Asus P5Q moederbord troubleshooten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
M'n systeem heeft een hele tijd prima gedraaid, maar nu beginnen er problemen op te treden. Ik begin te vermoeden dat het moederbord de oorzaak is, maar ik weet niet goed hoe ik verder moet testen en hoop op wat hulp van de pro's :)

In het kort iets over m'n systeem: Asus P5Q S775 moederbord, Intel E8400 CPU, 2 x 2GB Crucial RAM, ATI H4850, Chieftec 400W voeding, geen andere-dan-standaard instellingen, dus niet overgeklokt, ook nooit geweest. Meer info kan ik uiteraard geven indien nodig.

Het probleem begon een tijdje geleden, toen ik dacht dat één van m'n harde schijven kapot was gegaan. Ik hoorde de schijf de hele tijd 'afslaan' en weer upspinnen, en korte tijd later liep m'n computer vast. Harde schijf is opgestuurd en vervangen, de andere schijf heb ik losgekoppeld. Tot al snel ook de nieuwe schijf steeds opnieuw begon up te spinnen. Ik heb toen de harde schijf aan de andere SATA controller op het mobo gehangen en voila, het probleem was opgelost. Ik dacht, ok misschien een kapotte SATA controller, maar zo werkt het weer, zaak afgedaan. Tot ik vorige week vage fouten begon te krijgen. M'n scherm begon af en toe te knipperen, Chrome meldde af en toe dat webpagina's niet goed konden worden weergegeven, Explorer die spontaan vastliep, en voor ik het wist een BSOD (irql_not_less_or_equal). Gereboot, maar al snel kon ik nauwelijks nog wat in Windows zonder weer een BSOD te krijgen (overigens niet altijd die irql_not_less_or_equal bedenk ik me nu). Ik dacht, misschien iets met het geheugen, dus ik heb 1 reepje eruit gehaald. Probleem foetsie. Net het andere reepje geprobeerd (ik draai nu dus nog steeds op 2 GB), en nog altijd niks aan t handje.

Ik begin te vermoeden dat het moederbord niet helemaal fris is (hij is bijna 1,5 jaar oud overigens, al die tijd heeft het systeem probleemloos gedraaid). Herkennen jullie iets van deze problemen? Wat kan ik doen om erachter te komen wat exact het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als ik je verhaal zo lees zou ik bijna met zekerheid zeggen dat je voeding kapot aan het gaan is en de rede dat je harddisk telkens begon te spinnen kan zijn dat ie net niet meer genoeg stroom geleverd kreeg. En al die foutmeldingen kan vaak ook door een defecte voeding komen omdat je moederboard en alle andere componenten niet meer de goede spanning krijgen. Dus ik raad je toch aan om die Chieftech voeding eens te gaan vervangen door sowieso een A merk voeding en daarna eens kijken of je dan nog diezelfde problemen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
Een goede voeding is nooit weg inderdaad, maar hoe verklaar je dat de harde schijf na het verplaatsen van SATA controller geen enkel probleem meer geeft? Ik heb beide geheugenmodules nu weer in het mobo geprikt, maar draai niet dual channel. Prime95 heeft de hele nacht gedraaid (de 'Blend' test); geen enkel probleempje. Ik ga het zo weer es op de oude manier proberen, en de tweede module verplaatsen.

Wat temps/voltages betreft trouwens, dankzij Asus PC Probe zie ik dat na het stress testen m'n CPU niet warmer wordt dan 47 graden, m'n voltages blijven ook stabiel op resp. 3.33 voor de +3.3, 5.04 voor de +5 en 11.93 voor de +12.

-edit- Ik heb sowieso een Antec TruePower 550W voeding besteld, m'n geheugen werkt ook op de oude manier (in dual channel) weer prima, Prime95 staat alweer 6 uurtjes probleemloos te draaien. Ik heb zo'n hekel aan vage problemen :(

[ Voor 15% gewijzigd door TripleM op 25-08-2010 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
En ja hoor, het is weer feest, computer was gereset toen ik niet thuis was. Maar dit keer zie ik iets raars in PC Probe. M'n Vcore, die altijd 1.15V was als ik me niet vergis, staat op 1.05V nu. Voltages lijken niet anders dan anders, op de +5 na, die is nu 5.02.

As we speak is de Vcore ineens 1.16V, nu flikkert m'n scherm en is de Vcore weer 1.05V. Lekker vaag, maar gezien de overige voltages, die toch constant lijken, kan dit nog altijd aan de voeding liggen? Lijkt me toch niet?

-edit- Vcore handmatig in de BIOS even naar 1.20V gezet. PC Probe zegt 1.18V, zo blijft t ook, maar meteen in Windows stopte m'n Explorer er wel mee. Vermoeiend...

[ Voor 19% gewijzigd door TripleM op 29-08-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
De voeding kan defect zijn, ook als alles goed is bij het meten.
Dus leen snel een voeding zodat er geen hardware defect gaat, lenen omdat je anders 2 voedingen hebt indien hij niet defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
Ik krijg net de verzendbevestiging van m'n Antec TruePower 550, dus lenen is niet nodig. Ik ben wel heel erg benieuwd of de voeding toch de oorzaak van alle vage ellende gaat blijken te zijn!

-edit- Voeding zit erin, voltages zien er goed uit:

+3.3 = 3.36
+5 = 5.14
+12 = 12.21

Vcore staat nog altijd vast op 1.20 in de BIOS, 1.18 volgens PC Probe, ik laat Prime95 es wat uurtjes draaien denk ik, es zien hoe dat gaat.

-edit2- Ik heb ook m'n CPU koeler schoongemaakt, onder full load wordt ie niet warmer dan 41 graden (5 graden warmer dan de MB temp sensor). Dat is alvast positief.

[ Voor 54% gewijzigd door TripleM op 01-09-2010 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
Jammer, maar helaas. Ik kwam net weer bij de computer, en er stond een prachtig blauw scherm:

STOP: c0000221 Unknown Hard Error
Blablabla ntdll.dll

Uiteraard is er niets mis met ntdll.dll, want een reboot lost alle problemen weer tijdelijk op, maar nu ik uit heb gesloten dat de voeding het probleem is, denk ik toch weer aan het moederbord. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TripleM schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 14:58:

Ik dacht, misschien iets met het geheugen, dus ik heb 1 reepje eruit gehaald. Probleem foetsie. Net het andere reepje geprobeerd (ik draai nu dus nog steeds op 2 GB), en nog altijd niks aan t handje.
Lijkt me dat daar wel een probleem zit , als de mobo het wel doet met een reepje geheugen erin maar niet met twee .Kan dus je geheugen of de toesturing tot het geheugen zijn wat fouten maakt . Dat je vcore iets naar beneden zakt kan liggen aan de standaard instelling van de bios om terug te clocken en de vcore te laten zaken onder iddle toestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
Op het moment dat m'n systeem goed werkt, draai ik Prime95 in Blend mode, waarbij zoveel mogelijk RAM wordt getest. Gaat uren en uren goed. Heb die MS Memory Diagnostic gedraaid, ook nooit iets opgeleverd. Ik heb helaas geen extra RAM liggen om mee te testen, maar ik kan me echt heel slecht voorstellen dat het m'n RAM is. Vanwege de tests, maar ook met de vage problemen rondom m'n harddisk een tijd geleden.

Denk dat ik maar gewoon een RMA ga aanvragen voor m'n moederbord, het is zo irritant om niet op je computer te kunnen vertrouwen..
Pagina: 1