PA versterkers, subwoofer aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-12 09:04
ik heb even een vraag over het aansluiten van een subwoofer op PA versterkers:

ik heb de versterker kast van de drive-in show van vrienden opnieuw bekabeld, alleen nu willen ze graag met 1 enkele subwoofer gaan draaien, dus 2.1 set.

nu zijn de versterkers allebei stereo, nu heb ik dus de mogelijkheid om de LOW versterker te bruggen, en de aansluitingen anders te maken.

maar is het nu zo dat als ik deze dubbel aansluit, dat ik ook op een normale veilige manier de 2 kanalen van de versterker benut en dus niet de aansluitingen in de kast aan hoef te passen?
Afbeeldingslocatie: http://server.davesmits.nl/subwoof.JPG

ik speel nu namelijk heel even de sub op 1 kanaal, maar ik heb nu het idee dat er een HUGE volume verschil inzit / het subkanaal moet bijna 50% open om 20% van de top kanalen bij te kunnen benen...

nu is de subwoofer sowieso al wat underpowerd maar met 1 kanaal is dit verschil dus helemaal te groot lijkt me, en dat hoop ik op te kunnen lossen door of te bridgen of liever de bekabeling dubbel uit te voeren..(en niet te bridgen)

[ Voor 35% gewijzigd door Reloader op 24-08-2010 11:42 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:44

lier

MikroTik nerd

Het zou enorm helpen als je aan kan geven hoe de bedrading momenteel is.
Meestal is de tweede aansluiting bedoeld om door te lussen maar dat kan ik niet aan de buitenkant zien.

Om maximaal te gaan met één subwoofer kast is het inderdaad een overweging om de kast gebrugd aan te sturen.

Overigens hoop ik dat je wel van Speakon pluggen gebruik maakt (staat overigens los van je vraag) ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:40
Kan je de versterker op de SUB niet BRIDEN zodat het in feite een sterkere mono versterker word. Bijna alle PA versterkers kunnen dat wel namelijk. Moet even het typenummer van je versterkers weten.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:44

lier

MikroTik nerd

Roderiktweaker schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:02:
Kan je de versterker op de SUB niet BRIDEN zodat het in feite een sterkere mono versterker word. Bijna alle PA versterkers kunnen dat wel namelijk. Moet even het typenummer van je versterkers weten.
dat hoop ik op te kunnen lossen door of te bridgen of liever de bekabeling dubbel uit te voeren..
gebrugd aan te sturen.
offtopic:
gebrugd is de Nederlandse term voor bridged ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Reloader
de versterker is van JBsystems, en die is brugbaar (type A-600)
maar de versterker op de sub bridgen?

het is een passieve sub?

op dit moment staat de versterker gebrugd en gebruik ik dus dat ene kanaal om de subwoofer aan te sturen (met een Speakon naar jack kabel)

maar stel dat ik de versterker niet brug dan heb ik 2x300 watt

als ik dan met 2 kabels naar de subwoofer ga heb ik dan hetzelfde effect als wanneer ik de versterker wel brug ?

de sub heb ik verder niet open gehad dus hoe die intern bekabeld is dat durf ik niet te zeggen

[ Voor 13% gewijzigd door Reloader op 24-08-2010 19:28 ]

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:40
Als je de versterker brugd word het vermogen veelal verdubbeld en gebruik je dus beide kanalen. Als je twee sub's hebt of een sub met dubbele coil (best zeldzaam) maakt het niet zoveel uit.

• Reloader
dat snapte ik al ja :) :P

ik weet dat ik niet echt heel sterk ben met formuleren (understatement) maar is mijn vraag nou echt zo vaag?:P

de sub op de foto heeft 2 speakon ingangen en 2 JACK ingangen.

kan ik op iedere ingang 1 kanaal van de versterker zetten?

OF

moet ik de versterker bruggen en het zootje met 1 kabel aansturen..?.

mijn paintskills zijn ook al ruk

Afbeeldingslocatie: http://srv.davesmits.nl/subs.png

[ Voor 48% gewijzigd door Reloader op 24-08-2010 20:03 ]

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:18

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Bruggen en met één kabel aansluiten. Dat is namelijk de bedoeling van het bridgen van twee kanalen: dat je met één aansluiting beide versterkers gebruikt en dus het dubbele vermogen hebt.
Heh - laat dat met die paint tekening, wil je :)
De aansluitingen op die luidspreker zijn aan elkaar geknoopt, dus lopen de jacks en de speakons allen naar dezelfde luidspreker. Twee versterkers op één luidspreker aansluiten gaat niet. Niet doen. Gaat stuk.

[ Voor 41% gewijzigd door DeBolle op 24-08-2010 20:06 ]

Specs ... 67 is twee jaren te lang!

• Reloader
okee, dan moet ik even die kabels omzetten,

gezien het feit dat we 2 subwoofers hebben zou het handig zijn de 1e manier te gebruiken

dan zou je namelijk kanaal 1 op subwoofer 1 kunnen doen en kanaal 2 op subwoofer 2 (en dus een 2.2 set gebruiken)

en als je maar 1 sub bij hebt kanaal 1 en 2 op subwoofer 1 (2.1 set)

(als dit duidelijk is 8)7 )

@debolle bedankt voor het verlossende antwoord , dat is precies wat ik wilde weten :)

[ Voor 17% gewijzigd door Reloader op 24-08-2010 20:09 ]

• DeBolle

DeBolle

Nee, jij maakt het nu onduidelijker dan het al was: er is eerder gezegd dat je beide kanalen gewoon kunt blijven gebruiken als je twee baskastjes hebt. Heb je nu twee baskasten of eentje? Heb je er eentje, dan bridgen en met één kabel aansluiten. Heb je er twee, dan simpel elke kast op zijn eigen kabel en niet bridgen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

En lose the jacks.
Gebruik de speakons bij dit soort vermogens.

[ Voor 158% gewijzigd door remco_k op 24-08-2010 20:15 ]

Alles kan stuk.

• Reloader
het is me nu volkomen duidelijk :)

maar ik HEB 2 basskisten , maar gebruik er regelmatig maar 1 ;)

maar wat ik dacht is dus technisch niet mogelijk, :)

@ hierboven, scheelt dat veel ja, want die speakon kabels zijn duur! haha

[ Voor 20% gewijzigd door Reloader op 24-08-2010 20:11 ]

• remco_k
  • Nu online

remco_k

Speakons zet je natuurlijk gewoon even zelf op de kabel.

Je moet even rekening houden met de mogelijkheid dat zelfs met het bruggen de versterker veel te licht is.
Achterop de speaker (op je plaatje) staat 850Watt. Is dat RMS?
De JB systems A600 levert 600W bij 8 Ohm, gebrugged - schat ik. (Edit: 600 Watt is redelijk hoog geschat, zie ik later. Denk eerder 450 of 500 Watt)
Als die speaker 8 Ohm is, dan is er nogal een groot gat in vermogen. Speakers van 850 Watt RMS vermogen stuur je idealiter aan met b.v. 1000Watt of meer, niet met 600Watt (Ja, het vermogen van de versterker ligt idealiter een stuk hoger dan het vermogen van de speakers).
Kans dat je de boel sloopt door clipping is aanwezig.

Edit: Ik heb een keer een hobbybob drive in show 'gered' toen zijn jacks waren gesmolten....
Ik had een soldeerbout bij de hand (don't ask) en heb de boel gewoon permanent aan de speaker gesoldeerd als noodverband. Het zal me niets verbazen als het nu (5 jaar later) nog steeds zo zit.

[ Voor 30% gewijzigd door remco_k op 24-08-2010 20:32 ]

Alles kan stuk.

• DeBolle

DeBolle

Wat remco_k al zegt: speakons maken beter contact en ontworpen voor luidspreker stromen/spanningen. Die jack zit toch wel aan een stevige luidspreker kabel en niet aan een ergens-gevonden-en-ziet-er-profi-uit oude microfoonkabel of zo?

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-12 09:36
Dezelfde sub dubbel bekabelen zou ik niet doen omdat je dan kortsluiting veroorzaakt op je versterker tussen de twee kanalen. De twee aansluitingen op je speaker zijn namelijk doorgelust en zijn bedoeld om eventueel een tweede speaker ernaast paralel aan te sluiten.

Je geeft wel aan een speakon naar jack kabel te gebruiken, ik neem dus aan dat de versterker een speakon aansluiting heeft? Ik kan zo snel even niet een handleiding vinden van het type wat je op gegeven hebt maar als je die zelf nog hebt zou ik die er even op na slaan.
Het kan namelijk zo zijn dat je versterker speakon 1+ en 1- gebruikt normaal om je sub aan te sturen, maar zodra je hem bridged willen ze nog wel eens 1+ en 2- maken of iets anders raars. Als je die speakon dan niet omwisselt kan het zo maar zijn dat je inderdaad maar 1 kanaal gebruikt, ook al heb je hem op bridged staan.

Als je je versterker bridged, vergeet dan ook niet dat je speaker het wel aan moet kunnen, als die 600 uit het typenummer staat voor 600W/channel (even een aanname hier, geen details kunnen vinden), betekent dat dat er ruwweg 1200W uit je versterker gaat komen. Je speakers zijn gerate op 850W pas dus op dat je ze niet opblaast, dat zou zonde zijn ;) Gaat niet op zie ik al, hij is een stuk lichter als ik verwachte :P

Wat je ook in de gaten moet houden bij het bridgen is dat het 2e input kanaal wegvalt, het kan dus zijn dat als een beat op 1 kanaal af wordt gespeeld hij dus helemaal weg valt. Maar wellicht heeft je crossover wel een nette sub out, en dan speelt heel dat probleem niet, gewoon iets om in de gaten te houden.

• Reloader
ja is wel een goede kabel, en dat de versterker underpowerd is dat wist ik ook ;), maar ik ga voorlopig nog geen andere versterker kopen, eerst maar kijken of we dit drive-in show gebeuren serieus doorzetten want dan is het de moeite om te investeren :)

• remco_k
  • Nu online

remco_k

Sleepkever. schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 20:17:
Als je je versterker bridged, vergeet dan ook niet dat je speaker het wel aan moet kunnen, als die 600 uit het typenummer staat voor 600W/channel (even een aanname hier, geen details kunnen vinden), betekent dat dat er ruwweg 1200W uit je versterker gaat komen. Je speakers zijn gerate op 850W pas dus op dat je ze niet opblaast, dat zou zonde zijn ;) Gaat niet op zie ik al, hij is een stuk lichter als ik verwachte :P
...
Los daarvan kan je beter een veel te zware versterker gebruiken dan een veel te lichte.
Zoals ik in mijn post al aanhaal: Speaker 850Watt RMS @ 8 Ohm, dan gebruik je b.v. een versterker van 1000Watt RMS @ 8 Ohm. Dat gaat feilloos. Ook als de boel voluit staat te beuken. Maar probeer dat niet met een 400 Watt @ 8 Ohm versterker... Vragen om defecten. :)

Alles kan stuk.

• Reloader
de versterker levert gebrugd 600watt dus dat is inderdaad een flink tekort, van de andere kant hebben we de versterker nog nooit voluit moeten draaien en hebben we nog nooit problemen gehad met clipping oid.

(ik wil dus niet zeggen dat de huidige oplossing goed is, maar we/ik doe het ermee :) )

het zit nu in iedersgeval goed aangesloten en het speelt harstikke netjes nu nog even stoeien met de crossover, die heeft een mono-sub out dus dat moet ook ingesteld worden..
Pagina: 1