Laptop scherm erg vage klachten

Pagina: 1
Acties:

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:24
Ik heb hier een laptop met een scherm waarvan ik niet zeker weet wat er aan de hand is.

In eerste instantie kwam de laptop aangeleverd met de klacht dat er 4 plaatjes op het scherm waren. Dit bleek 4x een herhaling te zijn van hetzelfde plaatje van windows. In eerste instantie dacht ik aan een applicatie/virus welke dit zou kunnen doen, maar bij inspectie bleek het scherm niet te werken buiten windows.

Ik heb vervolgens de laptop open geschroefd om te kijken of de kabel mischien loszat, dit was niet het geval. Toen ik de kabel zelf loshaalde verscheen er bij het aanzetten van de laptop een wit scherm. Volgens bronnen op internet is dit te verwachten.

Na het opnieuw aansluiten doet het beeld het echter helemaal niet meer, de backlight springt wel aan. Na het opstarten van Windows wordt het beeld langzaamaan vanuit de hoeken wit, met een gestreept patroon (1 horizontale pixelrij is zwart, ander rij is wit met verschillende tinten. Ook zijn er zo nu en dan gekleurde pixels zichtbaar.

Ik denk persoonlijk dat de videokaart het heeft gehad. Maar ik kan verder nergens op internet deze symptomen terugvinden.

Weet iemand wat het mogelijk kan zijn?

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heeft de laptop een aansluiting voor een extern scherm (vga/dvi/hdmi oid)? Zo ja, hang er een scherm aan en kijk of je dan wel normaal beeld krijgt. Als dat het geval is kan je een defecte videokaart met enige zekerheid uitsluiten.

Ik heb zelf wel een aantal vergelijkbare problemen gezien bij verschillende laptops, en bij de meeste was het een defect scherm. Deze zijn vrij eenvoudig (zelf) te vervangen.

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Verwijderd

over welke laptop hebben we het? hopelijk eentje zonder nvidia 8xxx grafische kaart..

test inderdaad met een extern scherm, dat is de makkelijkste manier om de oorzaak van dit probleem te vinden.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2010 22:50 ]

• Deikke
Extern scherm (vga) werkt, alhoewel ook met flikkeringen in het beeld, zal morgen even een dvi kabel proberen.

Het betreft een GeForce 7300 Go, weet niet of dat ook een slechte serie was of niet.

Zelf scherm vervangen lijkt mij geen probleem, maar dan wil ik wel zeker weten dat het daarmee is opgelost, zoals het nu staat kan ik niet met zekerheid zeggen dat het scherm kapot is.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Lone Gunman schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 22:16:
Ik heb zelf wel een aantal vergelijkbare problemen gezien bij verschillende laptops, en bij de meeste was het een defect scherm. Deze zijn vrij eenvoudig (zelf) te vervangen.
^^ Dit is mijn ervaring ook, bij diverse laptops.

• sjopes123
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:03
Is het een acer? Of een ander merk?

Verwijderd

Deikke schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:11:
Extern scherm (vga) werkt, alhoewel ook met flikkeringen in het beeld, zal morgen even een dvi kabel proberen.
99% zeker dat de grafische kaart aan het doodgaan is.

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:16
flikkering in beeld @ vga heb ik vaker gezien, gebruik je toevallig een normale "lcd tv " als monitor ?
( hoeft dus niet meteen te betekenen dat je videokaart kaduk is )
en inderdaad even checken of het met dvi ook zo is.

[ Voor 17% gewijzigd door osmosis op 27-08-2010 13:00 ]

• Deikke
@sjopes123 Het is een Asus
@jterpstra Nee, normale TFT monitor.

Zojuist een DVI kabel geprobeerd, geen problemen geconstateerd. Denk dan dat het toch het scherm is.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:05
Ik gok dat het een Asus A6Tc is die je daar hebt (al zal de onderzijde wel A6T vermelden)?

Het kan idd wel het scherm of wat andere elektronica daarachter zijn. Ik heb zelf de Asus A6 gehad waarbij ik dit probleem een aantal keren heb gehad. Maar bij mij was het random en kon het opeens gebeuren... Een paar maanden terug hadden opeens 2 of 3 GoTters ook dit probleem. Een oplossing hebben we niet echt gevonden, maar we verwachten eigenlijk dat het komt door slechte soldering. Dit probleem kan een bijgevolg zijn, de meesten hebben echter last van "De zwarte ziekte", aangezien het beeld helemaal niets meer doet.

Dus waarschijnlijk zal ook voor jou de truc zijn om het moederbord in de oven te gooien... Ik denk dat er wat pinnen los zitten bij de videochip waardoor dit probleem kan ontstaan. Je bent in ieder geval niet de eerste.

Voor meer info verwijs ik je door naar:
Asus Zwarte Scherm Probleem aka "Zwarte Ziekte"

[ Voor 12% gewijzigd door GENETX op 27-08-2010 19:56 ]

• Deikke
Het is een Asus A6JC. Mischien heeft deze dat probleem ook?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:05
Grote kans inderdaad. Het is iig wel de eerste keer dat ook een laptop van het Intel platform, maar nog steeds Nvidia graka, deze problemen heeft in de A6-serie. Het zal daarmee waarschijnlijk ook wel om de soldering van de videochip gaan.
Pagina: 1