[CSS] Text overflowed div, accessibility

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 08:26
Recent kwam ik een interessant probleem tegen tijdens het doorlezen van een issue queue van drupal. Een template daar heeft een soortgelijke opbouw als hieronder in de testcase is weergegeven (testcase is sterk versimpeld).

Het probleem: zodra je flink gaat inzoomen (bijvoorbeeld in firefox), overflowed de text van de main content op de donkere achtergrond, wat de leesbaarheid niet ten goede komt.

De donkere achtergrondkleur op de body is noodzakelijk om in het geval van weinig content het idee te creeeren dat de footer doorloopt. Andere mogelijkheden om dit effect te creeeren zijn afgeschoten door de drupal community om verschillende redenen. Probeer in ieder geval in eerste instantie ervan uit te gaan dat dit niet veranderd kan worden.

Een simpele oplossing is, en dat is ook datgene wat ik daar gepost heb, door #main ook een witte background te geven.

Mijn vraag is eerder wat de precieze achtergrond van dit probleem is, en of er nog andere (elegantere?) oplossingen zijn, bijvoorbeeld om te zorgen dat de text wel netjes binnen zijn box blijft.

Ik dacht zelf dat het enigzins iets te maken kon hebben met het volgende:
http://www.brunildo.org/test/OverflowSide.html

Maar verder kom ik niet....

Testcase:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html lang="nl">
  <head>
    <title>Simpel</title>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8;charset=utf-8">   
    <style type="text/css">
      html, body {
        margin: 0;
        padding: 0;
      }

body {
        background: #292929;
      }

p {
        margin: 0;
        padding: 0 0 1em 0;
      }

#header, #main, #footer {
        width: 700px;
        margin: 0 auto;
      }

#header-wrapper {
        background: #48a9e4;
        color: #ffffff;
      }

#main-wrapper {
        background: #ffffff;
        color: #3b3b3b;
      }

#footer-wrapper {
        background: #292929;
        color: #ffffff;
      }
    </style>
  </head>

<body>
    <div id="header-wrapper">
      <div id="header">header</div>
    </div>

<div id="main-wrapper">
      <div id="main">
        <p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Praesent quis odio et turpis mattis lobortis. Duis elit purus, mattis non, vulputate et, tincidunt nec, erat. Nulla facilisi. Integer pellentesque magna vel odio. Donec ultrices felis ut diam. Phasellus viverra elit non enim. Pellentesque et mauris. Aliquam erat volutpat. Morbi lorem pede, auctor eu, interdum sed, condimentum a, sapien. Morbi rhoncus. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
        <p>Fusce pretium. Pellentesque sodales, tortor sed lobortis ullamcorper, quam est euismod lacus, ut pulvinar erat tellus vitae justo. Aenean vulputate. Vivamus iaculis vulputate velit. Suspendisse potenti. Aliquam varius risus eget urna. Curabitur urna. Curabitur eget augue. Curabitur eleifend enim eget nulla. Morbi pretium felis eget diam. Etiam non leo id erat semper ultricies. Aliquam quis nunc. Etiam sed dui sit amet lorem luctus interdum. In dapibus blandit odio. Curabitur id mi. Phasellus pede diam, mattis quis, pulvinar eget, lobortis in, mauris. Donec rutrum accumsan risus. Phasellus sed enim eu urna pretium ultrices. Aliquam sed lorem ut ligula pulvinar luctus. Nunc placerat.</p>
        <p>Nunc varius lacinia enim. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Nulla molestie sollicitudin eros. Etiam ante diam, vulputate suscipit, scelerisque et, aliquet non, pede. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Mauris lorem. Donec dolor pede, euismod id, viverra at, mattis eu, nisl. Phasellus sit amet elit. Donec suscipit. Mauris semper semper justo. Proin mi. Donec nec neque. Nulla eu velit. Suspendisse posuere. Donec tincidunt bibendum risus. Duis nisl. Mauris porttitor aliquam velit.</p>
      </div>
    </div>

<div id="footer-wrapper">
      <div id="footer">footer</div>
    </div>
  </body>
</html>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Welke Firefox test je in en zie je het alleen in firefox? Want ik krijg het probleem met je testcase niet gereproduceerd :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
Firefox 3.6.8, opera 10.61, safari 5.0.1, en IE8 (zowel in compat als in standards mode) geven me dit probleem. Chrome niet getest, maar ik ga er maar vanuit dat dit ook in chrome gebeurt :).

Screenshots om het te verduidelijken:

Safari: http://i37.tinypic.com/ru2yvm.png
Firefox: http://i36.tinypic.com/b9j7r9.png
Opera: http://i38.tinypic.com/zunu54.png
IE8: http://i35.tinypic.com/2h34ww7.png

[ Voor 11% gewijzigd door Kiphaas7 op 24-08-2010 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:44

Zoefff

❤ 

Het probleem is dat je de wrapper (#main-wrapper) geen breedte meegeeft, maar vervolgens een element binnen de wrapper (#main) wél een breedte meegeeft. Wanneer je gaat inzoomen wordt het element binnen de wrapper breder, maar blijft de breedte van de wrapper zelf gelijk, namelijk 100% van de parent, in dit geval de body. Die blijft even breed als de huidige viewport (die verandert immers niet) en zodra #main door het inzoomen breder wordt dan de viewport, zal dit element uit de body gaan steken.

Je kan het op meerdere manieren elegant oplossen, maar ik weet niet welke oplossing in jouw situatie het beste is.
  1. Geef de body een vaste breedte. Wanneer je gaat inzoomen zullen alle childs van de body evenveel meegroeien, waardoor de verhoudingen altijd gelijk zullen blijven en de content dus nooit zal overflowen.
  2. Geef een ander parentelement een vaste breedte mee. Zet die 700px bijvoorbeeld op #main-wrapper i.p.v. #main. De uitwerking hiervan is hetzelfde als bij oplossing 1.
  3. Voeg (of vind) ergens anders in de DOM nog een element boven de bewuste #main en geef dit een vaste breedte. Wederom om het resultaat bij punt 1 te behalen :)
  4. Geef #main-wrapper een overflow: scoll mee. Zodra de inhoud (#main) te breed wordt, komen er scrollbalken. Ik denk echter niet dat dit de oplossing is die je zoekt.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
Bedankt Zoefff, maar de template zit nu eenmaal zo in elkaar dat de kleuren horizontaal moeten doorlopen, terwijl de content toch een fixed width heeft (zoals in de testcase).

Je ontkomt er niet aan om op een fluid width (wrapper) element de achtergrond kleur te zetten, en daarna een fixed width (child) element te gebruiken voor de content.

Natuurlijk kan ik op de child div de achtergrondkleur herhalen om het probleem op te lossen, en dat is ook exact wat ik voorstelde.... In de simpele testcase zou dit zomaar werken, maar als algemene oplossing zitten er haken en ogen aan, omdat je vaker met margins, paddings, en gradients zit.

Een scrollbar is inderdaad geen oplossing :).

Wel interessant om te lezen dat een fluid body blijkbaar niet meezoomt, ik vind dat eigenlijk maar onlogisch.

[ Voor 10% gewijzigd door Kiphaas7 op 24-08-2010 13:54 ]