Ik heb net de PC van een vriend van me binnengekregen, die kwam na twee weken terug van vakantie en beweerde dat de PC plots vaak vasthing en een 'wit scherm' gaf. Ik heb dat ding aangezet, en na een tijdje (hoeft niet eens intensief gebruik te zijn) blokkeren er inderdaad apps. Vaak krijgt de hele desktop dan ook een witte film over zich. Eerst kan je nog hier en daar op de desktop klikken, de muis reageert langzaam maar zeker ook steeds minder op je muisklikken, en na een tijdje kan je alleen nog de muis bewegen en niks anders. Vreemd genoeg lijkt het scherm nog altijd te worden ververst - ik had bv. taakbeheer openstaan en de procesinfo wijzigde nog elke X seconden zoals je bij een normale weergave verwacht. Eerst dacht ik dat het aan één of andere update van Microsoft lag, maar na herhaaldelijk een oude backup te hebben geïnstalleerd kan ik dat uitsluiten - zowel voor als na installatie van de updates doet het probleem zich voor.
Iemand suggereerde dat het oververhitting van de GPU was (al lijkt het mij vreemd dat dat hangende programma's veroorzaakt?
). Ik heb dus de grafische kaart even gecheckt en er zat een gigantisch stoftapijt op de koelvinnen... Ondertussen is de ventilator ontdaan van het stof, maar het probleem blijft - soms duikt het al de eerste vijf minuten op, soms duurt het een half uur. Ik heb de PCI-E kaart eruit gehaald om deze uit te sluiten als bron van het probleem, en de onboard GPU van de 785G ingeschakeld. Die vertoont na een paar minuten dezelfde symptomen.
Het lijkt mij geen videokaartprobleem, maar aangezien ik niet weet waarop dit soort symptomen duiden zet ik het voorlopig hier neer (sorry modjes
). Aan het scherm (je weet maar nooit) ligt het evenmin, zijn PC is hier bij mij op een scherm van mij aangesloten dat normaal gezien als het scherm van m'n eigen PC dienstdoet, dat werkt netjes.
Iemand suggereerde dat het oververhitting van de GPU was (al lijkt het mij vreemd dat dat hangende programma's veroorzaakt?
Het lijkt mij geen videokaartprobleem, maar aangezien ik niet weet waarop dit soort symptomen duiden zet ik het voorlopig hier neer (sorry modjes

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 25-08-2010 02:01 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje