Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Oude PC zonder OS, probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb op zolder eens rondgezocht naar een oude pc om hem te gebruiken als server. dit terzijde. Ik heb hem met wat onderdelen aan de praat gekregen maar ik heb er geen OS op staan. Hij is van het merk Compaq. In de bios kan ik alleen booten via de harddisk (wat dus niet gaat omdat er niks opstaat) of via de floppy drive. ik kan niet via de CD booten. Ik heb wel een CD drive erin, uiteraard zonder driver.
Nu heb ik hulp nodig om een OS op deze pc te krijgen.
Ik hoop dat iemand mij hier uit de nood kan helpen!

alvast bedankt en meer zeer vriendelijke groet, Brecht Janssen

ps ik weet niet of het topic hier goed staat gepost, dus graag eventjes vermelden indien niet.

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 13:46
Volgens mij bestaan er ook bootdiskettes voor WinXP...

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik neem aan dat je Windows XP bedoelt? Voor Windows XP geldt:

1. Maak een image op een broncomputer (VMware kan ook).
2. Draai sysprep met -bmsd functionaliteit
3. Zet het image uiteen op de doelschijf (bijv. schijf in een andere PC plaatsen)

Klaar!

Let er wel op dat je op de broncomputer de juiste HAL selecteert tijdens de setup. Dat kan door de F5 toets te drukken wanneer de textmode setup de F6 melding weergeeft.

Als je de juiste HAL niet weet dan kun je ook de 3 HAL's in de boot.ini zetten d.m.v. de /HAL switch. En als je geen zin hebt in uitzoekwerk: De "Advanced Power...-PC"-HAL werkt ook op ACPI-UP en ACPI-MP PC's.

[ Voor 15% gewijzigd door Trommelrem op 24-08-2010 18:37 ]

• Sergeant_Sam
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-01 12:27
TheMazzter schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:29:
Volgens mij bestaan er ook bootdiskettes voor WinXP...
En bij Windows 2000....en alles voor XP geloof ik. Die dingen zijn uiteraard op het intrnet te vinden, alleen niet zo praktisch als je geen (andere) computer met diskdrives meer hebt. Wat voor OS wou je erop zetten trouwens ?

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:27
Wat wil je erop zetten? Windows XP? Windows Server? Je hebt bootdisks, je hebt USB disks, in het slechtste geval zet je een msdos op een pc en kopieer je via een andere pc de flat files over... etc...

Dus beetje meer info met wat en hoe je wilt doen , dan kunnen we je helpen...

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Verwijderd

Trommelrem schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:35:
Ik neem aan dat je Windows XP bedoelt? Voor Windows XP geldt:

1. Maak een image op een broncomputer (VMware kan ook).
2. Draai sysprep met -bmsd functionaliteit
3. Zet het image uiteen op de doelschijf (bijv. schijf in een andere PC plaatsen)

Klaar!

Let er wel op dat je op de broncomputer de juiste HAL selecteert tijdens de setup. Dat kan door de F5 toets te drukken wanneer de textmode setup de F6 melding weergeeft.

Als je de juiste HAL niet weet dan kun je ook de 3 HAL's in de boot.ini zetten d.m.v. de /HAL switch. En als je geen zin hebt in uitzoekwerk: De "Advanced Power...-PC"-HAL werkt ook op ACPI-UP en ACPI-MP PC's.
Iemand die vraagt "hoe een OS op een oude pc (zonder cd drive) te krijgen" zal na jou antwoord inderdaad denken, "achja, stom dat ik daar niet aan gedacht heb" :9

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:25:
Beste tweakers,

Ik heb op zolder eens rondgezocht naar een oude pc om hem te gebruiken als server. dit terzijde. Ik heb hem met wat onderdelen aan de praat gekregen maar ik heb er geen OS op staan. Hij is van het merk Compaq. In de bios kan ik alleen booten via de harddisk (wat dus niet gaat omdat er niks opstaat) of via de floppy drive. ik kan niet via de CD booten. Ik heb wel een CD drive erin, uiteraard zonder driver.
Nu heb ik hulp nodig om een OS op deze pc te krijgen.
Ik hoop dat iemand mij hier uit de nood kan helpen!

alvast bedankt en meer zeer vriendelijke groet, Brecht Janssen

ps ik weet niet of het topic hier goed staat gepost, dus graag eventjes vermelden indien niet.
http://www.plop.at/en/bootmanager.html#noinstall, gebruik de floppy image. Als je die op een floppy zet en dan de pc daarvan laat opstarten kun je wel van cd booten als het goed is, USB iig.

edit:
# USB boot without BIOS support (UHCI, OHCI and EHCI)
# CD/DVD boot without BIOS support (IDE)

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 24-08-2010 18:50 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
allereerst bedankt voor de snelle reacties!!

ik zou graag een windows erop, alleen geen veeleisende, ik dacht aan windows 98 of iets dergelijks, het is namelijk een oude pc.
maar zoals ik het antwoord van trommelrem begrijp, kan ik de gegevens van een "kant en klare" pc overzetten op de harde schijf van mijn oude pc en dan kan die booten zonder te installeren?

ik ben nogal een leek op dit gebied, dus sorry dat ik niet alles begrijp.
en ik heb inderdaad geen andere pc met een floppy drive, dus dat is ook niet een directe optie.

dus ik moet op een pc met OS een image maken met VMware, dat op de harde schijf zetten, en dan heb ik die OS op mijn oude pc?

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:51:

dus ik moet op een pc met OS een image maken met VMware, dat op de harde schijf zetten, en dan heb ik die OS op mijn oude pc?
Lijkt mij stug dat dat werkt want de drivers van die oude PC zitten er niet op.

[ Voor 45% gewijzigd door Haaglander op 24-08-2010 18:55 ]

• The Zep Man
  • Laatst online: 19:51

The Zep Man

🏴‍☠️

Floppy erin, DOS omgeving van Windows 98/ME opbooten met ATAPI CD-ROM driver, fdisk.exe en format.com gebruiken om een enkele, lege, bruikbare FAT32 partitie op de C-schijf te maken, vanaf de originele Windows XP CD (eventueel met SP3 slipstreamed) 'winnt.exe /s:.' starten... volg de instructies op het scherm... done. Al wil je de installatie sneller laden, laad dan ook SmartDrive voordat je hem start.

Too easy. Na de installatie kunnen extra benodigde drivers (zoals die voor een PCMCIA netwerkkaart) eventueel via floppy of CD geïnstalleerd worden.

[ Voor 55% gewijzigd door The Zep Man op 24-08-2010 19:04 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Trommelrem
Haaglander schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:55:
[...]

Lijkt mij stug dat dat werkt want de drivers van die oude PC zitten er niet op.
Daarom dus sysprep -bmsd.
Als je een simpele sysprep.inf maakt met daarin minstens het volgende dan worden alle massa opslag drivers toegevoegd die bekend zijn bij Windows:
code:
1
2
3
4
[Sysprep]
BuildMassStorageSection=yes

[SysprepMassStorage]

Als je sysprep -bmsd uitvoert dan wordt de sysprep.inf gevuld met allerlei drivers en dan is je image uiteen te zetten op alle computers met dezelfde of een compatible HAL. De ACPI-PC HAL werkt op vrijwel elke Windows XP compatible computer.

Je kunt zelfs de vaste schijf in een andere computer stoppen, Windows installeren, sysprep uitvoeren en dan de schijf terugstoppen. Dat is wellicht de makkelijkste optie.

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 24-08-2010 19:10 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aan al die mensen die XP of sysprep oid roepen: LEZEN! Die bak is dermate oud dat ie lang geen XP of geavanceerde dingen KAN trekken :)

Voor win95 of win98: Haal een resp 98 of 95 bootdisk (wat je wilt installeren) van http://bootdisk.com/bootdisk.htm Dat dat een engelse is en je evt NL wilt installeren maakt niet uit - dat lost de windows installer wel voor je op :)
Start met die floppy op, je kunt kiezen of je de CD drivers geladen wilt hebben of niet. Uiteraard wil je dat ;)
Vervolgens je installatie-cd in je cd-drive doen, en via de command-line naar de CD drive gaan en setup.exe draaien. Vervolgens installeer je zo de hele machine zonder problemen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Commandline is bij mijn oplossing (als het goed is) niet eens nodig, die laad een bootmanager die het starten vanaf cdroms ondersteund ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Trommelrem
The Eagle schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 19:26:
Aan al die mensen die XP of sysprep oid roepen: LEZEN! Die bak is dermate oud dat ie lang geen XP of geavanceerde dingen KAN trekken :)
Dat staat niet in de startpost.

Anyway, Windows 98 kun je gewoon overgooien zonder sysprep. Gewoon op een bronmachine installeren en de harde schijf overplaatsen. Windows 9x is namelijk niet afhankelijk van een bepaald HAL type en het kan ook booten in BIOS-disk-access mode.

Nog makkelijker dus :)

• The Zep Man
  • Laatst online: 19:51

The Zep Man

🏴‍☠️

Trommelrem schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 20:29:
Anyway, Windows 98 kun je gewoon overgooien zonder sysprep. Gewoon op een bronmachine installeren en de harde schijf overplaatsen. Windows 9x is namelijk niet afhankelijk van een bepaald HAL type en het kan ook booten in BIOS-disk-access mode.

Nog makkelijker dus :)
Het kan nog makkelijker. Standaard bootdisk maken in Windows XP/Vista/7. Heeft ook ATAPI CDROM drivers. Start daarmee de 98/98SE installatie op vanaf CD. Geen gekloot met het verwijderen van HDD's, zoeken naar adapters...

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb dus nog steeds een probleem

ik heb het met die bootdisk floppy geprobeerd en hem met driver support gezet, maar toch kan ik de cd drive niet gebruiken, ook niet met die PLOP bootmanager. er staat steeds dat er geen cd drive is...

maar met windows 98 kan ik dus gewooon op een andere pc installeren en dan de harde schijf overzetten en gewoon booten?

kan ik die installatie op mijn gewone pc doen; dus de harde schijf aansluiten, de setup starten en kiezen op welke schijf ik win98 wil hebben?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt ook gewoon de win98 CD naar hdd kopieren, vervolgens booten van flop met de hdd weer in je oude pc en dan installeren vanaf de HDD. Installeren op een ander systeem kan nog wel eens gezeik geven als die te nieuw is (gezien huidige systeen echt niet meer met 98 gaan werken).

Misschien handig als je even iets van specs geeft, dan kan het wellicht op te lossen zijn dat je niet kan booten vanaf CD, of dat je de CD totaal niet ziet.

Verwijderd

Ik zou ook (via een andere pc ofzo) de i386 map van de Win98 cd naar de hd (fat32) copieëren en dan via een bootflop de winnt.exe vanuit de i386 map op de hd starten.
Wel handig als je een bootflop vindt/maakt met smartdrive erop, anders kan de installatie aardig wat tijd in beslag nemen. ;)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je leest, dat de PC niet eens van CD kan booten, wat ten tijde van Windows XP toch al erg standaard was, kun je er vanuit gaat dat het idd een dermate oude PC is, dat je er geen Windows XP op wíl draaien. Misschien is de PC dusdanig oud, dat die alleen met DOS overweg kan.
Anyway, Windows 98 kun je gewoon overgooien zonder sysprep.
Windows XP is ook zonder sysprep te installeren... ;)

Makkelijkste lijkt mij om een DOS bootflop te maken, met CD-ROM ondersteuning.
Dan kun je vanaf een CD-ROM gewoon Windows 98 of een andere Windows versie installeren.

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 17:03:
ok ik heb dus nog steeds een probleem

ik heb het met die bootdisk floppy geprobeerd en hem met driver support gezet, maar toch kan ik de cd drive niet gebruiken, ook niet met die PLOP bootmanager. er staat steeds dat er geen cd drive is...

maar met windows 98 kan ik dus gewooon op een andere pc installeren en dan de harde schijf overzetten en gewoon booten?

kan ik die installatie op mijn gewone pc doen; dus de harde schijf aansluiten, de setup starten en kiezen op welke schijf ik win98 wil hebben?
Niet via een andere PC installeren! Die heeft namelijk andere hardware als de doel pc. Wat je idd wel kunt doen is de i386 map van de windows cd op een andere PC kopieren naar de harddisk van je doel-pc. Vervolgens booten vanaf floppy (want hij heeft nog steeds geen OS) en dan installeren. Dan doe je eigenlijk het zelfde als ik eerst al zei, maar installeer je van HDD ipv cd :)

Overigens: als ie onder een command line de CD-drive al niet ziet, zit dat ding dan intern wel goed aangesloten cq is ie in bet BIOS aangezet :? Een van de twe (ik gok de laatste) staat niet goed namelijk. Of je CD-drive is dood, kan ook nog ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
ok hartelijk bedankt iedereen ik ga het uitzoeken... ik laat nog wel iets weten ;)
hier de specs van mijn pctje als dit iets zou kunnen helpen:

het is eentje van compaq, weet niet welk type, hij heeft een AMD k6-2, 450mhz en 128 mb ram geheugen.
dat is het zowat wat ik kan vinden.

• The Eagle

The Eagle

Die zou XP net, maar dan ook echt op zijn teentjes moeten kunnen trekken - maar dat wil je dus niet ;)
95 of 98 SE lijkt me de beste optie voor dit beestje, hoewel ik hier ook rustig W2000 op zou zetten :)

• Trommelrem
CptChaos schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 17:45:
[...]
Als je leest, dat de PC niet eens van CD kan booten, wat ten tijde van Windows XP toch al erg standaard was, kun je er vanuit gaat dat het idd een dermate oude PC is, dat je er geen Windows XP op wíl draaien. Misschien is de PC dusdanig oud, dat die alleen met DOS overweg kan.
In het Windows XP tijdperk was een ATAPI CD-ROM station vrijwel altijd bootable, maar een SCSI CD-ROM speler vaak niet. Toch werd SCSI veel gebruikt i.v.m. het branden van CD's.
Windows XP is ook zonder sysprep te installeren... ;)
Alleen dan worden de massa opslag stuurprogramma's niet voorbereid waardoor je problemen krijgt als je het image overgooit naar een ander systeem.

Overigens, als het een AMD K6 betreft dan werkt Windows 2000 gewoon. Zelfs Windows XP kan er op draaien.

Verwijderd

Wordt je cd-rom niet herkend door je systeem?

Ik denk dan aan een hdd en ook een cd-rom aan dezelfde IDE kabel. De cd-rom kan wel herkend worden maar dan moet een van de schuifjes achter op de cd-rom gewisseld worden. Iets met master/slave.
Als je 2 IDE poorten hebt op je MOBO sluit dan de cd-rom of de hdd aan met een 2de IDE kabel. Dat is makkelijker.

• rob2911
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-08 11:30
Het systeem lijkt me gemaakt voor Windows 95 omdat volgens onder andere Wikipedia de inmiddels door HP overgenomen computerfabrikant Compaq in het midden van de jaren negentig overschakelde op AMD processors, de eerder genoemde specs hierboven bevestigen dat. Misschien is het dan ook verstandig om Window 95 te installeren dan weet je zeker dat alles goed werkt.

rob2911

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:02
Misschien is het ook verstandig hier geen server van te willen maken. Geef dan 50 E uit voor een P4 modelletje en doe het daar mee.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:04
Als je bios de CD-ROM speler nie herkent kunnen er een paar dingen aan de hand zijn:

1. De CD-ROM Speler is niet goed aangesloten.
2. De Slave/Master configuratie is niet meer helemaal jofel.
3. De CD-ROM loopt via de .... geluidskaart.

Sommige oudere computers willen nog wel eens de 2e ATA via de geluidskaarten hebben, maar dit geld eigenlijk alleen als het een 486 of ouder is. In het Pentium tijdperk werd CD-ROM gemeengoed en waren computers uitgerust met een extra ATA aansluiting.
Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 19:35:
Wordt je cd-rom niet herkend door je systeem?

Ik denk dan aan een hdd en ook een cd-rom aan dezelfde IDE kabel. De cd-rom kan wel herkend worden maar dan moet een van de schuifjes achter op de cd-rom gewisseld worden. Iets met master/slave.
Als je 2 IDE poorten hebt op je MOBO sluit dan de cd-rom of de hdd aan met een 2de IDE kabel. Dat is makkelijker.
Handig hierbij: Hdd op master, cd op slave. Verder kan je controleren of ze niet toevallig een cd-rom los hebben getrokken om een extra hdd aan te kunnen sluiten.

[ Voor 39% gewijzigd door merauder op 25-08-2010 23:06 ]

Pagina: 1