Toon posts:

PC bevriest, vooral tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik lees al vaak op deze site, maar ik heb nu een groot probleem met mijn pc :| , dus ik vroeg me af of jullie misschien een oplossing weten.

Ik heb anderhalf jaar geleden een pc gebouwd, werkte prima alleen de laatste paar maanden heb ik rare klachten gekregen. Het begon toen ik een keer per ongeluk tegen mijn kast aan stoote, mijn pc liep vast en ik moest opnieuw opstarten, dit gebeurde steeds vaker met maar een klein tikje. Toen ik terug kwam van vakantie vorige maand begon mijn pc ineens tijdens het gamen vast te lopen, ik kreeg ook meldingen van 'Windows has recovered from an unexpected error.' of zoiets. Soms wil mijn PC ook niet booten, als ik dan een beetje met het geheugen ga knoeien, en ze verwisselen van slot boot hij weer. Dit bleef maar doorgaan en doorgaan, dus heb ik mijn pc uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd naast me op mijn bureau om uit te zoeken wat het probleem was.

Mijn hardware:
CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2,4Ghz
RAM: Corsair Dominator 2x2GB 1066Mhz 5-5-5-15.
MB: Asus P5Q Pro (Meest recente BIOS versie)
GPU: Club3D HD 4870 OC Edition
Voeding: Cooler Master M620
Harde schijf: Samsung Spinpoint F1 1TB 7200rpm

Dit heb ik geprobeerd:
Windows opnieuw geinstalleerd en nieuwste driver geinstalleerd -> Geen succes.
Andere videokaart geprobeerd -> Geen succes.
Ander geheugen (omdat hij soms ook niet wil booten) -> Boot wel zonder problem, maar blijft bevriezen in gamen.
Had 2 oude harde schijven in raid0 gezet met windows erop, misschien waren die kapot -> Ook niet, met mijn originele schijf nogsteeds dezelfde problemen.
Processor overleefd prime95 zonder problem, dus ik weet het ook niet meer.
Memtest geeft ook allemaal fouten als ik 2 sticks ram geinstalleerd heb, met 1 stick geeft hij geen errors, maar alles bevriest nogsteeds. De OCCT videokaart stresstest geeft ook een berg met errors, maar het lijkt me raar dat die kapot is, heb het met een andere geprobeerd, en heb een tijd geleden een nieuwe gekregen met RMA.
Alles staat op stock settings, BIOS is ook reset.

Het is nu ook zo dat met de kleine klap op mijn bureau de hele pc vast loopt, dit komt omdat het geheugen gaat trillen, als ik mijn stick ram (zit er nu 1 in, met 2 wou hij niet meer booten) alleen maar aanraak loopt mijn pc al vast. Dit heb ik niet met ander geheugen, maar mijn pc crasht nogsteeds in games.

Ik weet nu niet wat er nou precies kapot is, ik heb op alles nog garantie, misschien weten jullie wat. Ik word er in ieder geval helemaal gek van! |:(

Alvast bedankt,
Bas

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:19

Lordy79

Vastberaden

Het klinkt een beetje als een kapot moederbord want je hebt vrijwel alles al een keer vervangen.

Is het mogelijk dat je een ander moederbord gebruikt?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Topicstarter
Dan zou ik even bij vrienden moeten vragen, ik heb er wel 1 liggen, alleen dat is een serverboard zonder PCI-e.
En bedankt voor je reactie, ik dacht zelf namelijk ook aan mijn moederbord.

• allegames
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-07-2018
Probeer ook eens voor de gein een voeding te lenen.
Ik heb ongeveer hetzelfde pad bewandeld een tijd geleden en uiteindelijk bleek het 'm daar in te zitten (althans, na het vervangen van de voeding na vrijwel alle ander -geleende- componenten nergens meer last van gehad.
Voeding is nl ook ff wat makkelijker testen/vervangen dan een MB.
Succes.

Verwijderd

Begrijp ik goed dat je de configuratie al buiten de behuizing hebt getest? Eventueel om kortsluiting uit te sluiten.

Verwijderd

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad, bij mij was het een goedkope meegeleverde sata kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 00:28:
Begrijp ik goed dat je de configuratie al buiten de behuizing hebt getest? Eventueel om kortsluiting uit te sluiten.
Ja dat heb ik inderdaad gedaan, en alles schoongemaakt en noem maar op. Maar heeft niet geholpen.

• BoRRel82
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-11-2025

BoRRel82

Eat, sleep, game, repeat!

Het zou best kunnen dat de PCI-E poort op je Moederbord niet goed functioneerd/ contact maakt. Probeer eens een ander MB. Niet het makkelijkst om te regelen, maar dan weet je hopenlijk waar het probleem zit ^^

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:17
BoRRel82 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:48:
Het zou best kunnen dat de PCI-E poort op je Moederbord niet goed functioneerd/ contact maakt. Probeer eens een ander MB. Niet het makkelijkst om te regelen, maar dan weet je hopenlijk waar het probleem zit ^^
Waarom nou weer zijn PCI-E poort?!
Hij geeft zelf al aan dat zijn geheugen fouten geeft in Memtest. Met andere woorden memory slot of geheugenreepje is kaput.

Computer says no

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-02 19:44
waarom de pci-e poort? hij geeft aan dat memtest met 1 reepje geen fouten geeft. hij geeft aan dat hij prime stable is. hij geeft aan dat hij met 1 reepje geheugen alleen nog crashes heeft in games. DUS daarom de pci-e poort, omdat die juist intensiever gebruikt wordt met gamen,

Verwijderd

pvg103 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 20:04:
waarom de pci-e poort? hij geeft aan dat memtest met 1 reepje geen fouten geeft. hij geeft aan dat hij prime stable is. hij geeft aan dat hij met 1 reepje geheugen alleen nog crashes heeft in games. DUS daarom de pci-e poort, omdat die juist intensiever gebruikt wordt met gamen,
En het geheugen niet?
Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 22:26:
Het is nu ook zo dat met de kleine klap op mijn bureau de hele pc vast loopt, dit komt omdat het geheugen gaat trillen, als ik mijn stick ram (zit er nu 1 in, met 2 wou hij niet meer booten) alleen maar aanraak loopt mijn pc al vast. Dit heb ik niet met ander geheugen, maar mijn pc crasht nogsteeds in games.
Wat gebeurt er als je de videokaart aanraakt?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2010 22:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan gewoon, als ik er echt aan ga trekken gebeurt er natuurlijk wel wat, maar ik kan gewoon mijn videokaart bewegen zonder problemen.
Ik moet denk ik maar gewoon een moederbordje lenen van een vriend.

Een toevoeging: met welke geheugen configuratie ook heb ik de crashes, of het nou de ene stick is of de andere, of allebij(alleen boot ie nu niet meer met 2).

Nog een edit: Ik ging weer even met mij ram sticks spelen, nu wil hij alleen nog met 1 stick booten, en in een andere slot als hij 5 minuten geleden zat?!? In slot 1 wou hij nu niet meer booten! Ik moet echt even gaan testen met een ander moederbord.

En in elk geval bedankt voor al jullie reacties ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2010 00:18 ]

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:27
Voeding al vervangen? Zie dat niet meteen terugkomen, maar zou wel kunnen verklaren waarom hij onder belasting lastig doet en anders niet.

Verwijderd

Topicstarter
Daar dacht ik ook al aan ja, maar dan snap ik niet waarom hij niet crasht als ik OCCT aanzet bijvoorbeeld.

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Hoe zien de contact puntjes van het geheugen en van de geheugenbanken op het moederboord eruit?
Ik adviseren ook om de makkelijkste dingetjes eerst uit te wisselen. Je hebt al het een en ander gedaan maar vergeet vooral de kabeltjes niet! (zie Pinobots post)

Ik heb echt een hele goeie PC.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 21:16
En als je Furmark eens gaat proberen (ivm videokaart)? Is ongeveer hetzelfde als OCCT, maar als je daar errors krijgt lijkt me ook niet helemaal normaal.
De nieuwste driver is trouwens lang niet altijd de beste driver. Wat gebeurd er met de standaard Windows driver?
Ook als Memtest fouten geeft, is wel reden tot nadenken. Maar ook je nieuwe geheugen kan kapot zijn, Memtest is helaas ook niet heilig, dus het kan net zo goed ergens anders aan liggen.

[ Voor 99% gewijzigd door eX0duS op 28-08-2010 11:29 ]

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-02 19:44
geen enkele software is heilig. ook al zijn het test programma's. het is en het blijft software. ik zou iig een ander mobo of andere ram sticks proberen, al denk ik dat het aan het mobo zal liggen. aangezien er rare dingen gebeuren indien je met je ram sticks gaat klooien (wel/niet booten. wel/geen crashes). het is allemaal wisselvallig.

Corsair Dominator 2x2GB 1066Mhz 5-5-5-15 (dit is wel heel erg aan de strakke kant). dit kan ook je mem problemen veroorzaken. probeer ze eens iets losser te zetten. 6-6-6-20 ofzo. weet bijna zeker dat je dan iets minder last zult hebben

command rate: op 2t zetten als hij op 1t staat. dit is echt heel belangrijk

[ Voor 6% gewijzigd door pvg103 op 29-08-2010 00:27 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Op een stuk karton de pc opbouwen met zo min mogelijk onderdelen.
Trillen kast kan kortsluiting zijn, en kabels goed kontroleren. Ook stroom kabel buiten de kast, of even uitwisselen.

Ander voeding lenen zou ik als eerste doen bij weer problemen.
Geheugen in meerdere sloten proberen, met 1 reep totdat hij stabiel is.
Bios resetten en geheel kontroleren. Overclock functie uitzetten.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Inderdaad een andere voeding proberen. :)
Pagina: 1