Schone installatie Windows 7 (OEM) op nieuwe HP Presario

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn ouders hebben gisteren een nieuwe HP Presario gekocht (desktop). Hier is Windows 7 op voorgeïnstalleerd. Helaas staat er ook een hoop rotzooi op van HP en andere voorgeïnstalleerde dingen.
Ik zou graag een frisse installatie willen doen, zonder al die rommel. Er zit geen cd/DVD bij de computer, maar die kan je zelf maken mbv een tool van HP. Bevat die herstel-cd dan ook weer alle overbodige rommel of niet? Is het anders mogelijk om met een andere legitieme Windows 7 cd een nieuwe installatie uit te voeren of is dan de garantie op de pc meteen ongeldig?
Wij hebben zelf namelijk vorig jaar een nieuwe pc gekocht met een upgrade optie naar Windows 7. We hebben dus een cd voor Windows 7 waar op staat: "voor Windows 7 upgrade optieprogramma". Ik kan me herinneren dat het daarmee ook mogelijk was om een clean install te doen. Dat hebben we uiteindelijk gedaan namelijk, omdat het upgraden vanuit Windows Vista niet echt vlekkeloos verliep.
Is het mogelijk om met onze cd de OEM-pc van mijn ouders opnieuw te installeren of zijn er andere opties?
Het liefste gebruik ik gewoon netjes de cd die bij de pc geleverd is. Ik stoor me alleen zo aan al die ruimtevretende (en waarschijnlijk ook prestatievretende) zooi. Dat 'gepruttel' alleen al bij het opstarten......

Ik wil niet te ingewikkeld gaan doen. Iets wat ik ook zou kunnen herhalen bijv. als de pc ooit een nieuwe installatie nodig mocht hebben. Ik wil dus geen restore doen met allerlei programma's, vind ik niks, want dan pakt hij gewoon een backup van wat er al op de pc staat nu. Met een clean install bedoel ik dus echt puur met cd opstarten en vanuit daar formatteren en installeren.

Iemand ideeëen?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Maak iig vantevoren de herstel-dvd's aan. Deze bevatten de complete image die op de backup partitie staat, zo kun je altijd terug naar de fabriekstoestand bij bv verkoop oid. Maak vervolgens met deze tool een backup van de gebruikte key en certificaat. Nu kun je indien gewenst Windows 7 opnieuw installeren, als je een dvd download let dan op dat je een echt schone pakt, heel veel dvd's die te vinden zijn zijn pre-activated etc, en je weet niet wat er nog meer voor rommel inzit. Beste kun je zoeken naar untouched msdn dvd's en hiervan vervolgens de hash controleren. Installeer vervolgens dezelfde versie Windows 7 als je al had (bv Home Premium) en draai bovenstaande tool in restore mode. Hierdoor hoef je niet te activeren met de key op de kast, scheelt je weer een belletje met Microsoft. Mocht je dit allemaal wat te ingewikkeld lijken kun je ook PCDecrapifier over je huidige installatie heenhalen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie! Op zich niet te ingewikkeld, maar ik wil graag gewoon een legitieme cd gebruiken, die bij hun pc zat, of desnoods onze upgrade cd. Ik wil liever niet meteen een gedownloade windows versie op de nieuwe pc zetten, in verband met allerlei problemen met valideren van software etc. Maar dat is dus niet mogelijk? Het is eigenlijk van de gekke he, dat je bij je nieuwe pc niet eens een cd zou kunnen maken om gewoon op de ouderwetse manier een schone install te doen. Maar goed, misschien dat PCDecrapifier eens proberen, hopelijk komt ik daarmee dan zo dicht mogelijk in de buurt van een schone installatie....

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Ja, dat vindt ik ook erg jammer. Zou niet zo erg zijn als gewoon zelf van MSDN een dvd kon downloaden. Dan had ik allang een nieuwe install gedaan.

👑

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 10:29:
Hallo,

Mijn ouders hebben gisteren een nieuwe HP Presario gekocht (desktop). Hier is Windows 7 op voorgeïnstalleerd. Helaas staat er ook een hoop rotzooi op van HP en andere voorgeïnstalleerde dingen.
Ik zou graag een frisse installatie willen doen, zonder al die rommel. Er zit geen cd/DVD bij de computer, maar die kan je zelf maken mbv een tool van HP. Bevat die herstel-cd dan ook weer alle overbodige rommel of niet? Is het anders mogelijk om met een andere legitieme Windows 7 cd een nieuwe installatie uit te voeren of is dan de garantie op de pc meteen ongeldig?
Wij hebben zelf namelijk vorig jaar een nieuwe pc gekocht met een upgrade optie naar Windows 7. We hebben dus een cd voor Windows 7 waar op staat: "voor Windows 7 upgrade optieprogramma". Ik kan me herinneren dat het daarmee ook mogelijk was om een clean install te doen. Dat hebben we uiteindelijk gedaan namelijk, omdat het upgraden vanuit Windows Vista niet echt vlekkeloos verliep.
Is het mogelijk om met onze cd de OEM-pc van mijn ouders opnieuw te installeren of zijn er andere opties?
Het liefste gebruik ik gewoon netjes de cd die bij de pc geleverd is. Ik stoor me alleen zo aan al die ruimtevretende (en waarschijnlijk ook prestatievretende) zooi. Dat 'gepruttel' alleen al bij het opstarten......

Ik wil niet te ingewikkeld gaan doen. Iets wat ik ook zou kunnen herhalen bijv. als de pc ooit een nieuwe installatie nodig mocht hebben. Ik wil dus geen restore doen met allerlei programma's, vind ik niks, want dan pakt hij gewoon een backup van wat er al op de pc staat nu. Met een clean install bedoel ik dus echt puur met cd opstarten en vanuit daar formatteren en installeren.

Iemand ideeëen?
Weet je toevallig hoe de herstel dvd eruit ziet kwa inhoud??
Heb hier een vista laptop voor me staan van ASUS, en heb van een andere asus machine de recovery dvd's gebruikt.
Ik liep toen na dvd1 vast dat hij dvd2 niet wou accepteren omdat andere model is.
Heb toen de laptop uitgegooit en gestart van de harddisk.
Na sysprep script gedraait te hebben (wat automatisch gebeurde) en herstarten, is alles in orde en gewoon nederlands.

Wat blijkt op dvd2 stond al die rotzooi die je normaal krijgt, inclusief de drivers (Die kan je los downloaden).
En nu loopt hij met de key die onder de laptop stond en draait gewoon goed.

Misschien tip om recovery dvd te maken en te testen in vmware??
Denk dat bij windows 7 ook zelfde trucje kan werken, is afhankelijk van hoe de oem fabrikant het opgelost hebt (denk ik)

Verwijderd

Topicstarter
Weet (nog) niet hoe de herstel dvd er uit ziet, moet ze nog maken. Ik vind het op zich ook prima om de herstel dvd's te gebruiken als dan inderdaad op 1 cd alle zooi staat en op de andere alleen puur het besturingssysteem. Ellende is alleen volgens mij dat zo'n recovery disk nooit helemaal 'schoon' is. Ik heb ook wel verhalen gelezen van mensen die zeiden dat ze konden kiezen wat ze wilden herstellen en dat daar dan de voorgeïnstalleerde applicaties los stonden vermeld. Maar goed, dat ging weer niet over een HP-computer....
Het is dus in elk geval niet mogelijk om mijn eigen Windows 7 upgrade cd te gebruiken voor een clean install op die andere computer?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Gewoon proberen (nadat je de hersteldvd's gemaakt hebt). Is het wel dezelfde versie? Hersteldvd's van HP zetten vziw een complete image terug, dus met alle software en drivers geintegreerd.

• Erwinvz1
Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 12:21:
Weet (nog) niet hoe de herstel dvd er uit ziet, moet ze nog maken. Ik vind het op zich ook prima om de herstel dvd's te gebruiken als dan inderdaad op 1 cd alle zooi staat en op de andere alleen puur het besturingssysteem. Ellende is alleen volgens mij dat zo'n recovery disk nooit helemaal 'schoon' is. Ik heb ook wel verhalen gelezen van mensen die zeiden dat ze konden kiezen wat ze wilden herstellen en dat daar dan de voorgeïnstalleerde applicaties los stonden vermeld. Maar goed, dat ging weer niet over een HP-computer....
Het is dus in elk geval niet mogelijk om mijn eigen Windows 7 upgrade cd te gebruiken voor een clean install op die andere computer?
Volgens mij werkt het met oem key's niet meer in geval van Windows7. (kan per merk anders zijn en windows versie)
Je kan het altijd proberen door in een virtuele omgeving of andere manier de key te testen zonder internet verbinding.
Want activeren gaat natuurlijk wel, je hardware is gelijk, maar of je hem kan invoeren is de vraag!.
Nielson schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 12:32:
Gewoon proberen (nadat je de hersteldvd's gemaakt hebt). Is het wel dezelfde versie? Hersteldvd's van HP zetten vziw een complete image terug, dus met alle software en drivers geintegreerd.
Dat had ik ook verwacht met vista. (van een ASUS laptop)
Maar alleen de basis os is een image bestand.
De rest is gewoon een installatie script.
Heb nu een installatie met alleen het logo van asus in "systeem" en de rest is hij clean!.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus de overbodige programma's zijn gewoon installatiescripts en die worden niet automatisch mee uitgevoerd bij de installatie? Hij pakt dan alleen het imagebestand met het OS? Of begrijp ik het nu verkeerd? Ik moet het allemaal nog proberen hoor, heb ook geen idee hoe die procedure van HP recovery in zijn werk gaat en wat de opties allemaal zijn.

• Erwinvz1
Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 13:38:
Ok, dus de overbodige programma's zijn gewoon installatiescripts en die worden niet automatisch mee uitgevoerd bij de installatie? Hij pakt dan alleen het imagebestand met het OS? Of begrijp ik het nu verkeerd? Ik moet het allemaal nog proberen hoor, heb ook geen idee hoe die procedure van HP recovery in zijn werk gaat en wat de opties allemaal zijn.
Ligt aan welke fabrikant.
Maar kan dat je zonder rommel kan installeren ja!
Pagina: 1