Netbook/Notebook voor backpacken

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-12 05:15
Ik ga het komende jaar vanuit een rugtas leven en heb een netbook/notebook/budget thin & light...nodig voor contact met het thuisfront (skype, msn, weblog), daar kun je echter elk netbook wel voor kopen...
Maar!
Het is een fotografie trip en ik ben van plan om CS2 er ook op te zetten. (En Lightroom 2)
Ik heb de keuze redelijk weten te beperken maar twijfel nu enorm.
De vergelijk functie in de Pricewatch werkt moeilijk wanneer 3 van de 4 geen gegevens hebben (zowel de oude als de nieuwe versies) en reviews schaars zijn. Tevens ben ik niet geheel thuis in de mobiele onderdelen, een desktop kan ik over meepraten, nieuwe/oude/hernoemde laptop onderdelen wat minder ;(

Welke van deze 4 steekt er op dat vlak nou nog bovenuit ? Waar draai ik CS2 vlotjes op maar trekt de accu niet meteen leeg ?

Samsung x125 ja2
pricewatch: Samsung X125-JA02

Compaq/HP Mini 311c 1150sd
pricewatch: Compaq Mini 311C-1150SD

De nieuwe Asus 1215N (of de oude 1201N)
pricewatch: Asus Eee PC 1215N

De nieuwe MSI Wind12 250-003NL (of de oude 230)
pricewatch: MSI Wind U250-003NL

Bedankt!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-12 09:41
Dat wordt een afweging die lastig te maken is. Ik zie dat alle netbooks een hogere resolutie hebben dan standaard dat maakt de prijs en gewicht natuurlijk een stuk hoger. Er zijn ook subnotebooks zoals de Acer Timelinex series en die zijn ook 1.5-2kg maar een stuk sneller en duurder.

Op dit moment typ ik dit ook op een netbook en wat mij betreft het belangrijkste is aan een netbook is de accuduur en het lichte gewicht. Je moet een netbook overal mee naartoe kunnen nemen en hij moet lang werken, minstens >5 uur. Dus altijd 6 cel accu nemen. Wordt hij te groot en te zwaar dan is dat niet prettig want dan loop je ermee te sjouwen.

Ik heb zelf ook een Atom N270 en daar kun je prima op internetten, office. 720p films gaat net. Maar echt zware dingen kun je er niet op draaien. Als je foto's wilt gaan editen zou ik een wat zwaardere nemen, dus of de atom dual of de athlon. Echter is de accuduur van de AMDs een stuk minder dan bij Intel. De 1366x768 resultie zou ik ook nemen want 1024 bij 600 is te klein.

Wat misschien ook belangrijk kan zijn ter overweging is of het een mat of reflectiescherm heeft. Reflectie coating moet je absoluut niet nemen want dan kun je er buiten of onderweg niet normaal mee werken. Altijd voor een mat scherm gaan, werkt veel prettiger.

Een goede website is notebookcheck.com, daar kun je echt een hoop vinden. Succes!

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-12 22:25
Als je dat ding een jaar lang in een rugzak mee gaat sjouwen, dan zou ik nog eens goed nadenken over wat je er mee wilt! Ik zou dan eerder een zo licht en compact mogelijk apparaat uitzoeken, en dan maar voor lief nemen dat photoshop een beetje traag draait. Of toch maar eens leren werken met een lichter programma (GIMP bijvoorbeeld).

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-12 22:23
Nou ik de prijs categorie ga je in ieder geval op iets inleveren.
Als je specs wilt dan zul of op accu / behuizing kwaliteit inleveren. Dus als je daar geen probleem mee hebt.. dan is er genoeg keuze.
Verder is het ook wel handig om te weten of er een grotere accu + eventueel accu pack in vorm van cd-drive in kan.
Zelf speel ik nu met een Thinkpad X201 maar ja daar is het prijskaartje ook heel anders van dan de genoemde serie laptops. Core I5, magnesium behuizing, spill free toetsenbord. Maar ook een prijskaartje van 12501 euro voor een 12.1" systeempje ;) (inclusief dock en extra reisadapter dc 12/24V & ~100 - 240V in 1)

Verder is over het algemeen de thinkpad serie was behoorlijk degelijk maar het uiterlijk is tja niet zo modern :p Hoe het met de ideapad is weet ik overigens niet.

1: na alle invoerkosten uit de VS want in NL zijn ze gewoon overpriced en zou vergelijkbaar (met toebehoren) al snel 2000 kosten

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-12 05:15
InfinityG35 schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 22:25:
Dat wordt een afweging die lastig te maken is. Ik zie dat alle netbooks een hogere resolutie hebben dan standaard dat maakt de prijs en gewicht natuurlijk een stuk hoger. Er zijn ook subnotebooks zoals de Acer Timelinex series en die zijn ook 1.5-2kg maar een stuk sneller en duurder.
Ik had een Timeline op het oog maar Acer klinkt nogsteeds een beetje eng :/
mcDavid schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 22:37:
Als je dat ding een jaar lang in een rugzak mee gaat sjouwen, dan zou ik nog eens goed nadenken over wat je er mee wilt! Ik zou dan eerder een zo licht en compact mogelijk apparaat uitzoeken, en dan maar voor lief nemen dat photoshop een beetje traag draait. Of toch maar eens leren werken met een lichter programma (GIMP bijvoorbeeld).
Met 1,5 kilo is het één van de lichtste dingen in m'n rugzak ;)
Nah, dat niet, maar het verschil met een echt netbook kan m'n rug nog wel hebben.
Een trage photoshop is geen probleem, maar die 768 pixels wil ik wel om alles goed in beeld te krijgen, anders zou ik een 1005p kopen voor het scherm.
Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe "Nile" dual-core AMDs.
klaasbram schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 22:40:
Nou ik de prijs categorie ga je in ieder geval op iets inleveren.
Als je specs wilt dan zul of op accu / behuizing kwaliteit inleveren. Dus als je daar geen probleem mee hebt.. dan is er genoeg keuze.
Die "genoeg keuze" heb ik al redelijk gereduceerd tot 4 (of 6) keuzes zoals je misschien hebt gelezen ?... ;)
Dat ik iets inlever aan kwaliteit is al geheel ingecalculeerd.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-12 22:23
Daarom zei ik al dat het prijskaartje van me genoemde systeem iets hoger was. Maar als je echt gaat backpacken dan zou ik wel voor een goed behuizing kiezen want z'n rugzak. Wordt natuurlijk op een gegeven moment proppen ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-12 14:31

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hi en welkom op GoT :W

Helaas zijn dit soort topics in losse vorm niet toegestaan op ons forum. Lees voor meer info *LET OP* - Wat moet ik kopen. Aansluitend kun je je vraag kwijt in
[NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook Augustus 2010 of [NBBG Aanschaf] Basisnotebook april 2010, afhankelijk van dat wat het beste aansluit bij jouw wensen.

Veel plezier op ons forum. Dit topic gaat dicht.

:)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.