Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opstartprobleem

Pagina: 1
Acties:

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Het volgende systeem:
Intel Pentium 4 HT kloksnelheid onbekend
nvidia videokaart, type onbekend (GEEN high-end kaart)
moederbord: NS7091
ram: 2x256mb DDR2, snelheid onbekend
hard disk: SATA, 250 GB, fabrikant onbekend
2x IDE DVD drives

het is dus een standaard Medion PC.

Het probleem is als volgt:

Blijkbaar is de installatie corrupt geraakt om welke reden dan ook. Er is al iemand met deze pc bezig geweest voordat ik hem in handen kreeg. Het is de pc van vrienden van mijn ouders die zij op zomervakantie in Egypte hebben leren kennen. Vandaar dat ik niet de oorzaak van het probleem ken.

Test opstelling:
2 schermen. Hierop werk ik zelf.
scherm 1: eigen pc aangesloten op DVI + ps3 over HDMI. eigen pc heeft eigen toetsenbord + muis

scherm 2: eigen pc aangesloten op DVI + reparatie pc op VGA. reparatie pc

BIOS kan gewoon worden ingeladen, settings worden goed gewijzigd. Een Windows installatie CD werkt ook. Ik kan gewoon partitie maken en laten installeren. Echter krijg ik dan een blue-screen, IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

dit deed mij denken aan RAM. Ik had de Hiren's Bootdisk gepakt en startte Memtest op. Deze wilde niet goed inladen. De andere 2 wilde wel inladen maar gaven problemen. Ze konden namelijk niet afdraaien.

Als ik een RAM test aanzette switchte ik terug met scherm 2 naar mijn eigen pc. Als ik dan later (ong 15 min) terug wilde naar mijn reparatie pc op scherm 2, kon hij geen signaal ontvangen. Als ik een toets indruk op het toetsenbord van de reparatie pc, reboot hij.

Daarna wilde ik een Ubuntu Live-CD draaien om te kijken hoe hij daarop reageerde. Als ik die wilde laten starten kwam ik bij hetzelfde als de memory testers: hij verliest signaal en bij een toets reboot hij.

Weet iemand wat het probleem is/kan zijn? Of wat ik nog kan proberen?

Ik heb geen moederbord liggen die ik kan testen.
Een videokaart is misschien een mogelijkheid en een voeding ook, maar dat is het niet denk ik.

alvast bedankt voor suggesties, dan ga ik er morgen mee verder :)

All-Round nerd | iRacing Profiel

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

memtest 86 eens draaien, is 9 kansen op 10 een ram module kapot.

je kan bvb ubuntu downloaden en branden op CD, daar zit standaard memtest 86+ bij :)

indien memtest al van in het begin vastloopt verwijder dan eens de module die het dichtste tegen je CPU-koeler zit en probeer opnieuw, normaal is dan die module zeker stuk ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Ik had Memtest van Hiren's Bootdisk geprobeerd. Die laadde al niet inderdaad (bleef hangen op het inladen).

Ik zal de Memtest van Ubuntu nog eens proberen, en als dat niet werkt het RAM eruit slopen. het is maar 2x256 MB dus die is makkelijk en goedkoop te vervangen.

more news to come!

**edit**

de Memtest van Ubuntu draait nu. ik zal weer updaten als er resultaten zijn.

**re-edit**

memtest gaf geen fouten maar viel na een tijdje uit (ongeveer 2 uur). Ik wilde de pc opstarten maar hij valt steeds heel snel uit. Ik heb de behuizing open gemaakt en aan het koperen koelblok gevoeld van de processor. deze is gloeiendheet, ik kan alleen de temperatuur niet in de BIOS checken omdat hij zover al niet doorstart.

Zometeen als ie afgekoeld is ga ik hem in het BIOS opstarten en kijken hoe de temperatuur loopt. daarna meer info.

**re-re edit**

in de BIOS zitten geen temperatuur gegevens. Ik ga de koelpasta schoonmaken en vervangen, kijken wat hij dan doet :)

more info yet to come

**re-re-re edit**

De processor koeler zit met plastic drukpinnen vast. als het goed is kan ik die inknijpen met een combinatietang en dan de koeler eraf halen. De koeler moet namelijk herbruikt worden. Dat gaan we eerst eens proberen.

**re-re-re-re edit**

de processor koeler werkte al niet naar behoren. in het begin gaat hij wel aan maar dan valt ie uit en komen er rare "elektrische" piepjes van het contact af. Ik ga morgen nieuwe koeler halen en deze er af slopen.

[ Voor 76% gewijzigd door w4rguy op 24-08-2010 14:50 ]

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
even klein bumpje.

De nieuwe koeler is geplaatst. Temperatuur is het probleem nu niet meer, ik blijf alleen wel steeds dezelfde blue-screen krijgen.

Op de processor EN op de koeler zaten 2 zwarte plekjes. op de koeler kreeg ik die eraf, op de processor niet. Zou dit iets kunnen betekenen met overleden processor?

morgen verder prutsen :)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

Wat voor voeding zit erin, want je zegt de PC van egyptische vrienden te hebben gekregen.. Is daar niet een ander voltage ect?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:15

Lordy79

Vastberaden

D4NG3R NL schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 22:52:
Wat voor voeding zit erin, want je zegt de PC van egyptische vrienden te hebben gekregen.. Is daar niet een ander voltage ect?
Nee, gewoon 220V. Bovendien krijg je flink serieuzere klachten als je 220V op een 110V voeding aansluit.

In de winkel waar ik werkte had ook iemand per ongeluk de schakelaar op de voeding omgezet van 220 naar 110... ik ruik de stank nu bijna nog... :X

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nogmaals: Wat voor voeding zit erin, welk merk. Welk type, hoeveel W (Ik ben details nodig, "Corsair 500w" ofzo voldoet niet, ik moet het model weten).

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
het is van vrienden die mijn ouders in egypte hebben leren kennen. Ze wonen gewoon in NL :)

tevens veroorzaakt een kapotte voeding geen blue screen toch ?

[ Voor 26% gewijzigd door w4rguy op 25-08-2010 23:17 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

w4rguy schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 23:16:
het is van vrienden die mijn ouders in egypte hebben leren kennen. Ze wonen gewoon in NL :)

tevens veroorzaakt een kapotte voeding geen blue screen toch ?
Als je geheugen, CPU of GPU niet voldoende stroom krijgen kan dit een BSoD veroorzaken ja.

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
D4NG3R NL schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 23:47:
[...]

Als je geheugen, CPU of GPU niet voldoende stroom krijgen kan dit een BSoD veroorzaken ja.
ik zal morgen even stuk voor stuk apparatuur loskoppelen en kijken wat er gebeurd.

Pagina: 1