RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White
En nooit, maar dan ook nooit met bv een wit vel papier beginnen. Dat is echt dodelijk voor creatieve gedachten.
Verder kan je het beste vooraf bedenken hoe iets er ongeveer uit moet gaan zien. Visualiseer het in gedachten en zorg ervoor dat hetgeen je wil maken (voor jou) logisch in elkaar zit. Dat voorkomt ook voor een groot deel dat je met iets begint maar niet weet hoe je het af moet maken en daardoor uren doelloos wat aanprutst.
Dat zit wel Schnorr.
Als je iets probeert wat eigenlijk te hoog gegrepen is merk je vanzelf dat je vast komt te zitten, dat het er niet zo vet uitziet als het in je hoofd leek. Dat wordt het nooit, want zo geweldig is je hoofd wel: dat is de plek waar je luchtkastelen en sprookjes in twee tellen kunt visualiseren. Dat gaat een stuk moeilijker met Photoshop.
Maar het gaat wél. De key is doorgaan op de troep waarvan je net had gezegd 'dat ziet er zo ruk uit, dat wordt nooit meer wat'. Doorgaan.
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Daar kan ik het toch niet mee eens zijn, mijn ervaring is dat doorgaan op iets waar je niet tevreden mee bent alleen maar demotiverend werkt, wordt ook wel naar gerefereert als 'polishing a turd', je kan nog zo lang doorpoetsen maar een drol blijft een drol
Mijn advies is bouw het op, pak iets wat niet te hoog is gegrepen, negeer alle vette artwork die je op internet ziet want daar ben je toch nog zo'n 5 tot 10 jaar van verwijderd, ga gewoon lekker aankloten en je ding doen, maar zorg er voornamelijk voor dat het leuk blijft, hoe gefrustreerder je raakt hoe mindere kwaliteit je afleverd namelijk.
@ Stuk fruit
Niks mis met een leeg vel papier, maar veel beginners missen nog het zelfvertrouwen om uberhaupt wat op dat vel te zetten, zodra je ervaring opbouwt en bewust wordt van je skills dan wordt het allemaal een stuk makkelijker, mijn tip, niet bang zijn voor legen vellen, maar gewoon lekker kliederen, gewoon je hoofd leeg laten lopen op dat vel.
[ Voor 22% gewijzigd door DapperKonijntje op 25-08-2010 14:37 ]
Schetsen is (imho!) iets heel anders dan bv. het neerpleuren van een landschap, dat kan idd best op een leeg wit vel papier omdat je daarbij veel meer je hoofd moet gebruiken (hoe groot moeten die ogen, waarom heeft het figuur een dikke buik, wat doet het in het dagelijkse leven, enz).
Wat Dark Blue zei ben ik het deels mee eens. Het is imho wel goed om opnieuw te proberen, maar doe dat dan wel nadat je eerst de oudere versie goed hebt bekeken en jezelf goed hebt bedacht waarom het zo zuigt. Diezelfde fout maak je dan ook gelijk niet meer in de toekomst.
Maar misschien is het handiger als ts eerst eens aangeeft wat hij eigenlijk wil, want photoshoprrrr zijn we tegenwoordig allemaal na het opstarten van PS
Dat zit wel Schnorr.
Is dat het niet? Iedereen denkt maar dat ze alles kunnen, maar.. sommige hebben het gewoon niet in huis. Je kan niet alles doen en laten wat je wilt. Creativiteit heb je of niet.Stukfruit schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 19:59:
Maar misschien is het handiger als ts eerst eens aangeeft wat hij eigenlijk wil, want photoshoprrrr zijn we tegenwoordig allemaal na het opstarten van PS
Dit is een account.
Verwijderd
Ook ik zit wel een vast in een ontwerp en mijn tip daarbij, Leg het hele spul weg! Ga rondjes door de tuin heen rennen met een rood wit blauwe boxer op je hoofd en bekijk het de volgende dag weer eens. Meestal zie je dan meteen wat er in ieder geval al niet goed is
Ja sommige hebben het niet in huis inderdaad, maar ik voel dat ik het wel heb:P Ik vind het gewoon echt leuk om te kloten in photoshop, maar de inspiratie ontbreekt wat ik nou echt kan maken. Ja... de ideeën die te moeilijk zijn en alleen iemand met 10 jaar ervaring kan maken, dat soort dingen zitten er in mijn hoofd.Pietjepot schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 20:06:
[...]
Is dat het niet? Iedereen denkt maar dat ze alles kunnen, maar.. sommige hebben het gewoon niet in huis. Je kan niet alles doen en laten wat je wilt. Creativiteit heb je of niet.Niks tegen TS overigens. gewoon even in het algemeen.
Bedankt voor de tips btw van iedereen.
RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White
Goede site vind ik zelf voor inspiratie:
http://www.patterntap.com/
je wil in PS kloten, maar weet eigenlijk niet wat je moet gaan (ver)kloten
Probeer te gaan kloten met een opdracht, leg die opdracht aan jezelf op, of vraag een ander dat te doen.
Nog beter is als iemand echt iets specifieks van je wil qua PS-artwork.
Ga vooraf vaststellen wat wel en wat niet, en begin gewoon heel basic:
een bewerking of iets nieuws?
realistisch of surrealistisch
futuristisch of verleden tijd?
Ga een aantal grenzen bepalen adhv de opdracht of adhv wat je zelf leuk vindt, die grenzen gaan vanzelf bepalen wat en hoe je iets gaat maken.
En om te voorkomen dat je te vaak opnieuw begint is het verstandig om je artwork op te delen.
Dat kan in layers, zoals bijvoorbeeld een achtergrond (evt een 'verre' en een 'minder verre' achtergrond over elkaar heen) en losse items die voor gaan komen in je werk.
Een ruwe schets op, jawel: wit papier, is geen overbodige luxe als je structuur wilt aanbrengen. Als je gedisciplineerd genoeg bent kun je dat natuurlijk ook in je hoofd doen, dat geeft je extra flexibiliteit als het ontwerp daarom vraagt.
Ga elk onderdeel apart maken en neem er de tijd voor, begin ook niet eerder aan een nieuw onderdeel voordat je tevreden bent met het onderdeel waar je mee aan het werk bent. Als je vast loopt kun je het onderdeel alvast plaatsen en even laten voor wat het is en begin je aan een compleet ander onderdeel om later terug te komen bij dat ene onderdeel waar je op vast liep.
Door de onderdelen stukje bij beetje aan het hoofddocument toe te voegen zal je ontwerp langzaam maar zeker gaan groeien.
Doe dit met een aantal relatief kleine opdrachten, dan ga je vanzelf groter bekijken en ga je het grotere werk steeds beter aandurven (en aan kunnen!).
Succes!
[ Voor 5% gewijzigd door NijntjeRocks op 25-08-2010 22:42 ]
Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord! - Publish-X
Goede tip die website. Gelijk even bij mijn favorieten geplakt. Komt vast nog een keer van pas.Rogier.V schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 22:21:
Veel rondkijken op internet naar dingen die jouw idee die je zelf al hebt kunnen gaan ondersteunen. Vervolgens van al je inspiratie bronnen en gedachten proberen een mooi en kloppend ontwerp te maken.
Goede site vind ik zelf voor inspiratie:
http://www.patterntap.com/
Vraag me wel af waar TS Photoshop nu voor wil gebruiken. Gaat het hier om paintings, webdesigns, typografische zaken of wat voor genres dan ook? Het maakt namelijk nog wel een flink verschil voor het proces. Voor tekenen en schilderen zou ik me toch afvragen of het op papier wel lukt. Als de inspiratie daar al niet komt zal dat in PS niet anders zijn. Vind het zelf altijd makkelijker om pas te beginnen als ik een idee heb (of opdracht) dan te beginnen om een idee te krijgen. Overigens is het een goede oplossing om van de geniale ideeën in je hoofd eerst hele grove schetsjes te maken (thumbnails) van een paar centimeter groot. Dan kun je het idee al visualiseren, compositie schetsen en wat voor objecten voorkomen in je scene. Daarna is het een kwestie van steeds verder detailleren. Hoe beter je wordt hoe verder dat detailleren zal lukken.