• gjk101
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-12-2021
Heeft iemand ervaring met garantie van Apple.
Ze willen me voor een laptop van iets meer dan 1 jaar oud € 1.500 laten betalen voor reparatie.

MacBook 13" Intel Core 2 Duo 2.0Ghz Aluminium
(MB466N/A), 2GB, 160GB, SuperDrive, Airport, BT2.1,
Multi-Touch trackpad, aluminium
Serienummer:
W8909KBY1AQ

Voor u verrichte werkzaamheden:
- Kortsluiting bij connector Display
- Zowel Logic als Display kabel aan getast.

Te vervangen:
661-4818 Board, Logic, 2.0 GHz
661-4820 Display Assembly
Uurloon technische dienst

Storingomschrijving

Macbook geeft geen beeld meer, wel opstartgeluid en indicatielicht. Begon
te roken bij het scharnier en is toen uitgevallen

Totaal 1.557,91, nieuwprijs ca € 1.100

Europese regelgeving is voor een dergelijk product 3 jaar mijns inziens

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 16:33
Tsja, het is Europese regelgeving, maar iedere lidstaat mag deze op eigen manier interpreteren. In Nederland heb je een jaar garantie, that's it (voor zover ik weet). Wat daarbuiten valt en toch als garantie wordt aangemerkt is coulance van de fabrikant/leverancier.

Wat wel zo is, is dat je van een laptop mag verwachten dat je er langer dan een jaar mee vooruit kunt. Echter weet ik niet precies hoe dit verder geregeld is. Misschien dat iemand anders je hier meer over kan vertellen.

En ja, het logicboard laten vervangen is inderdaad duur.. :/

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 10:12
Kijk alsjeblieft eens even op de site van Consuwijzer, daar wordt je wat beter voorgelicht.

Je hebt absoluut meer rechten dan dat je denkt.

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties passen beter in het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

ASD > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wat ik nog mis: heb je de mac direct bij apple gekocht of bij een andere winkel? De winkel waar je hem koopt is namelijk verantwoordelijk voor de garantie, niet de fabrikant. Laat je iets bij de fabrikant repareren (als die niet tegelijk verkoper is natuurlijk) dan mogen ze inderdaad kosten rekenen want ze zijn niets verplicht.

Heb je hem wél bij apple gekocht, dan is 1 jaar garantie inderdaad onredelijk. De richtlijnen in NL gaan niet heel specifiek over een garantieperiode van X jaar/maanden maar over een "redelijke termijn" of zoiets vaags. Bij een mac is iets meer dan één jaar duidelijk binnen die termijn, mijns inziens. Het lastige kan alleen zijn om je gelijk te krijgen, maar veel stampij maken kan helpen als ze niet willen toegeven.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even bovenstaande negeren aub. Er staat iets teveel afaik en aanverwante termen in.

Als je een feitelijker beeld wilt hebben van waar je recht op hebt dan moet je hier even verder lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:48
Even de garantie buiten beschouwing gelaten ..... zijn die lui bij Apple helemaal gek geworden ? 1500 euro vragen terwijl je een vergelijkbare nieuwe voor 1100 euro kan halen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:15:
Even bovenstaande negeren aub. Er staat iets teveel afaik en aanverwante termen in.
Wat klopt d'r niet aan dan? Het enige wat er afaik aan is is hoe je het het effectiefst kan oplossen... :/

even mig29 negeren dus, a.u.b. :P
dcell schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 08:02:
Even de garantie buiten beschouwing gelaten ..... zijn die lui bij Apple helemaal gek geworden ? 1500 euro vragen terwijl je een vergelijkbare nieuwe voor 1100 euro kan halen :F
Zo gaat het toch altijd bij reparatie van massaproducten...

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 28-08-2010 14:24 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:42
dcell schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 08:02:
Ze houden gewoon de standaard onderdelen prijzen aan, en arbeidsuren. Is heel normaal dat reparatie duurder is dan een nieuwe, hoe noemen ze dat ook alweer ? Oja, Totall Loss.... |:(

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:48
SanderPS3 schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 14:20:
[...]

Ze houden gewoon de standaard onderdelen prijzen aan, en arbeidsuren. Is heel normaal dat reparatie duurder is dan een nieuwe, hoe noemen ze dat ook alweer ? Oja, Totall Loss.... |:(
ja vertel de klant dan dat het repareren geen voordelige optie is ... ga niet iemand een factuur/offerte voorleggen boven de nieuwprijs van een product. Het ging mij meer om het punt dat ze zoveel durven te vragen aan de klant terwijl ze weten dat een nieuwe goedkoper is dan reparatie ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:43
De belangrijkste vraag is, waar heb je de laptop gekocht? Die moeten je een product leveren volgens "Een product moet voldoen aan de eigenschapen die je als consument redelijkerwijze mag verwachten."
Hiermee kan je terug gaan naar de winkel. En die moeten je een degenlijk product leveren. 1 Jaar fabrieks garantie heeft daar niets mee te maken. Das leuk voor de winkel, niet de consument.
Jij hebt helemaal niets met Apple te maken (tenzij je hem daar direct hebt gekocht).

Wat ik niet 100% weet is, ze hiervoor een klein bedrag voor mogen vragen, immers je hebt wel een tijd gebruik kunnen maken van je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:13
Lichtelijk offtopic, maar wel interessant:

Model: - MacBook (13-inch, Aluminum, Late 2008)
Codename: - "M97"
Processor speed: - 2.0 GHz
Installed RAM: - 2 GB (2x1)
Hard Drive: - 160 GB, 5400rpm.
Status: - Registered as Stolen! :?

Dus hoe zit dat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 21:20
Vreemd...

Wel slim om je serienummer op internet te proppen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:33

D4NG3R

kiwi

:)

Er van uitgaand dat je gewoon een Nederlander bent, die zijn Appel in een winkel- en of webshop heeft gekocht. Dan heb je minimaal 2 jaar garantie via die winkel/webshop (Ookal zeggen ze bijv: 1 jaar garantie) want volgens de Europese regelgeving heb je minimaal 2 jaar recht op garantie bij elektronica, en hier komt ook nog eens "Verwachte levensduur" bij, en dat is bij een laptop van 1100 echt niet 1 jaar, eerder 3-4.

Edit: Het is een Europese richtlijn, maar ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een webshop er mee wegkomt als ze geen garantie verlenen als het product binnen de 2 jaar kapot gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 30-08-2010 02:05 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R NL schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 02:04:
Er van uitgaand dat je gewoon een Nederlander bent, die zijn Appel in een winkel- en of webshop heeft gekocht. Dan heb je minimaal 2 jaar garantie via die winkel/webshop (Ookal zeggen ze bijv: 1 jaar garantie) want volgens de Europese regelgeving heb je minimaal 2 jaar recht op garantie bij elektronica, en hier komt ook nog eens "Verwachte levensduur" bij, en dat is bij een laptop van 1100 echt niet 1 jaar, eerder 3-4.

Edit: Het is een Europese richtlijn, maar ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een webshop er mee wegkomt als ze geen garantie verlenen als het product binnen de 2 jaar kapot gaat.
Het is een richtlijn dat is nooit geimplemteerd in NL. Dus nee, er is geen "2 jaar minimum". Het is de verwachte levensduur. Punt. Europese richtlijnen zijn veel minder krachtig dan je denkt. Overschat ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 09:51:
Het is een richtlijn dat is nooit geimplemteerd in NL. ...
Richtlijnconforme uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de regels van "richtlijnconformitiet" lidstaten moet richtlijnen alleen maar implementeeren als de huidig regels zijn "inferior". De NL wetgever vondt toen des tijds dat een 2 jaar minimum was te beperkende voor de NL consument, en was een "stap verder" gegaan met het geven van garantie binnen de "verwachte levensduur". Dit was gezien als een superior regeling, en was dus conform de verwachting van de Europese staat.

Dat terzijde het is nogsteeds zo dat richtlijnen zijn geen wetten. De "Europese staat" komt vak met "sterke gewoord" uitspraken, maar daar blijft het bij. Ofwel veel blaaf maar niet zo veel bijt. Ik neem de organiztie niet in minachting of zo, maar je moet het zien in perspectief. NL is nog NL en niet een staat van de United States of Europe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Man man man, zou je je post iets meer kunnen verzorgen zodat het ook leesbaar is? In geval van Dyslexie kan een plug-in voor je browser al een hoop goeddoen.
[edit]Oh, lijkt dat je een Engelsman bent - tip voor de plug-in is misschien voor de spelling wel handig though :)

Anyway, laten we niet *weer* een complete discussie gaan houden over de Europese richtlijnen en wettelijke implicaties. Daar is al veel over geschreven, en volgens mij verwoordt de eerder aangehaalde handleiding het voldoende duidelijk. Nog maar eens dan:
Handleiding veilig online winkelen - garantie

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2010 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shtad
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 19:16
Iedereen kijkt verder dan nodig is.

De Nederlandse wetgeving (in het bijzonder de consumentenkoop uit boek 7 BW) biedt genoeg steun.
Het gaat hier om een MacBook van iets meer dan een jaar oud.

Je mag van een dergelijk product verwachten dat deze onder normaal gebruik meer dan 1 jaar of 2 jaar meegaat. In het geval als in dit topic gaat het om een product dat defect raakt in een voor dit apparaat zeer korte termijn. Mits er geen sprake is van val of vochtschade is er sprake van een niet-conform product.
Degene die jou het product heeft verkocht moet daarom kosteloos de de zaak repareren of een vervangend product geven. Het lijkt mij sowieso wel een dubieus verhaal -> rook uit scharnier. Oververhit?

Dit is natuurlijk kort door de bocht, maar meer feiten en omstandigheden geef je niet.
Hiermee ben je wel alvast op weg geholpen.

Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:33

D4NG3R

kiwi

:)

[...]

Het is een richtlijn dat is nooit geimplemteerd in NL. Dus nee, er is geen "2 jaar minimum". Het is de verwachte levensduur. Punt. Europese richtlijnen zijn veel minder krachtig dan je denkt. Overschat ze niet.
Je bent zeker stekeblind of niet?

Van mij om 2u s'nachts:
D4NG3R NL schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 02:04:
Van jouw om 9u s'morgens:
[...]
In NL heb je recht op een "Degelijk product" dit staat ook in de wet ja, en met een kostprijs van 1100 euro verwacht je wel dat dit product "Degelijk" blijft werken voor 2+ jaar..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Marco schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 23:06:
Lichtelijk offtopic, maar wel interessant:

Model: - MacBook (13-inch, Aluminum, Late 2008)
Codename: - "M97"
Processor speed: - 2.0 GHz
Installed RAM: - 2 GB (2x1)
Hard Drive: - 160 GB, 5400rpm.
Status: - Registered as Stolen! :?

Dus hoe zit dat? ;)
Hahaha, dat is niet zo mooi.
Wie is de rechtmatige eigenaar?

Misschien kun je bij nader inzien toch beter zelf een nieuwe kopen. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 30-08-2010 12:05 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R NL schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 10:51:
[...]

Je bent zeker stekeblind of niet?

Van mij om 2u s'nachts:

[...]

Van jouw om 9u s'morgens:

[...]

In NL heb je recht op een "Degelijk product" dit staat ook in de wet ja, en met een kostprijs van 1100 euro verwacht je wel dat dit product "Degelijk" blijft werken voor 2+ jaar..
Ik moet zeggen dat ik zag je edit over het hoofd gezien. Mijn excuses.

@mods, ja het is de zoveelste discussie over de garantie termijnen, richtlijne, en wetten, maar ik denk dat je ziet dat er zijn nog veel misverstanden.

Als laste ik weet dat mijn schriftelijk Nederlandse niet best is. Ik blijf oefenen op jullie tot het goed is ;)
Pagina: 1