Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik twijfel erover of ik nog een i5 moet kopen, of dat ik voor een i7 moet gaan.

Ik ga namelijk een nieuwe laptop tot 1000 euro kopen, en zie dat de laptops met een i7 maar 100 euro duurder zijn dan die met een i5. Ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste, maar wil wel graag enigzins met de tijd mee gaan en zou het zonde vinden om nu iets te kopen wat (relatief gezien) maar weinig toekomst heeft.

Ik wil er in ieder geval lekker op kunnen gamen, maar behalve internetten, teksten schrijven en muziek luisteren doe ik er niks intensiefs mee.

Dus wat denken jullie, nog een i5 kopen of toch voor de nieuwere i7 gaan?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je wilt gamen kan je beter kijken naar de beste videokaart dan naar de i5 of i7. Aan een i7 heb je weinig met een zwakkere videokaart. Een i5 met goede videokaart heeft veel meer nut dat een i7 met matige kaart. Een i5 voldoet verder prima voor games, bij intenetten en office maakt een i5 of i7 al helemaal niets uit.

[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 26-08-2010 14:54 ]

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Volgens mij is een i5 nieuwer dan een i7. ;) Een i7 is wel krachtiger.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het hangt een beetje af van welke i5 of i7 je neemt. De i5 en i7* zijn tegelijkertijd geïntroduceerd, dus het is niet zo dat de ene per se nieuwer is dan de andere.

*uitgaande van de i7 voor de P55/H55s

[ Voor 11% gewijzigd door TERW_DAN op 26-08-2010 14:56 ]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
als je van plan bent gta4 te spelen op de laptop neem dan in elk geval een quad core.

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-02 19:44
een goede videokaart in een laptop is niet vaak te vinden, het is vaak trager omdat het een onboard oplossing is. vaak is het video geheugen geshared met het gewone ram. je hebt dan al snel het probleem dat de nieuwere games niet soepel meer lopen op een laptop. als je echt een fanatieke gamer bent, zou ik voor die 1000 euro een leuke pc knutselen. dan heb je meer zekerheid met de toekomst. een pc kun je makkelijk upgraden (cpu,videokaart etc). een echte gamer gaat niet voor een laptop.

groetjes
Peter.

Verwijderd

Sommige mensen kiezen juist voor een laptop, omdat laptops gewoonweg mobiel zijn. Je hebt zeker gelijk dat een gewone pc beter en makkelijker te upgraden is, maar ik zie mezelf niet met een pc naast me op de bank zetten om ff lekker te internetten op de bank.

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-02 19:44
als je alleen wilt internetten, dan heb je idd gelijk. Hij wil met zn laptop gamen en goed met de tijd mee kunnen.

• Bahmi
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Grote verschil tussen i5 en i7 is HyperThreading en RAM type (DDR2 vs DDR3).

Met hyperthreading heb je een paar extra halve cores, die eigenlijk één core in 2 logische cores opdelen. Dus als je veel multitasked met zware applicaties, batch processing of renderen is een i7 wat handiger, ook omdat het geheugen dus wat sneller is. Met een i5 heb je dus iets trager, maar wel wat goedkoper geheugen waardoor je het makkelijker kunt upgraden. (Er bestaan wel wat i5's met hyperthreading, maar die zullen gok ik praktisch even duur uitkomen als een i7).

i5 + zwaardere videokaart zal je denk ik meer plezier opdoen in all-around gebruik. Als je echt een poweruser bent dan kun je eigenlijk beter een desktop kopen, want dan zal je nooit echt fijn werken (klein scherm, tragere hardware die warmer word, of anders een groot, log duur apparaat).

[ Voor 6% gewijzigd door Bahmi op 27-08-2010 00:32 ]

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-02 19:50
Bahmi schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 00:30:
Grote verschil tussen i5 en i7 is HyperThreading en RAM type (DDR2 vs DDR3).
I5 heeft DDR3 hoor?
Met hyperthreading heb je een paar extra halve cores, die eigenlijk één core in 2 logische cores opdelen. Dus als je veel multitasked met zware applicaties, batch processing of renderen is een i7 wat handiger, ook omdat het geheugen dus wat sneller is. Met een i5 heb je dus iets trager, maar wel wat goedkoper geheugen waardoor je het makkelijker kunt upgraden. (Er bestaan wel wat i5's met hyperthreading, maar die zullen gok ik praktisch even duur uitkomen als een i7).
Gaat dus niet op, het geheugen is het zelfde, alleen dual channel ipv triple channel.
i5 + zwaardere videokaart zal je denk ik meer plezier opdoen in all-around gebruik. Als je echt een poweruser bent dan kun je eigenlijk beter een desktop kopen, want dan zal je nooit echt fijn werken (klein scherm, tragere hardware die warmer word, of anders een groot, log duur apparaat).
Voor gamen is dat inderdaad heel geschikt. Ik draai hier zelf een I5 750 @ 3750mhz met 4gb DDR3-1333@1500mhz.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Zandpad schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 00:38:
[...]

I5 heeft DDR3 hoor?

[...]

Gaat dus niet op, het geheugen is het zelfde, alleen dual channel ipv triple channel.
Binnen dit budget is de i7 ook alleen op het H55 platform te krijgen en heb je altijd een dualchannel. Die op het 1366 platform is een desktop processor in een laptop gestopt en is waanzinnig duur en uitzonderlijk dat je die nog ergens kan krijgen, al helemaal binnen dit budget

Verder is voor gamen een i5 een betere game oplossing omdat je dan een betere grafische kaart kan kiezen voor meer game performance binnen je budget. Alleen als je op je laptop aan het renderen slaat is een i7 wat sneller, maar ik zou het gewoon bij en i5 houden en een leuke grafische kaart.

[ Voor 26% gewijzigd door millman op 27-08-2010 07:25 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:51

epic_gram

undercover moderator

zoals hierboven staat is de grafische kaart stukken belangrijker voor games dan de CPU. (alhoewel dat afhangt wat voor spel het is) Daarom zou ik kiezen voor een pricewatch: Acer Aspire 7552G-X926G1TMN of een pricewatch: MSI GX740-063NL. Ze zijn wel wat duurder maar deze trekken alle games wel verwacht ik.

edit: post anders ff wat voor games je speelt, hier kunnen we niet zoveel mee.

[ Voor 8% gewijzigd door epic_gram op 27-08-2010 07:45 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-02 22:00
Voor een laptop zou ik gaan voor een I5 520/540. Een I5 is een dual met HT en je ziet dus 4 threads in je taskmanager, meer dan zat voor een laptop. De turboboost van een I5 is ook vaak hoger dan van een i7 en het verbruik + hitte zijn een stuk lager. Een quad in een laptop is eigenlijk niet echt nodig tenzij je echt een die hard user bent, een zware fotoshopper oid.

Gamen op een laptop is zowiezo een lastige aangelegenheid en de videokaart is belangrijker dan de CPU omdat die veelal een stuk langzamer zijn. Een leuke midrange kaart is de ATI 5650. Alles daarboven wordt een stuk duurder en kost je je accu + je rug door het gewicht.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Pagina: 1