Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen...
Ik zou graag m'n foto-verwerkings-flow substantieel versnellen

Hoe werk ik nu?
1. Ik neem foto's in JPG & CR2 (RAW) (véél foto's - veel dubbele, veel testfoto's ertussen, enz)
2. ik selecteer de goeie, gewoon met explorer of zo... Dus ik heb elke foto 2x (jpg + cr2)
3. Ik maak een project in DXO, waar ik alle RAW foto's in opneem, en daar knip ik, doe de ruis weg, en alle andere aanpassingen op de volledige foto.
4. Ik copieer de CR2 en ge-edite foto's naar een andere folder, en énkel DIE folder zet ik dan in de photoshop elements library.

Mijn probleem zit bij stap 2.
Wanneer je 1000 foto's moet bekijken & selecteren in explorer, moet je goed zorgen dat je niet een verkeerde foto selecteert (om te copiëren naar de 'selectie' folder), en elke keer control duwen... Als je 's control vergeet, kan je weer opnieuw beginnen.
maw. dit moet veel sneller kunnen.
Vroeger had ik een programma, (ben de naam kwijt), waar ik perfect sterren kon geven (hij gaf dezelfde sterren dan ineens aan CR2 én JPG file), en daarna alles met een ster kon copiëren naar de 'selectie' folder.
Dit programma krijg ik echter niet meer geïnstalleerd op windows 7, waardoor ik noodgedwongen ben moeten overstappen op de oude 'opschrijven & selecteren' methode.

Graag ideeën hoe ik dit kan oplossen, met eventueel een andere tool.
Of misschien kan ik beter m'n hele workflow aanpassen op één of andere manier
(ik wens wel dxo & elements te blijven gebruiken - ik ga ook zéker niet AL mijn foto's in elements organizer zetten, en ik wil ook niét AL m'n NIET geselecteerde foto's zo maar verwijderen...)

Bedankt bij voorbaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:52

ThunderNet

Flits!

Waarom gebruik je Lightroom niet? Dat doet alles wat jij wilt (en meer).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 17:30
Windows 7 heeft standaard al de mogelijkheid sterren (Waardering in het nederlands) te geven.
Maar ik zou er eerder Lightroom voor gebruiken. Kan vast ook wel met DxO maar dat ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@jip_86: heb ik gemerkt ja, maar
1/ hoe kan ik die sterren toewijzen? Ik zie ze staan in explorer (geen enkele van de foto's heeft sterren natuurlijk), maar hoe kan ik zeggen welke foto hoeveel sterren moet hebben? Is dat met een externe toepassing?
2/ dan moet ik weer sterren geven aan jpg én raw file, terwijl in die andere toepassing dat aitomatisch ging

@ThunderNet
Kan Lightroom ook mijn niet geselecteerde foto's & geselecteerde foto's copiëren naar een verschillende folder? Ik gebruik elements organizer al een tijdje en zou dit graag blijven gebruiken. Maar om die database niet te zwaar te maken, wil ik enkel de geselecteerde foto's in die database hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Je kan sterren kleurtjes en kiezen/verwerpen op de foto instellen. Daarna kan je ze weer verwijderen uit de database, of ook van schijf. Je kan ook verplaatsen, maar dan staan ze nog wel in de database.
Je foto's staan trouwens niet in de database maar er gewoon naast. In de database staat de verwijzing en de wijzigingen die je er bij gemaakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 10:02
Wat jij doet met sterren doe ik met Adobe Bridge.Gewoon sterren geven alles met x sterren selecteren en dan verplaatsen.

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik gebruik zelf ook Lightroom, werkt perfect met veel foto's (CR2 Raw). Ik hou zelf altijd graag mijn mappen bij en met veel andere programma's wil het nog wel eens zijn dat je je moet houden aan hun mappen structuur etc. maar bij Lightroom niet, daar kun je lekker indelen hoe je het zelf wil hebben dus je houd totale controle over je bestanden.

Waar je wel even op moet letten bij de configuratie van je catalogus (je database) dat je aan vinkt dat hij alle metadata (bewerkingen) direct weg moet schrijven naar een xmp bestand, anders ben je je bewerkingen kwijt mocht de database een keer crashen en dan niet. Mocht de database dan crashen heb je iig. alle bewerkingen die je op de foto gedaan hebt nog en alle eventuele virtuele kopieën, dus dan is het simpel een kwestie van de map opnieuw importeren en klaar :)

Ik heb het zelf alleen mappen verplaatst naar een andere map maar dat gaat erg goed, kopiëren moet ook gaan.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Verwijderd

Waarom ga je eigenlijk een jpg en een raw bestand opslaan en vervolgens een bewerking maken en die ook weer in een andere map opslaan?

Waarom werk je niet met het principe: raw bestand is mijn negatief. En een jpg is mijn afdruk?
Je digitale negatief bewaar je en je digitale afdruk niet.
Scheelt je een hoop ruimte en gedonder met het kopieren naar mappen en weet ik veel wat je nog meer allemaal aan het doen bent.

Laat Lightroom gewoon je mappen structuur aanmaken op datum en vervolgens taggen of raten om het sneller terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:44

mvh

State Governor

Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 19:45:
Waarom ga je eigenlijk een jpg en een raw bestand opslaan en vervolgens een bewerking maken en die ook weer in een andere map opslaan?

Waarom werk je niet met het principe: raw bestand is mijn negatief. En een jpg is mijn afdruk?
Je digitale negatief bewaar je en je digitale afdruk niet.
Scheelt je een hoop ruimte en gedonder met het kopieren naar mappen en weet ik veel wat je nog meer allemaal aan het doen bent.

Laat Lightroom gewoon je mappen structuur aanmaken op datum en vervolgens taggen of raten om het sneller terug te vinden.
Met die gedachte ben ik ook bezig, of dat probeer ik; echt foute foto's gaan meteen weg, een beetje foute foto's worden als JPEG bewaard en goede foto's als RAW. Het probleem is echter dat ik zelf nog niet echt een sluitend systeem heb...

Ik gebruik Bridge als beheerprogramma. Daarin kan je sterren aangeven, hij kan RAW laten bewerken door Photoshop, verschillende labels toewijzen. Ook kan je een collectie maken die een verzameling foto's uit verschillende mappen bij elkaar houdt zonder ze te verplaatsen. Ik weet alleen niet of Bridge ook los verkrijgbaar is, en dat is met Lightroom wel het geval.

Van Lightroom is een gratis 30 (?) dagen volledige testversie te downloaden. Dat maakt het natuurlijk heel makkelijk te proberen of je het een fijn programma vindt.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
deblaauwn schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:12:
[...]

Met die gedachte ben ik ook bezig, of dat probeer ik; echt foute foto's gaan meteen weg, een beetje foute foto's worden als JPEG bewaard en goede foto's als RAW. Het probleem is echter dat ik zelf nog niet echt een sluitend systeem heb...

Ik gebruik Bridge als beheerprogramma. Daarin kan je sterren aangeven, hij kan RAW laten bewerken door Photoshop, verschillende labels toewijzen. Ook kan je een collectie maken die een verzameling foto's uit verschillende mappen bij elkaar houdt zonder ze te verplaatsen. Ik weet alleen niet of Bridge ook los verkrijgbaar is, en dat is met Lightroom wel het geval.

Van Lightroom is een gratis 30 (?) dagen volledige testversie te downloaden. Dat maakt het natuurlijk heel makkelijk te proberen of je het een fijn programma vindt.
Adobe Bridge komt toch gratis mee met photoshop???

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:48
Bon, ik gebruik volgende wijze:

Ik neem foto's in RAW.
*Ik importeer deze in Lightroom en tijdens het importeren al maak ik een serieuze selectie.
*De geimporteerde worden opgeslaan als .DNG
*Deze ga ik dan nog eens bekijken op full screen en zie als er iets uit te halen is, scherpte, etc goed zit en geef ik GEEN STERREN , maar VLAGGEN aan. Want wat wil je? MOOIE foto's of zozo foto's? Ik wil mooie, dus REJECT of KEEP. Er is geen middenweg!
*De REJECTED verwijder ik dan en ik ga verder met de bewerking van de KEEPERS.
*Eventueel worden deze naar CS5 geexporteerd met de wijzigingen van Lightroom al in VIA lightroom en daarna weer geimporteerd naar lightroom met de wijzigingen in Lightroom (auto)
*hierna zal ik de beste bewaren als DNG in een map en een copy van de map met JPEGS. De rest wordt weer gedelete.

Dus ik heb 1 map met alleen DNG's en 1 map met de JPEG's en die mappen zijn eigenlijk een mirror. Lightroom kent wel enkel de DNG's.

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
Wat is het voordeel van DNG tegenover RAW files??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

1. Hoezo JPEG en RAW , Vind die echt een kansloos gebeuren tenzij je pers / sport fotograaf bent en je veel beeld snel moet weg sturen naar je agentschap / buro.
2. Maak de selectie van je beste beelden en pleur de rest lekker weg. Want uit eindelijk gebruik je die beelden toch nooit meer en heb je er niks aan. ( afhankelijk van wat voor een soort fotografie je doet )
3. Lightroom doet het allemaal. Selecteer,Mark,Rate, En dingen weg gooien,copieren etc..

Dus dat in een notendop.

Mijn workflow.

1. Catalog kiezen in lightroom.
( voor mij is dat Studiowerk, muziek, overig )
2. Mapje aan maken van klant in mijn map van studio fotografie
3. lightroom openen en sync folders
4. foto's uitzoeken / raten
5. troep weg gooien
5.5 soms nog even extra nalopen in photoshop.
6. stars maken van het beeld wat het uiteindelijk word.
7. naar mijn klant sturen
8. beste 2 a 3 beelden naar mapje Portfolio zetten.

8.5. 2 x backuppen op ( 1x op de ene schijf 1 x op de andere )

Alles via lightroom ( behalfe het backup verhaal )

Hoop dat je zo een beetje verder kunt :)

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Villean schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:34:
Wat is het voordeel van DNG tegenover RAW files??
Het is een universeel formaat dat Adobe bedacht heeft. De gedachte is dat dit formaat langer kan blijven bestaan. Als bijvoorbeeld Lightroom over een tijdje de ondersteuning van de RAWs voor jouw camera laat vallen kan je er niets meer mee. Met DNG wellicht nog wel dan.
Pagina: 1