• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:29
De laatste tijd hebt ik een vreemd probleem. Als ik 's ochtends de pc start blijft deze hangen en wil niet eens posten. Een power down en vervolgens opnieuw starten verhelpt dit probleem. In enkele gevallen is zelfs de bios gereset en moet ik mijn overclock profiel opnieuw laden. Nadat de PC is opgestart is deze verder 100% Stabiel.

* I7 920 (C0) @ 3 GHZ
* ASUS p6t SE
* Corsair Dominator 1666 @ 8-8-8-24 (1,65 volt)
* Enermax liberty 750 watt voeding.

Ik ben bij tomshardware en het forum van asus zelf diverse topics tegengekomen met dit probleem. Enkel er wordt geen oplossing aangedragen. Het lijkt een veelvoorkomend asus p6t probleem

Bij de matige overclock het ik de Vcore vast op 1,26 volt en het geheugen voltage ook op 1,65.

10 uur memtest met overclock 0 error's
8 uur zonder problemen prime95 met overclock.

Wat zie ik over het hoofd, of is dit een goede reden voor RMA?

[ Voor 5% gewijzigd door Lumics op 26-08-2010 13:38 ]

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

En als alles op stock loopt heb je geen problemen?

Manusjes van alles kunnen multitasken

• Lumics
Zelfs op stock wil het voorkomen dat het systeem blijft hangen voor de post. Dat maakt zo'n lastig probleem. Zeker ook omdat dit een algemeen Asus x58 issue blijkt te zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Lumics op 26-08-2010 15:52 ]

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-09 01:50
Heb je je bios al eens geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Uiteraard.. Alle firmware/bios'en zijn het meest actueel. Was het maar zo makkelijk. :-)

Ik heb allereerst alle auto instelling voor voltages maar eens vervangen voor vaste waardes. Nu een paar dagen testen met opstarten op dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-09 01:50
de voltages moet je nooit op auto laten staan. als je stock draait, dan moet je eigenlijk de laagste waarde van je voltages opzoeken (minder warmte). bij een overclock moeten je voltages iets hoger staan. afhankelijk van de dingen die je overklokt. bij een hogere fsb kan het zijn dat je chipset voltage iets hoger moet. bij een hoger aantal mhz moet je vcore iets omhoog. deze voltages moeten op sommige moederborden op 1tiende nauwkeurig zijn, om stabiel te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Even een kleine kick.

De afgelopen twee maanden heb ik diverse overlocks geprobeerd met vaste voltages. Het probleem van niet willen doorstarten doet zich nog steeds voor. Als ik merk dat de PC niet wil doorstarten is een druk op de resetknop voldoende. Vervolgens wordt het systeem zonder problemen gestart met de gewenste overclock.

Soms ben ik te laat en worden de default settings van de bios geladen. Gelukkig heb ik een overclockprofiel gemaakt zodat binnen de minuut windows weer openstaat.

Geen wereldprobleem, maar wel irritant. Iemand nog een invalshoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Lumics schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 13:33:
Zelfs op stock wil het voorkomen dat het systeem blijft hangen voor de post. Dat maakt zo'n lastig probleem. Zeker ook omdat dit een algemeen Asus x58 issue blijkt te zijn.
Of dit een Asus X58 issue is lijkt mij sterk omdat ik zelf dit probleem nooit gehad heb bij zowel mijn vorige P6T board als mijn nieuwe board de Asus P6X58D Premium, en dan ook in combinatie met eerst een i7920 en nu dan een i7 930 cpu.

Hetgeen wel een bekend probleem bij de P6 boarden van Asus is is dat de IO chip nogal warm kan lopen en dat heb ik zelf wel aan den lijve ondervonden, vaak zelfs met die warme dagen tot tegen de idle 50 a 55 graden aan waarna de pc ietwat onstabiel aanvoelde.

Hetgeen bij mij dus de oplossing was is een zijfan te plaatsen en mijn board momenteel niet boven de 32 graden uit komt en verder heel stabiel blijft. Ander aandachtspunt bij jou zou ook nog eens je voeding kunnen zijn aangezien volgens mij Enermax niet direct een A-merk voeding is, althans mijzelf komt het merk niet bekend voor binnen de A-merken.
Pagina: 1