2 Routers in zelfde subnet bereiken*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-06 23:27
Dag mensen,

Op dit moment heb ik een probleem met m'n één week oude Zyxel Modem/router van Telfort.

Ik heb thuis één Netgear WNR3500L en een 8 poorts Netgear switch. Voordat ik overstapte naar Telfort was m'n netwerk als volgt. De Experia Box van KPN zat via een LAN verbinding gekoppeld in de WAN verbinding van de Netgear WNR3500L. Achter de Netgear WNR3500L zat vervolgens de 8 poorts switch en was tevens de DHCP server. Via m'n computer kon ik beide routers beheren met een IP in dezelfde range.

Maar nu dat ik de Zyxel router geconfigureerd heb en aan de Netgear WNR3500L heb aangesloten blijkt dit ineens niet meer te werken. Hetgeen was ik dus momenteel wil realiseren is dus dat ik beide routers kan beheren via m'n computer en dat de WNR3500L de DHCP server word inplaats van de Zyxel router van Telfort.

Naar mijn inziens moet dit op de één of andere manier mogelijk zijn en zou ik hierbij graag willen vragen om jullie mening/suggestie. Ik zou graag niet de WNR3500L als switch willen omdat dit een open source router is.

Alvast bedankt,
Fjerpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dus als ik het goed begrijp heb je aan de LAN- en WAN-kant van de Netgear dezelfde IP-range (noem de IP-adressen en subnetmasks er eens bij, scheelt weer tig vraagposts). Hiermee kon je je oude modem wel bereiken, maar je nieuwe niet?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
M'n oude modem/router had IP 192.168.1.1 en was DHCP maar ook was de Netgear WNR3500L DHCP en had deze het IP 192.168.1.2. Aan de modem/router waren verder geen apparaten aangesloten behalve de WNR3500L. Deze had ik een gereserveerd IP gegeven. Echter als ik nu de Zyxel als DHCP laat functioneren alsook de WNR3500L dan is er wel een verbinding naar de WNR 3500L maar niet naar de Zyxel terwijl beide routers in dezelde range liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:20

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Mja, ik kan vaak kaas maken van verhalen, maar nu houd het toch echt op.

Zou je a.u.b. een tekening kunnen maken met je huidige configuratie (dus niet de oude).
Zet in deze tekening eens wat IP adressen van beide apparaten, ik lees alleen maar "had" en niet heeft, terwijl de huidige configuratie juist belangrijker is.

Plaats daarna dat plaatje hier, en vertel eens wat je precies met die config wilt bereiken..

Tevens verander ik de topictitel, want dit zegt niets. Indien niet passend genoeg, zie ik via een topicreport graag een andere/betere :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Ik heb dus twee routers. De één is een Zyxel modem/router van Telfort. De ander is een Netgear WNR3500L. Ik zou graag de Netgear WNR3500L achter de Zyxel router plaatsen van Telfort en dat vervolgens alleen de Netgear WNR3500L als DHCP server functioneert en dat ik via m'n computer beide routers kan benaderen via de web interface van deze routers.

Dat is het. Het lijkt me dat ik hiervoor toch geen tekening hoef te maken?

[ Voor 12% gewijzigd door Fjerpje op 24-08-2010 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:43
geef ze beide een IP adres in een ander subnet. de netgear routeerd namelijk het ip van de zyxel naar de zyxel toe.

geef bv de netgear 192.168.1.0/24 en de zyxel 192.168.0.0/24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gewoon de routerfunctie uitschakelen bij je modem.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Pinooo schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 21:17:
geef ze beide een IP adres in een ander subnet. de netgear routeerd namelijk het ip van de zyxel naar de zyxel toe.

geef bv de netgear 192.168.1.0/24 en de zyxel 192.168.0.0/24
Dat klopt, maar ik heb momenteel alle computers achter de Netgear router zitten doordat deze een 1000Mbit verbinding heeft en die Zyxel niet. Mijn vraag is dus of het dan nog mogelijk blijft om vanaf een computer, gekoppeld aan de Netgear, het nog mogelijk is om ook de Zyxel via de Web interface te bedienen doordat de Netgear dan in een andere range ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door Fjerpje op 24-08-2010 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:49
Fjerpje schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 21:14:
Ik heb dus twee routers. De één is een Zyxel modem/router van Telfort. De ander is een Netgear WNR3500L. Ik zou graag de Netgear WNR3500L achter de Zyxel router plaatsen van Telfort en dat vervolgens alleen de Netgear WNR3500L als DHCP server functioneert en dat ik via m'n computer beide routers kan benaderen via de web interface van deze routers.

Dat is het. Het lijkt me dat ik hiervoor toch geen tekening hoef te maken?
't Is wel handig, want hiermee zijn nog tal van configuraties mogelijk en die 'werken' allemaal, dat wil zeggen, ze doen iets, maar misschien niet wat jij ermee bereiken wilt.

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Oke hier het gehele netwerk ter illustratie.

[ Voor 48% gewijzigd door Fjerpje op 29-08-2010 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
In principe wil je gewoon dat die Zyxel niet als router fungeert, maar puur en alleen als modem. Helaas zie ik nergens in je posts het typenr van de Zyxel staan.

Dus nu moet je zelf maar eventjes zoeken of je Zyxel-router als bridge kan fungeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Osiris schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:25:
In principe wil je gewoon dat die Zyxel niet als router fungeert, maar puur en alleen als modem. Helaas zie ik nergens in je posts het typenr van de Zyxel staan.

Dus nu moet je zelf maar eventjes zoeken of je Zyxel-router als bridge kan fungeren ;)
Ja ik denk het dan wel, maar kan ik dan nog steeds via één van de computers dan beide routers beheren? Of vervalt die functie dan omdat het dan puur een modem is? Ik heb zelf die functie niet kunnen vinden in de GUI van de Zyxel. Maar het is een Zyxel modem/router type P-2601HN-F1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Zodra je Zyxel als bridge fungeert, hoef je er niet meer bij te kunnen om te beheren. Geen portmaps, geen gedoe, geen gezeik. :)

En vaak zul je zulk soort functies inderdaad niet in de GUI vinden; heb ook geen idee of 't überhaupt wel kan, maar ik zou richting zo'n oplossing werken als ik jou was. En dat beheren gewoon vergeten.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Osiris schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:46:
Zodra je Zyxel als bridge fungeert, hoef je er niet meer bij te kunnen om te beheren. Geen portmaps, geen gedoe, geen gezeik. :)

En vaak zul je zulk soort functies inderdaad niet in de GUI vinden; heb ook geen idee of 't überhaupt wel kan, maar ik zou richting zo'n oplossing werken als ik jou was. En dat beheren gewoon vergeten.. ;)
Meestal juist wel. Je kan dan de dhcp server gewoon uitschakelen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:43
Fjerpje schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 21:26:
[...]

Dat klopt, maar ik heb momenteel alle computers achter de Netgear router zitten doordat deze een 1000Mbit verbinding heeft en die Zyxel niet. Mijn vraag is dus of het dan nog mogelijk blijft om vanaf een computer, gekoppeld aan de Netgear, het nog mogelijk is om ook de Zyxel via de Web interface te bedienen doordat de Netgear dan in een andere range ligt.
Ja dit kan omdat de netgear dan het 192.168.0.0/24 subnet routeerd naar je Zyxel. deze kent het adres en laat je zijn webinterface zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Osiris schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:46:

Oke, ik weet wel zeker dat het op de WNR 3500L wel kan maar dat hoeft op die dan weer niet. Dan word het dus de vraag hoe zet ik in vredesnaam de Zyxel P-2602HW-D1A in bridge.

[ Voor 7% gewijzigd door Fjerpje op 25-08-2010 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
The Dolf schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:48:
[...]

Meestal juist wel. Je kan dan de dhcp server gewoon uitschakelen.
Da's niet bridgen. De DHCP-server uitzetten is, sja, gewoon de DHCP-server uitzetten.. Maar dan behoud je alsnog de router/NAT-functie van dat ding.
Fjerpje schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:49:
[...]

Dan word het dus de vraag hoe zet ik in vredesnaam de Zyxel P-2602HW-D1A in bridge.
Goeie vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CertLog
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als ik je plaatje zo zie is de snelste manier om het aan de praat te krijgen als volgt:
- Zet de DHCP server optie op de Zyxel uit.
- Leg een kabel tussen de Zyxel LAN poort en de Netgear LAN poort (dus niet de WAN!)
- Config de Netgear DHCP server zo dat hij als Default Gateway de Zyxel gebruikt.

De Netgear wordt dan als "normale" switch gebruikt en de Zyxel neemt de routing opzich.

If you cannot dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 14:30

mvz

muziek verslaafde

hij kan toch ook een static route invoeren in die netgear?

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:40

RvL

Ik weet niet of de TS ook telefonie van Telfort afneemt (kan ik niet uit het verhaal opmaken), maar in dat geval moet je de ZyXEL NIET in bridge gaan zetten: dan werkt telefonie namelijk niet meer.

Indien je geen telefonie afneemt, kun je de modem simpel in bridge mode zetten. Ga hiervoor in de web interface naar Network > WAN > Internet Access Setup. Zet hier Mode op Brigde (zal standaard op Routing staan) en laat alle andere instellingen onveranderd.

Zie ook hoofdstuk 7.5 van de manual

[ Voor 11% gewijzigd door RvL op 25-08-2010 10:46 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
CertLog schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 09:42:
Als ik je plaatje zo zie is de snelste manier om het aan de praat te krijgen als volgt:
- Zet de DHCP server optie op de Zyxel uit.
- Leg een kabel tussen de Zyxel LAN poort en de Netgear LAN poort (dus niet de WAN!)
- Config de Netgear DHCP server zo dat hij als Default Gateway de Zyxel gebruikt.

De Netgear wordt dan als "normale" switch gebruikt en de Zyxel neemt de routing opzich.
Ik heb het geprobeerd maar dit werkt niet. Ik heb als default gateway het IP nummer van de Zyxel ingegeven en de Netgear ingesteld als DHCP en dit uitgezet op de Zyxel. Ik krijg geen internet en ook valt de Zyxel dan via het netwerk niet meer te banaderen.
RvL schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 10:45:
Ik weet niet of de TS ook telefonie van Telfort afneemt (kan ik niet uit het verhaal opmaken), maar in dat geval moet je de ZyXEL NIET in bridge gaan zetten: dan werkt telefonie namelijk niet meer.

Indien je geen telefonie afneemt, kun je de modem simpel in bridge mode zetten. Ga hiervoor in de web interface naar Network > WAN > Internet Access Setup. Zet hier Mode op Brigde (zal standaard op Routing staan) en laat alle andere instellingen onveranderd.

Ik heb ook hulp gevraagd via het Telfort forum. De software die op de P-2601HN-F1 staat is nog een beta release zie: http://forum.telfort.nl/post168094.html#p168094. Deze release bevat al die functies nog niet en is eigenlijk een gestripte versie van de oudere Zyxel modem/routers. :-(

[ Voor 12% gewijzigd door Fjerpje op 29-08-2010 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-07 08:33

BHQ

RvL schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 10:45:

Dat. Negeer de rest van de discussies.

WAN kant van de Netgear moet op DHCP client staan. De modem zorgt enkel voor de DSL-verbinding en de Netgear krijgt het publieke IP-adres.

En als de firmware crippled is waardoor je niet kan bridgen, flash de oude stabiele terug? Terug naar AZJ5 (of net zo je nodig hebt) moet gewoon kunnen lijkt me..

[ Voor 8% gewijzigd door BHQ op 25-08-2010 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Maar dit is een nieuw type router dat met deze firmware al standaard is uitgerust. Er valt dus weinig te flashen:(

Ik heb het nu wel zover dat de Zyxel geen DHCP meer is en de Netgear wel. Alleen kan ik nu de Zyxel niet meer banaderen vanaf de computers die achter de Netgear hangen.

[ Voor 44% gewijzigd door Fjerpje op 25-08-2010 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Fjerpje schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 11:14:
[...]

Ik heb het geprobeerd maar dit werkt niet. Ik heb als default gateway het IP nummer van de Zyxel ingegeven en de Netgear ingesteld als DHCP en dit uitgezet op de Zyxel. Ik krijg geen internet en ook valt de Zyxel dan via het netwerk niet meer te banaderen.
Let op; dit bedoelt hij (en dat moet werken)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QYHo0iRoDDk1ATKoisXUa9yg/full.gif

En dan de Zyxel DHCP laten doen

[ Voor 3% gewijzigd door Rob op 25-08-2010 17:43 ]

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Mensen ik heb het in ieder geval tijdelijk opgelost alleen kan ik momenteel nog steeds niet de Zyxel router benaderen vanaf m'n computer. Ik heb alleen dus toegang tot m'n Netgear router.
Pagina: 1