Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

OEM key in VirtualBox

Pagina: 1
Acties:

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 18:02
Ik wil Windows XP in VirtualBox installeren, wat ik al eerder gedaan heb, maar hij pakt de key niet.
Ik gebruik een OEM key die bij mijn computer zat, en ook een (reservekopie) van een originele OEM CD die ik zelf vaak genoeg gebruikt heb om XP te installeren (fysiek en in VBox).
Maar sinds vandaag pakt hij 'm niet.

Ik draai VirtualBox 3.2.8 (closed source editie) op een Ubuntu 9.10 host.
De versie van XP die bij mijn pc zat in XP Home 32bit met SP2.
Ik draai VirtualBox niet op dezelfde pc als waar XP opzat, m'n laptop heeft namelijk een stuk meer geheugen.

Ik heb de key zelf overgeschreven op een stukje papier, en ik heb zelf de originele cd gekopieerd.
Ik heb delen van m'n key op internet opgezocht, en ik kon 'm niet vinden. Hij is dus niet gelekt.

Kan dit te maken hebben met het aantal keer dat ik de key gebruikt heb?
Kan dit te maken hebben met de versie van VBox?
Kan dit te maken hebben met het feit dat ik VBox niet op dezelfde pc draai?

(Just for the record: wat ik wil doen is legaal, ik heb er gewoon voor betaald)

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-11 11:37
Dit lijkt me eerder een type/schrijffout. Op het moment van het invullen van de key is namelijk de enige controle of deze key wel valid is, er wordt geen check op het internet oid gedaan.

Een andere optie is dat je originele pc een OEM was van bijv. Packard Bell (en een aantal andere merken), waar naar ik meen bij sommige series bepaalde data in de MBR van de disc aanwezig moest zijn voor het installeren van het OEM OS.

Deze was er door reparatiecenters terug in te flashen met een tooltje als de disk vervangen was.

• Peetz0r
Noxious schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 13:24:
Dit lijkt me eerder een type/schrijffout. Op het moment van het invullen van de key is namelijk de enige controle of deze key wel valid is, er wordt geen check op het internet oid gedaan.

Een andere optie is dat je originele pc een OEM was van bijv. Packard Bell (en een aantal andere merken), waar naar ik meen bij sommige series bepaalde data in de MBR van de disc aanwezig moest zijn voor het installeren van het OEM OS.

Deze was er door reparatiecenters terug in te flashen met een tooltje als de disk vervangen was.
Ik heb de key een aantal keren opniew ingetypt, en ik heb datzelfde stukje papier eerder gebruikt.
En ik heb ook (met dezelfde papier/cd combinatie) XP succesvol fysiek geinstaleerd op de pc waar ik 'm bij kocht met o.a. een nieuwe harde schijf. Ik had toen nog wel het originele bios. Zou dat kunnen?

• Noxious
Het BIOS is inderdaad ook een optie. Officieel wordt die mogelijkheid pas gebruikt sinds Windows Vista maar ik meen dat sommige fabrikanten eerder ook wel van deze mogelijkheid gebruik hebben gemaakt.
Zie ook http://blogs.msdn.com/b/w...orted-oem-bios-hacks.aspx en waarschijnlijk kunnen andere Tweakers er meer over vertellen dan ik. :)

• Peetz0r
Noxious schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 13:33:
Het BIOS is inderdaad ook een optie. Officieel wordt die mogelijkheid pas gebruikt sinds Windows Vista maar ik meen dat sommige fabrikanten eerder ook wel van deze mogelijkheid gebruik hebben gemaakt.
Zie ook http://blogs.msdn.com/b/w...orted-oem-bios-hacks.aspx en waarschijnlijk kunnen andere Tweakers er meer over vertellen dan ik. :)
Dat zou verklaren waarom al mijn fysieke installs gewerkt hebben, maar hoe kan het dat mijn oudere VirtualBox installs ook werkten? Kan VirtualBox iets met het bios van de host? En nu ik VBox dus op m'n laptop draai...

De licentie zat bij een Compaq Presario SR2039NL uit januari 2007 (een van de laatste pc's met XP).
De laptop heeft een Vista licentie, maar daar zal ik wel niks mee kunnen.

• Noxious
Hmm dat zou eventueel kunnen. In principe replaced VirtualBox je BIOS met een virtueel BIOS voor je VM's, maar o.a. het CPU type wat je in je VM ziet komt ook overeen, dus een deel van de info zal wel doorgegeven worden neem ik aan...

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:07
P.E.T.E.R. schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 13:39:
[...]
Dat zou verklaren waarom al mijn fysieke installs gewerkt hebben, maar hoe kan het dat mijn oudere VirtualBox installs ook werkten? Kan VirtualBox iets met het bios van de host? En nu ik VBox dus op m'n laptop draai...

De licentie zat bij een Compaq Presario SR2039NL uit januari 2007 (een van de laatste pc's met XP).
De laptop heeft een Vista licentie, maar daar zal ik wel niks mee kunnen.
nee virtualbox kan daar niks mee, een OEM installeren in een VM mag sowieso niet ;) dat ding zit vast aan die ene fysieke machine en mag maar 1x geinstalleerd worden.

A wise man's life is based around fuck you

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Bij een OEM key moet de hardware exact gelijk zijn waar de key bij is geleverd, en Virtualbox vervangt bijvoorbeeld al de netwerkadapter door zijn eigen netwerkadapter dus dat zal nooit gaan werken.

Je zou bijvoorbeeld wel een dual-boot systeem kunnen maken op je huidige hardware, dat kan wel. Dan blijft de hardware die het OS ziet namelijk gelijk voor de OEM key.

Of je kunt ook gewoon een retail versie van het OS kopen. Windows XP wordt trouwens niet meer verkocht, je kunt alleen nog Windows 7 kopen met het recht om te downgraden.

[ Voor 3% gewijzigd door Turdie op 25-08-2010 14:51 ]

• Peetz0r
Tja, Windows 7 heeft wat problemen met audio in VBox, in ik wil o.a. gebruik maken van seamles mode. Wine doet ook niet alles... Maar je mag Windows dus nieteens opniew installeren op dezelfde machine met een OEM licentie? Je moet gebruik maken van de bagger recovery zooi van je pc-boer? En wat als je daar niks mee kunt, of dat hebt weggegooid?

Gelukkig is Linux inmiddels mijn hoofd-os... Maarja...
Blame capitalism!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

P.E.T.E.R. schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 15:21:
Maar je mag Windows dus nieteens opniew installeren op dezelfde machine met een OEM licentie?
Dat mag op dezelfde hardware (niet VM die op die hw draait) wel. Geen bezwaar tegen, ook niet vanuit MS ofzo.
Alleen gaat dat maar een beperkt aantal keren (tussen de 5 en 10).
Je moet gebruik maken van de bagger recovery zooi van je pc-boer? En wat als je daar niks mee kunt, of dat hebt weggegooid?
Dat is de prijs ( :P ) die je betaalt voor een heel erg goeiekopie Windowslicentie-bij-aanschaf-van-je-pc...
Factory installed OEM versies krijgen - zeker bij grotere spelers - al jaren geen volledige installatiemedia mee maar een oplossing waar je je PC en het bijgeleverde OS naar fabrieksinstellingen kan herstellen.

[ Voor 19% gewijzigd door alt-92 op 25-08-2010 15:42 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-11 11:47
P.E.T.E.R. schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 13:20:
Ik wil Windows XP in VirtualBox installeren, wat ik al eerder gedaan heb, maar hij pakt de key niet.
Ik gebruik een OEM key die bij mijn computer zat, en ook een (reservekopie) van een originele OEM CD die ik zelf vaak genoeg gebruikt heb om XP te installeren (fysiek en in VBox).
Maar sinds vandaag pakt hij 'm niet.

Ik draai VirtualBox 3.2.8 (closed source editie) op een Ubuntu 9.10 host.
De versie van XP die bij mijn pc zat in XP Home 32bit met SP2.
Ik draai VirtualBox niet op dezelfde pc als waar XP opzat, m'n laptop heeft namelijk een stuk meer geheugen.

Ik heb de key zelf overgeschreven op een stukje papier, en ik heb zelf de originele cd gekopieerd.
Ik heb delen van m'n key op internet opgezocht, en ik kon 'm niet vinden. Hij is dus niet gelekt.

Kan dit te maken hebben met het aantal keer dat ik de key gebruikt heb?
Kan dit te maken hebben met de versie van VBox?
Kan dit te maken hebben met het feit dat ik VBox niet op dezelfde pc draai?

(Just for the record: wat ik wil doen is legaal, ik heb er gewoon voor betaald)
Die vragen die bij mij opkomen zijn:
- Welke XP home versie cd gebruik je?? (een oem of retail)
- Gebruik je een HOME variant of een PRO variant kwa cd?
- Zat de cd bij de sleutel, zo nee?
Is de cd sp2 , of een sp2c cd (als dit bestaat bij home varianten) ?
Want een sp2c code werkt niet op een sp2 cd, er zijn in de loop van tijd code's toegevoegd aan de controle en dus nieuwere key's kunnen niet werken.

Een screenshot van de inhoud van de cd kan voor mij ook genoeg zijn om te herkennen welke het kan zijn.
Dus volumenaam + alle bestanden inclusief grote's en datums.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Erwinvz1 schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 16:10:
[...]

Want een sp2c code werkt niet op een sp2 cd, er zijn in de loop van tijd code's toegevoegd aan de controle en dus nieuwere key's kunnen niet werken.

Een screenshot van de inhoud van de cd kan voor mij ook genoeg zijn om te herkennen welke het kan zijn.
Daar gaat het niet echt om. Wat ik al vaker in het verleden bij Compaq PC's heb gezien is dat ze een bepaalde signature op de Hardeschijf plaatsen of in de BIOS. Is die er niet dan gaat ie niet installeren. Dat gaat dus lastig worden in een VM.
Plus dat je eigenlijk officieel een OEM licentie niet mag gebruiken in een VM. Een OEM licentie is gekoppeld aan de hardware waar je hem bij kocht. Daarop mag je m opnieuw installeren zo vaak je wilt.
Maar je mag hem niet op een andere PC installeren. Ik zeg niet dat het niet kan, maar dat het niet mag.
Ik las dat je problemen had met Win7 geluid in Vbox, kan het zijn dat dit een bug is in de Linux Vbox versie.
Ik heb hier Win7 al vaak genoeg draaiend gehad binnen Virtual Box, maar dan op Windows Vista x64 Host OS. Hierbij had ik ook geen problemen met het geluid. Misschien dat dat een optie voor je is?

Computer says no

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Meekoh schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 18:06:
Ik las dat je problemen had met Win7 geluid in Vbox, kan het zijn dat dit een bug is in de Linux Vbox versie.
Ik heb hier Win7 al vaak genoeg draaiend gehad binnen Virtual Box, maar dan op Windows Vista x64 Host OS. Hierbij had ik ook geen problemen met het geluid. Misschien dat dat een optie voor je is?
Het is niet een punt van welk OS je gebruikt als Host. Het probleem is de geluidskaart voor Windows 7 en de latency die je krijgt van virtualisatie. Die combinatie is gewoon dodelijk. Leuk dat je bijvoorbeeld Youtube prima geluid hebt, maar pak eens een mp3'tje. Klinkt vreselijk. Pas als de devs de Intel HDA geluidskaart toevoegen als optie, kan het beter worden. Het is gewoon brakke support van MS voor de AC'97 chip die geëmuleerd wordt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Peetz0r
Erwinvz1 schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 16:10:
[...]

De cd is een kopie van de XP Home SP2 OEM 32bit versie, ik hep zelf het hologram nog vastgehouden.
De key komy van een sticker van mijn vorige behuizing.
Het enige wat in die computer nog origineel is is de voeding, het geheugen, de dvd-brander en het toetsenbord.

De cd noemt zichzelf VX2HOEM_NL, klopt dat?
Pagina: 1