Internetprobleem: spook in de router! (?)

Pagina: 1
Acties:

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 13:56
Hallo Tweakers,

Sinds drie weken heb ik een nogal vreemd probleem hier. Ik heb een netwerk met een modem (van Tele2) een router (Linksys, die op dit moment dienst doet als switch (de WAN-poort is niet in gebruik)), en daarachter drie PC's. Tevens draadloos twee laptops en twee iPhones.

De laatste tijd is het zo dat op schijnbaar willekeurige momenten, het internet signaal ineens weg is. Dit is te zien aan gamen (World of Warcraft voornamelijk), nieuwsgroepen downloads en aan browsen op internet. Bij world of warcraft merk ik dan een enorme lag-spike of een disconnect, de nieuwsgroepen download valt enkele seconden helemaal naar 0 Kb/sec en als ik toevallig op dat moment een internet pagina aan het laden ben gaat dat ineens ongelofelijk langzaam.

Zoals gezegd gebeurt dit schijnbaar willekeurig, maar aangezien dit nu al enkele weken aan de hand is, heb ik opgemerkt dat het regelmatig gebeurd als:

- Er op een PC naar Youtube gegaan wordt en een filmpje gestreamed wordt;
- Er op een PC een game word gedaan en er verbinding gemaakt wordt met een server (bij Modern Warfare 2 tijdens het loaden van de map/game);
- Een enkele keer is het zelfs merkbaar als ik op een PC aan het WoW'en ben en een andere PC aan het opstarten is;
- Soms lijkt het totaal willekeurig; er gebeurt dan niets specifieks maar toch een disconnect/spike.

Opmerkelijk is wel dat er gedurende een periode van circa 4 dagen van één van de PC's geen gebruik is gemaakt; deze heeft alle 4 de dagen uitgestaan, en toen leek het probleem vrijwel niet meer te bestaan. Ik heb hierop de betreffende PC opnieuw geinstalleerd (was ik al langer van plan), maar na de herinstallatie bestaat het probleem nog steeds.

Ik heb reeds geprobeerd de router(/switch) te vervangen door een andere switch, en een nieuwe modem van Tele2 gemonteerd, maar beide hielpen uiteraard niets.

Wat het voor mij ook erg lastig maakt is dat ik niet kan pinpointen waar het probleem nu precies zit.
Nogmaals, deze problemen spelen pas sinds drie weken; daarvoor hebben wij deze problemen totaal niet gehad.

Bestaat er wellicht een programma waarmee ik het netwerkverkeer kan monitoren?

https://freight.associates

• Chibi2k
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-02 18:40

Chibi2k

www.radicalbirds.nl

zal handig zijn als je de type van de routter even neer zet oO?

Radical Birds

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08-2025
dit had ik dus ook met kpn. maar dat kwan toen volgens hun door dat ze bezig waaren met onderhoud en een landelijke snelheids verhoging.

Je kunt je ook laten overplaatsen naar een andere centrale, maar dan moet je tele 2 bellen

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Spook in de router? Misschien even Ghostbusters bellen? of een excorisme doen? :+

Als het door 1 PC lijkt te komen, vervang dan eens de netwerkkaart. Het kan zomaar dat de netwerkkaart gaar is en hij loze packets begint te spuien.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Daffie
Chibi2k schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 03:19:
zal handig zijn als je de type van de routter even neer zet oO?
Het betreft een Linksys WRT150N v1.1

• Daffie
jbkappirossi schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 03:25:
dit had ik dus ook met kpn. maar dat kwan toen volgens hun door dat ze bezig waaren met onderhoud en een landelijke snelheids verhoging.

Je kunt je ook laten overplaatsen naar een andere centrale, maar dan moet je tele 2 bellen
Dat zou ook kunnen, maar toen ik Tele2 had gebeld en het probleem had uitgelegd hebben ze niet gezegd dat dat daaraan zou kunnen liggen. Ze hebben alleen een nieuw modem opgestuurd

• Daffie
McKaamos schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 07:04:
Spook in de router? Misschien even Ghostbusters bellen? of een excorisme doen? :+

Als het door 1 PC lijkt te komen, vervang dan eens de netwerkkaart. Het kan zomaar dat de netwerkkaart gaar is en hij loze packets begint te spuien.
Klinkt aannemelijk, is er een iets van een tool oid. waarmee ik kan zien wat een PC aan netwerkpakketjes stuurt en ontvangt?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als het goed is kan je in Windows gewoon de status van de netwerkverbinding openen. Zorg dat alle software die pakketjes wil sturen uit staat (virusscanner die updates wil doen, browsers, etc) en kijk dan naar de status. Als de pakketjes hard oplopen, dan lijkt het me duidelijk.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-11-2025
Was toen met de "Blaster" periode ook zo'n rotding ;)

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 09:50
Ik heb vrijwel exact dezelfde setup (Tele2 modem; D-link router erachter in dienst als switch; daarna een paar PC's en laptops wireless), en vrijwel exact dezelfde problemen!

Met name het enorm trage - af en toe - en het disconnecten (leuk met Skype, verbinding gewoon weg) lijkt identiek.

Het aparte is dat dit op alle PCs lijkt te gebeuren. Verder hebben de laptops buitenshuis (dus met een andere internet aansluiting) het probleem *niet*.

Ergo: het ligt volgens mij aan de combinatie tele2 modem plus router-als-switch; of gewoon simpelweg aan Tele2. Ik heb laatst ergens iets gelezen dat Tele2 op hun 'storingen pagina' melding had gemaakt van sorotgelijke problemen, en dat ze 'eind augustus' een update zouden flashen naar hun modems, om dit probleem op te lossen.

Ik zou eens beginnen met die laptops meenemen naar 'elders', en kijken of het aan de laptop, of de internet verbinding ligt.

• Daffie
BartS12 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 14:55:
Ik heb vrijwel exact dezelfde setup (Tele2 modem; D-link router erachter in dienst als switch; daarna een paar PC's en laptops wireless), en vrijwel exact dezelfde problemen!

Met name het enorm trage - af en toe - en het disconnecten (leuk met Skype, verbinding gewoon weg) lijkt identiek.

Het aparte is dat dit op alle PCs lijkt te gebeuren. Verder hebben de laptops buitenshuis (dus met een andere internet aansluiting) het probleem *niet*.

Ergo: het ligt volgens mij aan de combinatie tele2 modem plus router-als-switch; of gewoon simpelweg aan Tele2. Ik heb laatst ergens iets gelezen dat Tele2 op hun 'storingen pagina' melding had gemaakt van sorotgelijke problemen, en dat ze 'eind augustus' een update zouden flashen naar hun modems, om dit probleem op te lossen.

Ik zou eens beginnen met die laptops meenemen naar 'elders', en kijken of het aan de laptop, of de internet verbinding ligt.
Het zou kunnen dat de combinatie niet lekker werkt, maar dat zou ik wel vreemd vinden. Ik heb hier sinds halverwege Maart 2010 internet van Tele2 plus een router in gebruik als switch, en sinds drie weken heb ik last van deze problemen. Als het echt de combinatie is die dit probleem veroorzaakt dan zou dat al meteen vanaf het begin gespeeld moeten hebben.

En wat betreft laptop mee nemen naar een ander netwerk; dit doe ik regelmatig, niet alleen met mijn laptop maar ook met mijn PC. En op andere netwerken heb ik er geen last van.

Ik ga eens kijken of het misschien een defecte netwerkkaart is geweest; dat zou dan ook de verklaring zijn waarom het probleem weg was toen deze PC uit stond maar weer terug komt als de PC aanstaat, ook al is deze opnieuw geinstalleerd.

• cornfed99111
  • Laatst online: 21:36
De disconnects zijn een lopend probleem van de Tele2 router.
Op het Tele2 forum staan genoeg soortgelijke ervaringen.
Je kan daar een bericht sturen naar Tele2 Webcare met je problemen en naw gegevens.

• Daffie
cornfed99111 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 19:08:
De disconnects zijn een lopend probleem van de Tele2 router.
Op het Tele2 forum staan genoeg soortgelijke ervaringen.
Je kan daar een bericht sturen naar Tele2 Webcare met je problemen en naw gegevens.
Dus het probleem ligt bij Tele2 en niet in ons netwerk? Als ik op dat forum een post maak, word er dan meteen werk van gemaakt of is het puur om informatie te verzamelen over het probleem?

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

• cornfed99111
  • Laatst online: 21:36
Tele2 is aan het inventariseren waar precies de problemen zitten.
Wat er uiteindelijke eruit rolt, weet alleen Tele2.

Het netwerk schijnt niet het probleem te zijn.
Voor zover men kan beoordelen is er iets loos met de router.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:21
Het voegt verder niet veel toe aan dit topic maar ik heb het zelfde probleem met een upc verbinding en een Linksys wrt54gl. Vooral bij het downloaden van veel data (torrents) is het probleem behoorlijk aanwezig.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 15:37

BHQ

Hmm, zijn die disconnects etc. van de laatste tijd?

Viel me laatst op toen ik een tijd aan het MTR'en was vanaf een Tele2 verbinding dat een redelijk percentage timeouts waren, voornamelijk de 3e hop (Tele2 modem/router meegeteld).

Ergens op een PC torrents draaien? die Davolink modempjes zijn nou niet de meest krachtige (sterker nog, je kan niet eens je linesync zien of dat is op nieuwere modellen anders 8)7).

Die modems zouden voor mij al een reden zijn om een andere ISP te zoeken, maargoed. Als dat apparaat niet eens in bridge mode kan..

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-02 16:55
Ik heb een soort gelijk probleem een tijd gehad met Ziggo. Ik had destijds een Motorola Surfboard modem met daaraan een Linksys WRT150N en nadat Ziggo de snelheid verhoogt had viel het internet om de haverklap uit, vooral als er een andere PC gaan ging of het internet belast werd. Bleek dat het modem de snelheid niet kon hebben en we dus een nieuwe moesten hebben, uiteindelijk hebben we toen een nieuwe gehad van Ziggo (weer een Motorola Surfboard).

• Daffie
@cornfed99111: Ik heb Tele2 gebeld en het probleem uitgelegd, ze zeiden ook dat het netwerk hier in de buurt nog maar nét boven de norm ligt en hij kon mij ook vertellen dat veel packets die tussen ons en de centrale verzonden werden verloren gingen. Hij zou een KPN monteur aansturen om het een en ander uit te zoeken.

@Jarpse: Zoals gezegd heb ik hier nu ongeveer 3 weken last van.

Ik heb wel een proggie geinstalleerd genaamd Wireshark en die houdt volgens mij de pakketjes in de gaten. Ik heb 'm een poos gewoon laten monitoren en niks gedaan met mijn PC en toen zag het er niet extreem gek uit; af en toe een error/packet loss. Maar toen ik op t gegeven moment naar Youtube ging en een filmpje ging kijken was het raak; zie de screenshots hier en hier. Daarnaast heb ik tijdens het laden van Modern Warfare 2 hier ook een SS van gemaakt. Ik ben totaaal geen kenner van Wireshark of de netwerk termen maar volgens mij is dat foute boel.

Ik zal nu moeten afwachten tot de KPN-monteur morgen het een en ander heeft gecontroleerd en dan maar hopen dat ze er iets aan kunnen doen.

• BartS12
  • Laatst online: 27-01 09:50
Wat mij op zeker moment opviel, was dat bepaalde (externe) IP adressen bijzonder moeilijk bereikbaar waren. Het laden van bv mail via www.aol.com (lang verhaal....) duurde echt eeuwen. Een ping naar (bv) www.cnn.com (o.i.d.) kon vrijwel meteen terugkomen (zeer reproduceerbaar ook), terwijl een ping naar www.aol.com of www.nbc.com echt helemaal zoek ging.

Een trace command leek er vervolgens op te wijzen dat de grote vertraging (en time-outs) zich ver weg bevonden; dus echt pas vanaf hop 10 ofzo. Heel vreemd, ik kon hier verder geen touw aan vast knopen, en heb het toen maar opgegeven.

Hoe dan ook, wel continu signalen dat het niet lokaal / in mijn eigen netwerk zat. Omdat ik binnenkort toch over ga stappen naar glasvezel, heb ik ook geen zin meer (gehad) om dit in detail uit te zoeken, of bij Tele2 aan de bel te trekken.

• Daffie
Het lijkt erop dat het probleem zich toch afspeelt buiten de deur dan...

De KPN monteur heeft vandaag het een en ander gecontroleerd buiten de deur, en heeft gebeld omdat'ie graag ook even hier binnen wil kijken. Ik denk om te controleren of wij niet een schroevendraaier in de modem hebben gedaan en hem onderwater hebben bewaard of zo. Ik hou jullie op de hoogte.

Pagina: 1