Uitbreiding disk array voor database server

Pagina: 1
Acties:

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Momenteel bestaat onze database machine uit een array van 16 SAS disks (15K) aan een Adaptec 51645. Dit draait op OpenSolaris met ZFS als filesysteem. Performance is zoals verwacht best goed.

Echter loopt de database snel vol en we willen dus uitbreiden. Enerzijds zullen we dat doen door de RAID indeling aan te passen. Momenteel is het een soort RAID 010 configuratie, waar twee mirrors van drie raid 0 disks gestriped zijn. De stripe van de 4x3 disks wordt door de Adaptec gedaan, de rest neemt ZFS voor zijn rekening. Dan is er nog een mirror van twee disks voor de root pool, en zijn er nog twee disks voor het ZFS ZIL log. Dit is natuurlijk niet de meest space efficiente oplossing ;)

In de nieuwe situatie wil ik alle disks via ZFS laten afhandelen (RAIDZ2 of 3). Dat geeft ZFS meer controle over de disks en het is waarschijnlijk een stuk transparanter als er fouten optreden.

Dit is echter niet alles. Om voor de toekomst willen we nog wat extra disk space erbij hebben. Nu heeft de Adaptec nog een SFF-8088 connector. Het plan is om hier een SAS enclosure (12 of 16 disks) op aan te sluiten, en dit te vullen met een aantal disks.

Nu vraag ik me af of het dan mogelijk is om SAS en SATA disk te mixen? Als dat namelijk kan zou ik graag nog een stuk of 4 SSD's erbij willen bestellen. Deze zullen dan als ZFS cache disks gebruikt gaan worden (in RAID 0) om zo database reads te bespoedigen). De kosten hiervoor zijn relatief laag omdat je hiervoor relatief goedkope goed performende SSD's kan nemen (omdat ZFS slim is heb je hier ook geen redundancy nodig). De rest van het array zal waarschijnlijk bestaan uit 300GB 15k.7 Seagate disks. Aangezien wel hebben vastgesteld dat het ZIL eigenlijk niet in gebruik is, zullen we hier geen losse disks voor opofferen.

We hebben ook nog een mogelijkheid om via iSCSI onze SAN aan te spreken. Daar is op zich veel plek. Echter zal de SAN ook gebruikt worden om de data van de backup database machine te huisvesten. Dat is dus niet de meest handige plek.

Mijn hoofdvraag is dus eigenlijk: kunnen we SAS en SATA mixen in een enclosure :?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-02 15:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

De sas connector is compatible met SATA
Wikipedia: Serial attached SCSI

Of het werkt hangt dan volgens mij helemaal af van je controller...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zover was ik al natuurlijk ;)
Of het werkt hangt dan volgens mij helemaal af van je controller...
Dat staat dus nergens... Er staat enkel dat de controller zowel SAS als SATA aan kan.

De vraag is ook nog of een enkele SFF-8088 voldoende is voor een heel enclosure. Zoniet kunnen we beter een extra controller erbij kopen met 2x SFF-8088.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:31

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Zelfs al zou iemand zeggen dat je sata en sas kunt mengen op deze controller, ik zou het gewoon testen of adaptec mailen.

OpenSolaris is qua toekomst een groter issue maar dat ter zijde.

Wordt dit apparaat niet een enorme Spof of hebben jullie er 2 staan?

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 26-08-2010 18:54 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Q schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 18:01:
Zelfs al zou iemand zeggen dat je sata en sas kunt mengen op deze controller, ik zou het gewoon testen of adaptec mailen.
Deze vraag staat ondertussen al uit bij onze hardware leverancier. Ze kunnen ook wat dingen testen voor ons.
OpenSolaris is qua toekomst een groter issue maar dat ter zijde.
Dat klopt. We gaan sowieso overstappen op Nexenta. En zij zullen in de toekomst gebruik maken van de illumos codebase en zijn daarmee dus niet meer afhankelijk van Oracle.
Wordt dit apparaat niet een enorme Spof of hebben jullie er 2 staan?
Nee. Een virtuele server zal dienen als hot standby. Deze machine is niet zo snel (minder memory maar IOPS zijn waarschijnlijk wel on par), maar voldoende om de tijd tot reparatie te overbruggen.

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 22:38
ook al zou je ze kunnen mixen.

dan gaan je duren sas disken net zo traag draaien als je sata disken zonde dus.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
jorisw86 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 00:10:
ook al zou je ze kunnen mixen.

dan gaan je duren sas disken net zo traag draaien als je sata disken zonde dus.
De SATA disken zijn enkel SSD's die de ZFS cache vormen. Er komen geen ronddraaiende SATA schijven aan te hangen.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Sas en sata disken zijn in onze storage servers geen enkel probleem.
LSI en adaptec handelen dat prima af. Het is in de SAS specificaties ook vast gelegd dat er comptabiliteit met sata is.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 14:07

PcDealer

HP ftw \o/

Coen Rosdorff schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:09:
Sas en sata disken zijn in onze storage servers geen enkel probleem.
LSI en adaptec handelen dat prima af. Het is in de SAS specificaties ook vast gelegd dat er comptabiliteit met sata is.
Wij maken gebruik van StoneFly iscsi san's waarin het mixen van sata, sas en ssd juist een belangrijk argument is. Het bestaat uit een Supermicro barebone met een Areca 16-poorts controller.

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1