HD5770/onboard 785G: Windows 7 hangt, witte film

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ik heb net de PC van een vriend van me binnengekregen, die kwam na twee weken terug van vakantie en beweerde dat de PC plots vaak vasthing en een 'wit scherm' gaf. Ik heb dat ding aangezet, en na een tijdje (hoeft niet eens intensief gebruik te zijn) blokkeren er inderdaad apps. Vaak krijgt de hele desktop dan ook een witte film over zich. Eerst kan je nog hier en daar op de desktop klikken, de muis reageert langzaam maar zeker ook steeds minder op je muisklikken, en na een tijdje kan je alleen nog de muis bewegen en niks anders. Vreemd genoeg lijkt het scherm nog altijd te worden ververst - ik had bv. taakbeheer openstaan en de procesinfo wijzigde nog elke X seconden zoals je bij een normale weergave verwacht. Eerst dacht ik dat het aan één of andere update van Microsoft lag, maar na herhaaldelijk een oude backup te hebben geïnstalleerd kan ik dat uitsluiten - zowel voor als na installatie van de updates doet het probleem zich voor.

Iemand suggereerde dat het oververhitting van de GPU was (al lijkt het mij vreemd dat dat hangende programma's veroorzaakt? :?). Ik heb dus de grafische kaart even gecheckt en er zat een gigantisch stoftapijt op de koelvinnen... Ondertussen is de ventilator ontdaan van het stof, maar het probleem blijft - soms duikt het al de eerste vijf minuten op, soms duurt het een half uur. Ik heb de PCI-E kaart eruit gehaald om deze uit te sluiten als bron van het probleem, en de onboard GPU van de 785G ingeschakeld. Die vertoont na een paar minuten dezelfde symptomen.

Het lijkt mij geen videokaartprobleem, maar aangezien ik niet weet waarop dit soort symptomen duiden zet ik het voorlopig hier neer (sorry modjes O-)). Aan het scherm (je weet maar nooit) ligt het evenmin, zijn PC is hier bij mij op een scherm van mij aangesloten dat normaal gezien als het scherm van m'n eigen PC dienstdoet, dat werkt netjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 25-08-2010 02:01 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Zou je misschien de specs van het systeem kunnen posten.

Na wat zoeken kwam ik dit tegen op internet:

Your white haze seems to sound a lot like what MS does to show you the the system
has stopped or is no longer working.
See if up on the bar at the top, if it does not actually say "Program has stopped Responding" and it may even if, when trying
to close, it offers you to wait till it responds.
There are various things that cause this , but most commonly are tool little memory for the amount of programs you have running,
Possibly downloading multiple items when one has already been paged, & overheating.
Take a look at what you are doing and your standard method of operating when this
happens.
Also often it will come back on its own when the job being done has finished.
This is a stop gap for crashing.
In the older days the computer would just start to beep when too many keystrokes had been pushed after stalling or crash and now this allows the system to catch up.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Dit zijn de specs:
  • Athlon II X2 250
  • Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
  • 2x 2 GB Corsair DDR3 1333
  • Sapphire HD5770
  • 2 HD's die in vorige PC's gezeten hebben
  • Windows Home Premium 64 bit
  • Corsair 550W PSU
Ik heb ondertussen ook Memtest86+ staan draaien, is 8u bezig ongeveer en geeft nog geen enkele foutmelding, maar dat ding kan wel maar 3,5 GB RAM zien blijkbaar (32 bit kernel wschl), en ik vind online niks over eventuele updates aan UBCD die zoveel RAM wél aankunnen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
De PC heeft er nu dik 20u Memtest86+ opzitten, en het loopt nog steeds alsof er niks aan de hand is. Ik ben de eerste harde schijf uitgelezen en SMART is wel ok, maar het ding geeft constant aan dat de huidige temperatuur 253° is (ik neem aan Fahrenheit, maar zelfs dat is nog 122° Celsius), terwijl de harde schijf kamertemperatuur is als ik 'm eruit haal. Ik vermoedde dat dat ding de oorzaak van het probleem was, heb de Windows-installatie erop dus gekloond met dd naar een nieuwe schijf, de oude schijf eruit gehaald en van de nieuwe opgestart. Daarna heb ik de backup die op de oorspronkelijke tweede schijf stond teruggezet. Na een tijd krijg ik opnieuw vastlopers. Het ligt dus ook niet aan de schijf vrees ik. Heb ook de oorspronkelijke tweede schijf afgekoppeld, ook met alleen nieuwe schijf doet het probleem zich nog voor.

Moet ik het moederbord verdenken? Of de PSU? Ik heb geen extra spullen om die te testen jammer genoeg.

[ Voor 11% gewijzigd door Borromini op 26-08-2010 03:43 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Nog een update - om Windows 7 uit te sluiten even Ubuntu geïnstalleerd, loopt ook vast na een tijdje. Hier geen gedoe: gewoon de muis en toetsenbord die het vertikken om nog iets te doen, weet ik tenminste dat dat ding vastzit :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Welke bios versie draai je op dit moment?

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Dat ga ik morgen nog even checken. Ik heb de IGP opnieuw uitgeschakeld, de 5770 er opnieuw ingeduwd, en Ubuntu opgestart en cpuburn-in opgestart, 1x voor elke core. Draait nu zo'n 12u onafgebroken aan een stuk zonder vastlopers, CPU gaat niet boven ~ 50° C.

Edit: net even gecheckt, dat is F5:
stijn@Desktop:~$ sudo dmidecode -s bios-version
F5

Het vreemde is in ieder geval dat dit systeem 7 maand perfect gedraaid heeft, en in die periode is het BIOS niet aangepast geweest, dus dat lijkt me niet het probleem te zijn...

[ Voor 35% gewijzigd door Borromini op 27-08-2010 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Je hebt bijna alles gedaan wat ik ook zou doen om een fout te vinden, dit is een lastige.
Wat dus uitgesloten is zoals ik het begrijp:

- HD5770/Onboard video
- 1 HDD (of 2?)
- Win7 installatie/Ubuntu
- Geheugen
-Athlon x2 250 (uurtje LINX?)

Dan blijven er 2 componenten over: Het moederbord en de voeding (en eventueel dvd?). Als je een run met LINX wil doen met CPU-id hardware monitor en Coretemp/realtemp en ook even een screenshot van posten. Dan kunnen we wat meer tegelijk zien aan temperaturen en voltages. En na het stofhappen kan het wellicht geen kwaad de grafische kaart eens in een andere pc te testen (weet nooit of die toch een opdonder heeft gehad).
Probeer ook eens met zo min mogelijk eens te draaien: een reepje mem, een HDD, geen DVD, alleen op de onboard en in veilige modus? Als het dan nogsteeds mis is kan het toch bijna niet anders dan moederbord of voeding zijn. Qua Bios zijn ze al bij F9 aanbeland, ik weet niet of dat helpt? En ik weet niet of het geheugen op de QVL staat, maar misschien dat daar nog een probleem zit. Dan hebben we alles wel gehad, is het niet? Succes ermee iig!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Bedankt :)

Momenteel draait hij alleen met de 'verse' HD waarvan ik weet dat hij goed werkt (heeft tot voor een paar weken nog als opstart-HD in m'n server gezeten). Daarmee liep hij onder Windows (en ook Ubuntu, maar dat heb ik tot nu toe nog niet kunnen reproduceren) vast, dus de HD's zijn niet het probleem. Ik heb de installatie-DVD van Windows ondertussen te pakken gekregen dus ik ga 'm binnenkort opnieuw installeren en kijken hoe het dan gaat. Ik ben ook van plan SuperPI te draaien op Windows voor een dagje dan, al zou cpuburn-in fouten die CPU maakt ook moeten oppikken als ik het goed begrijp.

Cpuburn-in draait in ieder geval al bijna 24u ondertussen:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/Z5Keqs.jpg

Van Linx heb ik nog nooit gehoord, is dit wat je bedoelt, en zoja, wat test dit precies? :P

[ Voor 9% gewijzigd door Borromini op 27-08-2010 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Linx, Linpack en intel burntest zijn hetzelfde, maar in een ander grafisch jasje. Ik had weer nooit van cpu burn-in gehoord maar ziet er wel min of meer hetzelfde uit. Graag had ik bij je screenshot ook meteen CPU-id hardwaremonitor gezien en een realtemp. Dit voor voltags en echte temps. Dan word al meer duidelijk. Maar de cpu kunnen we inmiddels wel uitsluiten met 24u burn. Toch zie ik m liever met HWmonitor en temp. Kan je nog een uurtje draaien en dan met dat alles een screenie plaatsen?

Verder vermoed ik nu iig het moederbord of win7. Probeer daar even het nieuwe bios op te zetten en zoals hierboven beschreven met zo min mogelijk te draaien. Als je in Ubuntu het niet kan repliceren kan het dus ook de Windows install zijn, dus een verse install kan geen kwaad. Ook het testen van de grafische kaart door middel van 3dmark is nog een optie, ondanks dat je de onboard hebt getest. Als je dit allemaal gedaan hebt en de voltages zijn getest (HWmon) kan je er gerust van uit gaan dat je moederbord een probleem heeft, lijkt mij.

Wederom succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ik dacht dat het screenshot de volledige desktop zou weergeven maar dat was dus niet zo. Ik had een paar temperatuurapplets toegevoegd en de CPU ging nooit boven de 52° C. Ben nu Windows 7 aan het herinstalleren, ik ga de test uitvoeren met HWmonitor en rapporteer straks :).

Heb de BIOS net bijgewerkt naar versie F9. Ik neem aan dat Prime95 voldoende is als stresstest?

[ Voor 14% gewijzigd door Borromini op 28-08-2010 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Borromini schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 00:21:
Ik dacht dat het screenshot de volledige desktop zou weergeven maar dat was dus niet zo. Ik had een paar temperatuurapplets toegevoegd en de CPU ging nooit boven de 52° C. Ben nu Windows 7 aan het herinstalleren, ik ga de test uitvoeren met HWmonitor en rapporteer straks :).

Heb de BIOS net bijgewerkt naar versie F9. Ik neem aan dat Prime95 voldoende is als stresstest?
Mooi, biosupdate kan iig geen kwaad. Prime is ook goed voor stabieliteits test, iets koeler dan linx, maar voldoende voor een test. tel er 3-5 graden bij op en je hebt ongeveer de linx temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Is er misschien een mede tweaker die even mee kan kijken of de bovenstaande conclusies verder juist waren?
Ik hoop dat ik niets over heb gezien, vandaar.

Edit: sorry mensen, dubbelpost..was blijkbaar nog niet wakker

[ Voor 17% gewijzigd door millman op 28-08-2010 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Hij draait voorlopig al zo'n 10u stabiel met Prime95, HWmonitor laat zien dat de voltages stabiel zijn (geen afwijkingen op de 12V, 5V en 3.3V-lijnen, de -5V fluctueert wel). Processor gaat niet boven 47° C. Ik post nog een screenshotje wanneer ik thuis ben :).

Ik ga later de GPU nog es stressen ook voor de zekerheid, al kan Aero onmogelijk zo'n zware belasting zijn voor een dedicated GPU...

[ Voor 7% gewijzigd door Borromini op 28-08-2010 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Goed, een update dus :P.

24u+ Prime95, met HWmonitor:
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/02HHPs.jpg

De laatste twee uur heb ik er ook nog FurMark bij gedraaid om de grafische kaart te stressen:
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/LDTxAs.jpg

Het lijkt erop dat het systeem (terug) stabiel is. Ik ga morgen backuppen en verder dingen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Kijk eens aan, ziet er verder goed uit. De stabiliteit is na een herinstall of biosreset? Blij dat het goedgekomen is, maar ben nou wel benieuwd wat het nou was? Ik hoop dat je dat verder nog even kan achterhalen en hier posten. Zoniet ben ik wel blij dat het in ieder geval weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ik heb zowel een herinstallatie als een BIOS-upgrade gedaan (die upgrade lijkt ook het BIOS te hebben reset). Ik heb de S-ATA-poorten van Native IDE op AHCI gezet (ik meende me te herinneren dat ik dat nochtans gedaan had bij de eerste installatie, maar goed :P).

Bedankt voor de hulp in ieder geval :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Graag gedaan kerel, was voor mij ook een intressant meedenk tripje :P

Pagina: 1