Anoniem: 167472

Topicstarter
Al sinds mijn geboorte draag ik hoortoestellen. Tot mijn 20ste jaar heb ik thuis gewoond, waarbij mijn vader met behulp van een lokale electronicadealer een ringleiding heeft gemaakt, zodat ik met mijn hoortoestellen erop kon afstemmen.

Nu heel wat jaren later wil ik nu thuis ook een ringleiding maken met een oude versterker. In de tijd dat mijn vader het voor mij maakte, had een electronicadealer een formule gemaakt hoe je kon uitrekenen hoeveel meter draad je moest uitleggen aan de hand van het vermogen van de versterker. Navraag bij de dealer lukt niet meer aangezien de eigenaar al heel wat jaren geleden met pensioen is gegaan. De oude versterker (bij mijn ouders) is kapot en de draad ligt niet meer in huis.

Zoeken op internet levert geen informatie op dat bruikbaar voor mij is. Alleen maar sites waar ik voor een overrated prijs 1tje kan kopen.

Weet iemand wellicht hoe de formule is om met het x aantal vermogen van de versterker uit te rekenen hoeveel meter draad er gelegd moet worden?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hoeveel verlies heb jij qua geluid? (zwakte? erm.. hoe dat heet?). Mijn vader had nog maar 10% hoorvermogen en die kreeg in principe alles vergoed - bij 50% of 50db is dit dacht ik gelimiteerd. Uiteindelijk heeft hij voor de FM transmitter gekozen omdat we geen zin hadden complete ringleiding te moeten aanleggen.

Al het enkel voor jou is, lijkt me dat toch een best makkelijke oplossing? Het nadeel is dan volgens mij wel dat je met zo'n apparaat om je nek moet lopen (wat bij een ringleiding volgens mij niet hoeft).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Topicstarter
SinergyX schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 14:35:
Hoeveel verlies heb jij qua geluid? (zwakte? erm.. hoe dat heet?). Mijn vader had nog maar 10% hoorvermogen en die kreeg in principe alles vergoed - bij 50% of 50db is dit dacht ik gelimiteerd. Uiteindelijk heeft hij voor de FM transmitter gekozen omdat we geen zin hadden complete ringleiding te moeten aanleggen.

Al het enkel voor jou is, lijkt me dat toch een best makkelijke oplossing? Het nadeel is dan volgens mij wel dat je met zo'n apparaat om je nek moet lopen (wat bij een ringleiding volgens mij niet hoeft).
Bleh, zo'n kasje om je nek is mij zeker bekend. Afschuwelijk lelijk, en zeker niet handig. Altijd een hoop gedoe met batterijen die regelmatig vervangen moeten worden. 1 oude klasgenoot heeft zo'n kastje. Hij kreeg het indertijd gratis van zijn ziektekostenverzekeraar. Mijn gehoorverlies is groot genoeg om voor 50% in aanmerking te komen voor een ringleiding. Maar ik ben het type "tweaker" dat het graag zelf wil maken. Voordeel hiermee is wel dat ik het helemaal kan inrichten zoals ik het zelf wil hebben.

Het grote nadeel van de kant en klare ringleiding, is dat de lus vrij kort is, wat bewegingsvrijheid aanzienlijk beperkt voor mij. Ik wil dat ik met 1 lange lus mijn woonkamer en slaapkamer kan voorzien.

Ik kan mij herinneren dat mijn vader ongeveer 70 meter (dubbele lus!) heeft aangelegd voor mij. Ik kon toen letterlijk door het hele huis lopen en zo de tv en de radio volgen! Zelfs op de wc :)

Ik ben geen electronica-expert en mijn vader ook niet. Maar toch was de formule makkelijk genoeg voor mijn vader om de ringleiding te maken van een oude 2de hands versterker.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 167472 op 26-08-2010 14:46 . Reden: tiepfoutjes verbeterd ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ok, daar heb je zeker gelijk in, zo'n apparaat is wel rot om mee rond te lopen (plus de storing als je in de buurt was met een mobiel).

Dit is de handleiding van de Digiloop 50, die kan tot 37 meter. Mogelijk dat je met die technische gegevens door kan rekenen naar 70meter?
http://www.multicaresyste...jzing%20Digiloop%2050.pdf

(ik gok dat 70 meter meer richting die MCS TS-150 zou gaan, die kan tot 150m2).

[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 26-08-2010 14:57 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Topicstarter
SinergyX schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 14:57:
Ok, daar heb je zeker gelijk in, zo'n apparaat is wel rot om mee rond te lopen (plus de storing als je in de buurt was met een mobiel).

Dit is de handleiding van de Digiloop 50, die kan tot 37 meter. Mogelijk dat je met die technische gegevens door kan rekenen naar 70meter?

(ik gok dat 70 meter meer richting die MCS TS-150 zou gaan, die kan tot 150m2).
Aan de hand van de technische gegevens is het aardig koffiedik doorekenen tot ong. 70 meter. Je mist daar nog een vrij belangrijk gegeven. De dikte van de draad en de Ohm (weerstand). Want is het niet de bedoeling dat de lus tekort is met als gevolg dat je de versterker opblaast ;)

De formule om dat allemaal uit te kunnen rekenen zou redelijk simpel zijn (volgens mijn vader) maar jammer genoeg vind ik het ze niet op internet |:(

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 167472 op 26-08-2010 15:31 . Reden: Leesbaarder gemaakt ]

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Lus: Enkelvoudig
Aanbevolen Lusweerstand: 0.4…. 1 Ohm
Aanbevolen draaddiameter:
0,5 mm2 voor lengte tot 20m
0,75 mm2 voor lengte tot 30m
1 mm2 voor lengte tot 40m
is toch te extrapoleren : elke 10m komt er 0.25 aan draaddikte bij

[ Voor 14% gewijzigd door TheRookie op 26-08-2010 15:35 ]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:20

orf

Heb je wellicht iets aan Deze PDF?

Daar staan wel wat tabellen en formules in.

Topicstarter
Hoop leesvoer! Tot nu toe geen conrete formules kunnen vinden die ik kan toepassen. Dat de techniek ringleiding gecompliceerd is, wist ik niet.

Bedenk dat ik een simpele opzet in gedachten heb voor bij mij thuis. honderden m2 beslaan is bij mij thuis een beetje overkill ;)

De formule (voor zover mijn vader het zich nog kon herinneren gaat als volgt:

Wattage versterker + dikte draad + piekstroom = totaal aantal meters draad

Het pdf waar je mij naartoe verwijst bevat veel interessante info, maar kan helaas niets vinden welke ik met een rekensommetje mijn toekomstige versterker kan omzetten naar het aantal meters draad.

• Snijtafel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-06 21:54
is het niet maal inplaats van plus?
want als je draad dikker wordt dan wordt de weerstand minder en dus heb je meer lengte nodig om tot de zelfde weerstand te komen.

Topicstarter
Snijtafel schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 16:33:
is het niet maal inplaats van plus?
want als je draad dikker wordt dan wordt de weerstand minder en dus heb je meer lengte nodig om tot de zelfde weerstand te komen.
idd, het zal wel een maal moeten zijn. Nogmaals, de formule die mijn vader voor zover zich nog kon herinneren heb ik zo even van de scrath opgezet. Natuurlijk is de formule niet goed. Maar ik dacht; laat ik maar even een hele simpele voorbeeld neerzetten, om zo mijn vraagstelling te verduidelijken. De hele materie eromheen over ringleidingen (zie pdf bestand) is voor mij niet zo belangrijk.

Een gemiddelde versterker met een equalizer lost al een hoop op met toonhoogten op de ringleiding. Athans, zo is het toendertijd wel gegaan met de versterker die mijn pa had gebruikt.

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 17:56
eeh heb er niet veel verstand van................
maar kun je niet werken met bleutooth ?
ik ben ook wat geen zoeken naar aanleiding van deze vraag, en kwam de oplossing tegen met bleutooth.
dus denk zal het is neer zetten.
http://www.cochlearimplan...iewtopic.php?f=765&t=2151

Topicstarter
Blackwolf-nl schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 16:54:
eeh heb er niet veel verstand van................
maar kun je niet werken met bleutooth ?
ik ben ook wat geen zoeken naar aanleiding van deze vraag, en kwam de oplossing tegen met bleutooth.
dus denk zal het is neer zetten.
http://www.cochlearimplan...iewtopic.php?f=765&t=2151
Deze oplossing is voor mensen die bijvoorbeeld een implantaat hebben. Deze hebben meestal geen luisterspoel (de T-stand) waar de ringleiding op gemaakt is. Zelf heb ik gelukkig "gewone" hoortoestellen die ik achter mijn oor draag. Een ringleiding heeft voor mij de voorkeur.

Wel in ieder bedankt voor het meedenken! _/-\o_ dat zijn toch van de berichten dat mij even eraan herinnert dat ik niet de enige ben. Ik woon en werk in een omgeving met alleen maar horende mensen. Ook mijn gehele familie van mijn vaders en moeders kant hebben geen van allen hoortoestellen.

Dat is ook één van de redenen waarom dat ik een ringleiding in huis wil. Het is onopvallend, comfortabel voor mij, omdat ik niet met een kastje of wat anders met me moet meezeulen en deze oplossing is goedkoop.

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:59
Bij ons is de ringleiding een grote lus onder de plint van stevige netwerkkabel. Door daar zoveel aders van parallel aan te sluiten dat je ca. 4 Ohm weerstand meet is de belasting voor de versterker precies goed. Wat de impedantie dan is heb ik nog niet kunnen meten (geen wisselstroomweerstandmeter in bezit).

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Topicstarter
WEBsel schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 17:10:
Bij ons is de ringleiding een grote lus onder de plint van stevige netwerkkabel. Door daar zoveel aders van parallel aan te sluiten dat je ca. 4 Ohm weerstand meet is de belasting voor de versterker precies goed. Wat de impedantie dan is heb ik nog niet kunnen meten (geen wisselstroomweerstandmeter in bezit).
Interessant! Netwerkkabel heb ik hier bijna 90 meter nog van liggen op rol. heb je de ringleiding zelf gemaakt met een oude versterker? Wellicht dat jij misschien meer weet over hoe je het het moet uitrekenen?

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:40
Misschien een dom idee maar als je nou gewoon eens een oude versterker neemt en de draad door je kamer legt? Desnoods een 4ohm weerstand er voor en dan aan de volumeknop draaien tot je het gewenste geluidsnivo krijgt?

Topicstarter
jbhc schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 20:59:
Misschien een dom idee maar als je nou gewoon eens een oude versterker neemt en de draad door je kamer legt? Desnoods een 4ohm weerstand er voor en dan aan de volumeknop draaien tot je het gewenste geluidsnivo krijgt?
Zo eenvoudig is dat helaas niet. :O Op deze manier een ringleiding aanleggen is vragen om problemen! Misschien dat het wel werkt, maar het geluid zal voor ons als hoortoesteldragers bagger klinken. Impedantie speelt hierin ook een grote rol in. En al zou de ringleiding werken en het geluid goed zijn, is het nog maar de vraag of het geleverde vermogen in de lus ook houdbaar is voor de versterker. De volumeknop opendraaien is 1, of de versterker het overleeft is 2.

Als het zo simpel zou zijn, had ik waarschijnlijk geen topic hier op GoT geopend :+

• jbhc
Anoniem: 167472 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 21:12:
[...]

Zo eenvoudig is dat helaas niet. :O Op deze manier een ringleiding aanleggen is vragen om problemen! Misschien dat het wel werkt, maar het geluid zal voor ons als hoortoesteldragers bagger klinken. Impedantie speelt hierin ook een grote rol in. En al zou de ringleiding werken en het geluid goed zijn, is het nog maar de vraag of het geleverde vermogen in de lus ook houdbaar is voor de versterker. De volumeknop opendraaien is 1, of de versterker het overleeft is 2.

Als het zo simpel zou zijn, had ik waarschijnlijk geen topic hier op GoT geopend :+
Als het niet zo eenvoudig is dan snap ik niet dat je er van in slaap valt 8)

Over de versterker hoef je je volgens mij ook geen zorgen te maken dat probleem had ik al getackeld met de weerstand van 4 ohm. Tevens vraag jij je af hoeveel vermogen je nodig hebt en de manier om dit uit te vinden zonder formules is dus het vermogen voorzichtig op te schroeven dmv de volumeknop.

/edit

Hier staat het een en ander over waar een ringleiding aan moet voldoen:

http://www.delok.nl/publi...df/20090116160801.xml.pdf

Daar kwam ik via deze link:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/77489

Via bovenstaande link staat dus ook dat je speciale trafo's kunt bestellen bij:

http://www.amplimo.nl/nl/...duction-loop-transformers

Hier iemand die zelf een ringleiding gemaakt heeft en als ik dat zo lees was mijn idee helemaal zo gek nog niet _/-\o_ :

http://www.mreilly.com/WebPages/loop/how.html

Ik ben ff aan het googelen dus er kan nog meer komen

[ Voor 22% gewijzigd door jbhc op 26-08-2010 22:40 ]

Topicstarter
hmss, vooral de laatste link die je gaf was zeker interessant :)

De opzet van een ringleiding is simpel, maar waarschijnlijk was ik misschien te gauw geneigd om te denken dat het opzetten ervan een hoop rekenwerk zou zijn. De man die het zelf heeft aangelegd heeft het helder uitgelegd en aangezien ik al gratis aan een hoop oude goede versterkers kan komen, en 90 meter netwerkkabel in huis heb liggen, durf ik het wel aan om eens aan de volumeknop te rammen :)

Toch heb ik er nog 1 vraag over. Op de site gaf de man aan dat de lus alleen aan de linkeruitgang van de versterker werd geplaatst. Hoe zit het dan met de rechterkanaal? Ik neem aan dat de versterker daar ook toch zijn vermogen kwijt moet? Mischien dat ik daar een weerstand moet plaatsen?

Ter verduidelijking: het aantal meters kabel weegt minder zwaar dan de ohm dat de kabel geeft? Toch?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 19:58

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 167472 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 23:02:
Toch heb ik er nog 1 vraag over. Op de site gaf de man aan dat de lus alleen aan de linkeruitgang van de versterker werd geplaatst. Hoe zit het dan met de rechterkanaal? Ik neem aan dat de versterker daar ook toch zijn vermogen kwijt moet? Mischien dat ik daar een weerstand moet plaatsen?
Een versterker kan prima onbelast draaien (zolang het geen RF zender is). En anders sluit je het rechterkanaal gewoon niet aan, dan loopt ie mooi stilte te versterken. :+

Overigens kun je ook aan een quick-and-dirty oplossing denken: Sluit op je stereo een (normale) FM-zender aan die bedoeld is voor iPods in de auto. Voeg een mobiel met radio of simpele handheld FM-tuner toe, en klaar is Kees. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• jbhc
Anoniem: 167472 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 23:02:
hmss, vooral de laatste link die je gaf was zeker interessant :)

De opzet van een ringleiding is simpel, maar waarschijnlijk was ik misschien te gauw geneigd om te denken dat het opzetten ervan een hoop rekenwerk zou zijn. De man die het zelf heeft aangelegd heeft het helder uitgelegd en aangezien ik al gratis aan een hoop oude goede versterkers kan komen, en 90 meter netwerkkabel in huis heb liggen, durf ik het wel aan om eens aan de volumeknop te rammen :)

Ter verduidelijking: het aantal meters kabel weegt minder zwaar dan de ohm dat de kabel geeft? Toch?
Als je niets op een versterker aansluit dan werkt die gewoon niet en voor zover ik weet kan dat helemaal geen kwaad. Er is geen stroomkring dus geen belasting. Ik zou geen weerstand aansluiten op het ongebruikte kanaal want dan creeer je een kacheltje. >:)

De weerstand van de kabel (die je uitdrukt in ohm) zal toenemen/afnemen naarmate de kabel langer/korter wordt. Ook zal de weerstand toenemen/afnemen naarmate de kabel dunner/dikker wordt.

Waar je vooral op moet letten is dat je weerstand niet te laag is. In ieder geval niet lager dat de minimale impedantie die op de versterker is aangegeven. Meestal is dit 4 of 8 ohm.

Je kunt dit redelijk eenvoudig meten door de uiteinden van je ringleiding (dus de draaden die je op de plus en min van de versterker gaat aansluiten ) op een multimeter aan te sluiten.

Ik zal morgen (als ik er aan denk) eens kijken of ik nog wat meer informatie kan lospeuteren bij een collega.

Topicstarter
@jbhc:

Thanks ;) Meer info is altijd welkom! Maar tot nu toe heb ik het idee dat ik het wel aandurf om morgen mee aan de slag te gaan. Multimeter heb ik, en zal het zeker goed nameten hoeveel weerstand ik creëer met een netwerkkabel. Ik dacht dat mijn versterker 8 Ohm nodig heeft. Ik post uiteraard wel hoe het is gegaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok ff gauw berekend (was wel were een tijdje geleden)
mja je wil wel een zo hoog mogelijk magnetisch veld hebben uitgaande van 4 of 8 ohm

dus

R=(l·φ) /(A) dacht ik
l=(R·A)/φ
φ=0.0175

uitgaande dat 2,5 mm2 gezekerd wordt op 16A gaan we ervan uit de de maximale stroom per mm2 6.4 amperen mag zijn

kom ik uit op het volgende
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
                    area mm2                        
[b]                         0.25    0.4     0.5 0.75        1       1.5     2.5[/]

[b]4ohm[/b] lengte        57.14 91.43   114.29  171.43  228.57  342.86  571.43
[b]8ohm[/b] lengte       114.29   182.86   228.57   342.86  457.14  685.71  1142.86

[b]4ohm[/b] max verm        10.24   26.21   40.96   92.16   163.84  368.64  1024.00
[b]8ohm[/b] max verm        20.48   52.43   81.92   184.32  327.68  737.28  2048.00

een draad netwerkkabel is ongeveer .20mm2 uitgaande van awg24
dat zou betekenen 80% van .25
zo ...
8 ohm 91.43 meter en je mag er 13.11 watt in pompen

iemand mag het na rekenen natuurlijk

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 27-08-2010 00:20 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Fish, ik neem aan dat de lengte in Meters is uitgedrukt en het maximale vermogen in Watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jbhc schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 00:18:
Fish, ik neem aan dat de lengte in Meters is uitgedrukt en het maximale vermogen in Watt?
Ja maar het is wat roestig dus reken het gerust na
Maar kan best kloppen want volgens mij zijn de specs vam cat 5 dat het minder dan 10 ohm / 100 meter moet zijn

Dan heb je nog 2 kanalen op je versterker dus je kan 2 aders belasten.

btw, als je het te lang vind kun je natuurlijk bepaalde lengtes met weerstanden vervangen
wat zij ik 90 meter is 8 ohm dus voor elke 12,5 meter die je afknippt moet je er een weerstand van 1 ohm bijzetten ene rekening houden dat je ongeveer 1,5 wat per ohm die je vervangt ook kwijt moet kunnnen. dus koop wel vermogensweerstanden

[ Voor 53% gewijzigd door Fish op 27-08-2010 00:38 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ik ga dit morgen even na-beredeneren (is dat een woord?) -rekenen (het is nu al laat) want volgens mij kun je beter met vermogen rekenen dan met stroom. Dit omdat je er bij die 16A vanuit gaat dat er 230V over staat. Ik weet echter wel zeker dat de gemiddelde versterker deze spanning nevernooit gaat leveren.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jbhc schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:09:
Ik ga dit morgen even na-beredeneren (is dat een woord?) -rekenen (het is nu al laat) want volgens mij kun je beter met vermogen rekenen dan met stroom. Dit omdat je er bij die 16A vanuit gaat dat er 230V over staat. Ik weet echter wel zeker dat de gemiddelde versterker deze spanning nevernooit gaat leveren.......
nee dat heeft helemaal niets met 230volt te maken

Pdraad=I2*R

Er is een bepaald vermogen wat je op mag stoken in een stuk draad voordat die gaat smelten, en ik heb nu de specs voor 220 instalties even ongeveer aangenomen. want ik zou bij god niet weten wat dat voor cat 5 is
Het idee is dat de draad niet te warm wordt. en een 220 draad wordt over het algemeen niet te warm

Ofwel 6,4 ampere /mm2 moet veilig zijn, meer kan ook maar dat spul (isolatie) gaat een keer smelten natuurlijk. een gloeidraad in huis is nooit handig .....

dus @ ts .. zet er een zekering op !!! (voor het geval het volume per ongelijk te hard staat)

[ Voor 37% gewijzigd door Fish op 27-08-2010 01:23 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBsel
Er is een nederlandse vereniging voor slechthorenden. Op hun site staan ook de nieuwe internationale regels voor ringleiding. Misschien dat je daar wat basisinformatie kan opdoen en daarmee je systeem bouwen?
Om een goede geluidskwaliteit te bereiken kan je dus niet af met een simpele lus aan een eindversterker.

Een luisterkastje voor de horende medemens om de ringleiding te testen kost ca. €100. Dit is geen veldsterktemeter, die kost minstens €600.
Een professional inhuren die komt meten of de ringleiding goed werkt en verstaanbaar is kost ca. € 150 voor een toepassing in een huis. Een zaal of een hal is nog wat duurder.
Wil je een specialistisch bedrijf alles komt inmeten, aanleggen en afregelen dan ben je zo €400 kwijt.

[ Voor 34% gewijzigd door WEBsel op 27-08-2010 01:28 . Reden: bedragen voor diensten toegevoegd ]

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dus als ik het goed lees heb je op 1 meter afstand van de lus te maken met gemiddeld 100mA voor normaal spraakniveau. en 400mA zou het maximum zijn voordat een gehoorapparaat zou kunnen oversturen

op 2 meter zou dat dus om 1600 mA gaan.

de huidige enkele draad heeft c.a. 1200ma (max) te leveren en de dubbele .. ja dubbel he 2400
lijkt wel realistisch .... als het overstuurd kan de ts het volume altijd omlaag draaien

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WEBsel schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:25:
.........Een professional inhuren die komt meten of de ringleiding goed werkt en verstaanbaar is kost ca. € 150 voor een toepassing in een huis. Een zaal of een hal is nog wat duurder.
Wil je een specialistisch bedrijf alles komt inmeten, aanleggen en afregelen dan ben je zo €400 kwijt.
Neuh, ben een tweaker en wil dat als het kan toch graag zelf doen ;)

Ik ga vanmiddag een oude versterker halen bij mijn buur. Ik laat het wel weten hoe het is gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WEBsel schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 17:10:
Ik heb vandaag een netwerkkabel (zonder mantel!) van 20 meter, waarvan 1 lus heb gemaakt. Totale lengte is 40 meter met 21 Ohm aan weerstand gemeten. De versterker aangesloten, en de lus op de versterker. Resultaat? Bagger! Tot op 3 cm afstand van de kabel kan mijn hoorstoestel het oppikken. Verder weg is het helemaal nix meer.

Uiteraard andere hoorstoestellen gepakt (welke wel een tijd terug in een kerkgebouw van de ringleiding heb kunnen pakken) is hierin ook exact hetzelfde resultaat.

Wat mis ik nou waardoor ik de ringleiding niet zo kan krijgen dat ik gewoon door de woonkamer kan lopen?

Hier nog wat extra info:

Versterker: Kenwood versterker met 4x16 Ohm (er kunnen 4 boxen op worden aangesloten) en zijn vermogen is 200 Watt :)

Grrr..... frusterend zeg..

Uiteraard had ik nog gedacht dat ik wellicht teveel weerstand op heb zitten. Toen de lus weggehaald, waarbij ik 11 Ohm kreeg. Ook aangesloten, en precies hetzelfde probleem. Weerstand verhogen (31 Ohm) bleef alles precies hetzelfde.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 167472 op 28-08-2010 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heb je het singaal op een plek heen en weer gelust ?, staat je versterker wel hard genoeg ?

[ Voor 39% gewijzigd door Fish op 28-08-2010 20:30 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fish schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 20:27:
heb je het singaal in de kabel zelf heen en weer gelust ?
Uiteraard! Anders gebeurt er helemaal niets natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als je de de draad terug langs de draad heen legt, heffen ze elkaar magnetisch veld een beetje op

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fish schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 20:31:
als je de de draad terug langs de draad heen legt, heffen ze elkaar magnetisch veld een beetje op
Dat kan nooit zoveel zijn dat het veld nagenoeg helemaal verdwijnt. Mijn vader had een ouderwetse audiokabel voor gebruikt en aan het einde van de draad doorgelust, waardoor er fysiek 35 meter kabel lag, met lus erbij was de totale lengte 70 meter. De veldsterkte was ongelooflijk groot. Zat zelfs 12 meter uit de buurt van de lus met een heldere ontvangst.

WEBsel heeft immers ook een ringleiding gemaakt met een netwerkkabel. Daarom vind het zo frusterend waarom het bij mij niet werkt |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 167472 op 28-08-2010 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zet eens een speaker in de kabel en controleer of er wel geluid uit komt. dat moet nog wel werken

zeker als je het terug lust over een getwist paar (e.g. gr aan wt/gr koppelen) is het opheffende effect hoog (dat is namelijk het doel van de aders twisten)

[ Voor 45% gewijzigd door Fish op 28-08-2010 20:45 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ook dat heb ik gedaan. Speaker deed het prima.

Natuurlijk heb ik alle mogelijke oorzaken onderzocht. In de eerste instantie had ik gedacht dat het wellicht aan de versterker zou liggen. Maar met de boxen-test bleek daar toch niets mis mee te zijn.

Dus als ik het goed begrijp moeten de kabels niet gedraaid zijn (zoals het het altijd ziet bij netwerkkabels) vanwege het opheffende effect van het magnetisch veld.

Maar dan blijf ik het nog vreemd vinden dat WEBsel het met een netwerkkabel het wel voor elkaar heeft.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 167472 op 28-08-2010 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:22
Je zou ook eens hier kunnen kijken. Ik heb al verschillende keren met hun (professionele) lijn een ringleiding in elkaar gezet. Waar je zoals inderdaad op moet letten is hoe dik de draad is, dit is vrij essentieel aangezien je draad moet werken als 1 grote weerstand; is de weerstand te laag, dan heb je sluiting en blaas je of je versterker op, of hij schiet in protection (maar zover ik weet doen consumenten versterkers dat laatste niet). Eventueel zou je dat kunnen proberen op te lossen met een vermogensweerstand.

Verder is mij altijd verteld dat je hier geen gewone versterker voor kan gebruiken, maar eentje nodig hebt die speciaal voor ringleidingen gemaakt is. De technische kant hiervan ken ik niet, maar wellicht zou het verklaren waarom het nu niet lukt.

Overigens moet je je wel afvragen of je dit met een huis en tuin versterker moet willen. Apparaten die hiervoor gemaakt zijn hebben netjes een ingebouwde limiter en nog meer features om te voorkomen dat je 't laatste beetje van je oren ook opblaast.

offtopic:
Ik wil je zeker niet ontmoedeigen zelf wat in elkaar te bouwen, maar het zijn wel je oren waar 't om gaat (al mag daar niet zo heel veel van over zijn - no offense), en die wil je toch beschermen lijkt me.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Is dit niet makkelijker: http://link.marktplaats.nl/356778556 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoals iemand het al eerder mij hierop verwees, het kopen van een kant en klare ringleiding, is voor mij niet interessant. Ik wil als het kan dat ook gewoon zelf kunnen maken. Zeker omdat het mijn vader lukte om er een super-ringleiding van te maken met een 21 jaar oude versterker, welke hij zelfs op de rommelmarkt heeft gekocht voor een gulden of wat.

Natuurlijk zijn de "echte" ringleidingen, beter en groter en al niet wat. Maar een huis-tuin en keuken versterker moet het ook gewoon kunnen. De praktijk heeft het wel bewezen.

Ik heb nu alleen het idee dat het probleem met mijn opstelling waarschijnlijk heel simpel zal zijn. Maar nu is het de kunst om het ook te vinden ;)

Doe ik er misschien beter aan om dikker draad te nemen? een 0,35 mm2 ? Of nog groter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Hoe dikker de draad, des te lager de weerstand, die weerstand ga je juist nodig hebben.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l1dert
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-02 13:54
Netwerk kabels zijn altijd opgebouwd met twisted pairs voor elk ader paar. Op die manier zorg je ervoor dat beide aders elkaars magnetisch veld opheffen. In een netwerkkabel zitten twee paar kabels, het kan zijn dat als je aders pakt van de twee verschillende paren het signaal wel beter is. Maar het beste is om geen twisted pair kabel te hebben, die zijn er namelijk op gemaakt om het magnetisch veld zo klein mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Uit je post van 20:24 uur haal ik dat je de + van de versterker in de netwerk kabel stopt en aan het einde van deze kabel hem terug lust .
Als dit zo is heb je dus 2 tegengestelde velden in dezelfde kabel die mekaar grotendeels opheffen.

Probeer het eens door de kabel in een ring te leggen , dus + versterker op B.V.B oranje en oranje aan de andere kant van de kabel aan de - van de versterker (weerstand 10 ohm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

theuser schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 23:23:
Uit je post van 20:24 uur haal ik dat je de + van de versterker in de netwerk kabel stopt en aan het einde van deze kabel hem terug lust .
Als dit zo is heb je dus 2 tegengestelde velden in dezelfde kabel die mekaar grotendeels opheffen.

Probeer het eens door de kabel in een ring te leggen , dus + versterker op B.V.B oranje en oranje aan de andere kant van de kabel aan de - van de versterker (weerstand 10 ohm).
niet als de draad 20 meter is ;)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-06 20:53

Harrie

NederVlaming

Het was toch niet ook nog eens een shielded netwerk kabel? Er zijn namelijk ook netwerk kabels met een shield. Dan pak je natuurlijk nog minder velden op dan bij een gewone twisted kabel.

Ik denk dat je, zoals hierboven al gezegd, het beste resultaat hebt als je dus heen en terug niet langs elkaar legt, maar echt een lus maakt. Met de Biot-Savart wet kan je het magnetische veld rond een draad berekenen, maar deze geeft ook aan dat wanneer heen en terug langs elkaar liggen, er al op geringe afstand weinig over blijft. Wat ik van die Reilly site begrijp, is dat hij de aders ook zo verbonden heeft dat de stroom altijd in 1 richting door de lus loopt.

@hierboven: als de lus eerst een weerstand van 21 Ohm had, gaat de weerstand de helft (ongeveer 10 Ohm) zijn als hij maar 1 draad van de kabel gebruikt, ipv 2 in serie (heen en terug).

Maar zit er dan een filter in je gehoortoestel? Anders zou je ook de hele tijd een 50Hz brom moeten horen? Er liggen een hoop draden om je heen waar een stroom met 50Hz door gaat. En die stromen zijn veel groter!
Die liggen dan ook wel heen en terug dicht langs elkaar...

[ Voor 85% gewijzigd door Harrie op 29-08-2010 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Icehawk: Ik heb mijn desbetreffende collega nog niet gesproken, maar als ik hem zie zal ik hem vragen hoe hij zijn ringleiding in huis heeft gemaakt.

Als je meerdere aderparen samenvoegs van een upt kabel dan zal dat de weerstand verlagen.

Wat ik vermoed is dat de spanning over je ringleiding te laag is. Ik kom tot dit vermoeden omdat in een van de linkjes die ik stuurde er trafo's staan voor ringleidingen die de spanning omhoog transformeren.
(Let wel ik weet dit dus niet zeker en raad het eigenlijk af om een spanning hoger dan 48 volt te gebruiken ivm met veiligheid !!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jbhc schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 00:02:
@Icehawk: Ik heb mijn desbetreffende collega nog niet gesproken, maar als ik hem zie zal ik hem vragen hoe hij zijn ringleiding in huis heeft gemaakt.

Als je meerdere aderparen samenvoegs van een upt kabel dan zal dat de weerstand verlagen.

Wat ik vermoed is dat de spanning over je ringleiding te laag is. Ik kom tot dit vermoeden omdat in een van de linkjes die ik stuurde er trafo's staan voor ringleidingen die de spanning omhoog transformeren.
(Let wel ik weet dit dus niet zeker en raad het eigenlijk af om een spanning hoger dan 48 volt te gebruiken ivm met veiligheid !!)
48 Volt moet je idd niet willen. :) Theorie leert mij dat mijn versterker niet meer dan 18 volt levert. En aangezien het een UTP kabel is, mag het niet meer dan 11,3 Volt. Anders krijg je een heerlijk kacheltje. 8)

Meer info is altijd welkom. Al denk ik wel dat een UTP kabel geen goed idee is vanwege de opheffende magnetische werking heeft door de twisted kabels. Morgen in ieder geval audiokabel in huis halen. (is morgen koopzondag bij ons) Uiteraard nog wat extra weerstandjes halen bij de electrozaak. De electrozaak (de specialistische) waar ik vandaag nog ben geweest, heb ik ook vragen gesteld over het opzetten van een ringleiding.
Die gast kwam toch met een idioot antwoord..... "pak maar een 0,75 mm2 kabel en maak een lus van 60 meter en het is goed".

Duidelijk een gast die het echt totaal niet weet :r Vroeg niet naar de weerstand en etc. Gelukkig weet die gast wel wat voor spul hij verkoopt. Niet moeilijk lijkt me, aangezien alle zooi met een labeltje is voorzien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBsel
Bij ons onder de zaalvloer ligt trouwens geen utp maar 4-aderig installatiedraad van 0,6 of 0,8mm², herinner ik me nu. Hiervan zijn de rode, gele en blauwe aders aan elkaar gedraaid van het begin en het einde. Deze 2 polen zitten in een kroonsteentje. De groene ader hangt er onaangesloten bij, blijkbaar werd de weerstand te laag als die er ook bij werd gestoken.
De ringleidingversterker is een Aureg die door de firma Schaap in elkaar is gezet. Er zit een standaard versterkermodule in van STK, op de uitgang is een speciale trafo aangesloten die blijkbaar nog een aanpassing doet. De uitgang kan belast worden met een weerstand van 0,2 tot 4 Ohm. Wat de impedantie over het frequentiebereik is weet ik niet.

Wat betreft utp: aangezien de aders parallel worden gezet en dezelfde stroom krijgen is er geen sprake van elkaar tegenwerkende electromagnetische velden. Het wordt als het ware 1 dikke ader. Wat ik hierboven lees interpreteer ik als het achter elkaar koppelen van elke kleur. Bijvoorbeeld je ene pool begint bij de oranje ader en waar die uit de terugkomende kabel uitkomt knoop je die aan de halforanje kabel, en waar die uit de terugkomende kabel uitkomt knoop je die aan de volgende kleur, etcetera. Of begrijp ik het dan verkeerd?
Op die manier krijg je ook een spoel maar dan met meerdere wikkelingen (max. 8 ). Maar omdat de stroom daardoor zo laag wordt komt er ook maar een piepklein magnetisch veld omheen te hangen.

Trouwens, ik ben geen expert op het gebied van ringleiding, ik ben er alleen mee beziggeweest. En natuurlijk de electronicakennis van de HAVO, MTS en Elektuur... Voor echt advies zou je ook bij SmashSound terecht kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://www.hearingaidforums.com/showthread.php?t=7480

-weerstand 6 Ohm op versterker van ongeveer 10 watt levert een stroom op van ongeveer 1,5 Ampere

Al ik me niet vergis heeft netwerk kabel een (ohmse) weerstand van 18 ohm per 100 meter, dus voor een ohm weestand van 8 ohm heb je 44 meter kabel nodig. (en bij 22 meter heb je dus 2x zoveel stroom en dus een sterker veld) simpel na te meten met een multimetertje denk ik.

Meer lussen maken met utp maakt uiteraard niet uit, de weerstand verdubbeld, dus de stroomsterkte halveert, en de veldsterkte blijft daarbij gelijk, maar als 44 meter te veel is is het wel een oplossing.

uiteraard is een versterker niet gemaakt op ohmse weerstanden, maar op impedanties, maar we haddenhet hier over een tweaker oplossing.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

leuk topic :)

in kerken liggen vaak ook van die dingen wellicht dat je daar kan informeren/google'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:03
leuk_he schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 00:44:
uiteraard is een versterker niet gemaakt op ohmse weerstanden, maar op impedanties, maar we hadden het hier over een tweaker oplossing.
Onzin, iedere versterker zal werken met een ohmse belasting. Als ie dat niet trekt mag die meteen afbranden. Pas als de belasting inductief of capacitief deel gaat krijgen zullen de slechtere afvallen omdat ze bijvoorbeeld niet stabiel zijn met een capactive belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

jeronimo schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 10:01:
[...]

Onzin, iedere versterker zal werken met een ohmse belasting. Als ie dat niet trekt mag die meteen afbranden. Pas als de belasting inductief of capacitief deel gaat krijgen zullen de slechtere afvallen omdat ze bijvoorbeeld niet stabiel zijn met een capactive belasting.
Hij zal waarschijnlijk wel werken (tenzij er een te intelligente overbelastings beveiling op zit), maar het is niet optimaal voor de geluidskwaliteit. (link is wel naar een commercieel bedrijf)

[ Voor 4% gewijzigd door leuk_he op 29-08-2010 11:12 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Impedantie is niets anders dan de weerstand van een spoel bij een bepaalde frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:03
Ik ben even door wat sheets heen gegaan en daar het volgende uit op gepikt.
(Ben geen expert op het gebied van ringleidingen, dus zie je gaten, gewoon schieten.)

http://www.ampetronic.co....svsAmplifierTablev5_0.pdf
http://www.ampetronic.co....erComparisonTablev5_0.pdf
Op de Ampetronic site is erg veel info te vinden, maar voor het ringleiding ontwerp moet je registreren.
http://www.ampetronic.co.uk/request_design_guide.asp

Ook deze nog deels gelezen: http://www.delok.nl/publi...df/20090116160801.xml.pdf

Wat dan opvalt is dat (in ieder geval bij deze 2 fabrikanten) de ringleiding bestaat uit een enkele draad met een doorsnede van 0.5 mm2 tot 4mm2 aangestuurd door een stroombron. Een gewone audioversterker is een spanningsversterker. De reden hiervoor is dat de veldsterkte van de ringleiding binnen de bandbreedte (100Hz-5KHz?) constant moet zijn. Anders heb je te veel hoog of te veel laag in je ontvanger.
Neem in gedachten een spoel en sluit deze aan op een wisselspanning. Verhoog de frekwentie en de impedantie van de spoel neemt toe. De stroom zal lager worden en dus ook de veldsterkte.

De uitdaging zal dus worden een stroombron te benaderen om de ring aan te sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door jeronimo op 29-08-2010 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Zijn alle audio versterkers spanningsversterkers?

@Icehawk:

Misschien is het ook zinvol om je vraag eenst te stellen op het zelfbouwaudio forum.
(Het is tenslotte zelfbouwaudio :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inmiddels mijn ringleiding werkend!

Met mijn versterker van 200 Watt, 16 Ohm, heb ik een 4 draads telefoonsnoer gepakt met een totale lengte (doorlussen al meegeteld) 80 meter. Met deze lengte heb ik 15,5 Ohm van kunnen maken. Aangezien die 0,5 Ohm niet zoveel mag uitmaken heb ik verder geen weerstand tussengezet.

Resultaat is verbluffend! Heel mijn woonkamer is voorzien, en kan door mijn hele kamer overal rondlopen. Veldsterkte is redelijk. 1,5 buiten de lus is de signaal al weg. Maar binnen de lus is de signaal overal evenredig sterk. Dat was bij mijn vader niet het geval geweest.

Het geluid kan je niet vergelijken met een normale box. Lage tonen (bas) is niet denderend. Maar gelukkig heeft deze versterker 3 potmeters waarbij je de balans kan regelen. Voor spraak (dat was ook de bedoeling hierachter) is helder en prettig om te horen. Dus nu kan ik lekker het nieuws volgen, terwijl mijn 5,5 maand oude zoon alles bij elkaar kan schreeuwen ;)

Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de geleverde input!

Rest mij nog 1 vraag.......

De ringleiding is uiteraard mono. De versterker heeft geen mono-knopje erop zitten. Momenteel is rechts aangesloten op de lus. Is het mogelijk om de linkerkanaal op dezelfde lus te knopen? M.a.w. Links + Rechts samenknopen tot 1. Of gaat dat lastig worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Super dat het werkt !!

Volgens mij is het geen goed idee om de verschillende kanalen aan elkaar te knopen maar misschien dat iemand anders daar anders over denkt.

In ieder geval heel erg veel plezier met je DIY ringleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334041

Anoniem: 167472 schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 17:19:

Rest mij nog 1 vraag.......

De ringleiding is uiteraard mono. De versterker heeft geen mono-knopje erop zitten. Momenteel is rechts aangesloten op de lus. Is het mogelijk om de linkerkanaal op dezelfde lus te knopen? M.a.w. Links + Rechts samenknopen tot 1. Of gaat dat lastig worden?
Mooi dat je je ringleiding werkend hebt.

Je kan je kanalen samenvoegen, maar dan moet je wel een weerstand er tussen zetten.

Schema vindt je hier: klik

De massa's wel aan elkaar knopen.

Edit: Oeps, dit is wel voor een voorversterker. Dit mag je dus niet gebruiken voor je ringleiding.
Misschien kan je je kabel van de tv bewerken.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 334041 op 29-08-2010 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Aan elkaar knopen halveert je impedantie/weerstand van toch? Veel (professionele - weet niet hoe 't bij huis-en-tuin is) versterkers hebben wel een bridgemode die je daarvoor kan gebruiken.

Waar ik wel benieuwd naar ben is wat je voor je versterker hebt hangen, is dat gewoon 1 omnidirectionele microfoon? Ik hang er altijd een PA installatie aan om de eindmix naar de ampetronic te sturen, maar dat zal bij jou niet 't geval zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

2 lusen van 8 ohm maken. precies in tweeen delen die lus, en aansluiten.

het stereo singaal kun je mixen op de ingang. pak even 2 weerstandjes van 1Kohm , dat zou redelijk moeten werken.

dus iets van

code:
1
2
3
4
5
geluid uit tv oid links ---------- [1K]-------\          /------------------ geluid in L lusversterker
                                               \        /
                                                >------<
                                               /        \
geluid uit tv oid rechts --------- [1K]-------/          \------------------ geluid in L lusversterker

de 1K is een beetje op de gok

[ Voor 81% gewijzigd door Fish op 29-08-2010 19:37 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
freakingme schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 18:36:
....................
Waar ik wel benieuwd naar ben is wat je voor je versterker hebt hangen, is dat gewoon 1 omnidirectionele microfoon? Ik hang er altijd een PA installatie aan om de eindmix naar de ampetronic te sturen, maar dat zal bij jou niet 't geval zijn :D
Zo bijzonder is het niet hoor. Het is maar een simpele huis-tuin-keuken versterker. De geluidsuitgang van mijn tv is rechtstreeks aangesloten op de versterker. Van de versterker uit heb ik nu momenteel op de rechterkanaal, waar normaal gesproken de boxen op worden aangesloten, een lus gemaakt waarvan de Ohm gelijkwaardig is aan het opgegeven weerstand van de versterker zelf. De kabel in een cirkel leggen en klaar is kees.

Als je over geluidskwaliteit gaat praten, dan is deze opstelling natuurlijk niet de meest ideale. Zelf speel ik gitaar en weet heel goed welke tonen ik mis. Bedenk wel dat een hoortoestel eigenlijk een lapmiddel is voor een slechthorende. Het vervangt nooit het gehoor zoals het zal moeten zijn. Met dat in je achterhoofd, weten wij ook dat met een mindere goede geluidskwaliteit niet tot nauwelijks merkbaar zal zijn voor ons.

Als je een ringleiding wilt leggen waarbij er 200m2 of meer wilt hebben, dan zal deze versterker die ik nu ervoor gebruik niet redden ;) Daarvoor worden er trafo's bij gebruikt om het vermogen in de lus te kunnen houden. (hoe langer de lus, des te meer weerstand)

Alles bij elkaar heeft deze project mij slechts 5 eur gekost. IDSN telefoondraad (4 aders en niet getwist) van 20 meter. De versterker gekregen van mijn buur. En de rest alleen een beetje tijd en af en toe hoofdbrekens over vermogen / impedantie en etc.

Enige richtlijn waar je aan moet houden met het opzetten van een ringleiding thuis is dat je rekening moet houden met de Ohm waar de versterker om vraagt. De hoeveelheid Ohm die daarvoor nodig is doorrekenen in het aantal meters kabel die je daarvoor moet leggen. De dikte van de kabel is in deze opstelling niet zwaarwegend. Simpelweg omdat een simpele versterker (in ieder geval met de mijne) niet meer dan 11,8 volt erdoor heen jaagt. :) Dus het effect van een kachel zal je niet meemaken. Het enige (mogelijke) nadeel is dat de veldsterkte minder zal zijn dan de ringleidingen die je aantreft in openbare gebouwen. Maar daar wordt meestal met 100 Volt gewerkt, wat de totale veldsterkte alleen maar flink toeneemt.

Mocht er belangstelling voor foto's, dan zal ik die van de week even posten. :)

Als laatste wat nog gedaan moet worden is dat de linker en rechterkanaal samengevoegd moeten worden. Maar daar is gelukkig ook door medetweakers de nodige info over verschaft 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 167472 schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 21:45:
[...]

Als je een ringleiding wilt leggen waarbij er 200m2 of meer wilt hebben, dan zal deze versterker die ik nu ervoor gebruik niet redden ;) Daarvoor worden er trafo's bij gebruikt om het vermogen in de lus te kunnen houden. (hoe langer de lus, des te meer weerstand)
nou ja dat is dus niet waar je maakt gewoon een langere leiding van wat dikker draad. het gaat om het veld wat opgewekt word door de stroom. en die is bij een dunne korte leiding van 8 ohm hetzelfde als een lange dikke leiding van 8 ohm.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fish schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 21:49:
[...]

nou ja dat is dus niet waar je maakt gewoon een langere leiding van wat dikker draad. het gaat om het veld wat opgewekt word door de stroom. en die is bij een dunne korte leiding van 8 ohm hetzelfde als een lange dikke leiding van 8 ohm.
Klopt, maar als je een langere kabel legt moet je ook meer vermogen op zetten om de totale veldsterkte te halen bij 200m2 of meer ;) Mijn versterker pompt niet meer dan 11,8 volt doorheen. Ik kan mij niet voorstellen dat je met 11,8 volt met een dikkere draad een grotere oppervlakte kan dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de enige factor van belang is de stroom
http://www.harmnagels.nl/...tor/elektromagnetisme.htm

dus een dikker langere draad van 8 ohm werkt ook gewoon je moet hem wel netjes verdelen over die 200m2

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:46

LauPro

Prof Mierenneuke®

In het CU-online topic staat een goede opmerking:
De veldsterkte moet 400mA/m zijn in de piek; gemiddeld over een minuut gemeten moet je aan 100mA/m komen. Als het voor een openbare ruimte is, moet je je beslist hieraan houden (+/- 3dB). Anders lopen je gebruikers een gehoorbeschadiging op bij het binnenkomen (als je veel te hoog zit), of als ze na hun bezoek ergens anders binnenkomen (als je veel te laag zit, en ze het volume van hun toestelletje heel hoog moesten zetten).
Als je dus een 200 watt versterker hebt op 11,8 volt, dan heb je het over ongeveer 17A piek, en dus 4,25A gemiddeld.

Bij 100mA/m2 kan je dan een oppervlakte van 42,5m2 beslaan.

Ga je lager zitten dan heb je geen goed bereik, ga je hoger zitten kan het gevaarlijk zijn voor gasten.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

LauPro schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 11:02:
In het CU-online topic staat een goede opmerking:

[...]
Als je dus een 200 watt versterker hebt op 11,8 volt, dan heb je het over ongeveer 17A piek, en dus 4,25A gemiddeld.

Bij 100mA/m2 kan je dan een oppervlakte van 42,5m2 beslaan.

Ga je lager zitten dan heb je geen goed bereik, ga je hoger zitten kan het gevaarlijk zijn voor gasten.
ik weet niet hoe je het allemaal berekend hebt ,,, maar 200 wat in 8 ohm is 5 ampere max.
u=IxR P=UxI -> P=I2xR

ik vraag me ook af hoe je de oppervlakberekening hebt gedaan ?

de stroom in de draad blijft overal gelijk als is die draad 100 km, mits je de draad stategisch legt bedek je het hele huis ermee (rekening houden met de impenantie van de versterker) . Ja 100km vereist veel te dikke draad dat snap ik ook

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 30-08-2010 14:24 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sickyb
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 18:31
Je kunt volgens mij beide kanalen wel samenknopen maar dan krijg je wel wat ongewenste effecten.
het mengproduct van 2 analoge a en b signalen is geloof ik iets van:
2a + 2b + ab + (a+b) + 2ab + .,.....

daar zul je dus een leuk filtertje voor moeten knutselen. eea staat aardig op wikipedia uitgelegd.
Wikipedia: Filter (elektronica)

kan ook zijn dat het vermogen van beide kanalen dus wordt samengevoegd, je zult dan dus ook een hogere impendantie van je ringleiding moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-06 20:53

Harrie

NederVlaming

Zoals al gezegd, samenknopen kan alleen aan de ingang, en met de weerstandjes er tussen. En anders moet je dus gewoon twee lussen maken. Dan krijg je ook gewoon een optelling van de twee velden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Harrie schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 18:33:
Zoals al gezegd, samenknopen kan alleen aan de ingang, en met de weerstandjes er tussen. En anders moet je dus gewoon twee lussen maken. Dan krijg je ook gewoon een optelling van de twee velden.
je staat alleen niet altijd pricies tussen die velden, een mono versie is dan wel zo handig

maar ja , ik zou toch denken om daarnaast ook naar een stereo oplossing te zoeken in de vorm van een lichte wireless headset

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fish schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 19:22:
[...]

..................

maar ja , ik zou toch denken om daarnaast ook naar een stereo oplossing te zoeken in de vorm van een lichte wireless headset
Jakkes! Dat is nou waar de meeste hoortoesteldragers echt niet op zitten te wachten. Voor muziek is een ringleiding niet geschikt. Dit soort dingen worden voornamelijk alleen maar toegepast op spraak. (bijvoorbeeld nieuws op tv, een conferentie of in een bibliotheek.

Leuk om te lezen hoe jullie verder doorrekenen om bijvoorbeeld 200m2 van ringleiding te voorzien :) Al die formules heb ik absoluut geen kaas van gegeten. Geen idee wat dat zou moeten inhouden. Het basale (in de ruimste zin des woords) van electronica ken ik wel. Maar daar houdt het dan ook bij op :+

Over mono....

Ik ga er toch voor om bij de output van de versterker een 1Kohm weerstand tussen ga zetten om zo de linker met de rechterkanaal te verbinden. Niets is zoo irritant om iets op tv te zien dat er wat wordt gezegd, en dat het uitgerekend op het andere kanaal hoorbaar is, welke mijn ringleiding niet op aangesloten is.

Gister en vandaag heerlijk het NOS nieuws kunnen volgen terwijl mijn 5,5 maand oude zoon lekker blert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fish schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 14:21:
[...]

ik weet niet hoe je het allemaal berekend hebt ,,, maar 200 wat in 8 ohm is 5 ampere max.
u=IxR P=UxI -> P=I2xR
Ik denk dat hij doelde op mijn huidige versterker, welke 16 ohm heeft :) Dan is de amperage wel goed geloof ik. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

16 ohm ? je bedoelt 2 keer 8 toch ?
als het 16 ohm is (hoogst ongebruikelijk) dan is `2komma nogwat ampere al max (bij 200 watt)

geen 1k aansluiten op de uitgang van de versterker.

Ik vertel het je nog een keer in woorden,
je neemt de uitgang van de tv of whatever. je sluit op beide einden een weerstand van 1K aan.
de de losse uiteinden zet je aan elkaar vast en dat punt sluit je aan op de beideingangen van je versterker.
en de massas met elkaarverbinden natuurlijk

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 30-08-2010 23:47 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fish schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 23:43:
16 ohm ? je bedoelt 2 keer 8 toch ?
als het 16 ohm is (hoogst ongebruikelijk) dan is `2komma nogwat ampere al max (bij 200 watt)

geen 1k aansluiten op de uitgang van de versterker.

Ik vertel het je nog een keer in woorden,
je neemt de uitgang van de tv of whatever. je sluit op beide einden een weerstand van 1K aan.
de de losse uiteinden zet je aan elkaar vast en dat punt sluit je aan op de beideingangen van je versterker.
en de massas met elkaarverbinden natuurlijk
Tis toch echt 16 ohm :) Het is idd ongebruikelijk, maar op de achterkant van de versterker wordt het toch wel duidelijk vermeld. Iemand in deze topic had idd berekend dat het in dat geval 2,3 Amp maximaal is.

Over de monoaansluiting....

Ik heb vandaag al 2 x 1kohm gehaald. Hopelijk morgenavond solderen en aansluiten op de uitgang van de tv.

Zodra dat klaar is, ben ik misschien toch nog wel van plan om eens bij kennissen langs te gaan in de hoop daar nog een oude versterker te vinden die een mono-knopje heeft. Want ik wil toch wel graag naast de tv een radio en cd-speler erop aansluiten. En om dan voor elke component apart weer moet gaan solderen met de stekkers zie ik niet echt zitten.

Ondanks mijn basale kennis van elektronica heb ik toch veel geleerd door jullie bijdragen.
Pagina: 1