Hoe kan ik mijn systeem controleren op warmte etc

Pagina: 1
Acties:

• Tourniquet123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06-2021
Goeiedag,

Ik wil gaan overclocken op eigen houtje en ben op zoek naar wat goede software om mijn systeem in de gaten te houden voor oververhitting etc.

Tot op heden heb ik het volgende gevonden:

speedfan (temp voor cpu)
coretemp (temp voor cpu)
everest (overige hardware info)
prime95 64 bits (om systeem te testen)

Nu denk ik dat dit wel voldoende is voorlopig alleen ben ik nog opzoek naar een stukje software die de videokaart, geheugen en voeding kan monitoren.

Ik heb gezocht maar helaas niets kunnen vinden, mischien dat iemand mij kan adviseren hierover ?

Bijvoorbaat dank

Verwijderd

msi aftherburner

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:28

Zenix

BOE!

gpu-z voor videokaart
geheugen, monitoren kan met cpu-z. Maar niet de temperatuur

Er zit niet overal een temperatuur sensor in, als het niet nodig is.
Voor overclocken zou ik HWmonitor/cpu-z in combinatie gebruiken met coretemp. En voor de videokaart GPU-Z dat is meer dan voldoende.

[ Voor 30% gewijzigd door Zenix op 25-08-2010 16:40 ]

• HAFTX
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
Als je een ati kaart hebt kan je de temperatuur ook in het overdrive gedeelte van catalyst control center zien. Of Nvidia ook zoiets heeft weet ik niet.

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1674671.png[/img]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Hwmonitor of software van de fabrikant zelf
onmogelijk tenzij je van die speciale modules hebt met LED temperatuur display op de modules zelf
ook onmogelijk om met software te doen, maar is eigenlijk overbodig, die dingen hebben niet zo super veel last van de warmte.
Maar als ik me niet vergis zijn er wel fabrikanten die een usb poort hebben op hun voeding om de status uit te lezen.

Als je echt alles wilt moniteren zou ik zeggen schaf je een degelijke fancontroller aan met temperatuursensoren en plaats die op plekken die je absoluut in het oog wil houden.
Hou er wel rekening mee dat het steeds de oppervlakte temperatuur is, en niet de interne. zo kan je fancontroller aangeven dat je CPU 40 °C is aan de buitenkant terwijl je hem vanbinnen aan het koken bent.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Emilio1810
  • Laatst online: 27-12-2025
SIW (System Information for Windows)

• Richard_AFC
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-01 23:36
Everest gebruik ik altijd, laat alles toch wel duidelijk zien op een rijtje

Verwijderd

Niet heel erg handig, wat ook nog kan is om de temperatuur van de heatsinks te meten met bijv. een infrarood thermometer.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2010 00:22 ]

• Emilio1810
  • Laatst online: 27-12-2025
die hittecamera's kosten 2000 euro :P

[ Voor 7% gewijzigd door Emilio1810 op 28-08-2010 12:19 ]

• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-01 10:02
Ikzelf gebruik hier vele verschillende programma's.

CoreTemp vind ik persoonlijk het beste, omdat deze ook de loads per core laat zien, misschien beetje overdreven, maar met stressen kun je wel zien of alle cores actief staan.

Daarnaast ook RealTemp, Catalyst Control Center ( GPU ) en Everest. Everest zet alle sensoren in je PC bij elkaar. Geheugen blijft denk ik lastig...

Ik zet daarbij echter ook mijn vraagtekens, want:
Everest geeft mijn cores aan op 60 graden onder volle stress. Coretemp zit er altijd 10 graden boven, op 70. RealTemp zit nog een graadje boven CoreTemp, op de 71. Mijn vraag is nu: Welk programma geeft het nauwkeurigst alles weer? Want 70 Graden is bij mijn CPU eigenlijk wel de barrière, en volgens Everest kan ik nog verder gaan, terwijl CoreTemp me weerhoudt van verder overclocken. Het heeft blijkbaar ook iets te maken met de plaatsing van de sensor ( CoreTemp leest IN de CPU uit, Everest eronder ), maar misschien dat jullie me toch wat meer duidelijkheid kunnen geven.

Ik heb alle energiebesparingsopties van het moederbord uitgezet, dus ik verwacht dat deze zichzelf ook niet terugclocked als deze te heet wordt, met mogelijk schade aan de CPU tot gevolg.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je moet altijd de coretemps aanhouden, deze lezen realtemp en coretemp uit, welk getal ze weergeven hangt af of TJmax goed staat ingesteld

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

ik gebruik altijd speccy, en catalyst control center.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Misschien nog de voltages in de gaten houden, bij een slechte of te zwakke voeding.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:23

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik gebruik altijd RivaTuner, die is bedoeld om je GPU en dergelijke te overclocken, maar deze laat mooi een grafiekje van je GPU temps zien. Je kan ook eventueel je fan hoger zetten, etc...

Android developer & dürüm-liefhebber

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-01 10:39
jan99999 schreef op donderdag 02 september 2010 @ 19:49:
Misschien nog de voltages in de gaten houden, bij een slechte of te zwakke voeding.
Met slechte of zwakke voeding komt die er wel achter dat hij te ver is gegaan hij krijgt dat reboots ;)
Maar uberhoud beetje fatsoenlijke voeding is idd wel aan raad baar.
Pagina: 1