@goeievraag
Ik heb zo'n tv, die berucht is om z'n schakelaar (een Philips van inmiddels 15 jaar oud). Deze is ook al een keer vervangen, en de 2de keer zit eraan te komen. Dat zijn inderdaad brandveroorzakers! Bij mij was 1 contact vast komen te zitten in de aan-positie, maar op de één of andere manier ontstond er bij uitschakelen een vlamboog in de schakelaar, waardoor de tv ook bij uitschakelen aan bleef (met een knetterend bijgeluid...)
Maar toch gebruik ik altijd de schakelaar en zet ik hem zelden stand-by. De belangrijkste reden, naast stroomverbruik? De belangrijkste reden waarom een tv, radio of ander apparaat in de brand kan vliegen, is juist de standby-stand. Het toestel blijft namelijk warm, waardoor stof de kans krijgt om goed te drogen. Vervolgens is er maar een klein vonkje nodig (in een oude tv heel makelijk te maken, met dank aan de hoogspanningstravo of fly-back).
Passief stroomverbruik (dus bij een lader als er geen telefoon aan zit, of van een willekeurig apparaat dat aangesloten staat) is afhankelijk van 2 dingen. 1. het type voeding (geschakeld of conventioneel) en 2. of het apparaat d.m.v. een softkey of afstandsbediening aangezet kan worden.
Het eerste is afhankelijk van de leeftijd. Oude apparaten hadden meestal een transformator om de lage spanningen te maken, net als adapters. Bij adapters is dit makkelijk ter herkennen, dit zijn de grote, zware modellen met relatief weinig vermogen. Deze verbruiken altijd stroom (een trafo vormt als het ware een kortsluiting, waarvan de weerstand afhankelijk is van het afgenomen vermogen aan de andere kant, bij geen vermogensvraag is de weerstand bijna oneindig, en dus bijna geen stroomverbruikt).
Het tweede zie je tegenwoordig steeds meer. Apparaten hebben geen zware schakelaar meer, maar een klein knopje om in of uit te schakelen. Hiervoor is een stukje elektronica nodig dat altijd aanstaat. Deze apparaten nemen dus altijd vermogen op (meestal tussen de 5 en 10 Watt). Hier is alleen een stand-by killer of stekkerblok met schakelaar effectief, maar dat kan weer ongewenste effecten hebben. Mijn kabel-ontvanger en harddiskrecorder kan bijv. niet uitgeschakeld worden, want dan neemt hij immers niks meer op.
De grootste energie-verbruikers in een huis zijn overigens de koelkast en diepvries. Ze hebben een vrij laag vermogen, maar draaien wel de hele dag. Als je een oude koelkast hebt, dan loont het vaak om deze te vervangen voor een koelkast met een A+ of zelfs A++ energie-label. Daarnaast gaat een koelkast of diepvries meer energie verbruiken naar mate hij ouder wordt (het koelmiddel lekt langzaam weg en om de temperatuur dan nog te handhaven moet de compressor meer pompen).
En als je dimmers hebt, controleer of deze ook wel echt uitstaan. Zeker bij goedkope dimmers is het risico dat ze niet goed uitstaan, omdat deze stand vaak wat moeilijk te bepalen is (geen voelbaar tikje). Daar komt bij dat een dimmer nauwelijks invloed heeft op het opgenomen vermogen van een gloeilamp. Een 50Watt lamp die tot 50% gedimt is, neemt nog altijd veel meer dan 25W op (eerder 75 - 80 % van z'n volle vermogen).
Wil je je stroomverbruik echt aanpakken, zorg dan dat apparaten die niet aan het net hoeven te hangen, ook niet in het stopcontact zitten. Pak voor je pc een stekkerblok met schakelaar, en zet deze uit als je de pc niet gebruikt, en controleer je koelkast eens.
ps. voor mensen gaan roepen dat het slecht is om je pc altijd te ontkoppelen van het net, zolang ik en mijn vader pc's hebben (inmiddels al meer dan 20 jaar), is er nog nooit een pc kapot gegaan hierdoor. Alle defecten hadden direct te maken met teveel eraan sleutelen (wie heeft het ooit voorelkaar gekregen om een ISO-slot (die oude 8-bit dingen) zo ver te verslijten dat de contacten afbraken?

).
Het opgetelde verbruik van een pc die aan het net hangt, maar uitstaat, is nog behoorlijk hoog. Je praat vaak over niet alleen een pc, maar ook monitor, printer, scanner, speakers, etc die vermogen opnemen. Het zou daarmee zomaar tussen de 25 en 50 Watt opgeteld kunnen liggen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier