Toon posts:

AM3-Mobo gezocht (zoveel keuze)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar,

Ik ben opzoek naar een budgetgame computer en wil maximaal 500 euro uitgeven en dat is inclusief verzenden.
Ik heb alle onderdelen wel bij elkaar gesnord en gekeken waar ik dat het best kan bestellen (alles bij azerty, dus mobo ook graag), alleen bij de plankjes raak ik de weg kwijt. Dus ik hoop hier wat advies te scoren. Het budget wat overblijft is 65 euro. Het volgende moet erin geprrikt kunnen worden:

AMD X4 640 (bij voorkeur ook mogelijkheid X6)
2x 2GB DDR3
HD5770
Hyper Tx3
Serial ATA-300

Pricewatch geeft zoveel mogelijkheden en ik zie het verschil gewoon niet. Dus wellicht kan hier iemand wat bijschijnen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je nu eens kijkt naar de minimale eisen waar je bordje aan moet voldoen en wat je er op wil hebben zitten (denk aan firewire, eSATA etc), dan kun je er al een boel wegstrepen.
En als ze allemaal voldoen, pak dan gewoon de goedkoopste of degene die het beste uit de reviews komt.

Verwijderd

Zoals Terw_Dan al zegt.

Goede merken zijn ASUS, EVGA, MSI en Giga-Byte. Doe er je voordeel mee en google is je vriend!

google > review mobo van je keus > veel lees plezier :)

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 14:58:
Als je nu eens kijkt naar de minimale eisen waar je bordje aan moet voldoen en wat je er op wil hebben zitten (denk aan firewire, eSATA etc), dan kun je er al een boel wegstrepen.
En als ze allemaal voldoen, pak dan gewoon de goedkoopste of degene die het beste uit de reviews komt.
Ja dat klinkt makkelijker dan het is. Ik snap wel dat ik een AM3-socket, DDR3, PCI-e nodig heb, maar de rest van de info is zo onduidelijk wat het is.
Al die verschillende soorten chipsets zeggen me niks.

NVIDIA nForce 720D MCP; NVIDIA GeForce 6150 SE / nForce 430; AMD 760G / AMD SB710
Wat is het verschil, is de NVIDIA meer geschikt voor NVIDIA grafische kaarten?

Hoe komt het dat de bussnelheid soms 2600 MHz en soms 1000 is, nogal een verschil?
Wat heb ik aan graphic controllers?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2010 16:55 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan is het versatndig eens te kijken wat de chipsets inhouden. Kijk eerst eens wat oud is en wat recent is. Nu nog oud spul kopen is sowieso niet verstandig. Dan houdt je er een paar over, en daaruit kun je kiezen welke het interessantste is. In principe is het gewoon een kwestie van specs naast elkaar leggen en prestaties uit benchmarks halen. Dat is even werk, maar dan weet je ook wat je koopt.
Verder is het niet zo dat je een Nvidiakaart enkel op een Nvidiabord kan gebruiken, dat staat los van elkaar.
En graphic controllers zijn er om beeld te geven, die heb je dus nodig als je geen losse videokaart wil gaan gebruiken.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 16:53:
[...]

Ja dat klinkt makkelijker dan het is. Ik snap wel dat ik een AM3-socket, DDR3, PCI-e nodig heb, maar de rest van de info is zo onduidelijk wat het is.

NVIDIA nForce 720D MCP; NVIDIA GeForce 6150 SE / nForce 430; AMD 760G / AMD SB710
Wat is het verschil, is de NVIDIA meer geschikt voor NVIDIA grafische kaarten?

Hoe komt het dat de bussnelheid soms 2600 MHz en soms 1000 is, nogal een verschil?
Wat heb ik aan graphic controllers?
Onboard grafische controller kan je sowieso dan al wegstrepen omdat je van plan bent een losse videokaart te pakken en daarna te kijken of je in de toekomst nog meerdere videokaarten in je systeem wilt dus bv Crossfire of SLI.

Qua chipsets ben ik niet zo thuis in het AMD gebeuren maar voor zover ik bekend ermee ben heb je alleen Nvidia en AMD chipsets in het AMD platform, en dan zou ik persoonlijk gewoon voor het laatste nieuwe AMD chipset gaan wil je op safe spelen.

Nividia of AMD chipset staat verder los van een Nividia videokaart en je dat kan vergelijken bv met Intel chipset en bv een Intel onboard grafische chip, en je bij een Intelboard dus ook niet persee een Intel videokaart erin zou moeten prikken.

Vroeger had je bv nog veel meer merken chipsets waaronder dan bv SiS en nog een aantal maar gelukkig is het tegenwoordig nog enigszins beperkt tot Intel, AMD en Nvidia waardoor dan de keuze al een beetje minder ingewikkeld geworden is.

Realiseer je je wel even dat mocht je een AMD x6 kopen dat je er even bij vraagt of het BIOS van het moederboard wat je erbij koopt dan de laatste BIOS update erop heeft staan, omdat er al meerderen hier op Tweakers met dit probleem te kampen hadden dat hun AMD x6 niet wilde opstarten door een verouderd BIOS.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 16:53:
Het blijft een verschil tussen zelf een eisenpakket op te stellen, informatie zoeken en een conclusie trekken tov uiteenlopende meningen van tweakers zomaar geloven.

nVidia chipsets zou ik laten vallen. Het is een tijdje terug dat ze iets uitgebracht hebben dat populair is (denk aan nForce4) en ze verbruiken duidelijk meer.

Dan blijft AMD over en hun chipsets staan bekend om zuinigheid (bv 1W idle als je aan het posten bent). Oudere chipsets met een tragere 2000MT/s Hypertransport gooi je eruit en er blijft 5200MT/s. Chipsets en moederborden met onboard graphics zijn op mensen met klein budget gericht zodat je juist geld uitspaart ipv geld bijlegt voor onboard graphics.

Dan nog uitzoeken hoe de chipsets door de jaren evolueren. Je hebt regelmatig copy paste, 2 features eraan lijmen en een feature eruit schoppen. Jeuh, we hebben een nieuwe chipset. Dan kan er in bepaalde situaties weinig onderscheid tussen een oudere en een nieuwere chipset.

Is de meerprijs het waard om USB 3.0 of SATA-600 erbij te nemen? Je kan op het moment dat je het gebruikt, een kaartje bijsteken of nu geld erinstampen voor "misschien ga ik dat ooit gebruiken". Je zal niet de eerste tweaker zijn die in Grootste blunders waarmee je geld weggooide.. post. Met 65 euro budget zou ik USB 3.0 en SATA-600 eruit laten.

Upgrademogelijkheden is niet altijd nodig. Tegen dat je wilt upgraden kunnen we aan een andere socket, DDR4,... zitten. Voor nieuwe dingen betaal je nu de hoofdprijs en tegen dat je wilt upgraden kom je tot conclusie dat alles uit het jaartal x hopeloos traag is. Nu 100 performance of 120 performance (door bv 50% meer uit te geven) kopen, zal later tov 200 performance altijd traag zijn.

Alles (inclusief Phenom II X6) past in het budget, maar daarvoor ga je moeten puzzelen. Van de Hyper Tx3 worden tweakers gek van het lawaai, vervang het door een Scythe Mugen 2 Rev. B.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 25-08-2010 19:08 ]

Verwijderd

Roel1966 schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 18:05:
[...]
Realiseer je je wel even dat mocht je een AMD x6 kopen dat je er even bij vraagt of het BIOS van het moederboard wat je erbij koopt dan de laatste BIOS update erop heeft staan, omdat er al meerderen hier op Tweakers met dit probleem te kampen hadden dat hun AMD x6 niet wilde opstarten door een verouderd BIOS.
Als hij het eerst met een x4 Processor gaat gebruiken kan hij de BIOS ook zelf updaten in het geval dat hij overgaat naar een x6.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 22:44:
Als hij het eerst met een x4 Processor gaat gebruiken kan hij de BIOS ook zelf updaten in het geval dat hij overgaat naar een x6.
Dan wel ja maar in het geval hij meteen een x6 erbij zou nemen dan is het wel even goed dat erbij te vermelden en te vragen aan de leverancier.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:48
870+SB850 is de beste keuze voor je.

Deze mainboards hebben SATA3 (in SB850) en ten minste 1 PCI-E x16 slot (klein gedeelte van mensen gebruikt Crossfire en heeft 2 sloten nodig).

Als je ook nog voor een mainboard met USB3 gaat heb je aan 870 chipset ook een goede keuze omdat deze genoeg bandbreedte heeft.

Voor welk type, merk, specs, prijs moet je zelf maar rondkijken. 65 euro is wat aan de lage kant, ik denk dat je eerder rond de 80 / 90 euro zit. Een alternatief kan een 770 chipset based mainboard zijn maar met SATA3 en/of USB3 komt je al snel in de richting van een 870 MB.

Verwijderd

Topicstarter
Deze lijkt me wel geschikt ASUS M4N68T PRO
Enkel de bussnelheid is 1 GHz, wat levert dat voor verschil met de 2.6 GHz borden?

• Nielson
  • Laatst online: 11:08
Geef dan eens aan waarom deze je geschikt lijkt?
Pagina: 1