Welke MacBook Pro te kopen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,
Voor mij is de knoop dan ook eindelijk doorgehakt. Nja, eigenlijk twee knopen; een om me toch maar eens op Tweakers aan te melden en twee om op Mac over te stappen. De reden voor knoop een lijkt me duidelijk en de redenen voor knoop twee zijn voor mij de degelijkheid van het OS van Mac. Het is zo stabiel en de kwaliteit (in- en extern is zo hoog), daar kan MS nog wat van leren. Maar dan komt natuurlijk de grote vraag; welke wordt het? Het budget is er, dus elk advies is welkom. Enkele dingen die jullie moeten weten;

Hij moet vaak mee, dus ik denk dat 13" net iets handiger is, dan een 'grote' 15". Jammer dat je dan wel iets op het gebied van processor inlevert, maar goed, ik zie me in de toekomst nog niet, zoals nu het geval is, met zo'n ding in de trein zitten. Lekker klein is voor mij fijner.

Wat doe ik erop? Eigenlijk redelijk standaard-dingen + wat licht designwerk met Photoshop. Nu heb ik er totaal geen verstand van, maar mailen, tekstverwerken e.d. is voor mij belangrijk. Welke software is daar het beste voor te gebruiken op Mac?

Het voornaamste is voor mij dat hij snel is. Ik ben redelijk ongeduldig, dus het moet gewoon vlotten. Ook als ik muziek aan het luisteren ben terwijl ik Photoshop plus een paar keer internet open heb staan. Nu lees je allemaal wel dat het snel gaat, maar is dat ergens op internet ook te zien? Iemand die een goede introductie weet?

Dan nu; welke 13" moet ik volgens jullie kiezen? De 2,4 Ghz van €1149,00 of de 2,66 Ghz van €1449,00?

Daarnaast; ik heb er totaal (nog) geen verstand van, dus alle praktische tips zijn meer dan welkom!

Alvast heel erg bedankt,

Philippe (Reserved)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 11:49
Lees eerst eens de verschillende topics (zijn er genoeg in de Apple Talk)
Iets meer eigen initiatief wordt hier op Tweakers wel verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Ik zou lekker de 2.4Ghz nemen, De 13 inch is een echt fijne handzame laptop.
Voor een photoshop zou ik eerder extra geld besteden voor meer geheugen.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Philippe,

Voor de dingen die jij doet kun je al prima af met een 2,4 Ghz versie.......(snel zat!)
Je hebt ook de mogelijkheid om te kiezen voor de macbook (witte) indien je die mooi vind want beide hebben dezelfde processor/videokaart alleen de macbook heeft 2048mb ram. Hier heb je alsnog meer dan genoeg aan voor de dingen die je doet en je kunt later altijd nog upgraden. Verder zitten er nog wat kleine verschillen in, gebruik de zoekfunctie is en je vind genoeg.

Groeten,

Mathijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties!

@OkselFris: Kan ik daaruit opmaken dat 4GB Ram eigenlijk net niet genoeg is om Photoshop naast andere programma's te draaien?

@Mathijs: Nee, ik heb alleen het geld al over voor de behuizing. Van dat 'plastic' krijg ik de kriebels.

Nogmaals bedankt, en alle tips zijn welkom ;)

Philippe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinLin
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 07:51
Ik zou voor de 2.4 gaan en upgraden met een SSD en/of 8 gb geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• takemenow
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-04-2024
Koop in ieder geval niet de "high end" 13 incher. Die paar mhz ga je echt niet merken. Die eruo's kun je beter besteden aan meer ram of een leuke ssd.

Maar ik zou eens wat rondneuzen op GoT en andere Mac forums. De antwoorden op vragen die je stelt zijn erg makkelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 21:14:
Dank voor jullie reacties!

@OkselFris: Kan ik daaruit opmaken dat 4GB Ram eigenlijk net niet genoeg is om Photoshop naast andere programma's te draaien?
4GB kan wel, maar dit soort programma's hebben meer baat bij veel geheugen dan een iets snellere CPU.
Ik gebruik Aperture op mijn iMac en die is niet vies van wat geheugen, maar ook met 4GB kom je een eind.
Waar je op kan besparen op de CPU zou ik dit eerder investeren in geheugen.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
takemenow schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 21:24:
Koop in ieder geval niet de "high end" 13 incher. Die paar mhz ga je echt niet merken. Die eruo's kun je beter besteden aan meer ram of een leuke ssd.

Maar ik zou eens wat rondneuzen op GoT en andere Mac forums. De antwoorden op vragen die je stelt zijn erg makkelijk te vinden.
Ok, duidelijk! Dat bijzetten van Ram-geheugen is dat eenvoudig te plaatsen? Kan ik als leek dat ook zelf doen bijvoorbeeld? En welke raad je in dat geval aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
2.4 is genoeg voor photoshop hoor, heb hier het cs5 paket draaien en dat gaat prima!
Kwa scherm vind ik hem persoonlijk ook groot genoeg, ik kan netjes naast elkaar vensters zetten, en vaak zoom je al in op je werk.

kwa tekst verwerking etc, er komt office 2010 of was het 11? uit voor de mac, en Iwork voldoet ook prima.
En ja er kan tot 8gig geheugen ingezet worden en dat verschil merk je natuurlijk wel, maar standaart is de 13"2.4 voldoende voor wat je ermee wilt.
Zoals hierboven gezegd word je kan het overige geld beter voor extra geheugen of een ssd gebruiken.

zoek en gij zult vinden...

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-08 20:52
11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
SSD + macbook = awesome

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
YinLin schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 21:21:
Ik zou voor de 2.4 gaan en upgraden met een SSD en/of 8 gb geheugen.
dit idd. SSD zal de grootste speedboost geven, maar het kost veel. 8GB geheugen (als je dat al overweegt) niet door Apple laten bijplaatsen maar zelf met 3rd party geheugen doen.

edit: zie net dat je bij Apple ook een SSD als optie in je macbook kunt laten zetten. dacht dat dat alleen door de gebruiker achteraf kon. in dat geval zou de goedkoopste mbp (1149) + 128gb SSD (als je daar voldoende aan hebt, voor data bijv externe hdd gebruiken) waarschijnlijk de beste keus zijn. 4gb geheugen is eigenlijk ook wel zat. In dat geval is hij maar net iets duurder dan het duurdere model, en je zult een veel groter verschil in snelheid merken voor dat geld

[ Voor 40% gewijzigd door Igor4 op 25-08-2010 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen.

Die SSD is inderdaad best pittig (315 EUR voor 128 gig), maar als dit een dermate hoge snelheidsboost oplevert zeker het overwegen waard. Extra RAM-geheugen is sowieso het overwegen wel waard.

Dan nog een vraagje; ik kom naar niet achter de kwaliteit van het beelscherm. Ik heb nu een Sony Vaio E-serie, hoogste model met Core i5, maar het beeldscherm is bijzonder slecht. Als ik op het bureaublad een strakke blauwe lucht heb, zie ik overal puntjes. Kan iemand me hier iets meer over vertellen m.b.t. MacBook Pro 13"?

Wederom dank!

Philippe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
wat bedoel je precies met puntjes?
ik kan uit ervaring vertellen dat de 13'' en de 15'' modellen een prima beeldscherm hebben. Er zit standaard een glossy laag overheen die behoorlijk kan spiegelen (vooral met direct zonlicht) , maar ook zorgt voor heel strakke kwaliteit. De 15" kan besteld worden met een matte beeldscherm. hierbij is de glazen (glossy) plaat weggehaald.

• SvR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-08 18:02

SvR

projectmanager extraordinaire

koop vooral *niet* de apple SSD. Deze is vééél te duur en ook niet echt goed.

De intel x25 g2 is best aardig en de g3 komt er aan. Maar.......OSX heeft geen TRIM support waardoor je SSD heel snel heel traag wordt wat zonder herinstallatie niet opgelost kan worden.

Dus heb je echt een SSD met een sandforce controller nodig met build-in TRIM (OWC bv.).

stefan

Verwijderd

Ik twijfelde ook welke MBP ik zou kopen.
Ik kom namelijk van een Acer 17" => ja idd van Acer naar Apple :-)))))

De 13 inch MBP is zeker voldoende en ultraportable, akkoord je moet iets inleveren van processor maar de 2.4 Ghz loopt ook lekker. Wel heb ik thuis een 23inch scherm staan met extern toetsenbord en muis, zonder dit zou het 13 inch scherm mij na een tijdje wel te klein worden.

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:02
Ik heb een lange tijd terug ook de afweging gemaakt tussen vooral de CPU snelheid.

Echter tot de conculsie gekomen dat je meer snelheidswinst boekt met een hardwarematige opgrade.
Dus 2,4ghz is snel zat, als je de HDD danwel vervangt met een 7200RPM, of een SSD.
Geheugen naar 8GB vind ik in mijn ogen nog niet zo nodig. Tja je doet wat licht photoshop werk, maar 8GB? Het is nou ook niet bepaald goedkoop.

Scherm is van goede kwaliteit, min'puntjes' ken ik niet ;)

• Dirkxke
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-03 15:59
4GB is ruim voldoende voor het gewoonlijke huis en tuin gebruik van Photoshop tesamen met een paralells 7 die 1 gig ram heeft. Ik spreek uit ervaring.

Wanneer er met meerdere virtuele machines gewerkt moet gaan worden of zware photoshop files is een upgrade naar 8GB ram aan te raden. (mbp pro wordt door mij gebruikt op de avondschool) Ook hier spreek ik uit "dure" ervaring :D

De beste upgrade voor de ts is een SSD upgrade, dit maakt de macbook compleet anders (ook hier spreek ik uit "alweer dure" ervaring) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Met die puntjes bedoel ik dus gewoon de pixels. Je ziet ze gewoon heel duidelijk. Erg storend!

Ook lees ik over die SSD van Apple niet zo'n heel goede berichten? Las namelijk dat ze nog geen TRIM ondersteunen, waardoor ze na verloop van tijd traag worden. Is het het dan wel waard om die er direct bij aanschaf in te laten plaatsen? Of is dit achteraf ook nog mogelijk? Zo ja, hoe doe ik dit en welke SSD is aante raden?

Wederom dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• takemenow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Takemenow: op de site van MyCom zie ik Mac er niet bij staan. Alleen maar XP/Vista/Windows 7.

Past deze er wel gewoon in? En is dit een van de betere?

Weet iemand hier dan ook toevallig of iVizi (Apple Reseller Limburg) deze voor me kan inbouwen?

Philippe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 14:23
Heb de topic niet echt doorgelezen behalve laatste post. Je kan het heel gemakkelijk zelf installeren:) Even googlen voor "How to place SSD in macbook pro" en je vind genoeg topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• takemenow
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 14:14:
@Takemenow: op de site van MyCom zie ik Mac er niet bij staan. Alleen maar XP/Vista/Windows 7.

Past deze er wel gewoon in? En is dit een van de betere?

Weet iemand hier dan ook toevallig of iVizi (Apple Reseller Limburg) deze voor me kan inbouwen?

Philippe
Dit is 1 van de betere ja, zo niet de beste..
Werkt prima in je Macbook Pro, no worries.

Inbouwen is een piece of cake en kun je gemakkelijk zelf doen.
Google is je vriend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Deze is over het plaatsen van een SSD en hoe makkelijk het wel niet is ;)
Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:10
Er is toch ook een manier om een tweede harddisk te plaatsen (en je optische drive dus in te leveren)? Dan zou je een SSD voor de snelheid en een ouderwetsche schijf voor de opslag kunnen nemen. Of wordt het dan echt belachelijk duur?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
dat kan inderdaad met de optibay http://www.mcetech.com/optibay/
Prijskaartje valt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:12
Brm-G schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 11:56:
dat kan inderdaad met de optibay http://www.mcetech.com/optibay/
Prijskaartje valt wel mee.
Vooral als je de ebay variant koopt (iets van $20)

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:10
cornelisprul schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 12:03:
[...]

Vooral als je de ebay variant koopt (iets van $20)
En die is net zo goed?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:12
De originele is inclusief behuizing voor je oude superdrive en een driver waardoor DVDplayer nog steeds images blijft afspelen. Zo'n behuizing kun je ook voor iets van $15 op ebay vinden en die driver kun je gewoon downloaden.

De optibay zelf is niet veel meer dan een stukje metaal met een paar connectoren. Ik kan me niet voorstellen dat daar veel verschil in zit

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben inmiddels de trotse eigenaar van een MacBook pro 2,4 Ghz.
En ik moet zeggen....heel snel!
Mocht er op den duur toch last van krijgen, dan zet ik er alsnog een SSD in, maar voor nu is het prima.

Bedankt allen voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 14:01:
Ben inmiddels de trotse eigenaar van een MacBook pro 2,4 Ghz.
En ik moet zeggen....heel snel!
Mocht er op den duur toch last van krijgen, dan zet ik er alsnog een SSD in, maar voor nu is het prima.

Bedankt allen voor het advies!
Geen probleem, ik heb zelf ook sinds een week een 2,4 ghz Macbook en ik vond hem ook erg snel, veel plezier ermee!
Pagina: 1