• Lord Tareq
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-02-2025
Hoi allen,

Ik heb afgelopen week deze netbook binnengekregen (uit the US besteld, wat een gedoe)

En hoewel een fantastisch apparaatje, wil ik graag het geheugen upgraden naar 2GB ipv de standaard 1GB. Welk geheugen zou hier het beste voor zijn? Ik dacht zelf aan Kingston 2 GB SO-DIMM DDR2 800Mhz CL 5, maar ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat de beste netbook memory fabrikant is.

Verder las ik op een site dat het de moeite waard is om bovenop de memory upgrade een 16GB SD geheugen kaartje te kopen, om dan met Readyboost de netbook nog iets sneller te maken. Mijn vraag is, wat zijn hier de ervaringen met readyboost, maakt het veel verschil in snelheid? Ik had zelf eerlijk gezegd nog nooit van readyboost gehoord. Een 16GB kaartje van sandisk kost 46 euro, zonde van het geld als er amper verbetering in zit. En zo ja, maakt het dan nog uit qua snelheid wat voor type geheugenkaartje je neemt? Is bijv. een USB stick beter geschikt voor readyboost dan een SD kaartje?

Bij voorbaat dank :)

Verwijderd

Eerst zou ik even kijken welke snelheid er nu in zit.
Meestal zit er DDR2 667 Mhz geheugen en gaat 800 Mhz niet werken.
Moet je even uit zoeken anders is het zonde van je 800Mhz geheugen wat op 667 gaat werken.
Ook al is het prijs verschil klein.

En aan readyboost moet je niet beginnen.
Heb het zelf eens geprobeerd met een Xtreem usb stick van Peak en daarna ging ik testen.
Zonder readyboost was mijn pc sneller dan met readyboost.
DDR2 geheugen is veel sneller dan een USB stickje.

Als je echt snel wilt zijn moet je er een SSD in schroeven.

• laurenssie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-08-2024
Inderdaad, dat Readyboost is pure onzin. Het breidt je geheugen niet uit, maar het breidt je pagefile uit (geloof ik). DDR2 is veel, veel sneller dan een flashdrive. Een flashdrive heeft via USB rond de 25-30MB/s bandbreedte, een geheugenreepje DDR2 800 MHz 6.4 GB/s.

(Bron geheugensnelheid: Wikipedia: List of device bit rates ), dan PC2-6400 DDR2-SDRAM (single channel 64-bit)

[ Voor 28% gewijzigd door laurenssie op 27-08-2010 18:44 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De pagefile is ook een uitbreiding van het geheugen. En Readyboost gaat voor een stuk als pagefile gebruikt worden.

Verder is het niet alleen dat maar gaat ook superfetch er gebruik van maken. Waardoor veel gebruikte software ook sneller start.

Er hangt wel een voorwaarde aan, het flash geheugen moet snel genoeg zijn. Dus niet zomaar alle usb stick's ed. kunnen gebruikt worden voor readyboost.

Ik zelf heb geen ervaring met readyboost op flash, alleen heb ik het ooit met een software ramdisk gebruikt. En met een 4k read van +1GBps volgens CrystalDiskMark gaf dat wel een groot verschil, alleen het booten van de pc was een stuk trager omdat deze telkens de image van 4GB van de hdd naar de ramdisk moest kopieren.

Kan je niet eerst eens proberen met een usb van jou of een kameraad en zelf uitmaken of de snelheidswinst voldoende is?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:00
Is al eens getest, was volgens mij ook eens een artikel over op t.net, maar kan hem niet vinden zo snel. Het had enkel nut als je maar 1GB had... Als je 2GB of meer hebt ga je niks merken, sterker, het kan tegenwerken.. Ik heb het ooit ook even getest met een kaartje dat ik nog had, maar ik kon niks merken. Gewoon RAM kopen en het daar bij laten dus.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Pagina: 1