Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:06
Beste medetweakers,

Graag wil ik jullie de volgende uitdaging voorleggen:

Probleemomschrijving:

Een PC (specs volgen) kan zonder problemen geluid afspelen. Echter als ik bijvoorbeeld Windows Verkenner open, dan bevriest de PC voor enkele seconden. Hierdoor gaat het geluid ook stotteren (in Windows Media Player). De muziek die wordt afgespeeld staat op een lokale harde schijf.

Ook bijvoorbeeld bij het openen van een foto in Lightroom / Photoshop bevriest de PC voor enkele seconden.

Het gebeurt echter ook als ik geen muziek laat afspelen, maar gewoon via Photoshop / Lightroom / ACDSEE 9.0 een foto wil openen.

Het probleem lijkt zich dus af te spelen wanneer de harde schijven worden aangesproken.

Specs van de PC:

Moederbord: Gigabyte GA-P35-DS3 (Bios versie F6)
Processor: Intel Pentium D 925 3,0 GHz
Geheugen: 8GB
Grafische kaart: Club3D Nvidia GeForce 7600 (PCI-E)
Geluid: onboard
Netwerk: onboard gigabit adapter
Harde schijven: 3x 250GB S-ATA
DVD: 1x S-ATA DVD-RW en 1x IDE DVD-RW

In de configuratie is de laatste weken helemaal niks veranderd. Ook software matig is er niks geïnstalleerd.

Uitgezocht:

Ik heb eens gekeken, wat er nu precies gebeurd mbt processen/programma's als ik Windows Media Player open heb staan. Op het moment dat ik dan Windows Verkenner open, zie ik het proces dwm.exe omhoog schieten, waardoor de processor op 100% use komt te staan.

Echter is dit niet altijd goed te zien. Omdat de PC eigenlijk vastloopt, reageert taakbeheer dus ook met een vertraging.

Daarnaast heb ik proces monitor eens laten lopen. Maar hierin zie ik zo enorm veel processen opstarten, afsluiten en diverse zaken doen dat ik niet kan zien welk proces nu het probleem veroorzaakt.

Gedaan:

- In de BIOS alle instellingen eens op default gezet. Er waren wat overclock instellingen actief. Deze heb ik weer op normale stand gezet; helaas geen verschil
- Proces monitor laten lopen; niks zinnigs uit te halen
- Proces WDM.exe 1 CPU core affiniteit gegeven en lage prioriteit; geen verschil (blijft pieken en cpu power pakken). Na een reboot zijn deze instellingen weer weg

En nu ?

Mijn vraag is of jullie nog tips hebben waar ik naar kan kijken ? Wellicht staan er instellingen in de BIOS mbt harde schijf benaderingen die ik kan veranderen ?

Misschien zijn er nog programma's waarmee ik wel goed kan zien welk proces nu precies wat aan het doen is op het moment dat de PC bevriest ?

[ Voor 0% gewijzigd door nextware op 24-08-2010 08:50 . Reden: GPU toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wat is de GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
Sorry, was die vergeten. Ik heb hem toegevoegd in de startpost.
Het betreft een Nvidia Geforce 7600 (PCI-E).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
nextware schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 08:39:
Het probleem lijkt zich dus af te spelen wanneer de harde schijven worden aangesproken.
bestandssysteem en schijven al gecontroleerd? (en het is een raid denk ik? die's ook gezond?)

[ Voor 8% gewijzigd door _H_G_ op 24-08-2010 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
_H_G_ schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:22:
[...]

bestandssysteem en schijven al gecontroleerd? (en het is een raid denk ik? die's ook gezond?)
Ja, beide al gecontroleerd en in orde.
En nee, het is geen RAID. Zijn "handig neefje" heeft er destijds niet aan gedacht om dit uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Forceer een manual memory dump tijdens zo'n hanger en ga die eens debuggen.
Windows feature lets you generate a memory dump file by using the keyboard (2003 versie, maar eenzelfde is er ook voor Vista/ win7).
Er zit waarschijnlijk ergens een driver of driverservice (bonjour?) te bokken op dat moment die de boel in een deadlock houdt.

Meestal kun je de veroorzaker wel achterhalen via zo'n debugging sessie.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intermusic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03 14:05

intermusic

Marc Hoekstra

Via systeembeheer de logboeken bekijken en beoordelen welk proces lang duurt of zelfs een fout maakt.
Heb je alle toolbars en andere applicaties die in IE zitten verwijderd/uitgezet. Zet windows search uit via services.
Bekijk wat de pc doet via taakbeheer, tabblad prestaties en klik op knop broncontrole. Hier kun je zien wat je harde schijf boet en welk programma het meeste aanspraak maakt op de HD.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

This process is responsible for the visual effects of the Windows operating system, such as 3D effects, Aero and Window transparency etc.
Misschien kan je dat eens allemaal uitzetten en het interface op klassiek zetten.

• nextware
Even een update van dit topic:

Het probleem bleek te worden veroorzaakt door een rotte IDE-kabel.
In de betreffende PC zit een IDE DVD-speler.

Na alles los te hebben gekoppeld, bleek de storing te worden veroorzaakt door de IDE-kabel. Ik kwam hier achter doen ik alle apparaten één voor één weer aansloot. Op het moment dat ik de IDE DVD-speler aansloot, begon de PC weer te bokken :(
Nadat ik deze weer los had gemaakt, was het probleem voorbij.

Direct die DVD-speler maar vervangen voor een SATA variant. Werkt weer perfect.

In ieder geval dank voor degene die hebben meegedacht en tips hebben gegeven _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door nextware op 18-09-2010 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
Sorry voor deze redelijke kick van dit topic.
Maar de oplossing van het vervangen van de IDE kabel bleek achteraf toch niet de oplossing te zijn. Twee weken na het vervangen van brander kwam het probleem spontaan terug.

We hebben het nu "op kunnen lossen" door een complete herinstallatie van de PC uit te voeren. Hierna is het probleem niet meer naar voren gekomen.

In mijn ogen dus een kwestie van een onbekend stuk software dat de problemen veroorzaakte.
Pagina: 1