Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Virtual router redundancy protocol

Pagina: 1
Acties:

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:04
Binnenkort ga ik met wat servers naar een locatie waar ze in het netwerk failover via 2 uplinks aanbieden met VRRP.

Zo goed als het kan heb ik me proberen in te lezen welke acties er aan mijn kant nodig zouden zijn om hierbij gebruik van te maken. Dit roept eerder meer vragen op dan het eigenlijk beantwoord ;)

Hoe wordt VRRP doorgaans geimplementeerd?

Hoe ik het begrijp kan het op 2 verschillende manieren:
- Als de ene gateway router faalt, neemt de andere gateway router het over
- Ik moet met m'n eigen router werken die VRRP kent en deze tussen 2 gatewayes laten routeren.

Verbeter me gerust als ik het fout heb.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Keiichi schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 15:48:
Binnenkort ga ik met wat servers naar een locatie waar ze in het netwerk failover via 2 uplinks aanbieden met VRRP.

Zo goed als het kan heb ik me proberen in te lezen welke acties er aan mijn kant nodig zouden zijn om hierbij gebruik van te maken. Dit roept eerder meer vragen op dan het eigenlijk beantwoord ;)

- Ik moet met m'n eigen router werken die VRRP kent en deze tussen 2 gatewayes laten routeren.

VRRP wordt normaal gebruikt tussen 2 routers/servers waarbij beide routers in een ip adres hebben en samen verantwoordelijk zijn voor het 3e ip adres

Zie ook:
Wikipedia: Virtual Router Redundancy Protocol

Je kunt het dus gebruiken door router A 192.168.1.2 te geven en router B 192.168.1.3. Hierna maak je een VRRP instance aan waarbij router A en router B samen master/slave zijn voor 192.168.1.1. De master heeft dit adres standaard en op het moment dat de slave de master niet meer kan bereiken zal hij het ip adres 192.168.1.1 op brengen. Op alle clients is in dit geval de 192.168.1.1 de default gateway

Ik denk alleen niet dat je zelf ook nog gebruik kunt maken van VRRP. Ik verwacht dat je gewoon een default gateway krijgt om te gebruiken. Dit default gateway ip zal dan door de provider als VRRP instance aangemaakt zijn op hun router.

[ Voor 30% gewijzigd door raymonvdm op 26-08-2010 16:00 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het idee van VRRP is dat je er zelf niets voor hoeft te doen. De routers regelen zelf dat als de actieve router down gaat, de ander het overneemt. Dat is inclusief IP-adres en een speciaal MAC-adres. Jij merkt 't niet eens.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Azhrarn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10-2024
In mijn ogen mist er nog één belangrijk puntje hierin. Niet belangrijk om het concept te begrijpen, maar wel zeer belangrijk voor een goede implementatie. Je kan zoals HSRP (Cisco variant van VRRP) tracking plaatsen op interfaces (zelfs sub-interfaces) of ip-addressen. Dit geeft een zeer groot voordeel omdat je dan een voorkeur kan geven voor één van de twee routers als verbinding uitvalt naar de gewilde bestemming. Dit is uiteraard nog veel beter als alleen maar beveiliging tegen hardware-failure. Nu heb je ook automatische failover als er problemen zijn met een link (down of verder ergens netwerk problemen).
Voilia, misschien had ik niet moeten zeggen voor het algemeen beeld niet te verstoren, maar VRRP zonder tracking vind ik nogal dom.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:00

pistole

Frutter

Als ik het zo lees hoef je niets anders te doen dan het VRRP adres op te geven als (default) gateway op je server(s). Die routers zoeken onderling fijn uit wie actief is, en je servers hebben daar niets mee te maken.

Ik frut, dus ik epibreer

• vliegjong
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

Je server connect naar het VIP adres, de routers zorgen wie Master is voor het VIP adres door Multicasting met een preference (253 max en wie de hoogste waarde heeft is master).
Klaar is het visje :)

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

Pagina: 1