Te ver overclocked ?

Pagina: 1
Acties:

• Polle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04-2021
Ik was een beetje aan het prutsen in het bios van mijn MSI K7T Turbo, met daarop een Duron 800. Ik dacht, ik zal hem eens eventjes op 1000 Mhz laten lopen. 8x125@1.70
Ik had hem al relaxt op 900 laten lopen.

Maar toen deed ie het niet meer. De pc start wel op, maar blijft hangen op BIOS sign on (dat kan ik zien aan die lollige ledjes). Met de koeling zat het wel snor, dacht ik, naast een spire koeler die tot 1,5 Ghz aankan, zaten er ook nog een 80 mm en een 120 mm fan in.

Nu geeft de pc geen beeld meer, en moet ik hem aan en uitzetten met de knop van mijn 300 Watt voeding ! Iemand enig idee wat er aan de hand is ? En hoe maak ik alles weer ongedaan, zodat ik met een origineel bios aan de slag kan ?

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:06

brid

Onze excuses voor het ongemak

Aanzetten, stekker er uit trekken, effe wachten(paar seconde), setkker er weer in en aanzetten.

Als het goed is start hij nu op in een soort veilige mode en kun je de fsb terug schroeven.

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Polle
Oké, ik zal het eens proberen. Echt stom van mezelf om als complete rookie zulk soort fratsen uit te halen eigenlijk.|:(

Nou, hij doet het dus nog niet, hij komt nu niet verder als : Processor Initialization.... Dit wil zeker zeggen dat ik mijn eerste sleutelhanger kan gaan maken? :'(

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-05 15:11
Zou het in dit geval helpen de CMOS te clearen? Dan loopt alle toch weer op default snelheden?

• barrel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-03 21:10
Lijkt me sterk dat ie stuk is .. volgens mij staat dus gewoon je fsb in het bios nog te hoog en start ie daarom niet verder op .. reset je bios eens of volg het eerder genoemd advies.

Verwijderd

Nee, dat je je bios moet clearen (of kan dat nie bij dat bord :??) en het voltage omhoog!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

't Lijkt me niet dat de processor kapot is, ik kan me eerder voorstellen dat ie gewoon de snelheid die je ingesteld hebt niet aankan. Bij Abit heet dat: "CPU Unworkable".

3 dingen die je kan proberen:
- Insert indrukken, direct nadat je op de power-on knop hebt gedrukt. Houd insert ingedrukt totdat je wat ziet
- CMOS resetten met jumper (zie mobo-handleiding)
- CMOS resetten door de batterij een tijdje van het mobo af te halen. Voedingsstekker loshalen btw :)

Sterkte, en pas in het vervolg een beetje op >:)

Edit: typo :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Polle
Hum, ja, maar ik kan m'n bios dus niet in. En in het boekje staat het volgende :

During overclocking, if the system hangs up, th Watch Dog Timer will automatically reboot the system and set the clock in it's default setting. (1oo Mhz.)

Hoe kan je trouwens zien of je je proc gesloopt hebt ?

• barrel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-03 21:10
Waarom als je der de balen verstand van hebt ga je zulke riskante dingen doen zoals overklokken ?? prutser ben je :(

• Polle
Oké dan, wat een replys terwijl ik aan het typen was. :) Bedankt voor de tips. Ik ga het allemaal eventjes proberen, ik ben over een half uur weer terug.

• Polle
Op maandag 12 maart 2001 15:14 schreef barrel het volgende:
Waarom als je der de balen verstand van hebt ga je zulke riskante dingen doen zoals overklokken ?? prutser ben je :(
Het is toch mijn eigen spul. En ik verwijt mezelf al genoeg hoor, je hoeft het er niet nog meer in te wrijven.

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Hum, ja, maar ik kan m'n bios dus niet in.
Voor geen enkele van de genoemde oplossingen moet je je BIOS inkunnen. Zoek eens even op in dat boekje van je, hoe je handmatig je BIOS kunt resetten.
En in het boekje staat het volgende :

During overclocking, if the system hangs up, th Watch Dog Timer will automatically reboot the system and set the clock in it's default setting. (1oo Mhz.)
Als ie dat niet meer doet, kan dat ook komen vanwege een verkeerd voltage. Als die WatchDog dan niet werkt, dan wil dat nog niet zeggen dat je processor dood is.
Hoe kan je trouwens zien of je je proc gesloopt hebt ?
Als ie 't in een andere PC ook niet meer doet...

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Ik had precies hetzelfde toen ik hem overgeklokt had, stekker dr uit, batterij van de voeding druit, half uurtje wachten, en toen deed ie het wel weer, kvind dat apparaat van mij zowiezo wazig, ik kan met mijn systeem niet boven de 3000 3dmarks uitkomen!!!!!!!

Verwijderd

Dan moet je je VooDoo 4mb eruit gooien en een GF erin proppen :)
VIA 4in1 scheeld ook een hoop

• Polle
Hij doet het weer ! :):):):):):):):):):)

Mensen, en met extra vermelding bramvrzt, Bedankt !

Dat overclocken zal ik voorlopig maar laten voor wat het is, die extra megahertzen heb ik nu toch nog nergens voor nodig. Hoewel... Is er misschien een tabelletje wat de ideale combinaties zijn qua multiplier, fsb en voltage ?

• Exposure
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Das meestal per proc anders, gewoon een beetje mee klooien totdat ie stabiel is, dan voltage verlagen tot ie niet meer stabiel is, en dan voltage weer iets ophogen oid

Exposure

You're so fucking special. I wish I was special.

Pagina: 1