Probleem met port forwarding (Zyxel P-2602HW D1A router)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 09:05

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb kort geleden een programma geinstalleerd dat mij vraagt om een poort te openen. Ik heb hiervoor op google en portforward.com e.d. het gebruikelijke research gedaan om na 2 avonden klooien met instellingen eindelijk de boel aan de praat te hebben. Nu zat ik ff lekker Friends te kijken terwijl het programma op volle snelheid aan het downloaden was :P ... Dacht ik :(

Het blijkt dat elke keer als ik de poort open en de settings in de router aanpas, alles na een half uur of iets dergelijks helemaal vastloopt. Ik haal nog maar 0.2 kBps en kan zelfs t.net enzo niet meer openen. Daarna zit er niks anders op dan de router resetten en het nog een keer proberen.

Wat ik precies heb gedaan in de router instellingen is het volgende:
UPnP ingeschakeld, zowel TCP als de UDP poort open gezet en een regel toegevoegd aan zowel de windows firewall als de firewall van de router.
Router is een Zyxel P-2602HW D1A die standaard bij telfort-internet wordt meegeleverd.

Iemand enig idee waar het mis gaat?
Bij voorbaat dank :)

Verwijderd

zet UPnP eens uit en kijk dan of het probleem er nog steeds is. Deze hoef je niet persee aan te zetten. De poorten zijn meestal al genoeg.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Hmm Ik heb nu de alleen de poorten open staan, ga eens kijken of ie t nu wel doet.

Btw: als ik windows dan 'het probleem laat oplossen' dan geeft deze ook aan dat er iets met de router niet goed is. En dan zet ik de router uit en aan en dan gaat t weer.

Kan het zijn dat ik (hoewel mijn downloadsnelheid niet vaak boven de 100 kBps zit) mijn router overbelast met al het data verkeer o.i.d.? Hoewel me dat niet echt logisch lijkt, want met gamen en normaal downloaden haal ik hogere snelheden dan nu en dan doet ie t ook gewoon..
Maar goed in ieder geval bedankt voor de input

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 16:26:
zet UPnP eens uit en kijk dan of het probleem er nog steeds is. Deze hoef je niet persee aan te zetten. De poorten zijn meestal al genoeg.
UPnP is een onveilig idee wat je het liefst uit wil hebben.

TS: Naast portmappings ook een firewall rule aanmaken in die modellen voor zover ik weet. Je kan (in ieder geval de zilvere) Zyxels instellen dat ze 6000 connecties aankunnen, standaard staat dat op 2000 kan ik me herinneren. Niet dat je daar met 100KB/sec aankomt, of er moeten *echt* heel veel trage seeders van je torrentje zijn..

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Ok heb nu de port correct geforward en haal nu wel iets redelijkere download snelheden (600-700 kBps verdeeld over 6 torrents) alleen het probleem houd nog steeds aan.
Heb hier een verloop van de down en up speeds en zoals te zien is het erg wisselvallig..

Afbeeldingslocatie: http://img411.imageshack.us/img411/8382/dowloadverloop.png

Maargoed die laatste minuten gingen dus weer helemaal nergens over. Weer naar benenden geweest router uit en aan et voila: ik heb weer internet/snelheid.
Hoe komt t nou dat ie elke keer zo instort?

Edit: Oh en ik had al een regeltje voor de firewall gemaakt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door faust2016 op 26-08-2010 23:06 ]

• BHQ

BHQ

Seeders wisselvallig?

Welke kleur heeft het icoontje in de balk onderin uTorrent? Rood/geel/groen?

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Groen. En op momenten dat t bij utorrent bergafwaarts gaat merk ik dat ook in bvb firefox bij het laden van webpaginas, dus het probleem ligt neem ik aan ergens bij mij :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Groen, dan is je portmap idd in orde.

Zit je upstream niet gewoon dicht of maak je niet excessief veel connecties? Hoe staan die instellingen?

Klinkt als dichtslibben ja, maar met een enkel torrentje zou dat niet zo heel snel moeten gebeuren. Tenzij er echt massaal seeders zijn. Niet dat het utp protocol (van uTorrent) echt router-friendly is.. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Ik wilde net gaan zeggen dat ik erachter was waar het aan lag xD. Ik heb het afgelopen uur (net weer gereset) mijn downloadsnelheid in utorrent in een zowat rechte lijn naar beneden zien gaan. Wat moet ik doen om dat te voorkomen? Moet ik in de routerinstellingen iets wijzigen, of moet ik het in de utorrent instellingen zoeken?
Ben echt heel blij dat ik eindelijk weet wat het is :)
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Kijk eerst of je uploadsnelheid redelijk staat ingesteld, niet heel je upload vol. Pak de helft en kijk of het dan beter gaat.

Even zo voor het maximale aantal connecties, kijk op hoeveel die staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Upload staat nu op 90 kBps en maximaal aantal connecties op 450. Ik zet nu upload op 45 kBps en het maximaal aantal connecties op 200. Ik zal wel posten wat mijn bevindingen zijn.

ff nog een vraag: Je had het over dat je de router ook kon instellen zodat ie meer connecties aankan, zo ja waar en wat en hoe moet ik m dan instellen :] ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

90KB/sec.. dan is het niet gek dat je internet üebertraag wordt. Combineer dat met de overhead (je kan aanvinken dat dat binnen je maximale upload moet vallen) en heel je upstream zit vol. ACK-packetjes kunnen er dan niet snel meer doorheen en tadaa: traag internet :)

45KB/sec zou netjes moeten zijn.

Die instelling.. Ik heb geen idee meer. Heb mijn eigen Zyxel al maanden op bridge modus draaien, dus ik heb geen last daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Haha ok ja ik heb het gewoon door uTorrent automatisch laten instellen :p. Maargoed het lijkt nu een stuk sneller te gaan.
Bedankt voor je hulp :)
Pagina: 1