Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenRules
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-03 14:20
Heb een tijdje geleden mijn vriendin voor haar verjaardag een fotoshoot van een bevriende fotografe gegeven.

Nu leek mij het wel iets om een urban locatie ala fabriek o.i.d. te gebruiken.
Alleen valt het niet mee hier een juiste locatie voor te vinden.

En al helemaal niet in de buurt.

De fotograve heeft geen urban locatie's, en ik ben dus aan het google geslagen.

Maar misschien zijn hier mede-tweakers die mij een locatie kunnen tippen. (liefst omgeving breda)

En zijn er ook locaties waar dit legaal kan, eventueel voor een bepaalde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wellicht is Doel wat?

[ Voor 17% gewijzigd door Erasmo op 25-08-2010 11:04 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenRules
Het doel is een foto van ons 2e, en dan niet met een standaard studio achtergrond.

Heb tijdje terug een topic hier op tweakers gelezen, maar krijg hem niet meer terug gevonden.
Maar dat ging over een braakliggend vliegveld in de omgeving Utrecht volgens mij. Waar je zo op mocht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Doel is een plaatsje nabij Antwerpen: Wikipedia: Doel (plaats)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Erasmo doelde op een iets ander Doel (let op de hoofdletter):
http://www.forgotten-secrets.nl/foto_doel.htm

:)

[/te laat :+]

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 25-08-2010 11:15 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenRules
"Doel" ziet er wel goed uit na wat google. Meeste is dus zo te betreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:33
Je kan er gewoon doorheen rijden. Door de Liefkenshoek de eerste afslag nemen en je bent er praktisch. :)

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenRules
Iemand die toevallig de locatie weet van dat vervallen vliegveld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Nou is Vliegbasis Soesterberg onlangs gesloten en afgestoten, alleen niet alles is toegangkelijk voor het publiek
Het was de bakermat van de Luchtmacht, oud genoeg dus, maar of dat vervallen genoeg is?

succes

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:41

sapphire

Die-hard pruts0r

Orion84 schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 11:15:
Erasmo doelde op een iets ander Doel (let op de hoofdletter):
http://www.forgotten-secrets.nl/foto_doel.htm

:)

\[/te laat :+]
Jemig, ik ben geen Nederlandse taal kenner oid maar de taal op die site is echt ver beneden gemiddeld middelbare school peil zeg :|

Overigens is vliegveld Valkenburg ook gesloten, al zit daar nu een asiel zoekers centrum :p

Gabriël AM5

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Doel is niet zo ver van mij vandaan, maar daar is de laatste tijd best al veel gesloopt.
Het heeft in ieder geval al heel wat minder charme dan een jaar of 2 a 3 geleden.

We hebben hier met got 2 jaar geleden een fotomeet gehad in ieder geval.

Topic:
http://gathering.tweakers..._messages/1270261/0//doel

resultaat (foto's)
http://gathering.tweakers..._messages/1275471/0//doel

[ Voor 43% gewijzigd door M a r c o op 26-08-2010 09:25 ]

Verwijderd

sapphire schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 01:37:
Overigens is vliegveld Valkenburg ook gesloten, al zit daar nu een asiel zoekers centrum :p
Jij bedoelt vliegKAMP valkenburg in de buurt van Katwijk. Het veld met ICAO code EHVB. Dit vliegveld is NIET gesloten, hoewel bijvoorbeeld op wikipedia staat dat het min of meer gesloten is. Dat is een betere benaming. De vliegclubs die op EHVB zijn gehuisvest, mogen daar gewoon vliegen en zo. Echter veld-vreemde vliegtuigen mogen er niet landen. Als particulier kan je er je vliegtuig ook niet stallen. Alleen vliegtuigen en zweefvliegtuigen van de gehuisveste verenigingen mogen er gestald worden.

Maar goed, vervallen zal het er allemaal niet zijn.

Oh, ja, 18 augustus 2010 is er een open dag op het veld, waarbij veld-vreemde vliegtuigen WEL mogen landen.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

details, details ;)
Feit blijft dat je er zga. geen vliegtuigen ziet hoor :P

Met gesloten bedoelde ik voor marine-overheids gerelateerde zaken, en zoals ik al zei zit er ook een asielzoekers centrum dus echt rustig is het er sowieso niet En het klopt wat je zegt, vervallen is het idd niet.

[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 26-08-2010 11:15 ]

Gabriël AM5

• BrokenRules
Dacht dat het oud vliegveld was, waar bos omheen lag en je nu langs/overheen kon wandelen.
Sommige bunkers kon je ook nog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenRules
Niemand die zich dit vliegveld nog kan herinneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vliegveld Twente wellicht?

Ben zelf ook op zoek naar wat locaties, maar er is weinig informatie te vinden. Begrijpelijk, maar wel vervelend. Ga dit weekend maar beetje op goed geluk Belgie in denk ik. :)

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 08:35

Mooody

elmoody

In Enschede en omgeving heb je een aantal verlaten en gerenoveerde textielfabrieken.
Erg leuk om een middagje te fotograferen.

Afbeeldingslocatie: http://img102.imageshack.us/img102/6291/1003049adg1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img240.imageshack.us/img240/4274/1002611azr8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img156.imageshack.us/img156/5351/1002961abv9.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Mooody op 02-09-2010 10:32 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Aikon
  • Niet online
Nou, geef eens een straatnaam dan ;)

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:47
Niet de moeite om er ver/lang voor te reizen, maar als je er langs rijdt is het terrein rondom "de Fabrique" in Maarssen/Utrecht wel aardig. Het is een oude fabriek waar momenteel een party centrum en een kartbaan zit. Maar daaromheen is het nog de oude troep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het vinden van urban locaties valt mij ook vies tegen. Ik woon zelf in de Duin en Bollenstreek (regio Sassenheim, Noordwijk, Lisse, Hillegom) en heb daar nog geen geschikte locaties gevonden.
Vliegveld Valkenburg hoef je niet te proberen, op het terrein zelf kom je niet en de gebouwen eromheen worden nog bewoond door anti-kraak. Bunkers in de directe omgeving staan vol met zand of zijn niet in te komen.
Weet iemand of de sloop in Doel Belgie nog is voortgezet ? Staat daar nog wat overeind of is alles nu tegen de vlakte ?
Denk ik dat binnenkort eens een poging ga wagen in het havengebied van Amsterdam. Iemand daar als eens een leuke locaties gevonden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09 01:40
Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 17:42:
Denk ik dat binnenkort eens een poging ga wagen in het havengebied van Amsterdam. Iemand daar als eens een leuke locaties gevonden ?
Ik ben er nooit geweest, maar lijkt me best interessant. Ik denk niet dat je er vervallen pakhuizen gaat tegenkomen, maar wellicht wel mooie industriële buitenlocatie's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsJH
  • Laatst online: 16:58
Ruigoord, niet helemaal urban maar fotografisch zeker de moeite waard!
Wikipedia: Ruigoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Op een dag met dreigende wolkenluchten is Fort Pannerden fotogeniek. Het was wel een stukje interessanter geweest toen de krakers er nog in zaten. Momenteel zit het midden in de verbouwing, dus als je geen opvallend schoon metsel- en vloerenwerk op de plaat wilt hebben kun je alleen maar details gaan schieten. Als je toch in die richting rijdt is het wel te combineren met een bezoek aan Kasteel Doornenburg, da's al enkele honderden jaren geen 'urban' setting meer natuurlijk, meer wel interessant genoeg voor een paar mooie platen.

Als je op Google zoekt met 'openstelling fort' kom je wel meer soortgelijke locaties tegen, waarvan vast wel te regelen valt dat een beheerder de poorten opent als je met een groepje geïnteresseerden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Aikon schreef op donderdag 02 september 2010 @ 16:48:
Nou, geef eens een straatnaam dan ;)
Ze horen geheim en onaangetast te blijven. Zo wist ik in de 7 jaren dat ik student in Kortrijk ben, niet dat er urbex'en midden in het centrum van Kortrijk zijn. Die zijn onlangs gesloopt voor een nieuwe shoppingcenter. Een oude kerk en school uit de tijden toen paters met een metalen lat/liniaal op de vingers tikten. Er zijn wel studenten van mijn opleiding die foto's ervan gemaakt hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 05-09-2010 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Moet het per sé 'urban' zijn? Een grote oude boerderij kan ook geweldig zijn om te fotograferen, in het sfeertje van 'De boer die zou gaan emigreren'... er staan er genoeg waaraan al bekant een halve eeuw niets aan is vertimmerd omdat de bewoners tot hun dood zo willen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
rapture schreef op zondag 05 september 2010 @ 18:17:
[...]
Ze horen geheim en onaangetast te blijven.
Tja, daar gaat dit topic nou juist over ;) Bepaalde locaties mogen best openbaar worden/blijven wat mij betreft, zeker locaties zoals Doel of panden die spoedig tegen de grond gaan. Maar er zijn ook zat locaties die beter onaangetast blijven, en die je wellicht pas na veel ervaring te horen krijgt viavia.
Weet iemand of de sloop in Doel Belgie nog is voortgezet ? Staat daar nog wat overeind of is alles nu tegen de vlakte ?
Kom er net vandaan, is zeker de moeite waard. De sloop is een aantal jaar geleden wel weer wat doorgezet en er zijn een aantal huizen gesloopt, enkele tientallen denk ik, en er is steeds meer vandalisme en plundering. Maar er staat nog steeds een hoop. Nu is het geloof ik alweer een ruim jaar 'vrede'.

[ Voor 30% gewijzigd door Aikon op 05-09-2010 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zoeken naar locaties hoort ook bij het hele totaal plaatje van urban fotografie vind ik, lastig is dat wel.
Ik hoef ook niet alle locaties gepresenteerd te krijgen.
Wel ben ik benieuwd hoe er gezocht wordt. Of kom je bij toeval een locatie tegen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Het vinden van urban locaties valt mij ook vies tegen. Ik woon zelf in de Duin en Bollenstreek (regio Sassenheim, Noordwijk, Lisse, Hillegom) en heb daar nog geen geschikte locaties gevonden.
Vliegveld Valkenburg hoef je niet te proberen, op het terrein zelf kom je niet en de gebouwen eromheen worden nog bewoond door anti-kraak. Bunkers in de directe omgeving staan vol met zand of zijn niet in te komen.
ja randstad he ;)

Hier in Rijnsburg zat tot enkele maanden geleden een kleine maar leuke locatie. Maaaar zoals alles hier is dat met de grond gelijk gemaakt en word er over een tijdje denk ik gebouwd :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Ik ben gisteren voor het eerst wezen Urbexen in de voormalige aluminiumfabriek in Breukelen. De locatie is makkelijk op internet te vinden (sommige mensen op Zoom.nl combineren Urbexen met geotaggen ;)) en er staat geen hek om het gebouw dus je bent zo binnen. Hierdoor is het een ideale plek voor beginnende Urbexers.
Het gebouw is wel een aardige bende, alle ramen zijn kapot, overal liggen verfspuiten, slangen, banden en andere zooi. Er zijn wel een aantal graffitiartiesten bezig geweest met een hoop talent! Ik zal binnenkort wat foto's en misschien een testcase ervan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier in Rijnsburg zat tot enkele maanden geleden een kleine maar leuke locatie. Maaaar zoals alles hier is dat met de grond gelijk gemaakt en word er over een tijdje denk ik gebouwd :(
De laatste tijd zie ik meestal binnen een week de sloopmachine's staan. Erg jammer... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:52
Mooooody schreef op donderdag 02 september 2010 @ 10:30:
In Enschede en omgeving heb je een aantal verlaten en gerenoveerde textielfabrieken.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat kan best eens tegenover een pandje van mij zijn, staat ook een grote oude textielfabriek die er van buiten verlaten uit ziet(van binnen wordt er wel eea gedaan maar is ook niet jofel :P ).

Zit het nog in de binnenring?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelisjuh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-04-2020
Tsjernobyl gaat er niet in zitten denk :P

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Waarom niet? Ben er laatst nog geweest en je mag er legaal foto's maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjalleK
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:20
Mooooody schreef op donderdag 02 september 2010 @ 10:30:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Begin dit jaar stonden er opeens bordjes met verboden toegang bij de Eilermarke. Ik heb van horen zeggen dat ze ondertussen begonnen zijn met slopen.

• BrokenRules
Iemand die laatst nog in "Doel" is geweest, zou me eventueel een ritje besparen namelijk....

• Aikon
  • Niet online
Zie m'n vorige post en hier m'n foto's: http://www.flickr.com/photos/ekok/sets/doel

• Tyno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-11-2017

Tyno

Wegenbouwer

Misschien is dit wat: Landschaftspark Duisburg-Nord. Ik zag het pas geleden op TV, het is een oude hoogoven. Het is denk ik een erg geschikte locatie als je iets met oude industrie wilt.

Canon 5D III / 1DIV & EF 16-1400mm L IS USM Macro Fisheye | Flickr | Tyno Photography @ Facebook

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Het landschaftspark is wel een aanrader, mooie grootse vervallen industrie. Wat dat betreft zijn wel meer plekken uit de route industriekultur wel een aanrader. Daarnaast is het een kwestie van ogen open houden... Zo kwam ik een jaar of wat geleden ineens 'achter' het station bij Amersfoort, aan de kant van het Soesterkwartier. Weet niet of het ondertussen nog open is...

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 08:24
Jammer dat hier eigenlijk niet meer gereageerd word. Was opzich wel interessant....

• Steeefie
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Off-topic: Laten we het dan weer oppakken en proberen de gang er in te houden. Ik vind dit ook zeer boeiend.

On-topic: Ik weet wel dat er plaatsen zijn voor Urbex-Fotografie alleen daar mag je niet komen... Op foto-locatie.nl kijk ik zelf nog wel eens, staan ook wel eens leuke dingen bij. Ook worden deze dagelijks/wekelijks nog toegevoegd..

Hou dit topic even levendig

Automatiseren kun je leren

Verwijderd

Warmhoudplaatje:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4140/4791552660_b55625e627.jpg

Ik ben zelf deze zomer wezen urbexen met vrienden, maar wel op illegale lokaties. Legale urbexing is gewoon niet zo spannend :P
Alsnog een goed excuus om vervallen dingen te zien natuurlijk, die route-industriekultur lijkt me wel vet. Misschien deze winter eens doen, als er sneeuw ligt?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2010 15:38 ]

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 08:24
Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 15:37:
Ik ben zelf deze zomer wezen urbexen met vrienden, maar wel op illegale lokaties. Legale urbexing is gewoon niet zo spannend :P
Alsnog een goed excuus om vervallen dingen te zien natuurlijk, die route-industriekultur lijkt me wel vet. Misschien deze winter eens doen, als er sneeuw ligt?
En waar ben je geweest :P

Verwijderd

Illiegale dingen doen we niet, en ook niet via PM ;)

De precieze lokaties van deze illegale lokaties kun je wel via PM krijgen als het topic wat verder is ;) Googlen doet ook een boel. Laten we dit topic over legale lokaties laten gaan, en de rest kan via PM ;)

Het was mijn eerste urban trip, samen met 5 anderen (net te groot eigenlijk, met 3 of 4 man is ideaal). Een van ons was ervarener, en had het al vaker gedaan (veel vaker). Ontzettend leuk om te doen, heel erg spannend, en je krijgt de vetste shots. Wel oppassen voor zwervers/HIV besmette troep en instortingsgevaar, daarom altijd met minimaal 2 man, liefst 2 groepjes van 2.

Daarnaast moet je er natuurlijk een gezellig avondje van maken :)

[ Voor 45% gewijzigd door Moby op 04-10-2010 23:07 ]

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Een erg mooie locatie is ook Central Thermique/Terre Rouge/Piscine Era (ligt allemaal naast elkaar) is ook erg toegankelijk, en je kan je er wel een dag of 3 vermaken zo groot.

Wat dichter bij huis: Hassard Cheratte, voor een donatie van €10p.p. aan de juiste corrupte buurtbewoner wordt de deur zelfs voor je geopend. Al is het natuurlijker leuker om deze man te ontwijken en zelf je weg naar binnen te vinden...

Voor iedereen die eraan denkt om voor het eerst te gaan Urbexen: nooit alleen, neem een zaklamp en voldoende batterijen mee, en kijk heel goed uit waar je loopt. Je zult niet de eerste zijn die in een gat of door een doorgeroest stuk staal heen zakt. Veel van deze locaties staan dan ook (gedeeltelijk) op instorten.

Verder het credo: "take nothing but pictures, leave nothing but footprints', en zet geen geotags bij je foto's.. Zeker de locaties die je niet even met Google vindt kunnen beter niet zomaar overal op internet komen, des te langer blijft alles er mooi intact en interessant voor iedereen die er serieus mee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hasard Cheratte is inderdaad een mooie plek. Ik wou er naartoe met de FG Meet in de Ardennen, maar ik kon eindelijk niet ;(

In november ga ik weer een keer urbexen, sowieso met een vriend waar ik eerder mee ging, mocht er nog een plekje over zijn, dan kan ik hier wel eens een postje doen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Het is zeker voorbarig te noemen, maar dan wordt 'ie niet vergeten: ;)
http://www.nu.nl/economie...pen-definitief-dicht.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwegertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 22:08
Leuk dat het topic weer is hervat. Om nog een voorbeeld te geven (hoewel ik niet helemaal zeker ben of het legaal is, maar dat is dan maar aan de mods): De leerfabriek in Oisterwijk! Erg leuke locatie, en erg makkelijk binnen te komen. Om nog even terug te komen op hasard cheratte, een top locatie! Voor een tientje mag je naar binnen. Hoewel ik wel de laatste tijd wat berichten heb gelezen over een nieuwe 'bewaker'(?) Die schijnt wat moeilijker te doen. Mochten mensen gaan urbexen en een groep zoeken.. :P Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Als iemand hier wat in ziet: Afbeeldingslocatie: http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/29567540.jpg

Geef maar een gil. In Nieuwegein, vlakbij Houten/Utrecht. Het gebouw is uit de jaren '30/'40 en heeft door zijn locatie boven het water wel wat coole doorkijkjes en betonconstructie. Het lijkt me gaaf om er een keer foto's te maken en ik kan jullie advies goed gebruiken.

[ Voor 38% gewijzigd door GSX-MAN op 04-10-2010 22:52 ]

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 15:44:
[...]

De precieze lokaties van deze illegale lokaties kun je wel via PM krijgen als het topic wat verder is ;) Googlen doet ook een boel. Laten we dit topic over legale lokaties laten gaan, en de rest kan via PM ;)

Daarnaast moet je er natuurlijk een gezellig avondje van maken :)
Dingen die illegaal op GoT zijn, zijn ook illegaal om te delen via DM.
Zwegertje schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:28:
Leuk dat het topic weer is hervat. Om nog een voorbeeld te geven (hoewel ik niet helemaal zeker ben of het legaal is, maar dat is dan maar aan de mods)
Hou de eer aan jezelf en post gewoon alleen locaties waarvan je zeker weet dat je er mag fotograferen, daar gaat dit topic over namelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Moby op 04-10-2010 23:08 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Lokaties doorgeven is natuurlijk zelden illegaal, eigenlijk alleen van militaire lokaties. Ik begrijp je punt Moby, maar roomser dan de paus hoeven we hier ook niet te zijn en vaak is het e.e.a. ook twijfelachtig. :)

Ik heb nog een zwembad in de aanbieding omgeving Rotterdam, het is klein en stelt niet zoveel voor maar wellicht toch leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als het om legale locaties gaat kan ik fort pampus aanraden, en is ook leuk dagje uit :)

http://thehospages.com/pi...ardag-ingeborg-at-pampus/

Eergisteren ook nog in een oude kerk geweest in amsterdam west, ook heel mooi :)
http://thehospages.com/pi...03-wonderkermis/index.php

Verder is de loods bij ADM ook heel mooi, zou daar wel even contact opnemen voordat je er naar toe gaat of ze het goed vinden. er wonen gewoon mensen natuurlijk
zie o.a. http://thehospages.com/pi...ies/2009-05-23-damoclash/

en een mooie urban site :)
http://www.urbex.nl/portal.php

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2010 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aikon schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 08:13:
Lokaties doorgeven is natuurlijk zelden illegaal, eigenlijk alleen van militaire lokaties. Ik begrijp je punt Moby, maar roomser dan de paus hoeven we hier ook niet te zijn en vaak is het e.e.a. ook twijfelachtig. :)
Helaas zijn links naar sharing/torrent/ed2k sites verboden, dus dan zullen ""links"" naar real life "illegale" locaties dat ook wel zijn?

Ik stel voor dat we lekker hier verder gaan: http://www.urbexforum.com/forum/ ? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2010 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwegertje
Kan iemand me de regels ophelderen? Wat mag nu wel en niet gezegd worden (op het forum)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
De forumregels staan in het algemeen beleid, en voor dit geval: Het algemeen beleid #criminaliteit:
Niet alleen het plannen, aanzetten of suggereren van criminele zaken, ook het praten over of patsen met (kleine) criminaliteit is ongewenst en hoort niet op het forum thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwegertje
Dank u. :) Dus het mag, zolang het over legale locaties gaat? Iemand die nog een locatie in of rond Eindhoven weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Het klokgebouw?

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:52
GSX-MAN schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:49:
Als iemand hier wat in ziet: <knip> plofsluis

Geef maar een gil. In Nieuwegein, vlakbij Houten/Utrecht. Het gebouw is uit de jaren '30/'40 en heeft door zijn locatie boven het water wel wat coole doorkijkjes en betonconstructie. Het lijkt me gaaf om er een keer foto's te maken en ik kan jullie advies goed gebruiken.
Het gebouw is in gebruik:
Wikipedia: Plofsluis
Dus als je contact opneemt met de n'geinse schietvereniging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GSX-MAN schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:49:
Als iemand hier wat in ziet: [afbeelding]

Laatst in de krant (AD/Utrecht: zomerspecial Lek) een stuk over deze locatie gelezen, er zit een schietvereniging in, dus ik zou zeggen contact leggen en dan kijken of je welkom bent. Of de foto's nu net zo spannend worden als je verwacht had weet ik niet (niet verlaten en zo...).
Ik ben dus spuit11, maar wel een andere link ;)

Anders zou je eens moeten kijken of de voormalige luchtmachtbasis Soesterberg. Nog niet volledig opengesteld voor publiek, maar er zijn meerdere dagen dat er delen toegankelijk zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2010 12:57 . Reden: Spuit11 en S'berg. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Verwijderd schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 12:52:
[...]

Laatst in de krant (AD/Utrecht: zomerspecial Lek) een stuk over deze locatie gelezen, er zit een schietvereniging in, dus ik zou zeggen contact leggen en dan kijken of je welkom bent. Of de foto's nu net zo spannend worden als je verwacht had weet ik niet (niet verlaten en zo...).
Ik ben dus spuit11, maar wel een andere link ;)
Qua welkom moet dat lukken, ik ben al 14 jaar lid. Vooral het deel net boven het water is mooi, en daar komt nooit iemand.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets?
http://www.hiddenplaces.nl/links.php
Mijn zoon had een van die sites, heeft hem laten verlopen, dacht dat het niks op zou brengen bij verkoop.... zo te zien is weer snel bezet....
Hij is een andere richting uit gegaan qua fotografie (muziek).
hij zat erg veel in België en hier zitten ook plaatsen van hem bij:
http://vincentkos.blogspot.com/2010_02_01_archive.html
Hij heeft zijn eigen foto's off line gehaald, anders had je wat meer van hem zelf kunnen zien.

Ze worden ook wel "decayed places" genoemd, zoek daar eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

O ja, da's waar ook. de plofsluis is buiten openingstijden een ontmoetingsplaats voor "heren". gelukkig verraadt mijn camera met enorme flitser dat ik voor iets anders kom ;)

Edit: snel even wat foto's gemaakt, volgende keer een statief mee en zorgen dat ik toegang tot het hele terrein heb.

http://i262.photobucket.com/albums/ii106/GSX-MAN/1.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door GSX-MAN op 10-10-2010 22:56 ]

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

BrokenRules schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 17:05:
Niemand die zich dit vliegveld nog kan herinneren?
Bedoel je misschien Deelen? De Duitsers hebben dsar nogal wat bunkers gebouwd.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hmm, ik liep net langs mijn oude school, die gaan ze over een tijdje slopen, maar hij ligt er nu mooi verlaten bij, rondom vol onkruid, en het hek staat op een kier. Weet alleen niet of er binnen is te komen. Waarschijnlijk alleen als er ergens een ruit stuk is. En of het nog legaal is om er te komen. Ter info; De gymzaal staat ook omheind met hekken, daar staat een bord met verboden toegang op. Op het hek van de school niet.

Nadeel is alleen dat ie in een wijk vol ouderen staat, vrees dus dat binnen no-time politie voor de deur staat als ze iemand zien. Al weet ik niet wat ik voor overtreding zou begaan als ik een hek doorloop wat op een kier staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-09 22:53
Wij zijn afgelopen zondag naar Terre Rouges geweest.
Hier een linkje:
Terre Rouge @ urbex.nl

En wat een gave locatie.
Zal straks als ik thuis ben wel even wat foto's hier neer zetten.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
_ferry_ schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:28:
Hmm, ik liep net langs mijn oude school, die gaan ze over een tijdje slopen, maar hij ligt er nu mooi verlaten bij, rondom vol onkruid, en het hek staat op een kier. Weet alleen niet of er binnen is te komen. Waarschijnlijk alleen als er ergens een ruit stuk is. En of het nog legaal is om er te komen. Ter info; De gymzaal staat ook omheind met hekken, daar staat een bord met verboden toegang op. Op het hek van de school niet.

Nadeel is alleen dat ie in een wijk vol ouderen staat, vrees dus dat binnen no-time politie voor de deur staat als ze iemand zien. Al weet ik niet wat ik voor overtreding zou begaan als ik een hek doorloop wat op een kier staat?
Mja, dat ruitje was al stuk en dat hek stond al open. En je bent een nette jongen met een camera en geen viltstiften/spuitbussen. Kom op agent, zo erg is het toch niet?

Dan kan je of doorlopen of je krijg een boete van zo'n 60 euro. Gewoon proberen dus :)

Ik ben van het weekend ook bezig geweest, en volgend weekend waarschijnlijk weer, zal binnenkort wel een topicje openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik vind dit echt retegave fotografie, ik wil hier zeker meer mee gaan doen. Binnenkort maar eens een zater- of zondag voor inplannen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Aikon schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 14:11:
[...]

Mja, dat ruitje was al stuk en dat hek stond al open. En je bent een nette jongen met een camera en geen viltstiften/spuitbussen. Kom op agent, zo erg is het toch niet?

Dan kan je of doorlopen of je krijg een boete van zo'n 60 euro. Gewoon proberen dus :)

Ik ben van het weekend ook bezig geweest, en volgend weekend waarschijnlijk weer, zal binnenkort wel een topicje openen.
Nou, ben er geweest, jammer genoeg erg snel donker, wel wat foto's gemaakt, en politie stond naast mijn fiets. Maar ze zeiden dat ze er toevallig waren, niet vanwege een melding. IIG wel wat leuke foto's gemaakt. Nu eens kijken of ik het fatsoenlijk kan bewerken.
edit, foto:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/j7tpRWcimeWR20YlatTlBF52/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 12-10-2010 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ook binnen geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YSK
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 18:14

YSK

Ik ben ook wel benieuwd naar eventuele foto's van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja ook dat, zal wellicht vanavond even een testcase ervoor maken :) 14 fotos die okee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

België blijft een belangrijke voorwaarde. Voor 1993 kenden we geen bouwgrondschaarste, we hadden opa's generatie die overal een lapje grond kon claimen (de wet van 1946 had niet omschrijven wie de straffen mag uitdelen, dus niemand kan straffen uitdelen en je bouwt maar in de wilde weg) en de babyboomers mochten de gaten tussen 2 bouwsels van opa's generatie opvullen met hun bouwsels (opvulregel van 1978 die steeds ruimer geïnterpreteerd werd). Dus als je fabriek, huis,... aan het vervallen is, dan claim je gewoon ergens anders een lapje grond. Op deze manier ontstaan veel urbex'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Laatst online: 29-09 19:53

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Voor de mensen die in gedachten hadden om binnenkort eens te gaan kijken of de achterdeur van de KVL (leerloierij ) in Oisterwijk toevallig open staat:

Helaas, ik heb te horen gekregen dat er plannen zijn (welke ook al aangevangen zijn) om de stoommachine te restaureren en 1 van de consequenties hiervan is dat de gemeente besloten heeft het gebouw hermetisch af te sluiten.

http://www.kvl-stoommachine.nl/

Dit wordt tevens bevestigd op: http://oisterwijk.allesva...e_update_KVL-stoommachine onder het kopje "Afsluiting KVL complex"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vanmiddag mijn eerste Urban uitje gehad. Locatie was maar 10 minuten rijden vanaf mijn huis, dus lekker dichtbij.
Moet zeggen dat het erg goed bevallen is. Wel gemerkt dat het soms moeilijk is om goede foto's te maken in donkere stukken van het gebouw.
Hoop van de week nog een testcase neer te zetten op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:35
floriske.nl schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 14:28:
Voor de mensen die in gedachten hadden om binnenkort eens te gaan kijken of de achterdeur van de KVL (leerloierij ) in Oisterwijk toevallig open staat:

Helaas, ik heb te horen gekregen dat er plannen zijn (welke ook al aangevangen zijn) om de stoommachine te restaureren en 1 van de consequenties hiervan is dat de gemeente besloten heeft het gebouw hermetisch af te sluiten.

http://www.kvl-stoommachine.nl/

Dit wordt tevens bevestigd op: http://oisterwijk.allesva...e_update_KVL-stoommachine onder het kopje "Afsluiting KVL complex"
Heb die locatie een keer geregeld voor legale opname van een videoclip.

Is een erg mooie locatie met veel mogelijkheden. Met name de plafonds spreken me erg aan, daar hangen stukken verf los waardoor het een hele speciale structuur wordt met licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statiegeld
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

Statiegeld

Doordrinken!

Ik zou ook graag eens een keer willen urbexen, ben al een paar jaar bezig met fotografie, maar iets als urbex zit nog niet in m'n portfolio, iemand hier bereid mij een keer mee te nemen op sleeptouw? :P

[ Voor 14% gewijzigd door Statiegeld op 06-12-2010 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenRules
Omdat het er van de winter niet meer van gekomen is wil ik het deze zomer toch nog eens gaan proberen een ideale urban locatie voor een fotoshoot met mijn vriendin te vinden.

Is "Doel" nog steeds de moeite waard of is alles gesloopt? En zijn er inmiddels nog goede locaties die de moeite waard te zijn op te nemen in mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-09 08:06
BrokenRules schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:53:
Omdat het er van de winter niet meer van gekomen is wil ik het deze zomer toch nog eens gaan proberen een ideale urban locatie voor een fotoshoot met mijn vriendin te vinden.

Is "Doel" nog steeds de moeite waard of is alles gesloopt? En zijn er inmiddels nog goede locaties die de moeite waard te zijn op te nemen in mijn keuze.
Het is de moeite waard en er is niks gesloopt.

MAAR de politie controleert erg streng en je wordt snel weggestuurd. En soms met een boete. Geen aanrader dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Het is de moeite waard en is er wel wat gesloopt. En ik heb nog nooit politie gezien of problemen gehad, ik zou zeker gaan kijken.

Ieder zo z'n ervaringen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:11
Ben een paar weken terug naar Berlijn geweest en heb toen ook nog even in Magdeburg en Brandenburg gekeken. Beide plaatsen waren een beetje treurig en voor een toerist niet zo interessant, maar er zijn in het voormalig oost-Duitsland erg veel verlaten gebouwen te vinden, vaak zelfs midden in het centrum. Vanuit de auto zag ik ook veel interessante locaties.

Zelf ben ik (nog) niet zo'n fanatieke fotograaf, maar ik lees hier af en toe mee dus ik dacht ik meld het even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernst Hartwich
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-08-2020
Het Landschaftspark is legaal en nog gratis ook. :-) Ben er zelf een paar keer geweest http://www.ernsthartwich....s=landschaftspark&x=0&y=0

Ook een aanrader is Waterschei in België. Kost iets van 50 euro en je kunt een afspraak maken via de beheerder http://www.ernsthartwich.nl/?s=waterschei&x=0&y=0

Website | ModelMayhem | Facebook | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
jeroenzelle schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:58:
[...]

Het is de moeite waard en er is niks gesloopt.

MAAR de politie controleert erg streng en je wordt snel weggestuurd. En soms met een boete. Geen aanrader dus ;)
Hm, dat is minder.

Het is toch gewoon openbare weg, of bedoel je dat je ergens binnen bent geweest ?
Ik ben er vorig jaar nog geweest, die psychiatrische inrichting had ik wel eens van binnen willen zien ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statiegeld
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

Statiegeld

Doordrinken!

Ik heb nog 3 urbex locaties in NL die ik wil gaan bezoeken deze zomervakantie, iemand interesse om mit zu gehen? :) (meer info volgt dan via PM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
http://www.urban-travel.org/documents/212.html

Hier staat meer dan genoeg. Als je dan nog niet tevreden bent kun je het proberen in dit Tweakers Videoproject: Battle of the Giants topic, staan ook een aantal locaties in!

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingR2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11-2022

RagingR2

[GeekPride!]

Aikon schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 10:13:
Het is de moeite waard en is er wel wat gesloopt. En ik heb nog nooit politie gezien of problemen gehad, ik zou zeker gaan kijken.
Ik ben in 2011 in Doel geweest, en ik ga denk ik nog wel een keer terug.
Toen ik daar was kwam er een soort bewaker in een auto langsrijden; was verder geen probleem, ik weet niet meer wat hij precies zei, ik geloof dat we voorzichtig moesten zijn en niks mochten slopen of iets in die geest, maar we werden niet weggestuurd ofzo en we kregen zeker geen boete. Het was mij niet helemaal duidelijk of het nou een politieagent, een buurtwacht, een private beveiliger of iets anders was; hij reed gewoon in een burgerauto rond en had voor zover ik me herinner geen uniform aan.

Anyway, ik vond Doel zeker wel de moeite waard. Er is inderdaad wel wat gesloopt hier en daar, maar daar tussendoor staan gewoon nog huizen, een hele enkele is zelfs nog steeds bewoond, maar de meesten zijn leeg en sommige gebouwen kun je zo door een kapot raam of deur naar binnenlopen. Weet niet of dat officieel mag maar in elk geval heb ik er toen geen problemen mee gehad. Zolang je niets sloopt en geen problemen veroorzaakt, you'll be fine.

Verder heb ik nog wel een algemene tip: het Ruhrgebied. Is ook niet zo extreem ver weg, en daar heb je diverse locaties waar je in Nederland alleen maar van kunt dromen. Bijvoorbeeld Landschaftspark Duisburg-Nord; dat was vroeger een staalbedrijf met hoogovens; nu is het dus een soort landschapspark; sommige gebouwen hebben ook een nieuwe functie gekregen zoals concerthal. Maar je kunt verder zo'n beetje overal vrij rondlopen, en een van die hoogoventorens kun je gewoon op; vooral savonds een adembenemend uitzicht over het Ruhrgebied. Overal trappen, roestig staal, en alles wat je verder maar kunt verzinnen op een ex-industrieel complex. Zowel overdag als 's-avonds een aanrader; je hebt dan op verschillende plekken op het terrein (neon)verlichting, en zoals gezegd vanaf de toren geweldig uitzicht over het Ruhrgebied.

http://www.landschaftspark.de/startseite
http://bit.ly/GEWpQR <-- linkje naar Google Maps; je kunt je TomTom bijvoorbeeld instellen op deze Jeugdherberg; daarvoor ligt een parkeerplaats waar je je auto kwijt kunt, en dan loop je zo langs de jeugdherberg het terrein op. Achter dat gebouw is ergens een voetgangerstunnel waar je onder het spoortje door kunt en dan sta je midden tussen de stalen reuzen. :)

En ik hou me zelf ook aanbevolen voor goede locaties, bij voorkeur in of rond Brabant in verband met de afstand. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RagingR2 op 22-03-2012 11:37 ]

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, MSI GTX 960 4GB, Syncmaster 2494HS + PS3 + XBOX360 + Samsung Galaxy S3 + Canon EOS 600D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeye2209
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 18:04
Vandaag naar bovenstaande locatie geweest. Het is een prachtige locatie. Maar wel toeristisch.
Je kunt de torens in voor een prachtig uitzicht. Veel mensen die kleine shootjes houden.
Erg leuk om daar een keer geweest te zijn.

bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjer
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-05 15:58
Het landbouwbelang in Maastricht valt denk ik ook onder legale locaties. Als je netjes toestemming aan de bewoners (krakers) vraagt mag je misschien wel naar binnen. Er omheen is ook genoeg te zien.
Op de kade is een graffiti-zone en oude industrie.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3321/5738288737_192a5c2a48.jpg
IMG_1747_HDR by MIKE-MST, on Flickr

[ Voor 34% gewijzigd door sjer op 04-04-2012 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-09 21:59
Ikzelf heb vaker foto's zitten maken bij openluchttheather "De Lichtenberg" in Weert.
Prachtig openluchttheather dat allang verlaten is! Aan de beheerder vragen of je binnen mag is genoeg!

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8432/7615204286_57c8f06ae9_z.jpg
323544_10150333839000810_1986021453_o by Stef Venner, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8149/7615204068_3ced51fca0_z.jpg
336759_10150333836605810_1111571702_o by Stef Venner, on Flickr

[ Voor 89% gewijzigd door Lucky0wn op 21-07-2012 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
sjer schreef op woensdag 04 april 2012 @ 21:16:
Het landbouwbelang in Maastricht valt denk ik ook onder legale locaties. Als je netjes toestemming aan de bewoners (krakers) vraagt mag je misschien wel naar binnen. Er omheen is ook genoeg te zien.
Op de kade is een graffiti-zone en oude industrie.

[afbeelding]
IMG_1747_HDR by MIKE-MST, on Flickr
En daar tegenover is de Sphinx. Een heel grote oude fabriek met tal van hallen en vervallen gangen/ruimtes etc. Er hebben kunstenaars in gezeten (legaal) en het is dus te betreden met toestemming. Standaard zitten echter alle deuren en ramen dicht (metaal platen gelast).

Als je met de gemeente belt kun je denk ik wel iets regelen, zeker de moeite waard.

Ctrl+k

Pagina: 1