Voeding Lacie USB harddisk defect

Pagina: 1
Acties:

• Lieutenant C.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-04 09:44
Het volgende is het geval, (en ja, ik weet het, niet slim) we hebben thuis 3 Lacie externe harde schijven liggen, t.w. een NAS, een firewire en een USB schijf (zo'n porsche design schijf). De voedingen van deze schijven lagen allemaal bovenop elkaar met als gevolg dat een van de voedingen het nu niet meer goed doet. Ik denk dat de voeding oververhit is geraakt. Bij het inpluggen van de voeding brand de LED wel, maar hoor je ook een sterke zoem, en de harde schijf wil in ieder geval niet meer aan. Nu heeft mijn multimeter ook de geest gegeven zodat ik helaas geen metingen heb kunnen uitvoeren, echter, ik heb wel de behuizing opengesloopt om daarna een beetje ontmoedigd te zijn want de gehele voeding zit volledig in een aluminium koellichaam geschroefd gelijmd en gesoldeerd, ergo bij de componenten komen is eigenlijk onmogelijk.

Een zoektocht op internet heeft me geleerd dat de voeding nog wel te bestellen zou zijn maar daar vraagt Lacie een ongelofelijke 40 euro voor, daar heb je bijna een volledige nieuwe usb schijf voor! Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een alternatief of naar een mogelijkheid tot reparatie.

De gegevens van de voeding:

DC Output: 12V(3A) / 5V (4,2A);
AC Input: 110V / 220V

En da's dus meteen het probleem, de voeding levert dus aan 2 verschillende uitgangsspanningen! En een vervanger daarvoor heb ik nog niet gevonden!

Iemand een idee?

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

• fdm391
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 22:06
Je zou natuurlijk je eigen 'voeding' kunnen maken door een 12V voeding te nemen en daar een voedingsstabilisator IC o.i.d. achter te hangen.

Je zou ook een oude PC-voeding kunnen gebruiken (molex stekkers hebben +5V (rood) en +12V (geel)) al zal dat een redelijke overkill zijn en de voeding zelf zal er daardoor ook niet echt beter van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Aan die PC voeding heb ik idd ook zitten denken, het jammere is alleen dat ik dan weer met een log apparaat zit wat ergens weggeborgen moet worden en er moet weer geknutseld worden om die voeding te starten zonder PC. Ik had eigenlijk de hoop dat iemand misschien een betaalbare universele voeding wist die dit aankon...

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 09:27

Swerfer

Hmm...

Ik vind bijna 60 watt voor een schijf behoorlijk veel. Je zou eigenlijk moeten weten hoeveel stroom de schijf trekt van zowel de 12v als 5 volt, en kijken of je de overige voedingen niet kunt gebruiken. Of je haalt de overige voedingen ook weg en plaatst toch een oude pc-voeding, die alle 3 de schijven voedt. Is in verhouding misschien nog minder log ook...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Ik heb de voeding van de firewire schijf, die minder vermogen levert al geprobeerd, de schijf start dan wel, maar zodra je daadwerkelijk gegevens gaat lezen of schrijven is het meteen afgelopen. De voeding van de NAS is identiek aan die van de USB schijf maar iets zegt me dat de USB disk erbij zetten niet gaat werken... (zie firewire schijf).
Overigens is alle drie de schijven met een PC voeding misschien wel interessant, eens over nadenken en ook bezien of dit ook de WAF bezit gezien het feit dat zij het meeste met die dingen werkt...

[ Voor 22% gewijzigd door Lieutenant C. op 27-08-2010 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-05 15:27
Via ebay is de originele voeding wel wat goedkoper te verkrijgen (zo'n 27 euro inclusief verzendkosten):

http://cgi.ebay.com/Lacie...rs_RL&hash=item2c56e44b52

Voedingen met 12V en 5V gecombineerd zijn wel veel goedkoper te verkrijgen, maar niet met de benodigde ampere's, de goedkopen hebben 2A max per spanning...

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.w
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-09-2023
Veel simpeler oplossing: de oude kapotte voeding van Lacie zelf repareren !

N.B. Uit voorzorg beslist eerst: Stekker uit het stopcontact halen, en minimaal 10 minuten wachten totdat de condensatoren ontladen zijn.

Dan: voeding voorzichtig openmaken. Kijken welke elco's er bol staan. Meestal zijn dat er twee van 1.000 uF 16 V en één van 470 uF 16 V. De kapotte elco's vervangen door nieuwe elco's van dezelfde specificatie's en minimaal 105 graden Celcius.

Voor hooguit 3 euro aan onderdelen bij de electronicaboer en een half uurtje werk doet je voeding het weer.

De elco's verouderen en gaan lekken (geen vloeistof, maar stroom). Dit gaat nog sneller als de voeding altijd aan staat en de hele tijd warm blijft. De voeding doet het nog wel en het lampje brand maar toch krijgt de externe HD te weinig stroom om te kunnen gaan werken.

Verschijnselen zijn dat de harde schijf eindeloos blijft tikken bij het aanzetten. Ligt dus niet aan de harde schijf zelf maar aan de voeding die te weinig stroom levert.

Na vervangen van de elco's werkt het geheel weer prima !

Met vriendelijke groet, Edwin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
zodra de stekker uit het stopcontact is ook even de uitgangen van de adapter kortsluiten om de uitgangselco's leeg te krijgen.

en daar er waarschijnlijk (99,99% kans) een smps in de adapter zit, gebruik low esr elco's. en als je nu iets meer rondkijkt naar betere types elco's hoef je hetzelfde niet nog eens te doen over een jaar.
een van de beste low esr elco's zijn die uit de panasonic FM reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Top dat er nog leven zit in mijn probleempje, dat trouwens nog steeds bestaat. Heb inmiddels ook al geporbeerd om de data van die schijf te redden maar dat valt ook vies tegen...

Anyway, ik zou graag de voeding repareren, maar zoals ik ook in de startpost aangaf is het probleem dat er bijna niet bij de componenten te komen is omdat alles gelijmd zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-05 16:29
Lieutenant C. schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 09:35:
Top dat er nog leven zit in mijn probleempje, dat trouwens nog steeds bestaat. Heb inmiddels ook al geporbeerd om de data van die schijf te redden maar dat valt ook vies tegen...

Anyway, ik zou graag de voeding repareren, maar zoals ik ook in de startpost aangaf is het probleem dat er bijna niet bij de componenten te komen is omdat alles gelijmd zit...
Als de data het belangrijkst is, kun je ook de lompe optie gebruiken: Voeding openzagen.

Je kan ook de kabel afknippen en voorzien van een molex, en zo de 12/5V vanuit je PC halen. In alle gevallen zul je, mits de rest niet defect is, je data kunnen redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. De voeding heb ik al opengemaakt, met behoorlijk wat geweld om vervolgens bij een aluminium koellichaam uit te komen waarin alle componenten verwerkt zijn. De componenten zitten daar dusdanig in verwerkt met lijm, schuim en aanverwante ellende dat het bijna niet tot niet mogelijk is om bij de print te komen zonder daar echt onherstelbare schade aan toe te brengen. Het lijkt wel alsof Lacie er opzettelijk op uit is dat ding niet repareerbaar te maken...

Verder heb ik inmiddels ook de schijf aan een voeding van de computer gehangen, echter dit levert hetzelfde beeld op als de te lichte voeding, nl. het wel oplichten van de led, maar geen schijfactiviteit.

T.a.v. het redden van de data ben ik al flink in linux aan het rommelen geweest, want de schijf via een usb adapter aan windows of OSX hangen resulteert in ieder geval niet in een gemounte drive in het OS. Uitgebreid zoeken op internet geeft uiteindelijk ook aan dat de schijf met een aantal linux partities is opgezet (met het LAcie OS, een datapartitie en nog wat rare dingen) maar die datapartitie is ook weer niet 1,2,3 uit te lezen, dus ben ik nu dingen aan het proberen met rescuesoftware... Al met al een hele opgave...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
dat is niet lacie, maar de fabrikant van de voeding die het zo doet. een simpele manier om alles mechanisch stevig te krijgen en pottekijkers uit je (slechte) ontwerp te houden.

begrijp ik goed dat de harde schijf al uit de externe behuizing is? dat zou ik namelijk als eerste doen. het lijkt me dan eigenlijk dat je dan bij je data moet kunnen als je hem aan je pc hangt.
of je moet een of ander beveiligingssysteem erin hebben zitten (is het een normale ext schijf, of een met 'mogelijkheden').

ik heb eens een maxtor onetouch 4 plus gehad waar ik de schijf uitgehaald heb. daar stond ook een maxtor partitie op. hoewel dat stuk onleesbaar was als ik hem rechtstreeks aansloot op mijn pc, was de data gewoon toegankelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
Lieutenant C. schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:46:
Denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. De voeding heb ik al opengemaakt, met behoorlijk wat geweld om vervolgens bij een aluminium koellichaam uit te komen waarin alle componenten verwerkt zijn. De componenten zitten daar dusdanig in verwerkt met lijm, schuim en aanverwante ellende dat het bijna niet tot niet mogelijk is om bij de print te komen zonder daar echt onherstelbare schade aan toe te brengen. Het lijkt wel alsof Lacie er opzettelijk op uit is dat ding niet repareerbaar te maken...

Verder heb ik inmiddels ook de schijf aan een voeding van de computer gehangen, echter dit levert hetzelfde beeld op als de te lichte voeding, nl. het wel oplichten van de led, maar geen schijfactiviteit.

T.a.v. het redden van de data ben ik al flink in linux aan het rommelen geweest, want de schijf via een usb adapter aan windows of OSX hangen resulteert in ieder geval niet in een gemounte drive in het OS. Uitgebreid zoeken op internet geeft uiteindelijk ook aan dat de schijf met een aantal linux partities is opgezet (met het LAcie OS, een datapartitie en nog wat rare dingen) maar die datapartitie is ook weer niet 1,2,3 uit te lezen, dus ben ik nu dingen aan het proberen met rescuesoftware... Al met al een hele opgave...
als een pc voeding niet werkt ben ik bang dattie gewoon om zeep is.
(heb je de schijf zelf , of de lacie behuizing aan de pc voeding gehangen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-05 15:27
Er is speciale software om deze 'vreemde' partities eenvoudig uit te lezen in windows. Heb het zelf ook een keer gedaan met zo'n LACIE nas welke een erg vreemde indeling heeft. Hiermee heb ik alle data weten te herstellen. Als ik thuis ben zal ik eens kijken of ik dat programmatje nog terug kan vinden.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Waarom probeer je niet met die kabel die aan je kapotte voeding zit aan een pc voeding te hangen om je data eraf te halen? Dan hoef je de schijf niet te slopen en kun je gewoon even werken. Hetzij provisorisch, maar dan heb je wel je data eraf. Dan kun je alsnog (als je schijf niet kapot is, dat ben ik aan het betwijfelen) een andere voeding fabriceren/kopen om je schijf weer in gebruik te nemen...
Ik begrijp dus dat nu het probleem is dat je de schijf niet rechtstreeks uitgelezen krijgt, zit er nog hardware in de behuizing dan? Dat zou weleens het probleem kunnen zijn, dat die extra hardware je data vervormd, tegen diefstal...

• xppn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Hebben ze op je werk geen TD?

Als ik jou was zou ik dan even checken of ze daar twee knappe voedingen hebben.
(als ik je beroep mag geloven en je naam dan moeten ze die zeker hebben ;) )
Zo ja, knip de kabel van je voeding af en die hang je aan die voedingen (instel 12v en 5v).

Vervolgens laptop mee en gas..... succes!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
houd ook rekening met de massa's :) als je 2 spanningen nodig hebt, gnd aan elkaar

• Lieutenant C.
Zo, weer even het land uitgeweest, en ook weer zitten stoeien met de schijf. Wat heb ik intussen gedaan:

1. Schijf uitgebouwd, middels een usb-naar-SATA adapter (of andersom?!?!) de schijf aan de iMac gehangen, via linux een aantal verschillende programma's geprobeerd, zonder succes.
2. PC voeding aan de ingebouwde harde schijf gehangen (dus inclusief de hardware), waarbij ik het in ieder geval voor elkaar heb gekregen de 12v en 5v apart aan een lijn te hangen, en zoals eerder gemeld de gnd te koppelen, echter ook zonder succes, ben bang dat er nu ook op het MB van de behuizing iets is overleden. LED gaat wel aan, maar schijf spint niet meer op, terwijl dat met de USB adapter wel gebeurde.

Ben nu dus bang dat het laatste redmiddel restore- of rescuesoftware is, ik ben dus erg benieuwd naar het programmaatje van DustMan4u!!! M.n. omdat er ook veel foto's van m'n zoontje (net na geboorte enzo) op staan vind ik het toch wel belangrijk de data te redden. En ja, we leren van onze fouten, inmiddels staat er een QNAP 439PRO met een raid 1 waar we alles opzetten!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-05 16:29
Lieutenant C. schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 09:05:
...
Ben nu dus bang dat het laatste redmiddel restore- of rescuesoftware is, ik ben dus erg benieuwd naar het programmaatje van DustMan4u!!! M.n. omdat er ook veel foto's van m'n zoontje (net na geboorte enzo) op staan vind ik het toch wel belangrijk de data te redden. En ja, we leren van onze fouten, inmiddels staat er een QNAP 439PRO met een raid 1 waar we alles opzetten!
Want een raidarray kan nooit crashen, en de qnap overleeft ook brand en diefstal?

raid != backup... een backup maak je op een dvd/cd/usbstick/hdd/whatever, die je losgekoppeld bewaard, liefst buitenshuis. (en vooral niet naast je PC.. hallo inbreker, deze niet meenemen want dat is de backup)

• Lieutenant C.
Nounou, wat een vriendelijk antwoord! In ieder geval is de kans op dataverlies als gevolg van een harde schijf die het niet meer doet een enorm stuk kleiner en is de support voor datarecovery vanuit de QNAP community een stuk vriendelijker voor elkaar dan alles wat met LaCie te maken heeft! Daarnaast heb ik ook nagedacht over brand/inbreker, en zetten we inmiddels de echt belangrijke data online weg en is het daarmee voldoende voor ons...

[ Voor 20% gewijzigd door Lieutenant C. op 10-09-2011 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.w
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-09-2023
Bij mij kon ik een kleine schroevendraaier (formaat spanningszoeker) voorzichtig tussen de behuizing van de voeding wrikken, en door dit aan alle zijden een paar keer te doen, klikte de voeding uiteindelijk open. De bovenzijde kan je er los aftillen, en dan blijft dus de onderzijde over. Je ziet de printplaat dan zo liggen met de componenten er op (en inderdaad ook wel een koellichaam), en die print kan je ook weer uit de onderzijde van de behuizing tillen. De drie condensatoren waar het om gaat, zitten makkelijk toegankelijk aan de rand van de print (weg van het koellichaam), vlakbij waar de kabel vastgesoldeerd zit die naar de externe harde schijf gaat. Het enige is dat er een soort kit over de condensatoren heen zit om ze beter vast te houden, maar die kan je er makkelijk afpulken.
Dit ging om een Lacie Porsche Design externe harde schijf van 500 GB.

[ Voor 3% gewijzigd door edwin.w op 26-09-2011 20:20 ]

Met vriendelijke groet, Edwin.

Pagina: 1