Gestreamde video afbreken na 15 minuten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 12:13
Voor een videowebsite wil ik de mogelijkheid maken niet-leden video's aan te bieden die alleen voor betalende leden zijn bedoeld. Deze niet-leden moeten een versie van de video krijgen die slechts 15 minuten duurt, in plaats van 2 uur, zodat ze worden overgehaald een lidmaatschap te kopen om de rest te kunnen zien.

De website gebruikt PHP/MySQL, de videospeler die ik tot nu toe gebruik is Flowplayer.

Ik heb de volgende oplossingen bekeken:
[list]
• JavaScript: laden om client-side de tijd bij te houden. Dit is echter makkelijk te omzeilen
• Een videospeler compileren die de verbinding afkapt na 15 minuten. Dit zou kunnen, maar is redelijk lastig te doen. Bovendien moet ik voor telefoons waarschijnlijk de video anders aanbieden en zou dit al niet meer werken (vanwege geen flash).

Een derde oplossing waar ik aan dacht is de link van de video niet direct doorgeven aan de videospeler, maar via een PHP-bestand. Dit PHP bestand leest uit een tabel dat "video-1" is gevraagd, en leest dan de video in (via de werkelijke URL) en geeft deze door aan de gebruiker of aan Flowplayer. De voor de gebruiker zichtbare URL is dan bijvoorbeeld www.mijnvideosite.com/video.php?videoid=video-1. In de PHP-code kan ik dan serverside ook de verstreken tijd bijhouden en de verbinding afkappen na 15 minuten. Ik weet echter niet of dit een goede oplossing is, en of het zelfs wel mogelijk is.

Wat is volgens jullie de beste oplossing?

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 14:42

E-Vix

Nu met sneeuw!

Een preview video maken van maar 15 minuten is de makkelijkste oplossing. De leden serveer je de volledige film, en de niet leden serveer je de preview. Het kost je alleen wel iets meer ruimte op je server, maar je weet wel zeker dat een niet lid niet door een hack kan blijven kijken.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

TXC schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 09:19:

Een derde oplossing waar ik aan dacht is de link van de video niet direct doorgeven aan de videospeler, maar via een PHP-bestand. Dit PHP bestand leest uit een tabel dat "video-1" is gevraagd, en leest dan de video in (via de werkelijke URL) en geeft deze door aan de gebruiker of aan Flowplayer. De voor de gebruiker zichtbare URL is dan bijvoorbeeld www.mijnvideosite.com/video.php?videoid=video-1. In de PHP-code kan ik dan serverside ook de verstreken tijd bijhouden en de verbinding afkappen na 15 minuten. Ik weet echter niet of dit een goede oplossing is, en of het zelfs wel mogelijk is.
Het nadeel is dat veel players cachen. Als jouw php script de verbinding na 15 minuten verbreekt, kan de gehele video al binnengehaald zijn.
Als je de bitrate van de video weet kun je de video stoppen na x bits. Hier kan je wel in de problemen komen bij bestanden die geëncodeerd zijn met een variabele bitrate.

Ik denk dat een verkleinde versie van je video een goede oplossing is.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou ook gewoon twee versies maken, als je ingelogd bent als lid zie je de volledige versie en anders een verknipte versie.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• TXC
Tja, het gaat om honderden en in de toekomst duizenden video's, en per stuk kunnen ze wel enkele gigabytes groot zijn. Dat neemt natuurlijk op den duur wel veel extra ruimte in als ik voor elke video een vijftienminutenversie op de server moet houden. En natuurlijk is dit ook extra werk om van elke video twee versies te maken.

Het aantal verstuurde bits berekenen lijkt mij dan toch beter. Alleen vraag ik me af hoe de performance zal zijn als ik dit on the fly ga doen bij een video van 2GB.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Als je dit met veel video's tegelijk moet doen kan ik je alvast verklappen dat je performance niet zo geweldig gaat zijn. Eenmalig een preview maken scheelt ontzettend veel in processortijd en andere resources en je hebt maar 12,5% overhead (uitgaande van veel video's van 2 uur??) in diskruimte. Diskruimte lijkt me ook goedkoper dan processorkracht maar dat kan aan mij liggen.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:02
Als je toch al duizenden video's wilt opslaan dan maakt die extra 10-15% storage toch ook niet meer echt uit? en je kan het preview filmpje inkorten tot bv 5 minuten ofzo.
Bovendien wil je toch ook de preview filmpjes voorzien van een net einde, bv aan het het van het filmpje een melding geven dat de gebruikers zich kunnen abonneren voor de rest.
En het maken van die tweede versie kun je automatiseren.

[ Voor 5% gewijzigd door Kalentum op 26-08-2010 10:10 ]

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

Als je duizenden video's op gaat slaan die je ook op verschillende bitrate etc. wil aanbieden aan je clients zou je ook kunnen kijken naar SmoothStreaming (http://www.iis.net/download/SmoothStreaming). Hiermee kun je met timeline markers (http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ee958034(VS.90).aspx ) events op laten treden. In je (silverligth) player reageer je hierop door je video te stoppen. Dat kan dan zelfs met een mooie melding/redirect naar een betaalpagina.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeIT op 26-08-2010 12:15 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Ik zou inderdaad eerder neigen naar een Streaming server dan zelf iets in elkaar knutselen met PHP.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Preview video lijkt me ook verreweg het makkelijkste. Keep it simple. 1000 videos van 4GB, dan zet je een raid5 array van 4x 2TB disks op, past het makkelijk, inclusief previews. Ruimte tekort? Plug er een 2TB bij voor 100-150 euro. Daar kan je misschien 2 uur voor programmeren ;)

Als je zoveel video moet streamen lijkt het me dat je wel andere problemen hebt, zoals de data zo efficient mogelijk doorgeven.

[ Voor 18% gewijzigd door Zoijar op 26-08-2010 12:59 ]

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-09 08:50
CodeIT schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 12:13:
Als je duizenden video's op gaat slaan die je ook op verschillende bitrate etc. wil aanbieden aan je clients zou je ook kunnen kijken naar SmoothStreaming (http://www.iis.net/download/SmoothStreaming). Hiermee kun je met timeline markers (http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ee958034(VS.90).aspx ) events op laten treden. In je (silverligth) player reageer je hierop door je video te stoppen. Dat kan dan zelfs met een mooie melding/redirect naar een betaalpagina.
Dit dus.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:02
Is dat niet een clientside oplossing die te omzeilen valt, bv door de markers gewoon te negeren?

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Op sommige 'adult-sites' kun je ook 15 minuten kijken, het maakt dan niet uit hoeveel videos en of je er doorheen skipt of dat je alleen het begin kijkt, wil je zo'n soort oplossing?

~ Mijn prog blog!

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 10:42

Kwastie

Awesomeness

Is het niet gewoon makkelijker om 2 versies van dat filmpje te hebben?

Dus een complete en een "ingekorte" van 15 minuten?

Hardware is namelijk goedkoper dan een (goede) programmeur ;-)

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

• martin149
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 08:19
fread() kun je wel gebruiken, en dan na een bepaalde aantal bytes stopzetten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
string fread  ( resource $handle  , int $length  )

fread() reads up to length bytes from the file pointer referenced by handle. Reading stops as soon as one of the following conditions is met:

* length bytes have been read
    * EOF (end of file) is reached
    * a packet becomes available (for network streams)
    * 8192 bytes have been read (after opening userspace stream)

zie: http://nl2.php.net/manual/en/function.fread.php

• TXC
martin149 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 18:11:
fread() kun je wel gebruiken, en dan na een bepaalde aantal bytes stopzetten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
string fread  ( resource $handle  , int $length  )

fread() reads up to length bytes from the file pointer referenced by handle. Reading stops as soon as one of the following conditions is met:

* length bytes have been read
    * EOF (end of file) is reached
    * a packet becomes available (for network streams)
    * 8192 bytes have been read (after opening userspace stream)

zie: http://nl2.php.net/manual/en/function.fread.php
Hier ga ik wel even mee experimenteren, 99% van onze video's hebben dezelfde bitrate.

Toch denk ik dat ik uiteindelijk van elke video een vijftienminutenversie ga knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 08:36
Bij dergelijke hoeveelheden video's loont het de moeite een streaming server te installeren. Die heeft dan meestal zelf wel de mogelijkheid om delen van een video af te spelen. Wij doen dat zelf met Windows Media Services op een Win2k8 server, maar voor Flash biedt Wowza dat ook:

http://wowzamedia.com/forums/showthread.php?t=1175

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zie het hele probleem niet. Voor nog geen 200 euro heb je een 1TB SAS schijf (even aangenomen dat je zoiets in je server hebt zitten). Hoe lang kun je daar voor developen :? De overhead van een losse versie kost je dan misschien wat ruimte maar scheelt bugs, code die geschreven en onderhouden moet worden etc. etc. Ik zou hier werkelijk geen halve seconde over twijfelen. Knal zo'n schijf erbij in je server en je kunt een shitload 15-min versies kwijt.

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 28-08-2010 17:07 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
En bij elke nieuwe video weer een 15-minuten versie aanmaken kost geen tijd? Bij honderden video's, laat staan duizenden wil je een oplossing die zonder enig extra werk draait. Zo'n streaming server als Wowza kan dat voor je regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Jan-E schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 18:26:
En bij elke nieuwe video weer een 15-minuten versie aanmaken kost geen tijd? Bij honderden video's, laat staan duizenden wil je een oplossing die zonder enig extra werk draait. Zo'n streaming server als Wowza kan dat voor je regelen.
Dus ipv eenmalig extra werk ben jij voorstander van elke keer weer extra werk?
Aanmaken van een nieuwe versie geeft je extra flexibiliteit door bijv een low quality te maken die minder bandbreedte etc kost.
Ja, het kost eenmalig wat tijd maar daarna is het eindresultaat veel en veel simpeler te serveren, de processorkracht die je hiermee bespaart is groot...

Btw voor alle mensen die zeggen dat 1 Tb 100 tot 200 euro kost. Op het moment dat je duizenden videos wilt opslaan dan wordt de hardware wel iets duurder, dat is niet meer 1 schijfje die je even inbouwt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Gomez12 schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 18:59:

Btw voor alle mensen die zeggen dat 1 Tb 100 tot 200 euro kost. Op het moment dat je duizenden videos wilt opslaan dan wordt de hardware wel iets duurder, dat is niet meer 1 schijfje die je even inbouwt
Op het moment dat je duizenden videos wilt opslaan is je grootste probleem niet die 15 min. preview ;) En als je het in context en verhouding zet blijft het nog steeds vele malen goedkoper om wat schijfruimte bij te plaatsen i.p.v. een zooi software gaan bouwen die met ranzige fread() oplossingen e.d. aan de gang gaat. Als je al een streaming platform gebruikt dan zou ik natuurlijk eerst eens gaan kijken wat daar de mogelijkheden zijn, maar ik neem aan dat TS dat ook wel begrepen had. Zijn die mogelijkheden er niet (en overstappen e.d. zijn geen optie om welke reden dan ook) dan is extra schijfruimte zeer waarschijnlijk nog altijd goedkoper.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ach, met een simpele setup van een paar disks kan je in ieder geval al 1000 dvds kwijt. Ok, als je echt duizenden 40GB blurays op wilt slaan dan zul e met wat beters moeten komen, maar zoals ik al zei, denk ik niet dat je in die situatie dan wat met PHP en fread zit te prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:43
Hoe je het ook wendt of keert, het blijft ~12,5% van de opslagcapaciteit die je in totaal nodig hebt. Als de kosten van de dataopslag hoog zijn, kan het wellicht uit om daar 10% op te besparen door wat "met PHP en fread te prutsen". ;) Behalve het voordeel van opslag, vereenvoudig je het beheer van je databestanden. Je hoeft dan geen moeite te doen om je videos en previews in sync te houden (hoewel je dat waarschijnlijk zonder al te veel moeite kunt inbouwen als je toch al verschillende videoformaten naast elkaar wil hanteren).

Ik zou persoonlijk dus wel de mogelijkheid onderzoeken om slechts een deel van een film te streamen. Overigens zou dat best wat ingewikkelder kunnen zijn dan simpelweg na X bytes stoppen met streamen, want eigenlijk wil je natuurlijk op een frame boundary stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Soultaker schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 20:42:
Overigens zou dat best wat ingewikkelder kunnen zijn dan simpelweg na X bytes stoppen met streamen, want eigenlijk wil je natuurlijk op een frame boundary stoppen.
Daar zit 'm nou net de crux; voor een X-tal formaten krijg je dan al heel gauw dat je een heleboel zaken moet gaan uitzoeken waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt (laat staan wil gaan onderhouden op termijn). En daarnaast lijkt PHP's fread me nou niet de meest voor de hand liggende keuze als je een "streaming platform" op wil gaan zetten. Niks tegen PHP maar een youtube2 zul je er niet mee bouwen ;)

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Dus ipv eenmalig extra werk ben jij voorstander van elke keer weer extra werk?
Nee, juist niet. Ik beheer zelf een streaming server met op dit moment zo'n 450 video's van 1 uur. Daar komen er maandelijks 50 bij. En als alle deelnemers in dat project van DVD-camera's op SDHC-camera's zijn overgeschakeld gaat het om 400-500 video's per maand. Dan wil je niet voor iedere video extra bewerkingen gaan uitvoeren.
Ja, het kost eenmalig wat tijd maar daarna is het eindresultaat veel en veel simpeler te serveren, de processorkracht die je hiermee bespaart is groot...
Het maakt mijn streaming server geen snars uit of hij nu de hele video dan wel slechts een paar minuten streamt. Gewoon een kwestie van het opgeven van een startpunt en een duration.
rutgerw schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 16:17:
Is dat niet een clientside oplossing die te omzeilen valt, bv door de markers gewoon te negeren?
Bij een Windows Media Server is dat in ieder geval niet zo. Daar kun je met server-side playlists exact bepalen welk deel van een video iemand kan zien en kun je ook nog verschillende stukjes video achter elkaar zetten. Dus voor niet-leden kun je de 15 minuten laten volgen door een video waarin de voordelen van het lidmaatschap worden aangeprezen.

Als ik die mededeling op het forum van de Wowza server zo lees heeft die streaming server zo'n zelfde faciliteit, waarbij je server-side bepaalt welk deel er precies gestreamd wordt. Zonder dat de kijker ook maar enige kans heeft om dat te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:43
RobIII schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 20:44:
Daar zit 'm nou net de crux; voor een X-tal formaten krijg je dan al heel gauw dat je een heleboel zaken moet gaan uitzoeken waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt (laat staan wil gaan onderhouden op termijn).
Ik zei ook onderzoeken hè. ;) Ik kan me best voorstellen dat je uiteindelijk concludeert dat het teveel werk is.

Maar de TS heeft het over een Flash-gebaseerde player die misschien maar één formaat ondersteunt, en dat formaat support zeker al streaming en seeking, dus de kans is groot dat je een substream kunt maken door simpelweg een deel van de bytes in het bestand te pakken. Als je op de een of andere manier kunt bepalen wáár je moet afkappen ben je al bijna klaar.
En daarnaast lijkt PHP's fread me nou niet de meest voor de hand liggende keuze als je een "streaming platform" op wil gaan zetten. Niks tegen PHP maar een youtube2 zul je er niet mee bouwen ;)
Niet per se fread(), maar file_get_contents() is geïmplementeerd met memory mapping en ondersteunt ranges van een file, dus daarmee kun je ook in PHP behoorlijk efficiënt een deel van een file naar de client streamen. Als dat volstaat dan lijkt me dat daar nauwelijks een bottleneck kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TXC
Een streaming server is op zich inderdaad waarschijnlijk een betere oplossing.

De site is oorspronkelijk (onder andere door mij) opgezet met CMS Drupal, waarbij met SWF-tools en Flowplayer een mediaplatform is opgezet. De video's staan op een CDN die we via FTP benaderen (geen eigen server). Dat betekent dus dat momenteel alle rechten op video's en betalingen ook via Drupal lopen. Dat omzetten naar een werkwijze met een streaming server kost even meer moeite dan de oplossing uitbreiden met een PHP-functie die maar 15 minuten video doorstuurt of dan de video's in stukjes te hakken. Natuurlijk richt ik me dan even op de korte termijn en moeten we misschien bezig om voor de toekomst de zaak professioneler aan te pakken met een eigen streaming server.

We betalen voor het CDN overigens inderdaad per GB dataopslag. Ik zal eens gaan onderzoeken hoe ik een streaming-server kan integreren met onze huidige oplossing. We willen namelijk de video's graag via de site blijven presenteren, tenzij het naar Iphones e.d. wordt gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
TXC schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 11:00:
We betalen voor het CDN overigens inderdaad per GB dataopslag. Ik zal eens gaan onderzoeken hoe ik een streaming-server kan integreren met onze huidige oplossing. We willen namelijk de video's graag via de site blijven presenteren, tenzij het naar Iphones e.d. wordt gestuurd.
Bij een Windows Media server maakt het niet zoveel uit dat het om remote video's gaat. Onze opzet is als volgt: je embed een video in je site, die via een mms-url op een geheel andere site wordt aangeroepen. In principe is die mms-url ook vindbaar voor de gebruiker als hij de paginabron opvraagt en je moet er dus voor zorgen dat een gebruiker bij directe aanroep van die mms-url ook alleen maar de content te zien krijgt die hij mag zien. Met server-side playlists kun je dat probleem aan, omdat de mediaserver weer een call terug kan doen naar de hoofdsite om te zien of iemand ingelogd is. Die call terug gaat via het pseudoprotocol httpd (of, beter nog, httpsd):

http://msdn.microsoft.com...ry/dd893516(v=VS.85).aspx
http://msdn.microsoft.com...ry/dd893197(v=VS.85).aspx

MSDN geeft hier het voorbeeld, van een playlist.asp, maar wij hebben dat gewoon in PHP gebouwd. In de server logs van de webserver krijg je dan deze soort call te zien:
"GET /video.php?spotid=2&user=Jan-E HTTP/1.1" 200 139 "-" "WMSServer-HTTP-TextDownload/1.0"

Die video.php retourneert naar de streaming server een playlist met de gevraagde video, inclusief een StartTime en EndTime als dat nodig is. In ons geval geldt dat als iemand niet ingelogd is hij of zij een playlist krijgt met een default video. Maar in jullie geval kun je dan natuurlijk de speelduur beperken.

Bij ons is dit qua video heel erg WMV-georienteerd, maar ik vermoed dat je een soortgelijke opzet ook wel kunt regelen met de Wowza Flash streamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Dit lijkt mij inderdaad een zeer geschikte oplossing.

Is het 15 mins per video trouwens of 15 minuten totaal of kan elke gebruiker per dag/week/maand 15 minuten zien?

[ Voor 9% gewijzigd door Phyxion op 29-08-2010 17:25 ]

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TXC
Is het 15 mins per video trouwens of 15 minuten totaal of kan elke gebruiker per dag/week/maand 15 minuten zien?
15 minuten per video.
Pagina: 1