• xibalba
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-07-2021
Ik heb afgelopen week een nieuw systeem in elkaar gezet:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 53,-€ 53,-
1Iiyama ProLite E2210HDSD-B1€ 143,70€ 143,70
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 19,-€ 19,-
1Cooler Master Elite 330 Zwart€ 30,-€ 30,-
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 23,70€ 23,70
1AMD Athlon II X4 630€ 94,50€ 94,50
1Corsair CX400W€ 32,-€ 32,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 81,-€ 81,-
1Asrock 880GMH-USB3€ 77,50€ 77,50
1Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 143,70€ 143,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 698,10

Ik heb hierop Windows 7 64-bit (upgrade) geïnstalleerd. De DVI kabel zit op de videokaart aangesloten. Bij de verse installatie deed het beeld het gewoon prima. Drivers van CD geïnstalleerd (Catalyst 10.5)...prima. Alles werkte naar behoren. Toen eerste game gedraaid (Settlers 6 lag in de buurt)....na een paar minuten ontstonden er heel veel puntjes op het scherm...alsof er zo'n duizend luie pixels zaten. In Windows was bijna niks meer te zien. Toch nog in apparaatbeheer de videokaart uit kunnen schakelen. Wel gewoon beeld nog, zonder puntjes. Drivers eraf, opnieuw erop (dezelfde, had ff geen internet) --> meteen hele berg puntjes bij inschakelen.
Ik zal straks nog even de nieuwste drivers erop zetten, kijken of dat wat uitmaakt. Kan het nog iets anders zijn (voeding is toch genoeg?). Kaart zit goed aangesloten, fan draait....
Suggesties?

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

De voeding zou genoeg moeten zijn. Voelen de koelvinnen van de grafische kaart warm aan? Eventueel proberen met recentere drivers? (10.7)

I like to take things apart further than I'm supposed to

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:00
&RMA=1 :)

Ik vermoed toch dat je hier naar een DOA videokaart zit te kijken. Aanwijzingen zouden kunnen zijn

- hoge GPU temperatuur
- Stabiliteit bij een lagere kloksnelheid.

Maar je kunt ook dit nog proberen:

- (andere) DVI of HDMI poort proberen
- andere PCI Express slot proberen.
- DVI kabel op verbogen pinnen controleren..

Omdat je zegt dat het zonder installatie van stuurprogramma's wel goed gaat, denk ik dat er op 3D niveau in die kaart iets misgaat. Je kunt ook Windows Aero Desktop (whatever the name is) uitschakelen om te kijken of 2D dan wel goed functioneert.

... maar ik zou toch vast maar eens naar de RMA procedure gaan kijken :)

• dave994
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-03-2022
er word aangeraden om een 450W voeding te nemen,
ik heb me zelf erg verdiept in deze kaart de laatste weken en heb hem zelf ook

• Abominabilis
  • Laatst online: 09-05-2019
Persoonlijk vind ik 400W wel weinig.

Heb je al een andere (sterkere voeding geprobeerd?)

• Helixes
Ik draai nu een HD5770 systeem op een Core i3 processor. Ik heb dat ding nog nooit meer dan 160W uit het stopcontact zien trekken - en dat was bij een zware overclock. Laat die athlon iets minder frugaal zijn en 220W trekken. Dat laat nog steeds meer dan zat ruimte op een voeding die 400W zegt te leveren.

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46
Voeding lijkt me een goede, je moet natuurlijk wel aan de requirements van de kaart voldoen:

System Requirements:
PCI Express® based PC is required with one X16 lane graphics slot available on the motherboard.
500 Watt Power Supply is required.
600 Watt Power Supply is recommended for CrossFireX™ System.
1 X 75Watt 6-pin PCI Express power connector is required.
2 X 75 Watt 6-pin PCI Express power connector is required for CrossFireX™ system.
Certified power supplies are recommended. Refer to http://ati.amd.com/certifiedPSU for a list of Certified products.
1024 MB Minimum of system memory.

Ik gok dat je kaart het wel goed doet in 2D (windows) en begint moeilijk te doen in 3D. 3D gaat aan, meer vermogen nodig, voeding te slap, slecht beeld.

[Voor 24% gewijzigd door rvtk op 24-08-2010 15:14]

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 21:00
Erm voeding te zwak? Even kijken:

CPU: 95 Watt TDP
GPU: 108 Watt Max TDP

Dus je houdt nog zeker 200 Watt over voor de rest van je componenten in je PC Nou heb je maar 1 diskje en voor de rest geen andere rare fratsen in je PCtje dus die 400 watt moet gewoon genoeg zijn hoor.

Bovendien als je voeding het niet meer trekt krijg je eerder blue screens / vastlopers dan dat je artifacts krijgt is mijn ervaring.

Kortom, RMA.

[Voor 3% gewijzigd door silentsnake op 24-08-2010 15:30]

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06 14:05
Als ik jou was zou ik inderdaad de suggesties van Helixes goed bekijken en de kaart daarna RMA doen. Daarnaast is het toch verstandig om de power supply af te stemmen op recommandatie van de fabrikant, ook al is de 400W in dit geval voldoende.
Ik heb ongeveer dezelfde kaart (Sapphire HD5770 Vapor-X) met een 600W voeding onder XP Pro x86 draaien en het werkt prima.

• Helixes
@rvtk: ATi weet bij het opstellen van de system requirements natuurlijk niet wat voor een systeem jij gaat bouwen. Als dat een X58 plank met 2 processoren gaat zijn, en 2 Bluray branders (om wat voor reden dan ook) moet je natuurlijk wel genoeg jus in je voeding hebben om ook nog die dekselse videokaart aan te sturen.

Ofwel: korreltje zout.

Ik adviseer een calculator ter hand te nemen - neem gewoon TDP van CPU en GPU (als er geen rare fratsen in de PC zitten) en tel er gewoon 40% bij op voor de andere onderdelen en om een beetje een buffer te houden. Presto.

(95+108)*1,4 = 284W. 400W lijkt me aan de veilige kant.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
die door de fabrikant opgegeven waarde is voor alle mensen onder ons die nog steeds niet snappen dat je voeding het belangrijkste onderdeel is van je pc. die mensen kopen budget voedingen en vinden zichzelf de bom met hun sweex 700 watt voeding die effectief maar 400 watt lever en bij 10 watt meer ontploft en een hele berg hardware meeneemt in het proces.

de corsair voeding die TS heeft is de beste in zijn klasse, deze voeding levert zoals Helixes al meerdere malen zegt ruimschoots voldoende vermogen. sterker nog, als je de cpu niet overklokt denk ik dat je er zelfs crossfire mee kan draaien..

@ TS

die kaart is kapot.. RMA aanvragen, valt ie onder DOA en las je geluk hebt heb je lekker snel een vervangend exemplaar in huis en kun je weer aan de bak.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• xibalba
Net met de nieuwste drivers getest: zelfde troep op scherm
Andere DVI poort van videokaart: zelfde
Kabel lijkt in orde, draai nu op onboard video met dezelfde kabel en alles lijkt het gewoon te doen.
Volgens mij heb ik maar 1 slot op het moederbord voor mijn kaart, dus kan niet in een andere testen.
Toch maar ff de RMA van Azerty opzoeken.......
Ben nog net op tijd volgens mij. Hopelijk is het ook echt een DOA....

• dave994
  • Laatst online: 27-03-2022
heb je het scherm al in een andere pc geprobeerd en een anderscherm op de videokaart?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:56
Als de voeding te weinig vermogen levert of instabiel is dan betekent dit vaak dat de PC zich zelf reset of uit zet. Dit omdat de spanning dropt bij een te grote stroomvraag. Aangezien de kwaliteit van de graphics vermindert is het hoogstwaarschijnlijk de videokaart waarvan het geheugen of de chip defect is.

• xibalba
Kaart is terug naar Azerty. Even afwachten dus.
Systeem draait nu gewoon prima op de onboard HD4250.

• xibalba
Zojuist mailtje van Azerty:
We hebben uw geretourneerde product(en) getest. Uit onze test blijkt uw product inderdaad defect te
zijn.
Onze vervolgstap is dat wij hetzelfde product voor u besteld hebben, dit product heeft een verwachte
levertijd van 2-3 werkdagen.
Prima.
Bedankt voor het advies/bevestiging.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
graag gedaan, nu hopen dat je je kaart weer snel terug hebt..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee