• Chochomel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-01 17:17
Hey guys,

Ten eerste mijn setup
AMD x6 1090T
MSI hawk 5770
WD black 1TB
Coolermaster 500W-enige onderdeel wat niet nieuw is-
Noctua NH-C12P SE14
Aerocool BX500

Ik heb me set-up in elkaar geknutseld, en probeer te starten, dat lukt niet.
De fans beginnen en dan stoppen na 2 sec.
Ik heb even gekeken op internet, en dacht dat het misschien mijn voeding kan zijn, die de setup niet trekt(ging in eerste instantie voor de 1055T, die makkelijk door voeding gecovered wordt)

Mijn videokaart en DVD speler eruit gegooid en opnieuwe geboot.
Eindverhaal was dat alles draaide, voor ong 10sec, en toen kwam er rook achter de ventilator vandaan.

Ik heb nog wat opgezocht en dit is nu het meest logisch:

Ik heb me 20pins en 4pins aangesloten, maar heb de 8pins(achter de fan van de cpu) vergeten.
Hierdoor kreeg de CPU fan te weinig juice, en werd de CPU te warm.

Hoe groot is nu de kans dat me CPU fried for live is en niet meer gebruikt kan worden?
Of is nieuwe voeding genoeg en kan ik er dan wel mee aan de slag?
En is 500W genoeg voor de setting, de TDP van de cpu is 125, de videokaart 120??

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dat je die 8pins connector vergeten bent is echt niet de oorzaak ervan dat je rook achter een ventilator zag komen want het is ook zeer onlogisch wat je schrijft. Een cpu die te weinig stroom krijgt kan geeneens warmte ontwikkelen want warmte ontwikkeld ie alleen op het moment dat ie stroom aangevoerd krijgt.

Eerder vermoed ik dat je toch ergens een kortsluiting veroorzaakt hebt en misschien die 8 pins connector per ongeluk verkeerd aangesloten hebt, en de kans is dan groot dat zowel je cpu als het moederboard fried is for live. Normalitair gesproken start namelijk je systeem gewoon niet op wanneer je de voedingsconnector van je cpu vergeten bent, echter deze nooit maar dan ook nooit met stroom op het moederboard aansluiten.

Iets anders waar ik aan zit te denken is namelijk dat je voeding vaak 2 x 8 pins connectoren heeft die op mekaar lijken echter is 1 van die 8 pins connectoren eigenlijk een 6 pins met een extra 2 pins blokje. Wanneer je die per ongeluk verwisseld hebt dan kan ik mij voorstellen wat gebeurd is namelijk die 6 + 2 is alleen voor je videokaart geschikt.

[ Voor 34% gewijzigd door Roel1966 op 25-08-2010 22:40 ]

• Chochomel
Kortsluiting met die 8pins lijkt me onwaarschijnlijk de enige voeding draden die ik aangesloten heb zijn op mijn HDD. Voeding was 20pins met een part 4pins blokje erbij. De videokaart is toch vaak een part 6blokje?

• Roel1966
  • Niet online
Chochomel schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 22:42:
Kortsluiting met die 8pins lijkt me onwaarschijnlijk de enige voeding draden die ik aangesloten heb zijn op mijn HDD. Voeding was 20pins met een part 4pins blokje erbij. De videokaart is toch vaak een part 6blokje?
Tegenwoordig heb je ook vaak videokaarten met 8 pins aansluitingen maar de meesten zijn normaal 6 pins of 2 x 6 pins. Echter dus voor die 8 pins videokaarten heb je vaak voedingen die hiervoor een 2 pins extra blokje aan die 6 pins hebben zitten.

• Chochomel
Ik heb nog even gekeken, op mijn 5770 kan ik 6pins aansluiten geen 8pins.
Waarvoor is de 4pins die naast de 20pins wordt aagesloten, stel dat die er niet inzit, wat loopt er dan mis?

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Chochomel schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 23:17:
Ik heb nog even gekeken, op mijn 5770 kan ik 6pins aansluiten geen 8pins.
Waarvoor is de 4pins die naast de 20pins wordt aagesloten, stel dat die er niet inzit, wat loopt er dan mis?
20 Pins is voor de wat oudere borden, 24 pins is voor nieuwere borden. Als je 24 pins aan kan sluiten moet je dat dus doen.
Waar kwam die rook precies vandaan? Er zijn namelijk nogal wat fans in een PC. Kwam het uit de voeding? Want dan is die gefrituurd.

Door middel van je neus kan je het meestal goed localiseren.

[ Voor 18% gewijzigd door Xenomorphh op 26-08-2010 10:11 ]

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Chochomel schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 22:26:
Ik heb nog wat opgezocht en dit is nu het meest logisch:

Ik heb me 20pins en 4pins aangesloten, maar heb de 8pins(achter de fan van de cpu) vergeten.
Hierdoor kreeg de CPU fan te weinig juice, en werd de CPU te warm.
Dat is, no offense, een redenering van lik-me-vestje.

De CPU-fan krijgt stroom door.. tada! .. de CPU-fan aansluiting op je moederbord (you did plug it in, did you?!), en niet door die extra 8-pins CPU-voedings-connector.

Bovendien, hoe je in je gedachten komt van 'mijn CPU krijgt te weinig stroom' tot 'en hij werd dus te warm' is mij een groot raadsel.

Overigens zal er zeker geen rook uit je CPU komen wanneer de CPU-fan niet aangesloten is; daar wordt ie gewoon niet warm genoeg voor met je koeler er al op (die zonder fan gewoon passief is). Bovendien zou je direct een 'No CPU-fan' waarschuwing van je mobo krijgen.

Lijkt me idd dat je voeding fried is; maar 'to tell is to smell', om maar even een bekend gezegde te paraphraseren. Dus loop in dit geval gewoon je neus achterna.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Roel1966 schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 22:37:
Iets anders waar ik aan zit te denken is namelijk dat je voeding vaak 2 x 8 pins connectoren heeft die op mekaar lijken echter is 1 van die 8 pins connectoren eigenlijk een 6 pins met een extra 2 pins blokje. Wanneer je die per ongeluk verwisseld hebt dan kan ik mij voorstellen wat gebeurd is namelijk die 6 + 2 is alleen voor je videokaart geschikt.
De 8-pins voedingsconnector bij je CPU heeft een speciale ronde vorm aan een van de zijden. Die krijg je dus met geen mogelijkheid in een 8-pins positie voor een video-kaart.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Chochomel
Beetje rare eerste ervaring met rook uit me PC, dus dan ga je maar alle mogelijkheden na(ookal kunnen een aantal mogelijkheden niet eens;))

Alle fans gaan bij het opstarten draaien, inclusief dus de CPU fan.
De rook kwam rechtsonder van de CPU fan.

Daarnaast vind ik het ook raar, dat er iets gaat roken binnen 10sec... Ik weet niet wat de capaciteiten zijn van de cpu cooler zonder fan(stel dat hij begint, en afsluit, zonder dat ik het zie??)

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-02 19:44
ik zou bijna denken dat de cpu verkeerd erop zit. of is er misschien koelpasta in de cpu socket gekomen door teveel aanbrengen? ik zou de koeler en cpu demonteren. dan zie je snel genoeg of je socket of cpu gefrituurd is.

veel succes ermee.

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
Chochomel schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 15:12:
Beetje rare eerste ervaring met rook uit me PC, dus dan ga je maar alle mogelijkheden na(ookal kunnen een aantal mogelijkheden niet eens;))

Alle fans gaan bij het opstarten draaien, inclusief dus de CPU fan.
De rook kwam rechtsonder van de CPU fan.

Daarnaast vind ik het ook raar, dat er iets gaat roken binnen 10sec... Ik weet niet wat de capaciteiten zijn van de cpu cooler zonder fan(stel dat hij begint, en afsluit, zonder dat ik het zie??)
Een moderne CPU kan je gewoon starten zonder een koelblok, hij zal zich dan zelf underclocken zodat hij niet kapot gaat.

Ik denk eerder dat pvg103 het goed heeft, hoeveel koelpasta heb je op je proc gedaan? Hele tube misschien leeg geknepen?

• Chochomel
Vandaag gebeld met computerwinkel, en moederbord met cpu teruggestuurd.
Zij hadden voor mij cpu en cooler installed, inclusief 1jaar garantie. we zullen zien!

Kan te veel pasta er voor zorgen dat de PC eerst start maar dan in 2sec weer uit is? of lag dat aan mijn missing 8pin aansluiting?

• Roel1966
  • Niet online
Chochomel schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 22:33:
Vandaag gebeld met computerwinkel, en moederbord met cpu teruggestuurd.
Zij hadden voor mij cpu en cooler installed, inclusief 1jaar garantie. we zullen zien!

Kan te veel pasta er voor zorgen dat de PC eerst start maar dan in 2sec weer uit is? of lag dat aan mijn missing 8pin aansluiting?
Hoef je je geen zorgen om te maken dat dat de oorzaak was want het enigste wat er dan gebeurd is dat de pc niet op start omdat de cpu geen stroom krijgt.
Pagina: 1