Opladers; wel of niet in het stopcontact laten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben bezig om mijn energieverbruik te verminderen en een van de dingen waarvan gezegd wordt dat ze veel sluipverbruik veroorzaken zijn opladers, bijv. van mobiele telefoons, die in het stopcontact gelaten worden zonder dat er een telefoon opgeladen wordt. Nou geldt natuurlijk meten = weten, dus ik heb mijn voltcraft ingeplugd, maar deze geeft 0,0W aan zonder dat er een telefoon aan hangt (zowel bij de lader van mijn nexus one, als een of ander simpel nokia dingetje van mijn vrouw). Ook bij de laptopadapter (macbook, wit model, begin 2008 denk ik) wordt geen stroom gemeten (0,0W). Zelfs als de laptop er aan hangt (dichtgeklapt, dus in sleep) en de accu is vol, dan wordt er maar 0,5-0,8W gemeten. Dit lijkt me logisch, omdat ook in de slaapstand er nog stroom nodig is. Nou begint de voltcraft pas vanaf 3W nauwkeurig te meten, maar het lijkt me een veilige conclusie om te stellen dat de laptopadapter in deze sitaties dan onder die 3W zit.

Kan ik dan ook concluderen dat (mijn) opladers en adapters (nagenoeg?) geen sluipverbruik kennen? Of is dit te kort door de bocht en zie ik iets over het hoofd.

Prepare for unforeseen consequences

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moderne laders verbruiken inderdaad dusdanig weinig wanneer ze niet aan het laden zijn dat het in mijn ogen niet de moeite waard is ze eruit te halen. Natuurlijk verbruiken ze wel iets, maar echt minimaal.

Brandgevaar kan wel een reden zijn ze eruit te halen.

Vaak kun je op de verpakking lezen dat de lader geen stroom verbruikt wanneer er niets op is aangesloten. Dit kan per lader verschillen en vooral iets oudere laders (zeg vanaf 3 jaar oud) kunnen soms nog redelijk wat stroom verbruiken als er niets aan zit.

Een iets simpelere manier om te testen is te voelen of deze dingen warm worden, zo ja: Hij vebruikt stroom. Zo nee: Goede kans dat het stroomverbruik minimaal is.

Normaal gezien kun je met dergelijke budget metertjes amper onder de 10 watt meten. Bij een meting van 0 kun je dus alleen met zekerheid zeggen dat het onder de 10 watt is en waarschijnlijk dichter bij 0 dan bij 10 zit. Hij kan zomaar nog een 3-5 watt verbruiken.

Sluipverbruik zit em tegenwoordig in:

Dimmers!
Onnodig aan laten staan van zaken (dit is met stip nummer 1)
DPC }:O (maar das juist goed!)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2010 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak bv dat je meer dan 3 watt verbruikt als je de meting uitvoert: bv door een gloeilamp mee aan te sluiten terwijl je de adapter test. het verschil tussen de waarden "gloeilamp alleen" en "gloeilamp met adaptor" is dan het verbruik van je adaptor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Of hang al je opladers met een stekkerdoos aan de vermogensmeter.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Grappige spelfout in je topic titel btw ;)
opladers, wel of niet in het stopcontact laden
Hoe zou je anders willen laden? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zou me eerder druk maken over brandgevaar dan verbruik. Die paar euro aan energie zijn het probleem niet. De kans dat je brand krijgt door een defect neemt wel toe. Zover ik weet ontstaat een flink deel van de branden door defecte apperatuur. Het is jammer als dat door je oplader zou gebeuren.

-edit-

Volgens 'Brandweerstatistiek 2008' van het CBS onstaat 22.9% van de branden in woongebouwen door defect/verkeerd gebruik apparaat/product.

[ Voor 20% gewijzigd door lemming_nl op 24-08-2010 10:58 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10 18:01
Wat op zich ook een simpele manier van meten is: is de lader warm? M'n meest recente lader van nokia (het stekker gedeelte is het grootst) wordt niet meer warm als ik hem laat zitten zonder telefoon. Oftewel, geen noemenswaardig verbruik.

M'n wekkerradio daarentegen is lekker warm en zit dan ook op 10W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je meet met een Voltcraft (de 3000, standaard dingetje van Conrad?), dan is de kans groot dat je dit soort waardes niet eens fatsoenlijk kan meten. Ik heb zelf ook zo'n Voltcraft, en die laat het zeker op lagere wattages afweten met betrekking tot nauwkeurig meten. Het kan goed zijn dat je dus 1 of 2 W trekt, maar dat die meter het gewoonweg niet meet, het ding is vrij onnauwkeurig op hele lage waardes.
Je kunt je dan afvragen of dermate lage waardes de moeite zijn om de adapters eruit te trekken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

lemming_nl schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 10:55:
Ik zou me eerder druk maken over brandgevaar dan verbruik. Die paar euro aan energie zijn het probleem niet. De kans dat je brand krijgt door een defect neemt wel toe. Zover ik weet ontstaat een flink deel van de branden door defecte apperatuur. Het is jammer als dat door je oplader zou gebeuren.

-edit-

Volgens 'Brandweerstatistiek 2008' van het CBS onstaat 22.9% van de branden in woongebouwen door defect/verkeerd gebruik apparaat/product.
Hoewel je je dan wel weer kan afvragen welk percentage daarvan door laders en netadapters ingenomen word: als wasdrogers en koelkasten hier ook onder vallen zullen ze namelijk een groot gedeelte van die 22.9% innemen. Mijn gevoel zegt me iig dat er niet veel huizen afbranden door zoiets laagvermogens als een lader: de kans is groter dat die met een impressive knal maar met weinig warmte de geest geven. (Dat is mij iig al meerdere keren gebeurd; een lader/adapter die zo warm werd dat er brand van zou kunnen komen nog nooit.)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 09:39
Let ook op dat als je nog een "ouderwetse" tv met zo'n beeldbuis hebt, deze in standby nog fors wat energie kan verbruiken. Toevallig gister bij de slaapkamer-tv van mijn ouders gemeten en dat ding verbruikt 13,3 watt in standby!!! Direct maar een standby-killer tussen geplaatst :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10 18:01
Ouderwetse tv's kun je meestal ook met een ouderwetse aan/uit knop uitzetten. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Sterker nog, oude tv's met een beeldbuis MOET je uit zetten!

Bij het inschakelen wordt je beeldbuis namelijk ge-demagnetiseerd wat NIET gebeurd als je hem in standby laat staan. Vandaar dat je altijd 'tsing' hoort als je een TV met beeldbuis aanzet, zou hij niet ge-demagnetiseerd worden dan krijg je vaak kleur-vlekken op je beeldbuis.

Met de aan / uit schakelaar is je verbruik zeker 0

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Elke beetje fatsoenlijk beeldbuis-tv demagnetiseert de buis bij inschakelen, ook vanuit stand-by. Ee

En verder is elke dag die fysieke schakelaar omzetten ook slecht, er zijn modellen die slecht contact gaan maken, dat is pas gevaarlijk.

En niet elke bb-tv heeft een hoog stand-by-verbruik; mijn 10 jaar oude sony slechts 1 W. Er zijn vast lcd/plasma-tv's die meer verbruiken. Standby-verbruik is namelijk geen eigenschap van een techniek, maar een kwestie van ontwerp en budget....

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-10 16:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@goeievraag
Ik heb zo'n tv, die berucht is om z'n schakelaar (een Philips van inmiddels 15 jaar oud). Deze is ook al een keer vervangen, en de 2de keer zit eraan te komen. Dat zijn inderdaad brandveroorzakers! Bij mij was 1 contact vast komen te zitten in de aan-positie, maar op de één of andere manier ontstond er bij uitschakelen een vlamboog in de schakelaar, waardoor de tv ook bij uitschakelen aan bleef (met een knetterend bijgeluid...)

Maar toch gebruik ik altijd de schakelaar en zet ik hem zelden stand-by. De belangrijkste reden, naast stroomverbruik? De belangrijkste reden waarom een tv, radio of ander apparaat in de brand kan vliegen, is juist de standby-stand. Het toestel blijft namelijk warm, waardoor stof de kans krijgt om goed te drogen. Vervolgens is er maar een klein vonkje nodig (in een oude tv heel makelijk te maken, met dank aan de hoogspanningstravo of fly-back).

Passief stroomverbruik (dus bij een lader als er geen telefoon aan zit, of van een willekeurig apparaat dat aangesloten staat) is afhankelijk van 2 dingen. 1. het type voeding (geschakeld of conventioneel) en 2. of het apparaat d.m.v. een softkey of afstandsbediening aangezet kan worden.
Het eerste is afhankelijk van de leeftijd. Oude apparaten hadden meestal een transformator om de lage spanningen te maken, net als adapters. Bij adapters is dit makkelijk ter herkennen, dit zijn de grote, zware modellen met relatief weinig vermogen. Deze verbruiken altijd stroom (een trafo vormt als het ware een kortsluiting, waarvan de weerstand afhankelijk is van het afgenomen vermogen aan de andere kant, bij geen vermogensvraag is de weerstand bijna oneindig, en dus bijna geen stroomverbruikt).
Het tweede zie je tegenwoordig steeds meer. Apparaten hebben geen zware schakelaar meer, maar een klein knopje om in of uit te schakelen. Hiervoor is een stukje elektronica nodig dat altijd aanstaat. Deze apparaten nemen dus altijd vermogen op (meestal tussen de 5 en 10 Watt). Hier is alleen een stand-by killer of stekkerblok met schakelaar effectief, maar dat kan weer ongewenste effecten hebben. Mijn kabel-ontvanger en harddiskrecorder kan bijv. niet uitgeschakeld worden, want dan neemt hij immers niks meer op.

De grootste energie-verbruikers in een huis zijn overigens de koelkast en diepvries. Ze hebben een vrij laag vermogen, maar draaien wel de hele dag. Als je een oude koelkast hebt, dan loont het vaak om deze te vervangen voor een koelkast met een A+ of zelfs A++ energie-label. Daarnaast gaat een koelkast of diepvries meer energie verbruiken naar mate hij ouder wordt (het koelmiddel lekt langzaam weg en om de temperatuur dan nog te handhaven moet de compressor meer pompen).

En als je dimmers hebt, controleer of deze ook wel echt uitstaan. Zeker bij goedkope dimmers is het risico dat ze niet goed uitstaan, omdat deze stand vaak wat moeilijk te bepalen is (geen voelbaar tikje). Daar komt bij dat een dimmer nauwelijks invloed heeft op het opgenomen vermogen van een gloeilamp. Een 50Watt lamp die tot 50% gedimt is, neemt nog altijd veel meer dan 25W op (eerder 75 - 80 % van z'n volle vermogen).

Wil je je stroomverbruik echt aanpakken, zorg dan dat apparaten die niet aan het net hoeven te hangen, ook niet in het stopcontact zitten. Pak voor je pc een stekkerblok met schakelaar, en zet deze uit als je de pc niet gebruikt, en controleer je koelkast eens.

ps. voor mensen gaan roepen dat het slecht is om je pc altijd te ontkoppelen van het net, zolang ik en mijn vader pc's hebben (inmiddels al meer dan 20 jaar), is er nog nooit een pc kapot gegaan hierdoor. Alle defecten hadden direct te maken met teveel eraan sleutelen (wie heeft het ooit voorelkaar gekregen om een ISO-slot (die oude 8-bit dingen) zo ver te verslijten dat de contacten afbraken? B) ).

Het opgetelde verbruik van een pc die aan het net hangt, maar uitstaat, is nog behoorlijk hoog. Je praat vaak over niet alleen een pc, maar ook monitor, printer, scanner, speakers, etc die vermogen opnemen. Het zou daarmee zomaar tussen de 25 en 50 Watt opgeteld kunnen liggen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1