PCI Express payload op X58 boards BIOS in te stellen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 09:08
Hallo,

welke X58 moederborden ondersteunen het instellen van de PCI Express (Maximum) Payload in de BIOS instellingen?

Kan er weinig over vinden online of zelfs in de manuals, zouden de bezitters van een X58 plank eens hun BIOS instellingen willen besnuffelen?

Met name ben ik geinteresseerd in de betere X58 planken:

Gigabyte EX58-UD5P
ASUS P6T
...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Hoe kom je erbij en waarom zou je dit willen? Heb de EX-58 extreme van gigabyte en heb niet zo'n functie in mn f4 bios

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
Ik wil het om PCIe devices te kunnen testen met verschillende payloads, om zodoende de performance omhoog te schroeven.

Voor wat meer uitleg zie http://www.techarp.com/showFreeBOG.aspx?lang=0&bogno=387

Ik stond dan ook verbaasd dat er op een site als tweakers nog helemaal niets over te vinden was.

Op bijna alle serverboards is het instelbaar (Supermicro etc) maar ik zoek een wat gangbaarder desktop X58 board waarvan de BIOS het wel ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Dit gaat waarschijnlijk over het aansluiten van andere hardware dan een grafische kaart? Met een grafische kaart mag je er van uit gaan dat die op z'n maximale payload benut wordt met de standaard instellingen van je mobo. Ik ga er dus van uit dat de TLP standaard op 4096 bytes per pakket ondersteund en lager. Ik zie er dus ook niet de voordelen van dat lager te zetten, maar als ik thuis ben vanavond zal ik dat eens verder voor je uitzoeken. momentje dus..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Ik zou er eerlijk gezegd gewoon vanaf blijven. Het is echt niet zo dat de 'domne' mensen bij de moederbord bakkers deze 'magic button' over het hoofd gezien hebben, en dat je ineens 100fps hoger uitkomt.

Kan me ook eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen dat je een device zult vinden dat zulke absurd hoge doorvoersnelheden nodig heeft. Video-kaart (renderer) is eigenlijk het enige wat ik zo kan bedenken; audio kaartje niet (volstaat al met PCI-E 1x snelheid); RAID controller? Ook moeilijk voor te stellen. Ik denk dat je alleen maar extra incompatibiliteit introduceert; en daar zit je bij een server toch niet op te wachten.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
Bedankt voor de reacties en tijd/moeite.

Het gaat inderdaad niet om een grafische kaart, het gaat om high speed data acquisitie (denk aan 20 Gbps en meer).

Het lijkt tegenstrijdig, maar een grafische kaart heeft juist betere performance bij een lage TLP, bijna alle grafische kaarten hebben een max payload van 128 bytes. Incompatibiliteit is trouwens een non-issue, de PCIe root complex kiest altijd de kleinst ondersteunde TLP.

Ik weet precies waar ik mee bezig ben, het lukt me alleen niet om een goede gangbare desktop kaart te vinden die een hogere TLP payload in de BIOS heeft staan.

Deze wat minder gangbare boards hebben wel zo'n instelling, heb ik intussen gevonden.

EVGA Classified
Foxconn Flaming Blade
Asrock X58 Extreme3

maar ik was vooral benieuwd of er Gigabyte / Asus / etc. boards zijn die het ook hebben.

Het kan natuurlijk zijn dat deze boards wel een hogere TLP ondersteunen, maar dat je het niet kunt begrenzen. Dat laatste is voor mij wel een wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 17:31
likewise schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:32:
Bedankt voor de reacties en tijd/moeite.

Het gaat inderdaad niet om een grafische kaart, het gaat om high speed data acquisitie (denk aan 20 Gbps en meer).

Het lijkt tegenstrijdig, maar een grafische kaart heeft juist betere performance bij een lage TLP, bijna alle grafische kaarten hebben een max payload van 128 bytes. Incompatibiliteit is trouwens een non-issue, de PCIe root complex kiest altijd de kleinst ondersteunde TLP.

Ik weet precies waar ik mee bezig ben, het lukt me alleen niet om een goede gangbare desktop kaart te vinden die een hogere TLP payload in de BIOS heeft staan.

Deze wat minder gangbare boards hebben wel zo'n instelling, heb ik intussen gevonden.

EVGA Classified
Foxconn Flaming Blade
Asrock X58 Extreme3

maar ik was vooral benieuwd of er Gigabyte / Asus / etc. boards zijn die het ook hebben.

Het kan natuurlijk zijn dat deze boards wel een hogere TLP ondersteunen, maar dat je het niet kunt begrenzen. Dat laatste is voor mij wel een wens.
Het valt best mee hoe niet gangbaar dat Foxconn bordje is.
Foxconn is een vrij grote fabrikant in de OEM wereld. En nu proberen ze zelf ook via normale retail kanalen moederborden te verkopen.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
Hier is een goede discussie te vinden:

http://www.evga.com/forumsarchive/printable.asp?m=100778038

Blijkt dat in sommige BIOSen de optie wel aanwezig is, maar de keuze-opties beperkt zijn (soms tot 1 keuze...)

ASRock X58 Extreme kan in ieder geval switchen tussen 128 en 256, de twee waarden die de IOH ondersteunt.
Pagina: 1