Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenabi
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-05-2024
Graag hulp gevraagd bij het volgende.

Ik beschik over bestaande bedrade ASDL verbinding van Online met standaard ADSL modem (Speedtouch).

Onlangs Linksys WRT320N aangeschaft omdat ik wireless wil gaan met nieuwe laptop en later mogelijk andere producten zoals nog een laptop, spelcomputer etc.

Stappen tot nu toe genomen en resultaat:

1) Gewone handleiding gevolgd -> resultaat: wel werkend internet op de vaste computer (nog steeds bedraad), maar geen verbinding kunnen maken met wireless netwerk (wel zichtbaar, goede signaalsterkte, maar steeds time-out bij verbinding, leek IP-probleem)

2) Advies bij verkopende winkel gevraagd. Resultaat: advies was om DHCP in Linksys router uit te zetten. Dit gedaan, incl. contact met Helpdesk Online voor standaard IP-settings. Resultaat: hetzelfde (netwerk wel zichtbaar, geen verbinding kunnen leggen). Overigens terechte opmerking van Online Helpdeskmedewerker dat DHCP uitzetten in Linksys router niet handig lijkt, aangezien deze toch dynamisch IP-adressen moet kunnen verstrekken aan apparaten die op het netwerk willen komen.

Iemand tips & adviezen hoe ik deze setup wel aan de praat kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modem/router van Online als DHCP en dergelijke laten staan, niets aan veranderen dus.
De linksys een ip geven in de juiste range, bijvoorbeeld 1 nummer hoger dan de speedtouch.
Linksys router functies niet aanzetten. (dhcp, etc) en verbinden met de speedtouch via een Lan poort (niet de Wan poort gebruiken op de linksys)
Dan zou het moeten werken, eerst even testen zonder beveiliging als dat goed werkt wpa(2) key instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenabi
Bedankt voor het meedenken. Ik heb iets dergelijks ook al geprobeerd (IP-adres Linksys is standaard 192.168.1.1) maar kreeg dan een foutmelding dat het IP-adres van de Linksys te veel overeenkwam met het andere ingevoerde IP-adres (ook al was deze in range).

Het linksys menu ziet er als volgt uit wanneer je DHCP off zet en vast IP instelt:

1) IP
2) Subnet
3) Gateway
4) DNS 1
5) DNS 2

Daaronder vraagt hij om IP en subnet van de router zelf.

Hoe configureer ik dit nu op de juiste manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

192.168.1.1 is waarschijnlijk de Orange modem al. (de Livebox heeft dat ip ook namelijk)

Geef de linksys dus 192.168.1.2
subnet 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1
dns 192.168.1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:56
Check ook even dit topic, daarin staat e.e.a. gedetailleerd beschreven.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:57

Tazzios

..

Macfilter toevallig aanstaan?

verder kun in de router ook nog A/B/G/N netwerk instellen en combinaties daarvan.
als je laptop G is zet de router dan ook op G.
g/N combinatie zou misschien een conflict kunnen opleveren met je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenabi
DigiK-oz schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:54:
Check ook even dit topic, daarin staat e.e.a. gedetailleerd beschreven.
Bedankt voor alle tips, zeker ook voor deze topic link, heb alles volgens mij uitgevoerd zoals staat beschreven maar e.e.a. functioneert nog steeds niet.

Begin nu weer van scrap af aan en zal dit topic gebruiken om foutmeldingen etc. gedetailleerd weer te geven, zodat hopelijk nog specifiekere tips mij op weg kunnen helpen.

Update: alles van voren af aan, dubbel gecheckt, volgens handleiding HOWTO van HyperBart. Geen resultaat, wel vast internet op pc maar timeout wireless verbinding op laptop. IP adres router cf. advies gezet op .200 om interference met DHCP gebied router (.100 tot .150) te voorkomen.

Update: in het gequote topic staat een afbeelding van een eindnetwerk; het lijkt erop dat je e.e.a. moet aansluiten op je LAN poort van je oorspronkelijke modem/router. Nu heeft het Speedtouch modem (wat door Linksys config programma wordt herkend als router) alleen maar twee gele Ethernet/ WAN poorten. Of hoeft dat geen probleem te zijn?

[ Voor 35% gewijzigd door Zenabi op 27-08-2010 21:03 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linksys wrt320n Draait goed onder de originele filmware, alleen zoooo traag via Orange livebox.

dus de dd-wrt filmware er opgezet dat gaat prima, maar nu krijg ik bedraad geen internet verbinding
is dit een instelling die ik ergens moet doen in de dd wrt ?, de pc wordt ook wel herkend
maar verder niks noppes nada. ook niet nada t ip op 192.168.1.2 gezet is

vorige router er weer tussen draai weer goed.
dus het moet wel ergens een instelling zijn , maar wat en waar ?

Gr frank

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2010 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ik ben ( en gezien de weinige reactie waarschijnlijk niet de enige) de draad(loos) een beetje kwijt:
  • doet draadloos het dan wel?
  • hoe heb je het nu allemaal aangesloten(tekening: vermeld of de kabel in Lan of wan poort zit!)
  • DHCP instellingen op beide apparaten

[ Voor 56% gewijzigd door Tazzios op 30-08-2010 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenabi
Update:

Ik heb het nu aan het werk gekregen, maar vaak valt de verbinding weg of kan ik het netwerk wel zien maar er niet op inloggen.

Even een gedetailleerd overzicht van hoe het nu zit.

Legenda:
Router 1: Speedtouch van Online (Thomson); wel door mij te benaderen, maar niet te configureren qua DHCP/ IP range. DHCP staat aan: IP range dit dit modem hanteert is .63 t/m .352.

Router 2: Linksys die ik gekocht heb. Hier ben ik admin over en deze heb ik ingesteld op IP .1 (niet in range van de Speedtouch dus) met DHCP server uit.

Setup qua kabels:

Internet (via ADSL kabel) -> router 1 -> UTP kabel LAN poort router 1 naar LAN poort router 2. Tevens UTP van vaste PC in router 1 LAN poort, maar maakt niet uit, kan ook in LAN poort router 2, beide resulteren in verbinding.

Waar de crux nu zit is denk ik het volgende:

In het beheer menu van router 1 kan ik zien dat alle apparaten die aanloggen (meerdere laptops van anderen en smartphones geprobeerd de afgelopen dagen) keurig een IP toegewezen krijgen in de range .65 t/m .70 (.64 is vast gereserveerd voor vaste PC hier). Alleen router 2 (die dus door mij op 192.168.1.1 gezet is cf. handleidingen in HOWTO buiten het DHCP bereik van router 1) is niet met dit adres zichtbaar is het beheer menu van router 1, maar krijgt op de een of andere manier een adres 83.xx.xxx.1. Terwijl ik router 2 via de browser gewoon als admin op 192.168.1.1 kan benaderen. Deze IP van 83.xx.xxx.1 kan ik niet wijzigen op router 1.

Ik hoop dat dit wat inzichtelijker is en dat iemand weet wat hier nu misgaat. Nogmaals; een enkele keer doet hij het vlekkeloos en pakt de laptop direct de verbinding op (zonder naar het WPA2 wachtwoord te vragen, dat is dus kennelijk al opgeslagen) en een volgende keer als ik de laptop opnieuw aanzet is of het hele netwerk niet zichtbaar (SSID broadcast staat wel aan) of vraagt hij oneindig naar het wachtwoord en resulteert dit telkens in een time-out van de verbinding (krijgt dus geen IP toegewezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Zenabi schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 13:14:

.... Alleen router 2 (die dus door mij op 192.168.1.1 gezet is cf. handleidingen in HOWTO buiten het DHCP bereik van router 1) is niet met dit adres zichtbaar is het beheer menu van router 1, maar krijgt op de een of andere manier een adres 83.xx.xxx.1. Terwijl ik router 2 via de browser gewoon als admin op 192.168.1.1 kan benaderen. Deze IP van 83.xx.xxx.1 kan ik niet wijzigen op router 1.
....
is je 83 adres niet het IP van je internet verbinding zelf?

DHCP ip adressen voluit is wat handiger alle eerste 3 nummers moeten namelijk gelijk zijn.

verder al het N draadloos uitgezet en alleen G aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-08 15:24
Zenabi schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 13:14:
DHCP staat aan: IP range dit dit modem hanteert is .63 t/m .352.
Huh? .352?

Vraag: Zijn de subnets van het modem (WAN-zijde van je netwerk) en je PC's (LAN-zijde) hetzelfde?
Zo ja: Probeer eens om 192.168.1.0 255.255.255.0 voor je WAN en 192.168.2.0 255.255.255.0 voor je LAN te gebruiken. Het kan zijn dat je router in de war raakt met twee dezelfde netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij configureren de genoemde apparatuur zeer regelmatig

Pas op de linksys het ip van de router (meen dat dit op gelijk de inlogpagina staat van de router) aan naar bijvoorbeeld 192.168.2.1 als het goed is gaat dan de DHCP automatisch naar de juiste range.

Dan draadloos instellen en er een wpa/wpa2 encryptie op gooien.
Draadloos verbinding maken en voor de zekerheid even het ipadres vernieuwen met ipconfig /release en renew. Dann controleren of het apparaat de juiste ipadressering krijgt, zo ja dan moet het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenabi
Bedankt voor tips, ga er morgen mee verder.

.352 was typo en moest zijn .253

Net een tijdje werkende verbinding gehad: toen was in router 1 (Speedtouch) router 2 zichtbaar (Linksys) op 192.168.1.1, zoals het hoort. Maar dus ook een Linksys router op het genoemde 83.xx.xxx.1 adres. Deze router had niet hetzelfde MAC-adres als mijn Linksys router, iemand enig idee hoe dat kan? Dit apparaat uit de historie van router 1 verwijderd handmatig, maar enkele uren later staat de 83.xx.xxx.1 er weer vrolijk bij (en niet de 192.168.1.1 met als resultaat weer geen verbinding).

Overigens: DHCP-range van router 1 van Online staat vast en die kan ik dus niet zelf wijzigen.

[ Voor 7% gewijzigd door Zenabi op 30-08-2010 23:10 ]

Pagina: 1