2e Router/SSID

Pagina: 1
Acties:

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:10

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Ok, vrij simpele vraag. Ik heb nu een 10mbit internet lijn, en daarachter mijn eigen netwerk bestaande uit meerdere pc's /server en Nas. Nu wil ik mijn buren voorzien van een klein beetje van mijn internet, 50 kb/s of zoiets, maar ik wil niet dat ze iets kunnen zien binnen mijn netwerk.
Nu heb ik wel een 2e router (Zyxel iets) die ik kan aansluiten, maar ik weet niet of het in theorie haalbaar is wat ik wil. Ik wil dus dat ze in kunnen loggen via Wlan, ook bedraad, maar dit moet allemaal beperkt zijn tot een bepaalde snelheid, en er mag totaal geen toegang zijn tot mijn eigen netwerkbronnen ivm veiligheid.

-= Very annoying forum person =-

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat voor een router heb je nu? Kun je daar iets op instellen á la VLAN's en snelheidslimieten?
In principe moet je een apart VLAN voor ze aanmaken dat op internet kan met maximaal 50KB/s. Met de bekende dd-wrt firmware kan dit, maar de wat uitgebreidere routers kunnen het ook standaard (zoals mijn Draytek 2820).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-02 23:09
Een router die een 2e VLAN kan aanmaken en het verkeer kan limiteren kan dit prima. Je Zyxel is dat hoogstwaarschijnlijk niet.

DD-WRT kan geloof ik VLAN's aanmaken. Dus zoek een router waar DD-WRT op kan (na het even nagekeken te hebben op hun website ;) )

-spuit11

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Ik beschik ook over een Sitecom 300N, is het iets om een de router met een vast IP te laten connecten, en te limiten met QOS?

Edit: deze sitecom is niet de router die ik zelf gebruik voor I-net, zelf gebruik ik de Linksys Wag 320N.

[ Voor 30% gewijzigd door master_viper op 24-08-2010 19:02 ]

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Niemand die een idee heeft of dit ook op een andere manier kan?

Verwijderd

Servertje met netlimiter er tussen (of een van de duizend andere mogelijkheden die je hebt als je er een servertje tussen hangt).
Een router met QOS kan ook wonderen doen ja.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 15:37

BHQ

Hm, dan denk je inderdaad aan iets als Vlans die niet met elkaar mogen praten, maar wel met internet.

Rate limiting op een (web)managed switchje is iets makkelijker ;) Bepaalde routersoftware zal het waarschijnlijk ook wel moeten kunnen, penalty op een bepaald IP ofzo.

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Ik ben in staat om QOS te gebruiken op de Sitecom Router en hierop kan bandbreedte genekt worden, alleen moet ik nu voor elke poort dit gaan aanzetten? Het is vrij onduidelijk in deze software, wel is het mogelijk om een hele rij IP's gelijk te limitten.

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
probeer het eens. Sluit dit sitecom aan en kijk of je via het 2e SSID idd maar met x KB/s kunt downloaden, niet bij jou netwerk kunt enz.

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
nielsl schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 19:41:
probeer het eens. Sluit dit sitecom aan en kijk of je via het 2e SSID idd maar met x KB/s kunt downloaden, niet bij jou netwerk kunt enz.
Geprobeerd, alleen zit ik dus met 2 DHCP servers, en mijn eigen geeft nog steeds adressen af, ook aan het andere gedeelte wat eigenlijk beperkt moet zijn. Dit betekent helaas dat zij dus ook bij mijn netwerkbronnen kunnen.
Ik vraag me af of dit wel mogelijk is zonder een Server/andere Router.

Pagina: 1