Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[W7] Xp op primaire partitie verwijderen, W7 behouden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Situatie is als volgt. Na jarenlang alleen XP Professional op mijn PC te hebben gehad, draai ik nu sinds de release van Windows 7 alleen nog maar W7. Toendertijd is dit echter wel als dual boot geinstalleerd, omdat ik nog wat huiverig was na het grote Vista fiasco. Ik betrap me er zelf op dat ik helemaal nooit meer XP nodig heb, maar wel de 100GB schijfruimte die de XP partitie in beslag neemt. Die wil ik dus kwijt nu. Ter verduidelijking, schijfbeheer geeft mij het volgende overzicht:

Afbeeldingslocatie: http://img529.imageshack.us/img529/3603/schijfbeheer.th.jpg

Zoals je ziet is D:\ de primaire partitie, en die wil ik kwijt raken. Windows 7 wil ik (voor zover mogelijk, niet noodzakelijk) naar voren halen. De schijf met de naam "oude schijf" is een tweede fysieke harde schijf die niet relevant is nu.

Wat heb ik al onderzocht? Ik heb veel gegoogled over hoe een XP partitie naast een W7 partitie te verwijderen. Helaas kom ik alleen maar topics tegen waar XP op de primaire staat, en W7 (proefperiode) mag oprotten. Kwestie van bootloader aanpassen en deleten. Maar niet van toepassing op mijn situatie. Googlen met Vista ipv W7 heeft ook weinig zin, want dat levert dezelfde resultaten op.

Wat heb ik al geprobeerd? Momenteel nog niets. Dit komt omdat ik jaren geleden zat te experimenteren met een paar Xp versies naast elkaar (Home, Media, en Pro). Toen heb ik op de hardleerse manier geleerd dat wanneer het eerste besturingssysteem wordt verwijderd, de andere twee het ook niet meer doen. Iets met een bootsector op de HD???

Goed, ik hoop dat mijn situatie nu duidelijk is, en dat jullie mij een manier kunnen vertellen die mij heel wat ergernissen kan besparen.

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 16:05
Gewoon de oude XP partitie verwijderen met behulp van een liveCD (Hiren BootCD bij voorkeur). Dit alleen doen als je profielen ook op de Windows 7 partitie staan. Indien dit niet zo is eerst de profielen in Windows 7 verplaatsen (kopieëren) naar de Windows 7 partitie.

Als je de XP partitie heb verwijderd dan start Windows 7 niet meer op. Doe de Win 7 DVD erin en kies voor herstellen van een installatie en de Windows DVD detecteerd dat er geen bootsector meer bestaat en maakt deze opnieuw aan. Start de PC opnieuw op en je hebt alleen Windows 7. De vrije ruimte is te benutten zoals je zelf wil. Als je dit wil samenvoegen met de Windows 7 partitie moet je zelf op zoek gaan naar een oplossing daar voor.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:04
In Configuratiescherm -> Systeembeheer -> Computerbeheer -> Schijfbeheer kun je overigens de vrijgekomen ruimte weer toewijzen.

Easeus partition master is een leuk tooltje als je die vrijgekomen ruimte op je W7 partitie wilt hebben.

Verwijderd

Topicstarter
@ Starke: En de data die op de W7 partitie staat blijft verder gewoon behouden? Er wordt niets overschreven?

De vrije ruimte daarna toevoegen aan W7 schijf is geen punt, dat lukt me wel. Ik heb ze immers ook eerst weten op te splitsen :)

Graag even antwoord op de bovenstaande vraag en dan kan ik aan de slag!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 16:05
De data op je Windows 7 partitie blijft gewoon behouden. Er wordt alleen aan het begin van je schijf door de Windows 7 hersteloptie (van de DVD) een partitie van 100mb gemaakt wat de boot file is voor Win7/Vista.

Kijk wel na zoals ik aangeef of je profielen al gewoon op de C: partitie staan en niet toevallig op de D: partitie in verband met alle programma instellingen.

In theorie kan je natuurlijk altijd uitgaan van een doemscenario aangezien Murphy nooit stilzit. Maar als je hiervan uitgaat en het je tegen laat houden dan ben je geen tweaker xP.

[ Voor 19% gewijzigd door Starke op 26-08-2010 11:02 . Reden: meer info ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou niet weten waarom W7 profielen op een andere schijf opslaat, heb ik nooit opdracht toe gegeven.

Er kan inderdaad altijd iets mis gaan, dat weet ik. En dat maakt me ook niet uit, zolang ik eerst maar onderzoek heb gedaan zodat ik wel een beetje weet waar ik mee bezig ben. Bovendien heb ik het grootste deel van de gegevens ook op een laptop staan, dus heb altijd nog een back-up.

Ik ga aan de slag en hoop dat ik me spoedig weer hier kan melden met goed nieuws.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, er is dus wel degelijk het een en ander mis gegaan. Repair werkt namelijk niet, omdat het mijn Windows installatie niet kan vinden.

Google was deze keer wel mijn vriend, en vertelde me dat de repair functie alleen werkt als de partitie primary en active is (dus niet logical zoals nu het geval). Ondertussen is dit al aangepast, en ga ik kijken of de repair wel werkt.

Zal editten wanneer succesvol

Edit: Fixen van de MBR en Boot is gelukt. W7 disc zegt dat installatie volledig gerepareerd is en er geen fouten meer kunnen worden gevonden.

Probleempje nu is dat, na het opstarten van de bios (wanneer normaal het scherm kwam om te kiezen tussen tussen windows 7 en een oudere versie) ik de melding krijg: NTLDR is missing.

Volgens google is NTLDR van windows XP, maar de volledige partitie is verwijderd? Hoe kan dit?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2010 16:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost.

De schijfruimte die vrij kwam had ik meteen moeten omzetten naar een nieuwe schijf, want anders bleef de pc het zien als een stuk dat bij XP hoorde.

Daarna handmatig de MBR en bootloader gefixt.
Pagina: 1