Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 10:42
Sinds vorige week draait mijn nieuwe setup, core i5 760, 4GB ram, asus p7h57d-evo, crucial c300 64GB, samsung spinpoint f3 1TB op een Windows 7 x64 installatie. Dit moederbord heeft twee Marvell controllers aan boord, 1 voor de 2 6GB/s sata poorten, en 1 voor de normale sata poorten.

Nu, dit draait al sinds het begin vierkant. Bij Windows installatie 1 had ik beide controllers op AHCI mode gezet. Tijdens het installeren van sommige programma's kreeg ik toen al het gevoel dat het systeem even vast hing, maar dan kon ik na een minuut wel doorgaan. Echter, na 3 dagen probeerde ik te booten, maar de windows installatie werd niet meer gevonden of herkend.

Poging twee, de sata 6gb/s controller op IDE mode gezet, met het oog op compabiliteit. Leek allemaal goed te gaan, minder hickups. Ik draai CrystalDiskMark, knalt die er op de tweede sequentiele read al uit.

Vervolgens op de Asus site gaan kijken, daar heb ik nu al 3 drivers van geïnstalleerd, komt de stabiliteit niet ten goede.

Gisteren geprobeerd in de bios IDE mode terug naar AHCI mode te zetten, ik verwachtte dat het systeem niet zou booten. Maar dat deed het gewoon wel. Ik draai CrystalDiskMark, krijg seq reads van 300MB/s. Ik dacht dat alles opgelost was, speel ik een potje Fallout 3, crasht die weer. Boot opnieuw, probeer CDM opnieuw, knalt die er ook weer uit.

Laatste opmerking: als ik reboot na een crash, wilt de 6GB/s controller niet meer initialiseren. Enige oplossing dan is stroom eraf, even wachten en opnieuw booten.

Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Moederbord rma?
Klinkt als een bokkende chipset namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:07

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Ik zou eerst eens een diskcheck doen met een of ander tooltje.

Maar als ik je verhaal zo lees denk ik eerder aan een defect/onstabiel moederbord. Heb je de mogelijkheid om je onderdelen in een ander systeem te testen? Ik zou zeker ook eens memtest draaien want memoryproblemen kunnen soms echt rare bijwerkingen hebben.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou de SSD eens aan de poorten van de gewone Intel controller, in AHCI mode, hangen en dan nog eens testen. Heb al meer verhalen gelezen van niet lekker functionerende Marvell SATA chipsets in combinatie met SSD's.

Schone Windows 7 installatie er op en daarna testen.

[ Voor 14% gewijzigd door redfoxert op 25-08-2010 09:44 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
Inderdaad, aan de gewone sata poorten hangen en eens testen, da's een goed idee. Overigens heb ik ook al geupdated naar de laatste bios versie (1304). Ik las echter ook dat er mensen problemen hadden met bepaalde drivers, en dat de juiste drivers alles stabiel lieten draaien ...

Edit: memtest was ik ook nog van plan, thanks.

[ Voor 8% gewijzigd door Dnomaid op 25-08-2010 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 09:42

bbc

Ik vrees dat er niks anders op zit dan die Crucial op de Sata II controller te hangen.
http://www.anandtech.com/...md-890gx-vs-intel-x58-p55
[BBG aanschaf] SSD

Zelf ben ik op zoek naar een x58 moederbord zonder die Marvell 9128 controller, zonder succes. Er zijn blijkbaar geen x58 borden met een andere 6gb/s borden zonder die controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
Autch!

Achja, dan probeer ik vanavond alles eens aan de sata II controller te hangen.

[ Voor 87% gewijzigd door Dnomaid op 25-08-2010 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-08 21:27
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad / en heb dit probleem nog eigenlijk. Ook in combo met een marvell controller en een c300 64 GB.

Bij mij loopt hij nu wel op de SATA 3 maar om nou te zeggen stabiel is het zeer zeker niet , alhoewel als me systeem eenmaal geboot is (gister bij opstarten nog een BSOD) dan blijft hij wel gewoon draaien.

Ik heb win 7 in IDE geinstalleerd en op de SATA 2 aansluiting, vervolgends na voltooing de zooi op AHCI gezet en in de SATA 3 controller gezet. Daarna gaat windows een aantal drivers instaleren en dan werkt het wel maar super stabiel is het niet. Dus ik denk dat ik hem gewoon op SATA 2 ga zetten (dan is hij wel stabiel)

Ik heb tevens ook een topic gemaakt hierover op de Crucial website , maar als je alleen al op het forum kijkt weet je al genoeg dat die 2 (controller en SSD) elkaar totaal niet mogen.
Dit is het antwoord dat ik kreeg op mijn probleem:
"Marvell's controller just can't handle the SATA 6Gb/s speeds under a heavy load, this is a well known issue.

Your best bet is to keep your SSD on the Intel ports for now, until Intel comes out with a native SATA 6Gb/s chipset."

Zeer veel mensen met deze klachten.
Zie http://www.forum.crucial....State-Drives-SSD/bd-p/ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
Aan de Sata2 controller gehangen, alles draait nu stabiel. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
Weet er iemand of:
- deze issue ooit is verholpen?
- ik met hetzelfde moederbord ook problemen zou hebben met een Crucial M4 128GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat weet je zelf misschien het beste aangezien dit 'jouw' probleem is?

Je zei ook zelf dat het is opgelost door de veel betere Intel poorten te gebruiken, in plaats van de nep Marvell 6Gbps poorten. Probleem opgelost?!

50-series chipset heeft geen 6Gbps SATA; een Marvell chipje erbij pleuren verandert daar niets aan. Dus sluit je SSD aan op je echte poorten en gebruik hem zoals het hoort. Gebruik je toch Marvell, dan doe je jezelf tekort alleen maar omdat je dénkt dat het sneller is; terwijl in de praktijk er genoeg reden is om te veronderstellen dat je juist achteruit gaat qua performance door van Intel 3Gbps naar Marvell 6Gbps over te stappen.

Hier bijvoorbeeld nog een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/articles/SATA-3G_vs_SATA-6G/HD-Tune_Random_IOPS_Agility-EX_SSD.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
Bedankt. Toen ik het probleem destijds het probleem had, heb ik nooit goed begrepen wat de oorzaak van het probleem was. Ik dacht dat het aan de firmware van die Marvell controller lag, en ik vroeg me dus vandaag af of een bios update redding zou brengen. Toen ik vandaag naar bios updates keek voor mijn mobo zag ik geen enkele melding hiervan.

Ik kan dus ook concluderen dat een nieuwe Crucial ook niet sneller gaat werken, aangezien de sata II poorten de snelheid van de huidige Crucial al niet kunnen bijhouden.
Pagina: 1