• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-08 19:39
Dag allemaal,

Ik heb een laptop (Windows 7 Ultimate 64-bit) met de Intel Core Duo T9300 (2.5 ghz)

Ik krijg hier problemen met UT2003 mee, in-game beweeg ik vaak in slow-motion, en dit gebeurd op verschillende intervallen. Ik heb rond gekeken of het niet aan mijn videokaart zou kunnen liggen of aan mijn drivers. Spellen zoals supreme commander 1 en 2, ut2004 en ut3 draai ik makkelijk.

Vervolgens kwam ik erachter dat dit ligt aan mijn processor, een reden is als ik sleutel aan de CPU powermanagement in windows powermanagement, dat 'slow-motion' in-game soms wat minder word.

-kan liggen aan mijn dual core.
-kan liggen aan intel speedstep, waardoor mijn processor versneld en weer afremt om energie te sparen.

De volgende oplossingen heb ik geprobeerd.

- In windows 7 powermanagement, min-max processor powermanagement beide op 100% zetten. (maakt het probleem juist erger, optimaal is om één of ander reden 20% min en 20% max)

- Bij het opstarten 'set affinity 1 core' in taakbeheer, heeft niet gewerkt en later kreeg ik een foutmelding dat het niet mogelijk is.

- in boot.ini. met het commando msconfig heb ik geprobeerd om dual core uit te zetten door de laptop met 1 processor op te laten starten. (ook in de Bios) heeft niet gewerkt.

- Met RMclock 2.35 heb een tutorial door lopen tot ik de zin tegen kwam 'Do this the right way, or you will blow up your processor' ..ben ik er mee gekapt.

Weet iemand dus hoe ik speedstep uit kan zetten? In mijn BIOS heb ik die optie niet.
Binnen windows 7 lijkt bijna alles tevergeefs...

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Aphyrnae schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 16:33:
Dag allemaal,

Vervolgens kwam ik erachter dat dit ligt aan mijn processor, een reden is als ik sleutel aan de CPU powermanagement in windows powermanagement, dat 'slow-motion' in-game soms wat minder word.

-kan liggen aan mijn dual core.
-kan liggen aan intel speedstep, waardoor mijn processor versneld en weer afremt om energie te sparen.
Weet niet wie dat je wijs gemaakt heeft, maar de delay van Speedstep zit in de orde van grootte van microsecondes; daar ga jij never nooit iets van merken.

Eerder lijkt het me dat je CPU aan thermal throttling doet omdat, ja, fan stuk? Slecht gemonteerd? Etc.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Aphyrnae
albatross schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 17:38:
[...]

Weet niet wie dat je wijs gemaakt heeft, maar de delay van Speedstep zit in de orde van grootte van microsecondes; daar ga jij never nooit iets van merken.

Eerder lijkt het me dat je CPU aan thermal throttling doet omdat, ja, fan stuk? Slecht gemonteerd? Etc.
Hoe kan het dan dat dit gebeurd bij UT2003, en niet bij andere spellen die veel zwaarder zijn voor een cpu (zoals supreme commander). Ook maakt de fan totaal geen lawaai, dus qua temperatuur lijkt me alles in orde.

• albatross
Aphyrnae schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 17:48:
[...]

Hoe kan het dan dat dit gebeurd bij UT2003, en niet bij andere spellen die veel zwaarder zijn voor een cpu (zoals supreme commander). Ook maakt de fan totaal geen lawaai, dus qua temperatuur lijkt me alles in orde.
Het is niet gezegd dat het niet een of ander powermanagment issue is (je zit op een laptop, after all); maar speedstep zal het niet wezen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Aphyrnae schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 17:48:
[...]

Meten is weten! Draai GPU-Z en CoreTemp ofzo eens naast elkaar om de temps van je processor en gpu te bekijken.

https://discord.com/invite/tweakers

• Siemen1234
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-04-2020
Thermal throttling kan het niet zijn, bij andere spellen wordt zijn pc niet te heet terwijl die zwaarder zijn. Hij heeft het probleem dus alleen bij UT2003. Het probleem is dus dat (enkel en alleen) bij UT2003 hij last heeft van framedrops die een paar secs duren waarna het weer even opgelost is.

• Aphyrnae
redfoxert schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 17:52:
[...]

Meten is weten! Draai GPU-Z en CoreTemp ofzo eens naast elkaar om de temps van je processor en gpu te bekijken.
Beide apps net gedraaid.

Ik heb UT2003, UT2004 en Autocad 2010 opgestart.

CPU temp core 1 - 41 graden
CPU temp core 2 - 40 graden
GPU temp - 56 graden.

Ik ben ervan overtuigd dat het allemaal aan mijn processor ligt, met als oorzaak powermanagement of intelspeedstep.

[ Voor 13% gewijzigd door Aphyrnae op 26-08-2010 18:04 ]

• albatross
Siemen1234 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 17:59:
Thermal throttling kan het niet zijn, bij andere spellen wordt zijn pc niet te heet terwijl die zwaarder zijn. Hij heeft het probleem dus alleen bij UT2003. Het probleem is dus dat (enkel en alleen) bij UT2003 hij last heeft van framedrops die een paar secs duren waarna het weer even opgelost is.
Je weet nooit hoe zijn spel de CPU/GPU belast (buggy driver?). Meten is weten!

Ook zou de TS nog een vsync uit kunnen zetten; dat wil ook nog wel eens voor framedrops zorgen.

• Aphyrnae
albatross schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 18:02:
[...]

Ook zou de TS nog een vsync uit kunnen zetten; dat wil ook nog wel eens voor framedrops zorgen.
Vsync uit gedaan, probleem blijft bestaan. Ik weet bijna zeker dat het aan powermanagement ligt of iets wat een link daarmee heeft. Ik heb de optimale settings in custom plan gezet (20% min processor management, 20% max processor management), dit zijn de beste settings die ik eruit kan halen.

Als ik over schakel naar een andere powerplan, is het super slow-motion in-game.

Het probleem is dus als volgt, stel 100% is normale snelheid.

-3 seconden op 10%
-10 seconde op 90%
en dit herhaalt zich continue, soms wat eerder en soms wat later ook de snelheden variëren.

Dus hoe zet ik speedstep uit op de HP Compaq 8510W met Windows 7 64 bit OS
Dat ga ik als laatst nog proberen, mocht het niet werken dan gooi ik mijn laptop uit het raam.

[ Voor 21% gewijzigd door Aphyrnae op 26-08-2010 18:26 ]

• Siemen1234
albatross schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 18:02:
[...]

Zou wel raar zijn als hij het alleen bij dit (relatief oude) spel zou hebben en niet bij veel nieuwere , zwaardere spellen die wel prima lopen. Maar op zich heb je natuurlijk gelijk. Zijn laptop speelt UT echter vloeiend af op de hoogste instellingen (met zijn laptop vermoed ik een framerate die in de honderden loopt (al weet ik niet of ut een limiet stelt)) en het zou wel raar zijn als welke ingame instelling dan ook opeens framedrops teweeg zou brengen.

Er is gemeten, dus er is geweten ( >:) ) dat het niet ligt aan vsync of te hoge temperatuur ligt. What's next.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online

aap

Maak niet de denkfout dat nieuwe spellen zwaarder zijn, alleen omdat ze er grafisch mooier uitzien.

Een oud spel dat simpele beelden met 250 fps laat zien, kan de CPU en/of GPU net zo hard belasten als een prachtig nieuw spel dat op hoge settings 20 fps haalt.

Zonder te meten kun je niet zeggen welk spel zwaarder is voor de computer.

• Aphyrnae
mijn originele topic titel wijst dus op de vraag.

Hoe zet ik intel speedstep uit, zodat mijn laptop ALTIJD 100% stroom geeft aan de CP?
(mu.v. processor powermanagement in windows 7, want dat werkt dus niet voor mij) en heb ook geen bios optie...

Tot nu toe heeft niemand hierop geantwoord... :'(

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik denk dat je geen antwoord krijgt omdat het zeer onwaarschijnlijk is dat het aan speedstepping zou liggen. Dan zouden alle gebruikers met speedstep met dit probleem zitten.

ut2003 had al problemen met vista, waarschijnlijk met 7 ook. Heb je alle patches?, er zijn er een aantal begrijp ik na een kort zoekrondje met google. Dat spel werkt blijkbaar beter met een single core processor op pakweg 1,5 ghz dan op de huidige veel krachtigere systemen

Misschien kan je xp emuleren in een virtuele machine, een core uitzetten, en dan nog eens proberen?

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 22:00

ByteDelight

Retro computing is alive!

Aphyrnae schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 20:36:

Hoe zet ik intel speedstep uit, zodat mijn laptop ALTIJD 100% stroom geeft aan de CP?
(mu.v. processor powermanagement in windows 7, want dat werkt dus niet voor mij) en heb ook geen bios optie...

Heb je zelf al de BIOS bekeken??

En de opties die je al noemde: min en max processor % op 100% zetten, zou speedstep ook moeten tegenhouden.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• albatross
Aphyrnae schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 20:36:

(Tegen beter weten in), speedstep heet officieel E.I.S.T (Enhanced Intel SpeedStep Technology); als je 'speedstep' had ingetypt op google had je dit direct gezien. Maar nogmaals, daar zal het niet aan liggen.

Je maakt een fout die ik zo vaak tegenkom: je stelt een vraag, maar je 'weet' eigenlijk al wat het probleem is; althans, dat denk je. En daar blijf je je dan in vastbijten (in dit geval omdat je redeneert dat UT2003 wel zoooo weinig CPU vergt, dat ie voortdurend in slaap valt en kennelijk eeuwen nodig heeft om weer wakker te worden).

Keep an open mind. Anders ga je er echt niet uitkomen. Open bijvoorbeeld eens de Task Manger op de 'Performance' graph, en laat die openstaan (minimized) tijdens het gamen. Kijk daarna eens of je CPU daadwerkelijk sherpe dalingen vertoont in de grafiek en zo. Doe eens (non-game) andere CPU stress-testen. M.a.w., ga gewoon systematisch te werk.

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:08
Nou Haroen, het is werkelijk waar belachelijk hoe jij die mensen hier krenkt.. Hoe durf je met dergelijke verfoeilijke termen en uitspraken op de proppen te komen, terwijl je theoretisch gezien kunt meten en weten!

Nog kwetsender is om te zien dat niemand vraagt welke laptop je precies hebt, zodat je ongeveer statistisch kunt bepalen welk moederboard en BIOS je hebt, zodat uitgezocht kan worden hoe dat verdomde Speedstep/Eist uitgeschakeld kan worden om dat uit te sluiten!

Hi ha ho, succes ermee oude vriend! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
albatross schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 23:03:
[...]

(Tegen beter weten in), speedstep heet officieel E.I.S.T (Enhanced Intel SpeedStep Technology); als je 'speedstep' had ingetypt op google had je dit direct gezien. Maar nogmaals, daar zal het niet aan liggen.

Je maakt een fout die ik zo vaak tegenkom: je stelt een vraag, maar je 'weet' eigenlijk al wat het probleem is; althans, dat denk je. En daar blijf je je dan in vastbijten (in dit geval omdat je redeneert dat UT2003 wel zoooo weinig CPU vergt, dat ie voortdurend in slaap valt en kennelijk eeuwen nodig heeft om weer wakker te worden).

Keep an open mind. Anders ga je er echt niet uitkomen. Open bijvoorbeeld eens de Task Manger op de 'Performance' graph, en laat die openstaan (minimized) tijdens het gamen. Kijk daarna eens of je CPU daadwerkelijk sherpe dalingen vertoont in de grafiek en zo. Doe eens (non-game) andere CPU stress-testen. M.a.w., ga gewoon systematisch te werk.
Ik heb een probleem, en daarbij gaf ik een hypothese.
De extra info die ik gaf is om het probleem wat beter te begrijpen...

Ik heb dit probleem niet vandaag gekregen, maar 4 weken geleden.
Ik heb het nodige over gelezen en ben uitgekomen bij speedstep (EIST). Graag zou ik dus E.I.S.T. willen uitzetten om het uit te sluiten zoals Marcos4 het zo mooi zegt.

Ik loop een aantal mogelijkheden langs, en op dit moment zie ik E.I.S.T. als een mogelijk oorzaak van dit probleem.

Dus wat doe ik? Links laten liggen en naar andere mogelijkheden zoeken, of EIST uitzetten?
Nogmaals...graag zou ik dus willen weten hoe ik EIST omzeil of uitzet, en als het daar niet aan ligt dan kan ik verder kijken naar andere oorzaken....en dat is systematisch werken.....

Ik heb gekeken naar de performance van mijn CPU in taakbeheer...en de grafiek lijkt op die van een hartpatient, hij springt om de paar seconde naar 90% en dan weer 10%, terwijl de temperatuur gelijk blijft.
Bij UT2004 loopt die continue op 80-90%.

Dus...hoe zet ik EIST uit, dan kan ik dat in ieder geval uit sluiten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siemen1234
Ik vind het wel grappig dat iedereen zegt te weten dat EIST het probleem sowieso niet is terwijl andere potentiële oplossingen niet aangedragen worden (of inmiddels weerlegd zijn) :D

Laptop is overigens vermeld toch? HP Compaq 8510W ;)

1. Met temperatuur of kapotte fan heeft het dus niks te maken. Dan zou je 100% zeker ook bij andere games wat moeten merken, maar ook bij dit spel blijft de temperatuur rond de 40 graden hangen. Is het probleem dus niet.
2. Alleen dit spel heeft dit probleem en alleen bij dit spel springen de % van de cores zo op en neer. Andere spellen werken prima. Met de CPU an sich kan dus niks mis zijn, ik zie het nut dan ook niet van andere benchmarking tools.
3. Haroen heeft de nieuwste drivers voor zijn onderdelen en nieuwste patch voor ut2003
4. In de bios van de laptop staat eigenlijk maar weinig. Speedstep wordt er (in geen enkele vorm :P) vermeld.
5. Haroen heeft dit probleem al een tijdje en is niet een of andere random noob die www.lmgtfy.com nodig heeft. Hij heeft al een tijdje lopen zoeken, kwam er niet uit en komt het dan maar hier vragen.

6. Help? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er bestaat een soortgelijke issue met UT99

het probeem is dat UT de tijd uitleest aan de snelheid van de processor, als de snelheid variabel is raakt de boel in het honderd.

oplossing: met een programma de processor op 1 snelheid vastzetten.

het simpelste programma daarvoor is throttlestop, hoogste multipiler uitkiezen, en vooral niet aan het voltage komen als je niet weet wat je doet (al maakt dat niet zoveel uit: bij een hoger voltage word de processor warmer, bij een te laag voltage krijg je een schadeloze BSOD, bij een te hoog voltage brand je de boel door, (1.4v+), maar het maximum wat je in kan stellen is toch 1.285v, van slopen is dus geen sprake)

samenvatting:
download http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=227689
zet vinkje naast "set multipiler"
druk op de knop "turn on"
?????
profit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 00:45:

het probeem is dat UT de tijd uitleest aan de snelheid van de processor, als de snelheid variabel is raakt de boel in het honderd.

het simpelste programma daarvoor is throttlestop, hoogste multipiler uitkiezen, en vooral niet aan het voltage komen als je niet weet wat je doet (al maakt dat niet zoveel uit: bij een hoger voltage word de processor warmer, bij een te laag voltage krijg je een schadeloze BSOD, bij een te hoog voltage brand je de boel door, (1.4v+), maar het maximum wat je in kan stellen is toch 1.285v, van slopen is dus geen sprake)

samenvatting:
?????
profit!
O+ _/-\o_ O+ _/-\o_

Ok..dus ik zal mijn CPU of iets dergelijks niet opblazen...

multiplier staat standaard op 13.5 hier en kan niet hoger
voltage staat op 1.2125..

Ik durf de knop 'turn on' niet in te drukken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Siemen1234 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 00:30:
Ik vind het wel grappig dat iedereen zegt te weten dat EIST het probleem sowieso niet is terwijl andere potentiële oplossingen niet aangedragen worden (of inmiddels weerlegd zijn) :D
EIST is het inderdaad niet. Zo werkt EIST nou eenmaal niet: van die paar microsecondes opstart-delay om weer naar max te gaan zul je absoluut nooit iets waarnemen.
1. Met temperatuur of kapotte fan heeft het dus niks te maken. Dan zou je 100% zeker ook bij andere games wat moeten merken, maar ook bij dit spel blijft de temperatuur rond de 40 graden hangen. Is het probleem dus niet.
Maar gemeten had ie dat, voordat we hem er op wezen, nog niet. Hij begon zijn verhaal met " Ik heb rond gekeken of het niet aan mijn videokaart zou kunnen liggen of aan mijn drivers." Nu blijkt dat het inderdaad niet aan zijn temps ligt; maar het is bij troubleshooten nou eenmaal goed om jezelf te leren systematisch te werk te gaan; gewoon jezelf dwingen dat soort dingen eerst uit te sluiten, voordat je aan een ingewikkeld driver probleem gaat denken.
2. Alleen dit spel heeft dit probleem en alleen bij dit spel springen de % van de cores zo op en neer. Andere spellen werken prima. Met de CPU an sich kan dus niks mis zijn, ik zie het nut dan ook niet van andere benchmarking tools.
Wat je daarmee natuurlijk probeert is om een conditie te vinden (buiten UT2003 om) waar je het effect kunt herhalen; en zo, hopelijk, beter kunt achterhalen wat de oorzaak nou is. Zo kun je losse CPU-tests doen, losse GPU benches, etc. Allemaal om te kijken wat het probleem nou triggert.
4. In de bios van de laptop staat eigenlijk maar weinig. Speedstep wordt er (in geen enkele vorm :P) vermeld.
En dat verbaast me niks. Laptops bouwers houden ervan om er hun eigen propriatary powermanagement op na te houden, wat doorgaans veel verder gaat dan EIST; dus het is goed denkbaar dat ze je daar niet aan laten komen in de BIOS.

Ik verrmoed overigens vrijwel zeker ook een powermanagment issue (alleen niet EIST). Op een of andere manier besluit zijn laptop software (om nog onbekende redenen) dat ie telkens naar een super power savings mode toe moet.

Wellicht is powermanagment wel volledig uit te zetten (misschien ook in de BIOS). Mooier, en beter, is het natuurlijk om uit te zoeken welke conditie dit veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je de boel echt zo makkelijk sloopt was die van mij al lang stuk :+
albatross schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:03:
Ik verrmoed overigens vrijwel zeker ook een powermanagment issue (alleen niet EIST). Op een of andere manier besluit zijn laptop software (om nog onbekende redenen) dat ie telkens naar een super power savings mode toe moet.
lezen:
gewoon dom programmeerwerk, al hadden ze 10 jaar geleden natuurlijk nooit kunnen weten dat er processoren met een variabele snelheid zouden komen.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2010 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae

samenvatting:
?????
profit!
heeft niet gewerkt ;w

Ik ben nu nog langzamer dan normaal, heel af en toe kom ik 1 seconde op normale snelheid.
Ook word de processor warm, temperatuur steeg naar 64 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan is er toch iets anders aan de hand.

om eerlijk te zijn heb ik geen ervaring met UT2003, maar aangezien '99 orecies dezelfde symptonen (spontaan versnellen/ freezes als je als server speelt) had was de link snel gelegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:05:
als je de boel echt zo makkelijk sloopt was die van mij al lang stuk :+

[...]

gewoon dom programmeerwerk, al hadden ze 10 jaar geleden natuurlijk nooit kunnen weten dat er processoren met een variabele snelheid zouden komen.
Zijn probleem is niet zo zeer dat UT2003 in de war raakt door EIST met, zeg, de loopsnelheid van de mannetjes, maar dat "... de grafiek lijkt op die van een hartpatient, hij springt om de paar seconde naar 90% en dan weer 10%."

En daarmee is het overigens dus geen EIST issue; want speedstep verlaagt je CPU tot een multiplier van minimaal 6x (in zijn geval dus maar tot ca. 50%). Zijn 10% zou een multiplier van ca. 1.5 impliceren. Er is dus een wat drastischer powermanagement gaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siemen1234
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:23:

om eerlijk te zijn heb ik geen ervaring met UT2003, maar aangezien '99 orecies dezelfde symptonen (spontaan versnellen/ freezes als je als server speelt) had was de link snel gelegd :)
Het kunnen niet gewoon verkeerde instellingen in dat programma zijn dan? Is wel heel toevallig, die link ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:23:

Precies, de symptomen kloppen. Zou het kunnen dat ik het programma verkeerd heb afgesteld?
Misschien dat mijn moederbord andere getallen kent?

Ik heb net als multiplier 6 geprobeerd (op aanbevelen van Siemen1234), het ging toch echt een HEEL stuk beter. snelheid was normaal, maar om de 5 seconden kreeg een vertraging van 50% die ongeveer een halve seconde duurde.
albatross schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:24:
[...]

Zijn probleem is niet zo zeer dat UT2003 in de war raakt door EIST met, zeg, de loopsnelheid van de mannetjes, maar dat "... de grafiek lijkt op die van een hartpatient, hij springt om de paar seconde naar 90% en dan weer 10%."

En daarmee is het overigens dus geen EIST issue; want speedstep verlaagt je CPU tot een multiplier van minimaal 6x (in zin geval dus maar tot ca. 50%). Zijn 10% zou een multiplier van ca. 1.5 impliceren. Er is dus een wat drastischer powermanagement gaande.
Heb je ook een oplossing? ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Aphyrnae op 27-08-2010 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog even een test: met throttlestop aan, blijven de getallen onder "FID" de hele tijd hetzelfde? (6 of 9.5 of wazt je dan ook hebt ingesteld).

edit: en je hebt niet toevallig rmclock draaien? 2 programma's met hetzelfde doel zitten elkaar nogal eens in de weg...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2010 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:47:
nog even een test: met throttlestop aan, blijven de getallen onder "FID" de hele tijd hetzelfde? (6 of 9.5 of wazt je dan ook hebt ingesteld).
De FID blijft continue op het getal staan wat ik bij set multiplier heb ingevuld.
CO% verandert wel steeds.

Ik heb zelf een dual core, zou het beter zijn om mijn dual core uit te schakelen en dit opnieuw te proberen?
Zodat het programma niet hoeft te waken over 2 cores?

Ik heb de 'dual core' uitgeschakeld in de BIOS maar met het programma RMclock utility 2.35 zag ik wel dat de andere core wel actief bleef..(rmclock is uit als throttlestop aan is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doet er niet toe, windows verdeelt de load netjes over 2 cores.

even ieets heel doms: heb je al geprobeerd de boel in compatibiliteitsmodus (scrabble woord :+ ) te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 02:07:
doet er niet toe, windows verdeelt de load netjes over 2 cores.

even ieets heel doms: heb je al geprobeerd de boel in compatibiliteitsmodus (scrabble woord :+ ) te starten?
Ja, in Windows XP servicepack 2 en 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Energieprofiel op 'always on'.
De CPU snelheid mag inderdaad niet fluctueren. Ik las dat EIST nergens eenvoudig uit te schakelen was, en RMclock geen optie is. Normaal gesproken zou dit ook bij 'always on' en 100/100 uitgeschakeld zijn.

Verder kun je nog een snelkoppeling maken:
"UT2003directory\System\UT2003.exe"-CPUSPEED=snelheidinmhz

En je kan 1 core toewijzen met CPU control:
http://majorgeeks.com/CPU-Control_d5875.html

Hopelijk werkt dit. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als ik lees dat de cpu om de zoveel tijd, en met regelmaat, op 90% springt, dan denk ik aan een bug. Dat kan makkelijk, en kan systeemspecifiek zijn.
Een ouder spel dat onder normale omstandigheden 90% van een moderne duo core op 2.5 ghz vraagt is natuurlijk al vreemd. Dit betekend dat de cpu een verkeerde (onoplosbare) instructie krijgt. Deze probeert hij op te lossen, en dit vergt dan volledige processorkracht. Dit lukt niet, het systeem geeft even op, en probeert het opnieuw. Elke keer dat de processor in een loop zit, krijg jij die vertraging.

Dit is geen oplossing, want die zou ik niet weten, maar je zou daar ook eens over kunnen nadenken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Om EIST geheel uit te zetten, moet je toch echt ook de bios in en C1E op disabled zetten.
Vaak zit dat verborgen in een menu in bios, waar je powersavings instelt, bij mij moet je dan op F4 drukken en dan komt er een extra regel, die normaal altijd aanstaat.

Maar zoals gezegd, als dit daar aan ligt ben ik de Sultan van Brunei en aangezien ik geen €50 miljard op mijn privérekening heb.........

Ik meen mij iets soortgelijks te herinneren op mijn oude dimension 8100, kon het zat aan, maar toch haperen, moest een patch voor worden ingesteld.
Had geloof ik te maken met het feit dat het spel anders gewoon voluit frames staat te stampen, ik weet nog wel dat ik met mijn huidige kaarten op sommige punten 399fps haalde.
En als je kaarten dan niet goed koelen, gaan ze throttlen, omdat de gpu gewoon op 100% draait.
Kijk eens met gpu-z, naar je belasting van je vga, misschien wordt je daar iets wijzer van.
En wellicht dat een vga in een laptop eerder throttled, omdat ie in een kleine behuizing zit met de rest van de componenten (of lul ik nu uit mijn nek, weet dit nl. niet zeker :P )

Heb je echt alle patches geinstalleerd en nog eens gegoogled of er meerdere mensen met deze problemen zijn?

[ Voor 33% gewijzigd door DaLoona op 27-08-2010 10:27 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
DaLoona schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:18:
Om EIST geheel uit te zetten, moet je toch echt ook de bios in en C1E op disabled zetten.
Vaak zit dat verborgen in een menu in bios, waar je powersavings instelt, bij mij moet je dan op F4 drukken en dan komt er een extra regel, die normaal altijd aanstaat.
Ja, dat is wel een goede; GigaByte borden hebben vaak ook zo'n verborgen 'Advanced' BIOS.
Maar zoals gezegd, als dit daar aan ligt ben ik de Sultan van Brunei en aangezien ik geen €50 miljard op mijn privérekening heb.........
Zelfs als het aan EIST zou liggen, dan ligt het nog steeds niet aan EIST. :) Dan is het nog steeds zijn laptop die iets belachelijks doet met powermanagement.
Ik meen mij iets soortgelijks te herinneren op mijn oude dimension 8100, kon het zat aan, maar toch haperen, moest een patch voor worden ingesteld.
Had geloof ik te maken met het feit dat het spel anders gewoon voluit frames staat te stampen, ik weet nog wel dat ik met mijn huidige kaarten op sommige punten 399fps haalde.
En als je kaarten dan niet goed koelen, gaan ze throttlen, omdat de gpu gewoon op 100% draait.
Of zijn CPU gaat throttlen omdat zijn GPU op 100% draait. Dat zou nog best eens waar kunnen zijn: laptop bouwers nemen vaak grote vrijheden bij het besluiten wanneer power geconserveerd moet worden. Ik denk daarom dat ie het vooral in de powermanagment software van de laptop moet zoeken, en daar alle mogelijke tabs aanklikken om opties te vinden die dit throttlen zouden kunnen veroorzaken.

Bij full load zei ie dat zijn CPU ca. 64C werd; dat is redelijk warm (maar binnen de ca. 72C Tcase die hij mag hebben); en voor een laptop, die nou eenmaal minder goed gekoeld kan worden, lijkt me dat een normale waarde. Maar ook hier geldt weer: het is een laptop, dus HP kan best besloten hebben, in zijn powermanagement, om eerder down te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
DaLoona schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:18:
En wellicht dat een vga in een laptop eerder throttled, omdat ie in een kleine behuizing zit met de rest van de componenten.
Dat is zeer goed denkbaar. De TS zou er goed aan doen in UT2003 al zijn grafische opties op 'very low' te zetten, om te kijken of niet toch de GPU belasting (direct of indirect) de oorzaak is. @TS: en nou dus niet zeggen: "Dat hoef ik niet te testen, want in zwaardere games gaat het ook goed." Maar gewoon even doen.

EDIT: Hij had toch ook UT2004 dat wel goed liep? Dat is toch zo goed als gelijk aan UT2003? Dan zou ik bye-bye zeggen tegen de laatste. :)

[ Voor 11% gewijzigd door albatross op 27-08-2010 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Er zijn ook mensen met splinternieuwe desktops die dit soort problemen ervaren met UT2003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

albatross schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:42:
Of zijn CPU gaat throttlen omdat zijn GPU op 100% draait. Dat zou nog best eens waar kunnen zijn: laptop bouwers nemen vaak grote vrijheden bij het besluiten wanneer power geconserveerd moet worden. Ik denk daarom dat ie het vooral in de powermanagment software van de laptop moet zoeken, en daar alle mogelijke tabs aanklikken om opties te vinden die dit throttlen zouden kunnen veroorzaken.
onzin, wat denk je dat throttlestop doet? hij zet je CPU vast op een snelheid, punt.

als je cpu dan toch te heet word gaat hij niet throttelen (en valt hij dus uit).

dit programma is ontworpen voor de xps 16: in het bios werd de 130w adapter niet correct herkend en begrensde het bios de boel op 90w. Het gevolg? throttelen onder furmark/prime95/maximale helderheid.
met throttlestop blijft hij gewoon stug op de ingestelde snelheid draaien, al moet je dat natuurlijk niet proberen met een niet-toereikende adapter...

nog een laatste suggestie:

P-Nut in "[Ervaringen] Sony Vaio VPC-E Series"

voer die tweak uit, in het powermanagement menu komt er dan een optie om de idle state (C states) te disabelen.
(niet vergeten deze optie weer uit te zetten als je klaar bent: zonder de C states verbruikt je processor significant meer stroom, slecht voor je accuduur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:07:
[...]

onzin, wat denk je dat throttlestop doet? hij zet je CPU vast op een snelheid, punt.

als je cpu dan toch te heet word gaat hij niet throttelen (en valt hij dus uit).
We hadden had niet over jouw programma, maar gewoon over zijn situatie van het spelen van UT2003 voordat ie watvoorstop dan ook draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:07:
[...]

dit programma is ontworpen voor de xps 16: in het bios werd de 130w adapter niet correct herkend en begrensde het bios de boel op 90w. Het gevolg? throttelen onder furmark/prime95/maximale helderheid.
met throttlestop blijft hij gewoon stug op de ingestelde snelheid draaien, al moet je dat natuurlijk niet proberen met een niet-toereikende adapter...

nog een laatste suggestie:

P-Nut in "[Ervaringen] Sony Vaio VPC-E Series"

voer die tweak uit, in het powermanagement menu komt er dan een optie om de idle state (C states) te disabelen.
(niet vergeten deze optie weer uit te zetten als je klaar bent: zonder de C states verbruikt je processor significant meer stroom, slecht voor je accuduur)
De oplossing _/-\o_ :)

Na weken configuraties veranderen aan mijn processor (en omdat ik vergeten ben wat ik precies had veranderd), werd ik bang dat die onder tussen raketaandrijving had gekregen en ieder moment zou kunnen opstijgen. Dus heb vanochtend een clean install uitgevoerd om alle settings te resetten.

Maar nog één vraag, moet ik dit ook weer in regedit veranderen?
Zou ik toch gewoon ook in power opties kunnen doen? Sterker nog, gewoon een apart energieprofiel voor aan maken?

Ik heb nog niet gekeken hoe warm mijn cpu word, maar na 3 minuten gespeeld te hebben ging die wel loeien.

nogmaals..bedankt ;)

oh en albatross, het lag toch aan de processor/powerconsumptie >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Aphyrnae op 27-08-2010 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Ik wist t wel.. huuhuuhuu! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aphyrnae schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:30:
[...]
Maar nog één vraag, moet ik dit ook weer in regedit veranderen?
ja, de regedit verandering doet niets, het voegt alleen de optie toe tot het uitschakelen van C states, daar kan je inderdaad een profiel voor aanmaken. (geen idee hoe, maar het kan vast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Aphyrnae schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:30:
[...]

oh en albatross, het lag toch aan de processor/powerconsumptie >:)
Hoezo 'toch'? C states zijn iets anders dan EIST (al worden ze normaliter wel in conjuctie gebruikt)

Wat er kennelijk mis is met het powermanagement van je laptop, is dat er besloten wordt direct de stroom er zo goed als af te halen wanneer je CPU idle draait (ver, en ver onder wat EIST ooit zou doen). En dan komt hun eigen halfbakken systeem niet meer op tijd weer op gang. Baggerware dus; maar EIST staat daar volledig los van. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
albatross schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:51:
[...]

Hoezo 'toch'? C states zijn iets anders dan EIST (al worden ze normaliter wel in conjuctie gebruikt)

Wat er kennelijk mis is met het powermanagement van je laptop, is dat er besloten wordt direct de stroom er zo goed als af te halen wanneer je CPU idle draait (ver, en ver onder wat EIST ooit zou doen). En dan komt hun eigen halfbakken systeem niet meer op tijd weer op gang. Baggerware dus; maar EIST staat daar volledig los van. >:)
haha ok... :'(

Maar mijn processor word redelijk warm, temperatuur is snel 64 graden..
Is dit eigenlijk slecht voor de CPU? Een accu heb ik niet dus de laptop is altijd op netstroom aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

albatross schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:51:
[...]

Wat er kennelijk mis is met het powermanagement van je laptop, is dat er besloten wordt direct de stroom er zo goed als af te halen wanneer je CPU idle draait
C6 = geen kloksignaal, 0v op de processor (ja, 0v)

ik vind het wel een vaag verhaal, een applicatie mag helamaal geen invloed hebben op het power management, en de snelheid uitlezen aan het aantal megahertzen is ook bijzonder dom: daar hebben ze interrupts voor uitgevonden.
Aphyrnae schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:00:
[...]

haha ok... :'(

Is dit eigenlijk slecht voor de CPU? Een accu heb ik niet dus de laptop is altijd op netstroom aangesloten.
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=33917
TJUNCTION 105°C
valt nog best mee...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2010 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:03:
[...]

ik vind het wel een vaag verhaal, een applicatie mag helamaal geen invloed hebben op het power management, en de snelheid uitlezen aan het aantal megahertzen is ook bijzonder dom: daar hebben ze interrupts voor uitgevonden.
Wat voor 'brilliant' idee ze ook bedacht hebben om wat extra stroom te besparen, uitzetten die hap! :)
TJUNCTION 105°C

valt nog best mee...
Dat is Tjunction. De TS had het over Tcase... toch? In beiden gevallen zou die 64C in ieder geval nog niet voor throttling mogen zorgen (en deed dat kennelijk ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Aphyrnae schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:00:
[...]

Ik vind 64C voor een laptop zo slecht nog niet. Als het Tcase betreft (uitgelezen met een diode op je moederbord dus), dan zou Tjunction ergens bij de 80C liggen. Dat is aan de hoge kant, maar niet schrikbarend. En bij 64C Tjunction hoef je je al helemaal geen zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
Nu we het er toch over hebben :P (wel een beetje off-topic)

Ik speel UT wireless, router zit 1 lager verdieping precies onder mij.
Om de 10 a 15 seconden heb ik 1 seconde 'packet loss', het zelfde probleem had ik ook bij UT2004.

Schokkerige bewegingen en daarna herstelt het weer, ik vind het geen ramp, maar is het te fixen?
Bij Battlefield 2 en COD:6 heb ik dit weer niet, dus vreemd is het wel.

Wired netwerk is onmogelijk hier ivm met bekabeling.

Ik heb ook niet echt een splinter nieuwe router, dat die het doet is al genoeg.

Sitecom 54g WL-161
http://www.twenga.nl/prij...Draadloze-router-255624-0

Is het mogelijk om hm wat anders af te stellen, heb de router wel beveiligd met een persoonlijk wachtwoord.
nieuwste firmware zit er ook op.
Pagina: 1