Anoniem: 51450

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben zo onderhand ten einde raad, ik krijg maar geen besturingssysteem geinstalleerd op mijn gloednieuwe htpc. Deze bestaat uit de volgende onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 97,-€ 97,-
1Thermaltake DH202€ 165,77€ 165,77
1Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 73,90€ 73,90
1Nexus Value 430€ 55,50€ 55,50
1AMD Phenom II X4 945 (C3, 95W)€ 121,99€ 121,99
1MSI 870A-G54€ 81,65€ 81,65
1Asus EAH5570 SILENT/DI/1GD2€ 74,57€ 74,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 670,38

Daarnaast aan geheugen: 1x2GB Corsair value DDR3,1333mhz
Windows 7 x64

Wat gebeurt er:
Telkens bij het opstarten van de pc, krijg ik het bios-scherm te zien, alle apparaten starten, harde schijf begint te spinnen, ventilator begint te draaien, na het bios-scherm begint de optische drive te starten en Windows 7 x64 NL te laden, en dan telkens bij het verschijnen van het scherm "windows starten" blijft het beeld hangen. Hij gaat daarna niet verder. Een heel enkele keer als ik hem koud opstart, bv na het werk dan verschijnt er direct na het verschijnen van de melding "windows starten" een blauw scherm, met een foutmelding.
Deze foutmelding is telkens anders. De volgende foutmeldingen heb ik inmiddels gehad:
- netio.sys
- io-apic.sys
- disk.sys

Wat ik reeds gedaan heb:
- Alle mogelijke opties in de BIOS uitgezet, zoals usb, audio, lan, extra sata, seriele poort, front usb, front audio, IDE
- alle mogelijke opties in de bios aangepast, en ook fail safe defaults geladen
- geheugen op bank 1, 2, 3 en 4 geprobeerd
- geheugen circa 8 uur getest met memtest: geeft geen foutmelding
- videokaart op de bovenste pci-express aangesloten, en op de onderste pci-express
- pci-videokaart geprobeerd
- IDE-harde schijf geprobeerd
- zonder harde schijf opgestart
- moederbord losgehaald en alleen voeding, processor, geheugen, videokaart, hd en optische drive aangesloten
- met usb-muis geprobeerd, zonder usb-muis, met toetsenbord op ps2, met toetsenbord op usb
- windows xp pro nl, windows xp pro met SP2 NL
- windows vista 32 bit nl
- windows 7 64 bit nl
- ubuntu live

Alle besturingssystemen crashen (ubuntu) of komen niet verder dan het startscherm en blijven dan hangen of geven een blauw scherm.

Ik heb nog 3 opties die ik nog niet getest heb:
- andere processor. Is alleen lastig, ik ken niemand die een amd II heeft;
- andere voeding: ik heb geen andere voeding met een 8 pins aansluiting voor de 12V, die op het moederbord moet, dus even kijken of mijn ouders die hebben. Wel zal ik de nexus value nog op mijn oude pc aansluiten, kijken of dat goed gaat
- ander moederbord: ik heb wel een ander oud mobo liggen, maar daar past de phenom niet in.

Zo onderhand heb ik alle opties wel een beetje uitgesloten, en begin ik te denken dat de processor defect is. Kan ik dit anders dan het vervangen van de processor nog ergens uit opmaken? Zijn er specifieke foutmeldingen als een processor defect is?

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 12:10
En je cdrom lezer? Misschien geeft die kuren. Of de cd zelf die niet goed is (gebrand), krassen en dergelijke.

Een BIOS update heeft bij mij ook al vaker wonderen verricht trouwens.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 14:19

Singular1ty

EV Evangelist

Ik had een soortgelijk probleem met een MSI bordje en phenom II CPU. Ik heb zo goed als alles uitgeprobeerd, haalde er uiteindelijk een ander MoBo bij, en moest constateren dat alle onderdelen op dat bord feilloos werkten. Zodoende lag het probleem bij mij bij het moederbord.

Probeer een ander moederbord te lenen of iets dergelijks, dan weet je het zeker.
En je cdrom lezer? Misschien geeft die kuren. Of de cd zelf die niet goed is (gebrand), krassen en dergelijke.

BIOS lijkt me onwaarschijnlijk, dit MoBo moet echt vanuit de fabriek deze CPU ondersteunen.

Die disk drive zou het nog aan kunnen liggen, maar ik verdenk je bordje.

[Voor 5% gewijzigd door Singular1ty op 25-08-2010 17:08]

• C4Alvarez
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-01-2018
Als je zegt dat je hem een keer koud hebt opgestart en dan geraakte hij iets verder, kan dat dan aan je koeler liggen? Is alles goed aangesloten? Idd een BIOS update, en probeer eens WinOS van je USB te installeren, ofwel een andere optische drive.
Als dat dan allemaal niet lukt, lijkt mij het probleem aan je CPU te liggen, waren er problemen bij het aansluiten, heb je er genoeg gel opgedaan? Ik zeg maar wat hoor

Topicstarter
YaYo86 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:21:
Dank voor je tips. Ik heb nu een oude dvd-lezer gebruikt van plextor die in mijn oude pc zat. Resultaat: Weer die vastloper.
Zoals ik in mijn openingspost overigens schreef, heb ik meerdere besturingssystemen geprobeerd, dus kan het niet aan de cd's zelf liggen.
Mijn excuses, dat was ik in alle informatie die ik schreef nog vergeten te melden. Ik heb ook al een BIOS-update gedaan naar de laatste bios, v17.6 van MSI (er stond 17.5 op).

Daarnaast heb ik de voeding nog in een andere pc geprobeerd en die draaide daar vlekkeloos op. Het is dus ook niet de voeding.

Blijft nog over: moederbord of cpu.
Singular1ty schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 17:07:
Ik had een soortgelijk probleem met een MSI bordje en phenom II CPU. Ik heb zo goed als alles uitgeprobeerd, haalde er uiteindelijk een ander MoBo bij, en moest constateren dat alle onderdelen op dat bord feilloos werkten. Zodoende lag het probleem bij mij bij het moederbord.
Pff het zou toch wat wezen. Wat heb je met het moederbord gedaan? Doorverkocht?
C4Alvarez schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 17:14:Als je zegt dat je hem een keer koud hebt opgestart en dan geraakte hij iets verder, kan dat dan aan je koeler liggen?
Ook een aardige tip. Ik zal eens de standaard AMD-koeler aansluiten die bij de phenom zit. Als ik overigens in de bios kijk blijft de temp netjes onder de 40 graden, maar ja hij draait dan ook nog niet opgestart...
Is alles goed aangesloten? Idd een BIOS update, en probeer eens WinOS van je USB te installeren, ofwel een andere optische drive.
Ik heb zo ongeveer alles gedubbelchecked (als dat al een werkwoord is dan heb ik hem nu geintroduceerd).

Het enige wat heel misschien opvallend was, was dat ik de koelpasta op de cpu smeerde en ik het idee had dat ik een elektrisache schok kreeg. Maar ik had de pc nog niet aangesloten op het electriciteitsnet, en bovendien is de bovenkant van de cpu van silicium dus dat zou toch helemaal geen electirciteit moeten geleiden?

[Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 51450 op 25-08-2010 21:35]

Topicstarter
Nog een laatste update, met de standaard AMD-koeler werkt het ook niet.

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09-2022

0scar

MacIJver

Anoniem: 51450 schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 21:27:
Het enige wat heel misschien opvallend was, was dat ik de koelpasta op de cpu smeerde en ik het idee had dat ik een elektrisache schok kreeg. Maar ik had de pc nog niet aangesloten op het electriciteitsnet, en bovendien is de bovenkant van de cpu van silicium dus dat zou toch helemaal geen electirciteit moeten geleiden?
Dus een statisch elektrische schok. De chip zelf is van silicium, de heat spreader waar jij het over hebt is gewoon van metaal en geleid dus gewoon (warmte en) elektriciteit.

Volgende keer een polsbandje dragen?

Dikke kans dat of je MoBo of de CPU niet fris zijn. Om het uit te sluiten zou je toch of een ander MoBo of een andere CPU moeten proberen. Of de CPU even bij iemand anders in zijn systeem stoppen.

Manusjes van alles kunnen multitasken

Topicstarter
Na bovenstaande reacties naar de winkel gegaan voor advies. Goede jongen die mij aanraadde een processor te kopen en als dat niet werkte kon ik hem binnen 8 dagen weer terugbrengen.

Ik heb nu dus met een Phenom II X4 810 getest, en die gaf, je raad het al, hetzelfde euvel.

Bij deze maar kijken voor een ander moederbord, en kijken hoe ik het bestaande moederbord terug kan sturen... Wat een geklooi allemaal. Enfin, blij dat ik de oorzaak weet.

Edit:
Ik dacht aan de volgende vervanger:
ASRock 870 Extreme 3

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 51450 op 26-08-2010 23:10]

Topicstarter
Een update.
Na veel gedoe een nieuw moederbord besteld, de Asus M4A87TD EVO, deze is vandaag binnen gekomen.

En wat denk je, exact hetzelfde probleem, bij het verschijnen van de melding "windows starten" blijft de pc hangen. Ook met een bios-update werkt het niet.

Ik ben nu echt ten einde raad, ik sta dan ook op het punt om die hele zaak maar uit het raam te flikkeren. *zucht*

Heeft iemand nog een geniaal idee, want ik weet het niet meer.

• hardware.tom
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-06 21:04
Ik heb sinds vanochtend hetzelfde probleem, ik zal het eens proberen met ubuntu live, ik verdenk zelf de harde schijf op het moment want de hdd status led knippert niet, opstartherstel blijft ie ook hangen.

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 12:25
Anoniem: 51450 schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 16:36:
Een update.
Na veel gedoe een nieuw moederbord besteld, de Asus M4A87TD EVO, deze is vandaag binnen gekomen.

En wat denk je, exact hetzelfde probleem, bij het verschijnen van de melding "windows starten" blijft de pc hangen. Ook met een bios-update werkt het niet.

Ik ben nu echt ten einde raad, ik sta dan ook op het punt om die hele zaak maar uit het raam te flikkeren. *zucht*

Heeft iemand nog een geniaal idee, want ik weet het niet meer.
Even voor de duidelijkheid. Welke processor stop je in dit nieuwe mobo? De nieuwe 810 of de 'nieuwe oude'
945? Wat gebeurt er als je het test met het nieuwe mobo en de 810?

Kan je ook een foto posten waarop te zien is hoe jij de boel hebt aangesloten? Het lijkt er namelijk op dat de hardware (immers al veel gewisseld) niet defect is...

Als allerallerallerlaatste optie kan je het naar een computerboer brengen, 50 euro assemblage kosten betalen en vragen of ze het willen testen met een OS.

• 0scar

0scar

MacIJver

hardware.tom schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 10:04:
Ik heb sinds vanochtend hetzelfde probleem, ik zal het eens proberen met ubuntu live, ik verdenk zelf de harde schijf op het moment want de hdd status led knippert niet, opstartherstel blijft ie ook hangen.
Als ik het goed begrepen heb heeft de TS al eens een andere disk (IDE) geprobeerd. Zou erg toevallig zijn als deze ook stuk is.

• hardware.tom
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-06 21:04
0scar schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 10:05:
[...]

Als ik het goed begrepen heb heeft de TS al eens een andere disk (IDE) geprobeerd. Zou erg toevallig zijn als deze ook stuk is.
Het probleem is opgelost door de sata kabels in een andere poort op het mobo te zetten, waar windows wel niet om kan zijken.... :P

Topicstarter
mcsluis schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 10:20:
Even voor de duidelijkheid. Welke processor stop je in dit nieuwe mobo? De nieuwe 810 of de 'nieuwe oude'
945? Wat gebeurt er als je het test met het nieuwe mobo en de 810?
Er zit de oude nieuwe 945 in. De 810 die ik destijds gekocht had heb ik alleen maar gekocht om te testen en dezelfde dag weer teruggebracht. Dus helaas kan ik de 810 niet met het nieuwe mobo testen.
Kan je ook een foto posten waarop te zien is hoe jij de boel hebt aangesloten? Het lijkt er namelijk op dat de hardware (immers al veel gewisseld) niet defect is...
Zal ik zo even doen.
Als allerallerallerlaatste optie kan je het naar een computerboer brengen, 50 euro assemblage kosten betalen en vragen of ze het willen testen met een OS.
Niet elke computerboer zal dit zien als assemblage, maar als reparatie, en dan gaat de tijd meespelen. Bij de mycom heb ik het bv al nagevraagd (waar ik het overgrote deel vandaan heb), maar daar rekenen ze per kwartier.
Het probleem is opgelost door de sata kabels in een andere poort op het mobo te zetten, waar windows wel niet om kan zijken....
Inderdaad, nog een goede tip. Nu heb ik daarnet nog de boel zonder hdd aangesloten, en ook dan hetzelfde euvel.

Overigens ben ik nog van plan deze week een videokaart en ander geheugen te kopen, wellicht slikt de chipset maar bepaald ddr3-geheugen. Mocht het niet werken dan kan ik altijd binnen 8 dagen terugbrengen.

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 51450 op 11-10-2010 20:43. Reden: extra info]

• 0scar

0scar

MacIJver

Heb je nog een andere SATA kabel... Long shot, maar die dingen zijn ook wel eens stuk. Rijmt niet met het feit dat een IDE schijf ook niet werkt, maar het proberen waard.

Nieuw geheugen? Kijk dan wel even hier.

Topicstarter
^^ Ik heb een Asus-bordje dus zoveel heb ik niet aan die lijst ;)

Maar goed, hier het verlossende antwoord:
De aankoop van ander geheugen, dat op de QVL-lijst staat (Kingston 2GB-DDR3) heeft het probleem direct verholpen! |:(
Bij de eerste keer dat ik het nieuwe geheugen er in had zitten startte de pc direct door, en had ik Windows er snel opstaan. 8)

Pff, ongelofelijk dat het daar aan lag, zoveel tijd dat ik er ingestoken had. Bizar ook dat ik in eerdte instantie helemaal niet vermoedde dat daar het probleem lag omdat Memtest alles goed doorliep. Maar het blijkt dus niet compatibel te zijn. Nou goed, heb ik ook weer wat geleerd....

Bedankt allemaal voor de adviezen. Ben nu een blij man.

• 0scar

0scar

MacIJver

Anoniem: 51450 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:20:
^^ Ik heb een Asus-bordje dus zoveel heb ik niet aan die lijst ;)
Oeps, het was in ieder geval goed bedoeld ;)
Maar goed, hier het verlossende antwoord:
De aankoop van ander geheugen, dat op de QVL-lijst staat (Kingston 2GB-DDR3) heeft het probleem direct verholpen! |:(
Bij de eerste keer dat ik het nieuwe geheugen er in had zitten startte de pc direct door, en had ik Windows er snel opstaan. 8)

Pff, ongelofelijk dat het daar aan lag, zoveel tijd dat ik er ingestoken had. Bizar ook dat ik in eerdte instantie helemaal niet vermoedde dat daar het probleem lag omdat Memtest alles goed doorliep. Maar het blijkt dus niet compatibel te zijn. Nou goed, heb ik ook weer wat geleerd....

Bedankt allemaal voor de adviezen. Ben nu een blij man.
Die lijsten zijn er niet voor niets. Soms slikt een bordje geheugen niet wat niet op de lijst staat. Heb het wel vaker gezien. Succes met je systeempje! Zeker ASUS kan wat moeilijk zijn met geheugen.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 14:19

Singular1ty

EV Evangelist

Nou, hier kan ik lering uit trekken. Ik had mijn bordje RMA gestuurd en een nieuwe gekregen, bleek het achteraf ook bij het geheugen te liggen ///.-'' Bij jou verdacht ik het geheugen alleen niet omdat het geen fouten gaf in Memtest. Dat is duidelijk geen wondermiddel.

Jammer dat de QVL geen wondermiddel is. Er is gewoon teveel geheugen op de markt, het kan onmogelijk allemaal getest worden en dan moet je soms een gokje wagen. Ben in elk geval blij dat het opgelost is :)

• wout14
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 13:59

wout14

de EZEL nr.1 [edonkey]

Ook zo'n probleem eens gehad ,bleek bij nader testen met memtest op diskette (dos) wel een geheugen fout te zijn terwijl memtest in windows de fout niet zag. >:)

waar koop ik die SOYO K7 DRAGON ????????????????????????

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee