Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-08 11:34
In juni en juli ben ik twee keer binnen de EU op vakantie geweest. Bij het binnenkomen van een ander EU-land krijgt iedereen in principe hetzelfde irritante SMSje met tariefinformatie, waarin staat dat een MB €2.95 kost. Op mijn eerste vakantie heb ik 8,728 MB verbruikt, wat op de factuur kwam te staan als €37,30. Oftewel: €4,274 per MB. Hierover heb ik KPN gebeld, waarna het teveel betaalde bedrag werd terugbetaald. De telefoniste gaf aan niet te weten waarom het dataverbruik onjuist was gefactureerd.

De tweede vakantie verbruikte ik veel minder data, maar 1,854 MB, waarvoor ik 12 euro 28 moest betalen. Dat komt neer op maar liefst €6,623 per MB. Weer KPN gebeld, maar nu even in de online factuur gekeken. Het blijkt dat het dataverbruik in het buitenland altijd wordt gefactureerd als minimaal 3KB, ook als er bijvoorbeeld alleen verbinding is gemaakt met een mailserver zonder nieuwe berichten. Met mijn HD2, die ik nogal vaak nieuwe mails laat ophalen terwijl ik er op vakantie weinig krijg, kan dat dus flink oplopen.

Vandaag heb ik weer KPN gebeld, en ik krijg weer restitutie voor het teveel betaalde bedrag, maar nu gaf de telefoniste aan dat er een procedure zou worden opgezet als meer klanten zich zouden melden. Ik vermoed dus dat er zich al een aantal heeft gemeld. Als het probleem inderdaad in de berekening van KPN zit, lijkt het me dat iedere KPN-klant met een telefoon die automatisch kleine pakketjes data (kleiner dan 3KB) ophaalt is gedupeerd door dit probleem, en dat KPN onjuiste tariefinformatie verspreidt.

Graag hoor ik van andere KPN-klanten hier op T.net of zij er ook last van hebben gehad, en ik raad iedereen aan om zijn factuur even te checken!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
Afgelopen wintersport heb ik hetzelfde ervaren met Hi. Ik begreep mijn telefoonrekening toen ook niet en heb een mailtje gestuurd, en kreeg daarop het volgende antwoord:
Beste Jelle,

Bedankt voor je e-mail.

Naar aanleiding van je e-mail heb ik je gegevens nagekeken. Hieruit blijkt dat op telefoonrekening nummer 28 inderdaad EUR 10,34 (excl.BTW) in rekening is gebracht voor data-verbruik. Je geeft aan dat dit bedrag niet overeenkostig is met het opgegeven verbruik van 1.673 MB. Dit is juist.

Wanneer je in het buitenland data verbruikt wordt dit per sessie, dus per inlogmoment, in rekening gebracht en afgerond op 100 KB. Op je telefoonrekening wordt echter een optelsom van het verbruik weergegeven, wat een vertekend beeld kan geven. Ik begrijp dat dit vervelend is.

De telefoonrekening is correct opgemaakt, waardoor het niet mogelijk is je in de kosten tegemoet te komen.

Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Marieke Wiersma
Klantenservice Hi
Ik heb net even kpn.com en hi.nl gekeken, maar bovenstaande is niet terug te vinden bij de buitenlandtarieven (zie hier bij KPN en hier bij Hi, kies een Europees land, vervolgens "abonnement" en dan "Bekijk meer tarieven en details").

Het lijkt mij inderdaad ook verstandig dat dit probleem wordt aangekaart bij KPN/Hi door andere klanten, zodat ze deze informatie in ieder geval duidelijk op de websites gaan vermelden :)

edit: oja, en het is dus inderdaad goedkoper om in het buitenland langdurige sessies te maken, in plaats van veel korte sessies. Iedere keer dat je immers verbinding maakt, ben je al 29,5 cent kwijt (1/10e van 2,95 euro per MB)

[ Voor 6% gewijzigd door jelle. op 26-08-2010 10:44 ]

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 11:09

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Dit moet zeker worden aangekaart want op deze manier blijf je jezelf scheel betalen. Veel sessies zijn kort omdat je al in het buitenland bent en de meeste pagina's die je inlaadt zijn al kleiner dan 100KB waardoor je altijd meer betaalt dan je in werkelijk verbruikt. De meeste pagina's die ik bezoek zijn 10KB wat zou betekenen dat ik steevast voor minimaal 100KB mag betalen. Dat is onevenredig duur.

Ze hebben dit bedacht als een soort van starttarief maar 100KB is veel data wanneer je alleen tekstpagina's zonder afbeeldingen binnenhaalt. met 100KB kan ik zeer veel pagina's bezoeken.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendar
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 10:31
Ik heb zo'n vermoeden dat mij dat ook overkomen is, want kreeg een smsje van HI met het volgende:

Melding Hi Eindeloos Online: Verbruik 2,040MB. t.w.v. €56,87 sinds factuur 10 augustus <-- of die notatie met geen 2mb zijn, maar 2GB ;)

Aangezien ik bewust geen internet heb gebruikt.. dus als de notatie idd 2mb is, dan betekent het:

2mb/100kb=200 sessies.. 200*29cent = 58 euro.. ( of doe ik iets fout?)

Ik ga hier wel werk van maken als dat inderdaad zo is..

http://www.flickr.com/photos/sendar/ - www.sanderhendriks.eu - www.twomendesign.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:16
Kwam achter het zelfde grapje helaas. Bijna 214 euro voor 10 MB.

Edit: nvm, tarief in Zwitserland is 19,95 per MB :o

[ Voor 40% gewijzigd door EDIT op 21-09-2010 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:51
jelle. schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 10:41:
Ik heb net even kpn.com en hi.nl gekeken, maar bovenstaande is niet terug te vinden bij de buitenlandtarieven (zie hier bij KPN en hier bij Hi, kies een Europees land, vervolgens "abonnement" en dan "Bekijk meer tarieven en details").

Het lijkt mij inderdaad ook verstandig dat dit probleem wordt aangekaart bij KPN/Hi door andere klanten, zodat ze deze informatie in ieder geval duidelijk op de websites gaan vermelden :)

edit: oja, en het is dus inderdaad goedkoper om in het buitenland langdurige sessies te maken, in plaats van veel korte sessies. Iedere keer dat je immers verbinding maakt, ben je al 29,5 cent kwijt (1/10e van 2,95 euro per MB)
Het staat wel vermeldt in de prijslijst;
http://www.kpn.com/web/fi...7b-4f13-8a1c-664bd88fd1f9

Ook in oudere prijslijsten staat het vermeld. Voor een overzicht van de prijslijsten zie http://www.kpn.com/prive/tarieven-telefonie-prive.htm

Alleen in Europa wordt het afgerond naar 100KB per sessie, daarbuiten is het 10KB.

[ Voor 3% gewijzigd door Jimster op 06-09-2010 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het is natuurlijk wel een beetje vreemd om je klanten te gaan confronteren met het begrip "sessie". Wat is immers een "sessie"? KPN definieert het kennelijk als de periode tussen twee inlogmomenten. Maar wat is dan een inlogmoment? Je kunt toch net zo goed de permanente verbinding met het netwerk, ook al wordt er even geen data verstuurd, als één sessie beschouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:27
Tot mijn verbazing zag ik vandaag een zelfde effect op mijn telefoonrekening.

Ik had een dataverbruik van 1,521 MB en mocht €6,49 (ex B.T.W.) afrekenen wat toch flink meer is dan de €2,95 die ik per MB dacht te moeten betalen. Bij mij is alles min of meer in veelvouden van €0,24 afgerekend. (De kleinste 4 kB sessie is €0,24 en de grootste 284 kB sessie is €0,73)

Ik vind het vreemd dat je daarover vooraf niet wordt geïnformeerd. Het gaat nu wel niet om een wereldschokkend bedrag maar als ik dit had geweten dan had ik daar wel rekening mee kunnen houden.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 11:09

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Dit is ook precies de reden dat dit bij wet geregeld moet worden. Als consument heb je een bepaald verwachtingspatroon (of liever, dat wil je) maar hieraan kan een bedrijf niet voldoen omdat er met andere tarieven wordt gerekend.

De bedrijven geven wel inzicht in de prijs per MB maar het zijn de sessiekosten die het zo duur maken. Ga eens na, hoeveel sessies je per dag maakt. Ga dan ook eens kijken hoeveel data je in werkelijkheid verplaatst. Dan is het toch onevenredig duur?

Nog altijd worden wij opgelicht door de telco's omdat de kosten niet omlaag gaan. Er worden alleen complexe methodieken toegepast om de berekeningen vooraf erg moeilijk te maken. Je kan van tevoren nooit inschatten wat je uiteindelijk moet betalen (100 sessies van 10KB of 10 sessies van 100KB). Vroeger toen je nog moest inbellen met een GSM voor WAP wist je het wel en hield je de sessies zo kort als mogelijk (zo deed ik het in den beginne). Tegenwoordig maakt het niet uit hoeveel data je verplaatst omdat veel van de kosten in een sessie zitten.

Veel smartphones houden verbindingen niet automatisch open waardoor je meer sessies zult starten. Deze instellingen op een smartphone zijn er juist om de datakosten lager te houden. Je hebt geen keuzes meer en dus moet je aan een databundel. Maarja, met de komst van de laptop-abonnementen zijn er weer nieuwe drempels opgeworpen in de vorm van data en snelheidslimieten.

Voor de consument is het toch niet meer te doen met deze ongein?

Krankzinnige muziek vind je hier.

Pagina: 1