• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-07 08:52
Beste mensen,

ik heb met de search-functie in het ATi-discussie topic geen soortgelijke vraag kunnen vinden, dus het leek me daarom handiger hier een nieuw topic over te maken.

Ik heb op het moment in mijn systeem een HIS HD4870 met 512 MB geheugen zitten. Nu kreeg ik laatst van Pixmania een e-mail met daarin deze videokaart, de Asus HD4870 met 1GB geheugen. Ik heb op internet gezocht, en overal staat dat het geen probleem moet zijn, maar niemand vermeld hierbij om wat voor geheugen-grootte het gaat. Ik vraag me dus af of het mogelijk ( en slim ook! ) is om de Asus kaart erbij te kopen voor €100 euro, zodat ik weer langer vooruit kan op het gebied van games. Zo ja, moet ik dan persé de Asus kaart primary zetten om optimaal gebruik te maken van de crossfire-opstelling vanwege het extra geheugen?

Verdere systeemspecificaties zijn als volgt:

Resolutie: 2 Schermen op 1680x1050

Voeding: 650W Enermaxx Infinity.
Processor: Q6600 G0 OC'ed op 3Ghz.
Geheugen: 8 GB
Koeling: Er is genoeg airflow om de Asus kaart koel te houden, de HIS heeft een flinke koel-unit aan boord.

Alvast bedankt voor jullie hulp

[ Voor 1% gewijzigd door Gydeon op 26-08-2010 10:54 . Reden: Resolutie toegevoegd ]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Volgens mij gaat dat gewoon samen. Alleen zal de Asus kaart de helft van zijn geheugen gebruiken! Verder geen enkel probleem.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Gydeon
er is dus geen mogelijkheid om die volle 1 GB geheugen te benutten? Ik heb namelijk wat topics gevonden, en daar is de discussie losgebarsten over het geheugenverschil. Sommigen beweren dat de 512MB kaart als master ervoor zorgt dat die andere kaart slechts het geheugen gebruikt als data-dump en daarom dus wel de volle 1 GB kan gebruiken, anderen zeggen juist dat de 1GB kaart master moet staan. Ik wordt er echter niet echt wijzer van, aangezien er nergens benchmarks o.i.d. van te vinden zijn.

Geheugenclocks en core clocks komen allemaal overeen ( 750 MHz Core, 400 MHz RAMDAC en 3,6GHz ( 900 Quadpumped ) Mem. )

[ Voor 11% gewijzigd door Gydeon op 26-08-2010 11:05 ]

• johanschr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02-2021
Nee de 1GB kaart past zich aan, aan de 512m kaart.
De kaart kan zichzelf nou eenmaal niet meer geheugen toewijzen, wel afsluiten.

• R3P4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-02 16:38
Ik zou de ASUS kaart primair zetten, daar hij enkel het geheugen van de primaire kaart benut in crossfire.
Dus heb je dan effectief 1GB ter beschikking.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
R3P4 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 11:51:
Ik zou de ASUS kaart primair zetten, daar hij enkel het geheugen van de primaire kaart benut in crossfire.
Dus heb je dan effectief 1GB ter beschikking.
bullshit, hoe kom je daar nu weer bij?

Ze renderen beide de helft van het frame dat je ziet, hij zal dus maae 512 MB gebruiken, hoe je ze er in zet maakt dan niets uit, ik zou ze zo zetten dat je airflow per kaart het beste is.

Je post overigens niet welk moederbord je hebt. Neem aan een bord dat minimaal pci-e 2.0 x8 ondersteunt in CFX?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Gydeon
nedernakker schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 12:13:
[...]

bullshit, hoe kom je daar nu weer bij?

Ze renderen beide de helft van het frame dat je ziet, hij zal dus maae 512 MB gebruiken, hoe je ze er in zet maakt dan niets uit, ik zou ze zo zetten dat je airflow per kaart het beste is.

Je post overigens niet welk moederbord je hebt. Neem aan een bord dat minimaal pci-e 2.0 x8 ondersteunt in CFX?
Inderdaad vergeten, heb hier een Gigabyte GA-X48-DS4. Zie hier
De airflow komt het beste uit als ik de Asus kaart Master zet. Omdat deze geen dual-slot kaart is blijft er genoeg ruimte voor koele lucht om tussendoor te stromen, en door de opening achterin de kast kan de warme lucht de kast verlaten. Als ik de HIS Master zet, kan deze waarschijnlijk niet genoeg koele lucht aanzuigen vanwege de koeler die een extra slot in beslag neemt.

[EDIT] met de HIS boven is er nog wel 1 slot vrij besef ik me nu, zou dat genoeg ruimte zijn voor frisse lucht om aangezogen te worden, of grijpt hij dan teveel warmte van de onderliggende ASUS kaart? Waarschijnlijk wordt de ASUS toch Master, maar ben gewoon nieuwsgierig :D

[ Voor 12% gewijzigd door Gydeon op 26-08-2010 12:32 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
een exact antwoord kan ik je niet geven, dat zou je zelf kunnen testen. Ik zou je wel adviseren als het kan je cpu verder te overklokken, ieder beetje extra helpt om het maximale uit de kaarten te halen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• R3P4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-02 16:38
@nedernakker

Je hebt helemaal gelijk, ik las dit bij AMD.
Crossfire needs memory on each card to work. You will only have “effective” memory being equal to the lowest frame buffer on your cards. It is recommended to use two identical cards to take full advantage. More or less crossfire scales to the slowest/least memory card.

sorry voor de slechte post.
Pagina: 1