Artifacts 4870x2 na het spelen van SC2!

Pagina: 1
Acties:

• Bram82
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09-2019
Na een stevig potje Starcraft 2 is mijn PC hard gecrashed.

Windows start niet meer op (BSOD) en zowel in de BIOS als de startup als de safe mode heb ik verticale witte puntjes in beeld. (schuinoplopend, zonder AA :)

Ik hoop van harte dat het een PCIe slot ding is, heb namelijk een artic accelero op mijn 4870x2 en verwacht geen overhitte kaart. Ik had al het e.e.a. gelezen over SC2 en hete gpu's maar heb het spel al een week hard gespeeld zonder problemen.

Misschien de moeite waard om te vermelden dat mijn geheugen hoger dan de bedoeling was liep, 7-7-7-20 1333 mhz op 1448 (zonder aangepaste timings...dat ging goed, 10 memtest cycles en 24hr prime)

Klinkt dit als een dooie videokaart of een mobo probleem? Of (fingers crossed) RAM stuk?
Oh, en is een gtx460 een beetje een waardige vervanger?...( ;w )

i7 860 (3,8), 4gb 1333mhz platgk OCZ mem, win7 64, 4870x2 P55-GD65

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Tja ik denk dat je het antwoord wel al zelf kan raden namelijk videokaart vervangen door een andere en kijken of dan je systeem wel goed loopt. Is dat niet het geval dan kan je pas verder gaan zoeken maar niemand hier kan je even voorspellen wat het nu precies zal zijn.

• Veliremus
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-03-2025

Veliremus

Narrative Designer

Loopt de computer wel op onboard graphics?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:46

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

als je al in het bios artis ervaart, zonder dat er maar een 3D driver geinstalleerd is of kan werken, dan mag je er toch vanuit gaan dat de kaart overleden is, je zou eens in je ATi Overdrive tab je memory van je VGA eens flink kunnen underclocken om te kijken of de strepen uitblijven in windows...

Maar zoals hierboven gesteld, kaart in een ander systeem en je weet meteen of het daar aan lag...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Roel1966
  • Niet online
Veliremus schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 19:36:
Loopt de computer wel op onboard graphics?
P55 board heeft geen onboard graphics.

• Bram82
Zo, foek!

Een 9600 GT doet het prima, geen strepen, normale resolutie....
schraal.

Kaart stuk. Nu een andere vraag...zou dit nou echt aan SC2 gelegen hebben? Ik hield mn temps niet echt in de gaten, maar aangezien ik eerder veel en lang SC2 gespeeld hebt, lijkt het me niet dat het hierdoor komt. En belangrijker...als ik zo een nieuwe kaart heb, durf ik dan nog starcraft te spelen....

Mn pcie freq stond vast op 100mhz, kan mij overklok schuldig zijn aan het overlijden van mijn kaart? Het opgeschroefde RAM?

Het was een club3d 4870x2 met aftermarket koeler. Wel een van de eerste exemplaren want ik had m begin augustus 2008 in huis. Hebben die dingen bij intensief gebruik maar een beperkte levensduur ofzo? (goed om te weten als ik naar een volgende kaart ga kijken) Ik heb de koeler eraf geschroefd, en de thermal pads zien er niet verschroeid uit. Kan het geheugen ook corrupt raken zonder overhitten?

Suggesties voor volgende kaarten zijn welkom.

[ Voor 7% gewijzigd door Bram82 op 25-08-2010 21:09 ]

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

je zit op 24maanden, als je de bon nog hebt kijk of je leverancier je mee kan helpen de 36mnd waranty bij de producent los te krijgen, volgens mij moet je het gewoon netjes brengen en hopen op wat coulance..

Niet geschoten is altijd mis, met een beetje goodwill word ie vervangen met een 5970 ;)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Bram82
Dat is een puik plan natuurlijk. Wel jammer dat mijn alternate garantie 13 Aug afliep.... |:( .en maar hopen dat ze niet moeilijk doen over de (bij hen bestelde) aftermarket koeler.

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

met zulke deftige hardware, met diens dikke introductie prijzen maakt je een goede klant, dat zou ik toch even uitbuiten ;)

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-12-2025
ik moet zeggen dat de huidige prijs niet ver afwijkt van de introductie prijs. Ik heb voor de mijne ook in aug 2008 410 euro of zo neer gelegd. Ik moet zeggen dat ik dik tevreden ben over die kaart.

• Bram82
Ja, het is een prima kaart. Mooie prestaties en weinig driver issues gehad. Heb er ook veel plezier van gehad en vraag mij nog steeds af waarom ie er mee gestopt is. Idle temps waren rond de 30 graden en under load max 60. Hopelijk kan ik m vervangen door een 5870 of 5970

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-12-2025
verwacht maar geen 5970 misschien 5870. good luck

• Bram82
Meh, Alternate geeft geen gehoor....schrale bende. Ik denk dat ik sowieso niet in aanmerking voor garantie of coulance kom i.v.m. aftermarkter koeler. Heb volgens mij ook wel eens met ATI overdrive gespeeld.

Ik denk dat ik voor een EVGA superclocked 460 ga als vervanger, met een tweede kaart na mn salaris :P

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Bram82 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:27:
Meh, Alternate geeft geen gehoor....schrale bende. Ik denk dat ik sowieso niet in aanmerking voor garantie of coulance kom i.v.m. aftermarkter koeler. Heb volgens mij ook wel eens met ATI overdrive gespeeld.

Ik denk dat ik voor een EVGA superclocked 460 ga als vervanger, met een tweede kaart na mn salaris :P
Weet je zeker dat je nu al weer voor Nvidia wilt gaan? ATi heeft nogaltijd zeer goede kaarten in elk segment. wat betreft Nvidia, die mag wat mij betreft, eerst wel eens weer gaan bewijzen dat zij weer kaarten kunnen maken zonder produktie fouten die het wel langer dan 2 jaar kunnen uithouden.

Wat betreft je huidige ATi kaart, iets kan altijd stuk gaan, maar bij Nvidia ligt er inmiddels genoeg bewijs dat zij de afgelopen paar jaar gewoon geen goede kaarten hebben kunnen maken, zonder produktiefouten. In iedergeval een deel van de 7000 serie, de G84, G86, G92 en 8800 desktop serie, zelfs de 9xxx serie lijkt nu dezelfde problemen te vertonen. De nieuwere series zijn nog te nieuw om daar wat over te zeggen, maar als ATi jou goed bevalt zou ik daar bij blijven.

Overigens weet je zeker dat je geen garantie meer hebt? Veel VGA kaarten hebben al gauw 2 of meer jaren garantie alleen al vanuit de fabrikant. Dat er een aftermarket koeler op zit hoeft niet altijd wat uit te maken.

Disclaimer: Ik wil mijzelf absoluut niet bestempelen als een fanboy, over het algemeen koop of raad ik de produkten aan die het beste passen in de vraag. Maar Nvidia heeft de afgelopen paar jaar dergelijk slechte praktijken getoond dat ik (en met mij meer personen) deze kaarten alleen nog aanraad wanneer dit voor bepaalde features strikt noodzakelijk is.

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 27-08-2010 10:57 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Bram82
Dank voor de reactie,

Definitief antwoord van Alternate = neen. En toch wel i.v.m. het overschrijden van de 24 maanden termijn (met twee weken) maar voornamelijk door de aftermarket koeler die erop zit. Uit de mail:

Tevens is het zo dat de garantie per direct komt te vervallen als er wijzigingen worden aangebracht aan het product zelf.

Wat betreft service, ik heb onder andere de EVGA SC 460 op het oog omdat daar 1) een stille en goeie koeler opzit en 2) je van EVGA levenslange garantie krijgt (voor een tientje extra)

Ik denk dat het meer te maken heeft met de fabrikant dan ATI/Nvidia...in mijn geval lijkt Club3d een beetje te stinken in combinatie met een beetje starre houding van Alternate. (Heb denk ik de afgelopen 2 jaar 3000 euro aan hardware uitgegeven daar)

O well, nu weer fijn starcraften op mn GT 9600 ;)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Club 3D lijkt inderdaad moeilijk te doen over aftermarket koelers: http://www.club-3d.com/support/support_warranty_section.cfm

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Heb je je stock koeler met schroefjes niet bewaard? Bij dat soort garantiezaken doe ik net of mn neus bloed, oude koeler erop, poetsen als nieuw en zo compleet mogelijk in doos naar alternate. Dan daar laten testen en heb zodoende nog nooit problemen gehad met garantie (had ook een c3d 5870). Ben wel aardige klant bij Alternate met gemiddeld 5-6 systemen per jaar, maar toch... Met zulke dure kaarten moet je toch wat goodwill kunnen krijgen? Jammer dat je al vermeld hebt dat je de nieuwe koeler er al op had zitten. Dat staat nu helaas al in je dossier en valt er denk ik niet veel meer te proberen. Jammer.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Die dingen worden meestal kokend heeft, een vriend van mij had een kapotte 4870x2, nu vervangen door een 5870 met custom koeler, die blijft aardig op temperatuur gelukkig. Maar blijf het zo stom vinden dat die stock koeling op ati kaarten zo prut is, mijn 4870 gaf mij ook geen veilig gevoel, heb die nooit met stock koeling downloads laten doen als ik in mijn bedje lag! Mijn huidge gtx295 loopt idle nu 53 graden, zal load 84 halen denk ik, met stock koeling dan wel, als zo'n kaarten erg vaak 100+ graden lopen fikken ze op den duur door. Bij ati zijn het vaak de VRM's, die werden bij mijn 4870 ook astronomisch warm, warmer dan de gpu zelfs :o

Check anders eens voor brandvlekken op je kaart, al geef ik je verder weinig kans omdat je de koeler zelf al vervangen hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2010 01:04 ]

• Bram82
Tja, stoepid stoepid noob noob fail etc.

Hoorde al van een vriend dat de stock koeler je E450 ticket is. Wist ik niet, heb ik in de prullenbak gegooid. Goed om te weten in ieder geval.

Aan de andere kant...die stock koeler is zo onwijs crap dat ik denk dat de kaart met stock koeler wel binnen de garantie termijn was overleden. Producten die de levensduur van je product zogenaamd verlengen loop ik voortaan met een wijde boog omheen.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Tot een half jaar na garantie bewaar ik alle dozen, boekjes enz enz. Bij het doorverkopen van je product kan dat ook nog wel tientjes tot 100e schelen afhankelijk van het product. Ach na zo'n fout leer je er wel van. Jammer maar helaas...

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Bram82
even een update, voor geïnteresseerden met overleden 4870x2 kaarten. De oven truc werkt. 7 minuten op 218 graden, heatsink erop en uitproberen. Neem gerust contact op voor vragen en fotos

• Roel1966
  • Niet online
Afgelopen week een 5830 gekocht van het merk HIS maar ik ben zeer tevreden met de koeling die erop zit en vooral qua rust een mooi kaartje. Temperatuur komt bij gewoon normaal dingen doen ook geeneens boven de 40tig graden uit alleen onder stress heb ik nog niet uitgeprobeerd. In elk geval reageerd wel de fan ook prima op het moment dat ie een tijdje "normaal" gestressed word en maakt dan ook geen abnormaal lawaai.

• Bram82
De koeler was ook wel ok, hij ging in de oven om de soldeerpuntjes te resetten. En dat werkt dus gewoon (w00t!), nu nog de vraag voor hoelang.
Pagina: 1