Schoonmaken van PC - Compressor veilig?

Pagina: 1
Acties:
  • 13.825 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282150

Topicstarter
Hey boys 'n girls,

Ik koop regelmatig van die 'canned air' dingen om de stof uit mijn computer te blazen. Deze dingen zijn vrij duur en ik zou mijn pc vaker willen schoonmaken dan dat ik nu doe.

Nu vroeg ik mij af of het gebruiken van een compressor veilig is. Ik wil mijn huidige compressor niet gebruiken omdat daar (waarschijnlijk) geen water filter op zit. Ben ik nu paranoide of is het gebruiken van een dergelijke compressor inderdaad gevaarlijk? Ik kan me voorstellen dat je daarmee je computer volspuit met microscopisch kleine water deeltjes.

Gebruikt iemand een geschikte compressor om zijn/haar pc schoon te maken? In dat geval, welke compressor gebruik je en waar kan ik deze aanschaffen. Liever eens een goede compressor kopen dan elke keer een 10tje uitgeven aan die canned air blikjes...

Thanks voor jullie hulp!

Danny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fellware
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-06 13:41

fellware

Everything can be archieved!

Wij gebruikten ook gewoon een compressor met zoon luchtdruk pistooltje op werk om de computers schoon te maken.

Dit ging eigenlijk altijd prima honderden pc's mee gedaan, was gewoon een normale huis tuin en keuken compressor. Hier hadden we zoon pistool opzitten om gericht met hoge druk te kunnen spuiten.

Let wel op dat er een hogere druk uit komt als bij van die "Canned Air" blikjes dus houd alles wel goed vast als je spuit!

Hoop dat je hier wat aan hebt, kan helaas het type niet noemen want ik heb geen flauw idee en ik werk er niet meer.

Nothing Is Everything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:18
Hier werk ik ook met een compressor. Gewoon de druk ietswat verlagen. Gaat altijd prima!
Kan gewoon een hele simpele goedkope compressor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:39

InFamous

excommunicado

Ik gebruik thuis altijd mijn compressor om me hardware mee schoon te maken nog nooit problemen gehad videokaarten moederbord alles spuit ik ermee schoon

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 10:21
zorg wel dat je ventilatoren niet gaan draaien op de lucht.... Anders worden het dynamo's.... kan funest zijn voor je onderdelen

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fellware
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-06 13:41

fellware

Everything can be archieved!

muppet99 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 21:22:
zorg wel dat je ventilatoren niet gaan draaien op de lucht.... Anders worden het dynamo's.... kan funest zijn voor je onderdelen
Neem dit zeker in acht, houd hem even stil met je vinger!

Nothing Is Everything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:29
Anti-stof tip: 'bemachtig' een panty en knip stukjes die je voor de luchtinlaat van (de inner-case van) je pc doet. Tussen je sier-frontje en de inner-case als je begrijpt wat ik bedoel.
In het vervolg heb je niet meer van die plukken stof, maar alleen maar van dat poeder stof. Hebben je fans veel minder last van. En van 4x per jaar kun je naar 1x per jaar pc-onderhoud. :)
Begrijp je het niet, DM me dan.

[ Voor 6% gewijzigd door Barleone op 24-08-2010 21:33 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:43

The Executer

Lekker belangrijk!

muppet99 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 21:22:
Niet alleen dat, waarschijnlijk draai je ook je lagers kapot, waarna je fan lawaai zult maken. Je zult niet de eerste zijn die daar achter komt :+

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:45
In zo'n compressor kunnen oliedeeltjes (voor smering van de pomp) en kleine metaalschilfertjes (van de tank) zitten, maar dat is allemaal zo klein dat je PC daar geen last van heeft volgens mij.

En anders laat je hem eerst ff blazen voordat je je PC onder handen neemt, weet je tenminste zeker dat er geen troep uit komt als je begint te spuiten in je PC :)

En die compressoren heeft de bouwmarkt meestal wel voor <100 euro

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2010 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Inderdaad een compressor is geen enkel probleem, wel af en toe het kraantje onderin de tank opendraaien want dan kun je eventuele condens eruit laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282150

Topicstarter
Zo, dat waren veel replies. Dank je voor al jullie hulp, tips en ideeen. Ik ga een dezer dagen langs de gamma/praxis om zo'n compressortje te kopen Het panty ideetje zal ik ook toepassen. Waarschijnlijk laten mijn huidige filters nog te veel stof door.

Ik ben blij dat niemand een stofzuiger genoemd heeft haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:05
Waarschijnlijk laten mijn huidige filters nog te veel stof door.
Tja.. stoffilters houden lang niet alles tegen. Aan de andere kant, deden ze dat wel dan waren het geen filters meer. Het kleinste stof komt altijd nog binnen door elk kiertje of de filter. Tenminste met onderddruk in je PC. Maar voordat dat kleine stof vlokken gaat vormen moet je heeeeeel lang wachten. Dus niet belangrijk meestal.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249065

T.K.A. Panty's, slechts 1 maal gedragen door stewardess (KLM)
Tientje per paar. 8) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 01:21
The Executer schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 21:35:
[...]

Niet alleen dat, waarschijnlijk draai je ook je lagers kapot, waarna je fan lawaai zult maken. Je zult niet de eerste zijn die daar achter komt :+
komt niet heel vaak voor.., vaak is het, fan draaien en dan krijgt mobo een opflikker waardoor de fan connectoren niet meer werken..

ja, daag.

• krrptd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-06 21:49
FreestyleFrl schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 21:20:
Hier werk ik ook met een compressor. Gewoon de druk ietswat verlagen. Gaat altijd prima!
Kan gewoon een hele simpele goedkope compressor zijn.
Wat is veilig te hanteren qua druk? Ik neem aan dat dit compressortje geschikt is voor pc schoonmaak?

AMD Ryzen 7 5800X3D | AMD Radeon RX 6800 XT | Gigabyte B550 AORUS Elite v2 | Corsair Vengeance LPX 64 GB 3200 | Corsair RM750x | Arctic Liquid Freezer II 360 || AOC Q27G3XMN | Corsair K95 RGB Platinum XT Cherry | Logitech G305 | Kingston HyperX Cloud II

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:20

Nessuno

io sono nessuno

krrptd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 17:51:
[...]

Wat is veilig te hanteren qua druk? Ik neem aan dat dit compressortje geschikt is voor pc schoonmaak?
Gewoon gezond verstand gebruiken,en als je denkt dat er te veel druk uit komt meer afstand nemen of de druk verlagen..
En je zou evt kunnen kijken voor een water / stof afscheider die kosten nou weer niet een godsvermogen.
E die zou je dan na de tank en tussen het pistool kunnen plaatsen.
Dan komt er zeker geen vocht en deeltje op je hardware.

Verder wat iedereen al zegt, alle delen die kunnen draaien vast houden.
Dan weet je zeker dat ze het overleven.
En er niets stuk gaat!

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330656

De kijkshop verkoopt kleine compressors voor je autobanden op pompen. Kosten veertien euro oid en daar kun je met een beetje handigheid een klein tankje van airsoft aan maken met een spuit pistool. Werkt op je sigaretten aansteker van je auto.

Heb het op die manier gedaan omdat ik veel computers in onderhoud heb en dan is zon klein ding ideaal om mee te nemen. PC naar buiten, auto ff starten en blazen maar.

Overigens, zon voetpomp voor een rubberboot werkt ook prima.

Afbeeldingslocatie: http://www.bootland.nl/images/D/d-330.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 330656 op 21-09-2012 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 578466

het lullige van meeste mini compressors is dat ze allemaal op een auto lader (cigarette aansteker) zitten dus deze kunnen niet in huis gebruikt worden. als je er een wil op het normale stopcontact heb je er gelijk een die extreem luid is an meestal al snel aan de 90 euro zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288121

Anoniem: 578466 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 15:18:
het lullige van meeste mini compressors is dat ze allemaal op een auto lader (cigarette aansteker) zitten dus deze kunnen niet in huis gebruikt worden. als je er een wil op het normale stopcontact heb je er gelijk een die extreem luid is an meestal al snel aan de 90 euro zit
Er bestaan ook wel transformators van 220Vac naar 12Vdc met aansluiting voor cigarette plug.
Een zachte kwast met nylon haren doet ook goed werk, houd je het einde van de stofzuigerslang op een afstand om het wegdwarrelend stof weg te zuigen. Met een goed uitgeknepen huishouddoekje de bodem van de kast en de bovenkant van de voeding schoonvegen en even laten drogen kan ook geen kwaad.

Ik heb idd een keer meegemaakt dat tijdens het stofzuigen van vloerbedekking ik een pats kreeg bij het aanraken van de buis. Het is me ook al een keer gebeurd bij het koffieautomaat op het werk. Rubberen zolen van sloffen/schoeisel is niet altijd anti-statisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34

Yucon

*broem*

Toch even een waarschuwing als je bij nader inzien met een serieuze compressor aan de slag gaan. Ik heb er wel eens de toetsen mee van het toetsenbord afgeblazen. Nu gaat het bij jou zo te zien om een desktop, maar als ik ook maar 1 iemand voor hetzelfde behoed was het al de moeite waard om dit te melden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Anoniem: 578466 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 15:18:
Je reageert nu in een topic uit 2010-2012. Volgende keer even hierop letten. ;)

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.