeft de gemiddelde iphone gebruiker minimaal 7gb per maand of hoger???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 10:55
Nou met me Desire op push met gmail (email prive, agenda prive en agenda zaak). En gewoon wat surfen (geen youtube) komt ik maar uit op 100MB per maand.
Via wifi haal ik wel aan filmpjes een paar GB binnen maar daar is wifi toch voor :P

Wat ik overigens nergens uit op maak (kan er overheen hebben gelezen ;) ) is dat er misschien iets met de ingangsdatums verkeerd is gegaan :? Waardoor je een volle maand aan verbruik op 2 dagen geregistreerd staan? Of heb je misschien een soort van Dual sim abo waarbij ze de verkeerde data-bundel-loos hebben gemaakt?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou me persoonlijk proberen te beroepen op coulance. Aangeven dat je een data abbo wil hebben waarin dit verbruik netjes gedekt zit en vragen of ze deze met terugwerkende kracht in willen zetten. Een collega van me is zo al eens onder een heftige rekening vandaan gekomen.

Hij ging er vanuit dat ie een data bundel had op z'n abbo (zat in het gekozen pakket dacht hij), maar dit bleek toch niet zo te zijn. Na een rekening van een 2000 euro aangeboden te hebben gekregen (zieke tarieven ook echt, waar een databundel van 8 euro normaal het tienvoudige dekt) heeft hij een nette brief naar de provider gestuurd of er niet alsnog een databundel kon worden toegepast op die rekening. Dat was geen probleem en zo is de rekening van 2000 euro omgezet naar 8 euro.

Ik heb zelf ook zoiets gehad, maar dat lag iets anders. Een GSM toren bij mij in de buurt had een storing en gezien ik nogal dicht bij de grens woon ging mijn telefoon netjes op een Belgisch netwerk roamen en helaas ook e-mail syncen. Na een fikse rekening te hebben gekregen heb ik dit in overleg met de provider ook terug gekregen. Daarbij was het dus niet direct mijn schuld, al had ik die settings gewoon beter moeten tweaken, maar nam de provider de schuld op zich voor de storing in de GSM toren.

Moraal van het verhaal: In Nederland is er in ieder geval vrijwel altijd wat te regelen met providers, ik verwacht dat het in Ierland niet anders zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat jij dit abbo hebt dan:

If you're a bill pay customer
If you use mobile internet occasionally

The best option for you is to only pay for the days you use the service. That's 99c for the 50MB daily allowance and 0.1c per KB (or €1 per MB) thereafter.

Nothing to see here

Pagina: 1

Let op:
Let op: dit gaat over Iers recht en niet over Nederlands recht!